Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 153)

Utrolig flotte bilder Mona, både av pandaene og av atroen/oiapoquensisene. Jeg ser heller aldri de voksne atroene spise. Men de små er langt mindre sky. De spiser gjerne mens jeg står og titter. Jeg merker også at atroene faktisk også spiser mindre enn de andre coryene jeg har. Så jeg må faktisk fôre mindre i dette karet. Merkelige greier, ettersom fiskene er i fin form og leker med jevne mellomrom.
Ojj, for en nydelig cory (atropersonatus) ! Den var bare helt ÅHH
Inaktiv bruker
foren nydeiig corydora den dere atropersonatus hvar !
Inger Anne
Jeg merker også at atroene faktisk også spiser mindre enn de andre coryene jeg har. Så jeg må faktisk fôre mindre i dette karet. Merkelige greier, ettersom fiskene er i fin form og leker med jevne mellomrom.


Jøss, nøyaktig samme erfaring jeg har med min gruppe. Jeg overfórte faktisk i en periode, fordi jeg ga likt som de andre jeg har, og langt fra alt ble spist opp. De virker heller ikke over seg av begeistring når de får tabletter. De vil helst ha artemia eller mygglarver :p
Likevel har de jo lekt, og er runde og gode. Merkelige saker.
Dissekering av fisk....
De av dere som synes det er ekkelt og ikke tåler bilder av dissekert fisk, se en annen vei og les ikke videre!



Gamlekongen hos P. zigzag tetraene er død
______________________
Jeg må i dag med sorg melde at i 128 literen med Pyrrhulina zigzag er nå "gamlekongen" død

Da jeg slo på lyset der i formiddag, lå det en hvit fisk på bunnen like ved frontglasset, en voksen en. Jeg så at det var en hann, og mistankene gikk straks til Gamlekongen. Han har vært skral lenge, faktisk så lenge som ½ år! Helt siden i sommer har han svømt rundt med en spiss liten tagg stikkende ut under haken. Jeg har lurt på hva det var, men siden han var i sånn aktivitet eller gjemte seg i flyteplantene, var det ikke lett å få sett nærmere på det. Men hva det nå enn var, så hindret det ham i å lukke munnen skikkelig også. Han svømte rundt med munnen halvt åpen konstant, og jeg begynte å lure for alvor hva dette var.

Ettersom tiden gikk, la jeg merke til at han ikke spiste heller. Samme hva som ble servert, han forsøkte, men fikk det ikke til. Det ble etterhvert en ganske mager "konge"... men han holdt koken, og "hadde seg med damene" og passet egg i et sett. Jeg har skjønte i løpet av den siste måneden at dette ikke kunne fortsette i lengden. Med det energiforbruket det er å få avkom og passe dem, så var det ekstra foruroligende at han ikke spiste.

Så at han lå død på bunnen nå var ikke så overraskende. Helt gråhvit var han. Men det som derimot var overraskende, var at "liket" flyttet på seg da jeg kom med håven og skulle ta ham opp! Etter litt jakt i et tett beplantet kar der han vinglet verre enn en full sjømann avgårde, fikk jeg tak i ham. Jeg hentet skjæreplaten jeg bruker til fiskebruk på akvarierommet, og med et kjapt kutt delte jeg hodet fra kroppen. Nå slapp han å lide mer...

Om jeg noen gang har hatt lyst til å dissekere en fisk, så var det nå. Jeg ville HA SVAR!
Derfor valgte jeg å bruke kniv ved avlivningen istedenfor den vanlige kokemetoden, fordi koking ødelegger vev o.l. til det ugjenkjennelige.
Med skjærebrett, pinsett, forstørrelsesglass og en lampe med skarpt lys tok jeg for meg dissekeringen av først og fremst hodet hans. Jeg ville se hva denne hvite lille "taggen" under haken hans kunne være!
Nå er det litt vanskelig å dissekere en fisk når man ikke er 100% sikker på hvordan de egentlig skal se ut inni, hva som skal være der og hva som ikke skal være der....

Men jeg så ganske raskt hva som var feilen. Jeg åpnet munnen på fisken med pinsett, og med forstørrelsesglass kunne jeg se at noe ikke var helt som det skulle være... det var ikke åpent ned i halsen. En hindring sto i veien.

Etter å ha skåret meg inn i haken underifra, så jeg det. Et slags bredt nesten V-formet bittelite ben av brusk, av den samme typen fisk med tenner har i ganen, var skjevt, hadde trengt igjennom haken slik at litt av den ene spissen på det stakk ut! Det var tuppen jeg så. Det kan faktisk se ut som et av ganebenene hadde løsnet, og når fisken lukket munnen så førte det til at den ene spissen på det trengte ut gjennom haken.

Jeg kan ikke engang forestille meg hvordan fisken må ha hatt det, gående slik med noe som sperret inne i munnen sin! Ikke rart han ikke spiste.... kanskje har han overlevd på bittesmå smuler, små nok til å komme forbi denne hindringen som må ha ligget på tvers i munnen hans, fra ganen og ut gjennom haken...?

*snufs*
Jeg føler meg likevel komfortabel med svaret jeg tror jeg fant. Jeg tror det er riktig.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
nei så trist.sener en god trøsteklem til der mona
Nye fisk i dag :) 20. desember-08
Idag kom en ny fiskeleveranse på døren
Jeg bestilte resten av Aquamanias' beholdning av Corydoras condiscipulus (som bestod av 5 eksemplarer av arten), men jeg fikk også en ny C. amapaensis, og en ny C. spilurus.

Holder på å akklimatisere dem nå.






C. amapaensis
[External Image]

C. amapaensis, og litt av hodet på en C. spilurus til høyre
[External Image]

Tre av de nye C. condiscipulus'ene
[External Image]
Green laser eggene begynner å klekke
Note-to-self: Green Laser eggene har såvidt begynt å klekke, 20. desember-08.

Da jeg kikket inn der nettopp, kunne jeg telle 5 - 6 klekte egg (bare den tomme egghinnen igjen). Yngelen har jeg ikke sett etter enda, de ligger garantert under eikeløvet Jeg har lagt nedi noe eikeløv for å forebygge mugg på eggene.
Synd med "kongen" din Mona;( Den Atroen var bare helt WOW og mega ÅHHH!! Håper det går bra med de nye fiskene dine da! Krysser fingrene!
Grattis med nye fisker og cory-yngel
Inaktiv bruker
gratis med fi nye corydorasene og cordorasynglen mona =
fant et bilde av et skellet [External Image]
link for større bilde
Har nå prøvd de siste dagene å få tatt bilder av Corydoras Cochui. Men de vil ikke vise seg lenge nok. De skal flyttes til et annet kar i morgen/senere i dag blir det vel, sammen med 4 stk VF Aeneus. Burde få til noen bilder da. Skal legge ut så snart jeg har noen bilder som det går ann å se fisken på.

Takk til alle sammen ovenfor. Noen dør, noen blir født Sånn er visst livet. Nå er det den unge og spretne Zigzag-hannen som har overtatt karet (han jeg tidligere har visst bilder av), og han gikk jo helt bananas i dag. Nesten som om han visste at "Gamlekongen" var borte, på sekundet etter at jeg håvet ut "Gamlekongen". Han satte i gang og tukte damene sine og lære dem hvem som var den nye sjefen, og kuppet seg straks en ny plass blant flyteplantene i karet. Han var størst av alle i kullet helt fra starten, sjefete og herset med alle. Og slik det ser ut, var han også den eneste hannen som vokste opp...! Det er nesten så jeg mistenker han for å ha tatt kål på alle fremtidige konkurrenter allerede i krybben! :-/
Men, nå er han iallefall i sitt ess og har det helt toppers!


Green Laser eggene:
Lysene er slukket forlengst på akvarierommet, men jeg måtte liste meg inn der igjen i mørket og inspisere klekketanken med Green Laser egg med lommelykt Og så fort lysstrålen traff bunnen; *hoppla* så spratt det ørsmå hvite yngel i været, før de så ga bånn gass bortover bunnen *vrrrrrrrrom* hehe
Åh, som jeg gleder meg til å fostre opp disse! Det skal bli så fascinerende og lærerikt, å få se den herlige, nesten selvlysende grønne smaragdfargen utvikle seg.

Jeg kunne se 10 eller 11 tomme eggeskall nå, og yngel som pilte rundt. Tidligere i kveld plukket jeg løvet forsiktig ut for å inspisere de som var klekket da, men la løvet pent tilbake på plass da jeg var ferdig. De liker å ha noe å gjemme seg under.
Hadde egentlig tenkt at disse skulle klekke i den ene 85 literen, men det glemte jeg jo bort, og nå må jeg vente. Like greit, jeg synes det er best å ha full oversikt og kontroll på tilstanden til de små søte

I morgen kan jeg prøve å montere macrolinsen på kameraet igjen og ta noen bilder av dem. Sikkert ikke lett når de er så små, men verdt forsøket. Kunne vært gøy å dokumentere hele prosessen med bilder fremover.

Jeg krysser alle fingre og tær for at dette oppdrettet skal gå bra, og at mange, mange yngel vokser opp!
Gratulerer med yngel. Du klarer nok fostre frem disse du
Når du begynner å selge står jeg på lista
Re: mona's lille akvarierom :-)
Hei Mona.

Trist å høre at du har "mistet" fisk i det siste, derfor ble jeg så glad, når jeg leste at green lazer eggene klekker. Det er jo en skikkelig opptur tenker jeg.
Blir så glad for alt du deler med oss i denne tråden Mona.

vennlig hilsen Fru Niska
Hei Mona=)
Gratulerer så mye med green lazer yngel=) Krysser fingrene for at de skal vokse opp og bli store og fine coryer

I dag la Aeneusene mine som jeg kjøpte i går egg Har tatt ut ganske mange av eggene og lagt de i en isboks med luftepumpe oppi.. Men det jeg lurer på er om jeg feks. kan ha oppi litt torv?? Hjelper torv å forhindre at eggene mugler??
Bilder av green laser yngelen
Her er de første bildene av Green Laser Cory-yngelen. Det ble ikke rare greiene, for mesteparten måtte slettes... den plast-tanken de går i, ser ut til å være statisk og bokstavelig talt suuuger til seg støv. De fleste av bildene ble derfor rene "snøstormen" :p (jeg husker jo aldri å tørke av noe før jeg tar bilder)

Jeg har bestemt meg for å filtrere karet, det føles tryggest. Men det blir litt slitsomt med tanke på fôringen i et så lite kar, for filteret suger jo bare opp maten som helst skal ligge pent på bunnen til denne typen yngel Men jeg har gjort det før, og skal vel få det til igjen Føler meg noe tryggere på at vannkvaliteten holder seg oppe med et innkjørt filter på plass. Filteret er et hang-on filter (Eheim Liberty) og det rappet jeg fra det kubiske 31-liters glasskaret. Det var 3 guppyer i det bare, og de ble kjapt flyttet på, og hele det kubiske karet lagt ned. Plassen det stod, en hylle, får yngeltanken i plast stå på istedet.
Filteret er justert ned på laveste vannstrøm, og en bit svamp er tredd over innsuget. Men når den plommesekken forsvinner, så tror jeg yngelen får plass inni porene på svampen :p Får håpe det går fint likevel, det gjør det nok for det er jo knapt snakk om noe sugekraft på det innsuget i det hele tatt.

Når ting er kommet litt i gjenge med fòring og lignende, skal jeg prøve å strø et tynt lag sand i karet. Men det kan drøye litt, så det blir nok jevnlige bytter av plastkar (til et nytt og rent kar) inntil da for å unngå et skummelt bakteriebelegg på bunnen.

De er søte i denne alderen, men foreløbig går livet ut på å bruke opp en diger plommesekk Artemiaklekkeren settes opp i kveld.

KLEKKINGSFREMGANG;
Ikke alle eggene er klekket enda, det går langsomt fremover Men nå begynner de tomme eggeskallene som henger igjen på veggen å bli i flertall, i forhold til de uklekte som fremdeles henger der. Jeg tok et overblikk mens jeg fotograferte nettopp, og sånn omtrent er det ca 35 egg (pluss/minus) som ikke har klekket enda. Men de ser bra ut, ikke noe mugg. Og det der er litt rart... ikke et eneste egg har mugnet! Det er forbløffende.

Det er gledelig å se at såpass mange klekket likevel. Jeg trodde jo eggene hadde feil farge en periode der...
Men nå lærte jeg jo dette, den fargen betyr også ok egg!

[External Image]


[External Image]


[External Image]




Åh, de har klekket Så morsomt!

Interesant å se de bildene. Igjen en helt ny "type" plommesekk; langstrakt, liksom. Til forskjell fra atroene som hadde to digre poser på hver side av hodet.

Har alle klekket nå, Mona? Skal bli moro å følge disse fremover
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap