Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 152)

mona o
Av og til får jeg spørsmål om hvor gamle Corydoras kan bli. At de kan bli gamle til akvariefisk å være visste jeg, men det eldste konkrete eksempelet jeg har visst om var en leksgruppe med Corydoras sterbai som fremdeles la egg i en alder av 12 år. Så når folk har spurt, har jeg svart "minst 10-12 år gamle". Nå går det en lignende tråd på Corydorasworld, blant Corydoras-veteranene der :) Og gjett.... bare gjett hvilken rekord jeg leste om!! Det er Ian Fuller selv, som har holdt på med Corydoras i over 40 år nå, som fortalte det. Den eldste Coryen han vet om, levde til den modne alder av [B]43 ÅR![/B] Jeg ramlet nesten av sofaen.. Videre forteller han om en drøss eksempler, Corydoras han har som er f.eks. 17 år, 15 år osv. Corydoras er altså en fisk man med godt og [I]riktig stell [/I]kan regne med å få beholde i mange, mange år :-) Det gjør MEG glad :-)


WOW er det sant?! Så stilig! Tenk at du som pensjonist kan sitte å se på samme cory du har hatt siden du var ung! Er du flink å loggføre coryene dine, slik at du har mulighet til å telle år de har vært hos deg?

(Åååå, denne tråden din begynner å bli tung og åpne...)
Lro
WOW er det sant?! Så stilig! Tenk at du som pensjonist kan sitte å se på samme cory du har hatt siden du var ung! Er du flink å loggføre coryene dine, slik at du har mulighet til å telle år de har vært hos deg?


Ja, tenk det, mange av de jeg har nå kan jeg i prinsippet ha resten av livet

Men du sier noe ang. dette å loggføre.... det er jeg ikke noe flink til, unntatt i denne tråden da. Men jeg burde definitivt ha en egen bok eller noe, og skrive ned når jeg kjøper de ulike artene. Da vet jeg iallefall hvor lenge jeg har hatt dem, selv om jeg ikke vet alderen på de viltfangede fiskene.
De jeg har hatt lengst av de jeg har nå, er Corydoras sterbai og Corydoras adolfoi. Corydoras sterbai har jeg hatt i snart fire år og Corydoras adolfoi siden desember 2005 (akkurat 3 år)

Klassikere som jeg alltid kommer til å holde!

Lro
(Åååå, denne tråden din begynner å bli tung og åpne...)

Åh, gjør den? Jeg merker ikke noe, men jeg har ADSL.
Den har jo kommet opp i noen hundre sider nå... gurimalla! Hehe
Når det gjelder å loggføre diverse ting, har jeg laget Excel-ark til dette. Jeg har ett Excel-ark hvor jeg noterer ned når jeg skifter lysrør, setter i gang filtre, når jeg gjødsler med bunnlagsnæring, når jeg setter i gang DIY-CO2-en, når jeg sist renset utvendige filtre, osv. osv. Jeg har også nettopp laget et nytt ark der jeg skriver ned når egg blir plukket, når de klekker, hvor mange de er, art, når de flytter til yngeltank og når de flytter til voksentank. Excel er et strålende verktøy til å registrere i, synes jeg. Ting blir mer oversiktelige.
Jeg bruker Google calendar til å loggføre ting jeg vil kunne slå opp, som når egg klekker og når jeg kjøper fisk osv, men er ikke så detaljert at jeg loggfører når jeg starter filtre eller andre lignende hendelser.

Men det er veldig mye greiere å kunne bla mellom måneder og se alt som har skjedd hele måneden, fremfor å bla frem og tilbake i en forumtråd hvor det ikke er orden på noe. Og så har man fordelen at hvis pc'en dør eller huset og notisblokken brenner opp har man ikke mistet alt
Mvjnz
Og så har man fordelen at hvis pc'en dør eller huset og notisblokken brenner opp har man ikke mistet alt:)

Sikkerhetskopi er en kjekk sak, som f.eks. en ekstra kopi på en ekstern harddisk eller USB-minnepinne. Men det hjelper jo ikke hvis huset brenner. Men hvis huset brenner, har man jo egentlig ikke bruk for loggføringen heller, da det er en viss sjanse for at mye/alt av det man har loggført stryker med.
Inger Anne
Når det gjelder å loggføre diverse ting, har jeg laget Excel-ark til dette. Jeg har ett Excel-ark hvor jeg noterer ned når jeg skifter lysrør, setter i gang filtre, når jeg gjødsler med bunnlagsnæring, når jeg setter i gang DIY-CO2-en, når jeg sist renset utvendige filtre, osv. osv. Jeg har også nettopp laget et nytt ark der jeg skriver ned når egg blir plukket, når de klekker, hvor mange de er, art, når de flytter til yngeltank og når de flytter til voksentank. Excel er et strålende verktøy til å registrere i, synes jeg. Ting blir mer oversiktelige.


Exel er lurt! Jeg har bare ei bok jeg noterer vann bytte, vanntest, lysrørbytte osv. Den begynner å bli ganske full og uoversiktelig etterhvert..
Foringstid i 180 literen
Noen bilder fra fôringstid i 180 literen. Fôrtablettene havnet visst midt i en plante, så alle stimler sammen rundt den.

En av de to små Corydoras sp. Black ynglene er med på bildet, som man ser Det går bra med begge to, de taklet fint overgangen fra lite plastkar og det å bli sluppet ut her.


[External Image]

Her er flere arter; C. loretoensis, Super-Arcuatus, C. sp. Black og i bakgrunnen C. narcissus.
[External Image]

Stor og liten - kanskje mor og barn?
[External Image]
sp. black er utrolig stilig altså Nesten så jeg blir litt fristet, men har verken plass til eller planer om noe mer fisk.

Inger Anne
[QUOTE=Mvjnz] Og så har man fordelen at hvis pc'en dør eller huset og notisblokken brenner opp har man ikke mistet alt:)

Sikkerhetskopi er en kjekk sak, som f.eks. en ekstra kopi på en ekstern harddisk eller USB-minnepinne. Men det hjelper jo ikke hvis huset brenner. Men hvis huset brenner, har man jo egentlig ikke bruk for loggføringen heller, da det er en viss sjanse for at mye/alt av det man har loggført stryker med.

Heh, sant nok Jeg tar sikkerhetskopi til en annen harddisk på samme pc'en, men jeg synes google calender så grei og oversiktlig at jeg ikke tar meg bryet med å lage mitt eget system

Inger Anne
som f.eks. en ekstra kopi på en ekstern harddisk eller USB-minnepinne.


Har du en å anbefale? En USB minnepinne altså? Hvor mye kan en slik ta? Kan den brukes til å lagre større mengder data? Ikke bare logger.

Jeg er lei av å sikkerhetskopiere bilder til CD'er, det havner på de merkeligste steder i huset. Aner ikke lenger hvor jeg har CD-kopierte bilder !


mona o
[QUOTE=Inger Anne] som f.eks. en ekstra kopi på en ekstern harddisk eller USB-minnepinne.


Har du en å anbefale? En USB minnepinne altså? Hvor mye kan en slik ta? Kan den brukes til å lagre større mengder data? Ikke bare logger.

Jeg er lei av å sikkerhetskopiere bilder til CD'er, det havner på de merkeligste steder i huset. Aner ikke lenger hvor jeg har CD-kopierte bilder !




Det er mange forskjellige størrelser på de så det spørs jo hvor mange GB du trenger.. Sambo anbefaler at du går inn på komplett.no eller psdata.no, for de er de beste innen pc og tilbehør osv..

Vet ikke hvor mye penger du vil bruke på en sånnen, men her er det en kjempe god på 32GB.. Så har du hvertfall noe å gå ut ifra.. Den er jo kanskje litt i det dyreste laget, men nå har du hvertfall et eksempel.
USB-penner/minnepinner får du i alt fra 256 mb til 16 gb, så det er litt å velge i Du betaler seff tilsvarende da.. Men i mellomsjiktet, rundt 4-8 gb, kan du få dem ganske billig. Tror de ligger rundt 100-200 kr her, og for pc-utstyr pleier prisen å være ganske lik i Norge og Australia.

Og da har du plass til ganske mye, kommer litt an på hvor mye du vil lagre egentlig.

Hvis du vil ta sikkerhetskopi av bilder er nok en ekstern harddisk det beste. Disse får du fra 160 gb til 1 tb, og de billigeste koster vel rundt 3-400 kr? Er ikke sikker, men de er ganske overkommelige nå til dags. De fleste eksterne harddisker bruker USB-kabel, og vises i Min Datamaskin når de er tilkoblet, så du kan bare dra alt fra mappene dine over til harddisken, så er det gjort
Og her er en av mine favoritter

Corydoras oiapoquensis!
Hadde håpet å få flere via Aquamanias sin siste Brasil-sending, men dessverre overlevde de fleste ikke turen. Men jeg fikk iallefall èn til da :p Den er foreløbig i karantene i 160 literen, sammen med de andre nye. Etterhvert skal denne ene Oiapoquensis'en flytte en etasje ned til 160 literen med sine artsfrender, og i følget blir også Corydoras condiscipulus med! Disse er så godt som like C. oiapoquensis, deres like mønster og farger er et resultat av en utrolig interessant evolusjonprosess! De stimer sammen i naturen, disse to artene, og har da over tusenvis av år utviklet nøyaktig det samme mønsteret. Forskjellen ligger i størrelse, og type ansikt. C. condiscipulus er større, og er en langsnutet Corydoras. C. oiapoquensis er mindre, og har den vanlige, søte og butte nesen

Dette er noen bilder jeg tok for ikke så lenge siden, mens C. oiapoquensis'ene holdt på med lek og egglegging. Heldige meg, etter at de ble flyttet hit til 160 literen (fra en 85 liter) har de lekt jevnt og trutt! Det går ikke mange dagene mellom hver gang jeg ser det er fart på dem, med hanner som flyr etter hunnene i karet. De stortrives tydeligvis med å bli flyttet dit.


[External Image]

Hunn og hann i lek - hannen bakerst.
[External Image]

Er han ikke søt vel?
[External Image]
Backup
For de late eller rastløse har vi automatisk online backup.
Noen eksempler:
som jeg selv bruker.
mye plass for pengene.
Nydelig farge på de ,skinner de sånn gullaktig i virkeligheten også ?
Sølvi Gullaksen
Nydelig farge på de ,skinner de sånn gullaktig i virkeligheten også ?


Njæ, det tror jeg må være et resultat av kamerablitzen. Kan ikke si det har slått meg at de har den skinnende gullfargen vanligvis. De er beigebrune
Hvis jeg vil ha MYE plass og vil ha det fysisk hos meg (altså ikke online)....
hva med Western Digital My Book Essential Edition 2.0 500GB USB2.0 ?

Kobler man bare til USB kabelen mellom den og pc'en hver gang man vil flytte/kopiere noe over til ekstraminnet?

Blir litt off-topic dette, men ..
mona o
Hvis jeg vil ha MYE plass og vil ha det fysisk hos meg (altså ikke online).... hva med [URLBLOCK1] ? Kobler man bare til USB kabelen mellom den og pc'en hver gang man vil flytte/kopiere noe over til ekstraminnet?


Jepp. Bare å stikke i USB-kabelen, så dukker den opp som en harddisk.

Vær klar over at denne boksen inneholder en såkalt 3,5" disk. Dette betyr at den er nokså stor og tung og at den i tillegg har en ekstern strømforsyning. Disse boksene tåler ofte ikke mye juling. Personlig ville jeg ha kjøpt en modell med 2,5" disk. Disse brukes på samme måte, men er små og lette, og tåler mer juling. I tillegg behøver de ikke ekstern strømforsyning. De får nok strøm gjennom USB-kabelen.

Se f.eks. denne eller denne

--
Jøran Kvalvaag

Takk for Tusen-kroners-tipset, JK Da blir det Passport-varianten istedet.
Skal bestille meg den med en gang.

Fôringstid hos Corydoras panda.
Meitemark-sticks på menyen, veldig poppis

[External Image]


[External Image]
Og så fikk jeg plutselig sjansen til å knipse et sjeldent syn;
en av mine Corydoras atropersonatus er fremme for å spise! Flankert av en Corydoras oiapoquensis på hver side.
Atropersonatus'ene er sky, men noe av de skjønneste man kan se blant Corydoras...! Engelsk populærnavn er da også "The Fairy Cory"

Se på denne runde, gode Atroen! Kunne de ikke snart skvise ut noen egg de også? Det legges egg flere ganger i uka blant tank-samboerne deres; Corydoras oiapoquensis.

[External Image]


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap