Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 158)

De to siste bildene av dagens spamming!
Bilder av slike nydelige små får aldri blitt spamming!
bare lurer på hvor stort akvarium du har tenkt å ha nannostomus eques i.
guttn
bare lurer på hvor stort akvarium du har tenkt å ha nannostomus eques i.

Siden de fremdeles befinner seg i Sør-Amerika, så vet jeg jo ikke enda om jeg får tak i noen, hehe Ikke alle overlever shipping og akklimatisering. Utifra hva jeg vet, er det bare et par dager siden butikken sendte avgårde bestillingen.

MEN... om jeg er så heldig og får tak i noen, og de ikke er altfor svindyre, så hadde jeg tenkt å ha dem i en 98 liter, evt en 85 liter. De er små og slanke disse Nannostomus-tetraene.
Nå begynner jeg å bli litt bekymret...
Fisket nettopp opp en død Corydoras til fra 180 literen. Først var det C. narcissus, så en tetra, og nå en C. Black....

Jeg aner ikke hva årsaken er! Kan dette være senvirkninger av strømstansen vi hadde i området her, den 13. desember? Strømmen var borte i nesten to timer på natten. Gufne bakterier kan ha kommet i vannet etterpå, da strømmen kom på igjen....
Jeg glemte jo helt dette med strømstansen i ettertid, og senere hoppet jeg over de vanlige vannbyttene rundt juletider, pga sykdom og mye annet å gjøre. Så vannet kan ha vært dårlig en periode...Ikke alene pga jeg hoppet over et ukentlig vannbytte, men fordi det kom rett etter en strømstans...dobbelt opp, liksom. Det gikk omtrent to uker uten vannbytte. Bakterier kan vi ikke måle med våre vanlige vanntester.
Jeg sjekket nitritt i går selvsagt, men den var 0, altså helt fin nå.

Grunnen til at jeg mistenker bakterier i vannet og dårlig vann en periode, er at begge Coryene viste tegn til bakterier. Coryen jeg fisket opp i dag hadde et pop-eye. Narcissusen hadde rødrosa flekker i ansiktet, og Coryenes versjon av reiste skjell (de har jo ikke fiskeskjell, men benplater).

Det har ingen hensikt å bombardere karet med medisiner, når jeg ikke vet om det er sykdom engang og ikke hvilken sykdom heller i så fall. Jeg har av en eller annen grunn en liten mistanke om at det kan være grunnet strømstansen, og at akkurat dette karet var litt uheldig med forurensning etterpå pga det. Ingen andre kar har hatt noen problemer i etterkant.

Uff, jeg hater det når jeg ikke VET hva som er galt!
Men vannbytte blir det iallefall i dag igjen (tre dager siden sist).

Huff Mona. Dette er aldri morsomt

Får håpe at dødsfallene stopper nå, og at vannbytter er det som skal til. Krysser fingre og tær
Nå har jeg byttet 50 liter vann i 180 literen, dvs en tredjedel av vannvolumet.

Hadde ikke mere mellomlagret vann, og pga L144-mallen som ligger på egg, hadde jeg ikke lyst å pøse oppi iskaldt vann heller. Det ser ikke ut som eggene hans har klekket, men jeg vet ikke om eggene er like ømtålige for temperaturforskjeller som yngelen deres er. Så for sikkerhets skyld ble det kun brukt romtemperert vann.

Setter mere vann til lufting og mellomlagring nå, så tar jeg et vannbytte til i morgen. Og dagen etter det... jeg får bytte mye fremover, gjøre det jeg kan, så håper jeg at dette fikser problemet.

Det er forresten veldig få egg han har å passe på, denne L144 mallen. Han lot meg få se klumpen med eggene i dag, og jeg talte ca 10 stk. Et av dem var hvitt, resten knallgule og fine

[External Image]
Green laser yngelen flyttet til ny tank
I dag har jeg flyttet Corydoras Green Laser yngelen til en ny tank, og denne gangen en innredet en. Jeg orker ikke å passe på og holde på med skifte av tank hele tiden for å unngå bakterieutvikling på plastbunnen, ettersom skuldrene mine misliker det sånn og knirker og knaker i protest hver gang. Det er så mye tryggere med sand på bunnen, da unngår man den farlige bakteriefilmen på bunnen.

Ulempen ved innredet kar er selvsagt at man helt mister oversikten, og kontrollen på tilstanden er ikke så bra. Men, må man så må man. Jeg har så vondt i skuldrene at jeg orker ikke flere tankbytter nå

De har hittil bodd i en 11 liters plast-tank, og nå doblet jeg størrelsen. En splitter ny plast-tank på 22 liter ble tatt frem, vasket litt og så ble nyvasket sand lagt i. Det mellomlagrede vannet jeg hadde, har stått på gulvet så det var 2°C kaldere enn yngelkaret, 20°C på gulvet og 22°C i yngelkaret. Fyllte det nye karet halvt opp med nytt, mellomlagret vann og riktig justert ph. Så satte jeg i en varmekolbe og en luftestein for å speede opp oppvarmingen litt i det. Da alt var klart, tømte jeg av noe av vannet i det gamle karet, før resten havnet i det nye sammen med yngelen. Senket bare kortenden på det gamle, mindre karet ned i overflaten på det nye, og så svømte de ut i vannet og ned på sandbunnen selv.

De fikk en dose avskallede artemiaegg rett etterpå, og da jeg gikk derfra nå, lå alle og gasset seg med mat Den siste artemiaklekkingen jeg satte klekket ikke den heller, snodig nok, så jeg må nok sjekke temperaturen der. Det har jeg ikke gjort hittil. Det er den tredje artemiaklekkingen som feiler, så nå er åpenbart noe ikke helt riktig. Men heldigvis har jeg avskallede artemiaegg, selv om jeg synes yngelen vokser noe saktere på det enn levende, nyklekt artemia.

Puh! Nå kan jeg slappe av, slipper å tenke mer på bytte av BB tank.
I denne 22 liters plast-tanken kan yngelen være i noen uker nå. Nå er de i god behold i et kar med filter, sandbunn og litt mose, samt et par-tre eikeløv Jeg skal hente mere mose og legge nedi her, men jeg vil vente et par dager sånn at jeg bedre ser om alle har taklet flyttingen bra.

[External Image]

[External Image]

[External Image]


En plast-tank jeg hele tiden dulter borti og som jeg ikke har noe annet sted å sette enn på en krakk på gulvet, er karet med Corydoras metae yngel. Den er temmelig gjengrodd av alger :p Legg til at tanken er gammel og oppripet, så blir det såpass at bildetagning er helt umulig.

Jeg tok en nærmere inspeksjon der i dag, og fikk plutselig se at noen yngel så ut til å slite. Dette er første gang blant denne yngelen, og jeg antar filterløsningen her er blitt for spinkel etterhvert som yngelen spiser mer og vokser. Det er bare en bitteliten Vitatech pumpe, den aller minste. Ikke mye svamp det er plass til i en sånn, og nå takler den antageligvis ikke fiskebelastningen lenger.

Et lite løft på mosekladden avslørte også enorme mengder slam, og da ble saken avgjort. Jeg våget ikke teste vannet engang! :p Så jeg tømte hele karet for mose og stein, og begynte å fange inn yngelen. Lettere sagt enn gjort, herregud så små! De er for store for pipette og nesten for små for håv. Men håv ble det, og til slutt ble jeg sikker på at absolutt alle var fanget inn i plassert i akklimatiseringsboksen. Denne hang jeg på innsiden av 85 literen jeg bruker som barnehage.

Det er virkelig en risikosport å flytte på så små Corydoras-yngel.... men det var ikke så mye annet å gjøre. Det var for mange som så ut til å slite slik de hadde det.

Da de lå i akklimatiseringsboksen, tok jeg et bilde ovenfra. Forsøkte å telle dem, men ga opp. Det ser imidlertid ut til å være flere enn jeg trodde. Jeg tippet rundt 30 for en stund siden, men det må være minst 40 der. Jeg tror de 3 - 4 minste, muligens er C. oiapoquensis yngel. Og de så ut til å slite mest.

[External Image]
De plast tankene, hvor får du kjøpt dem? Tenker på 11 og 22 literen.
Psykfallet
De plast tankene, hvor får du kjøpt dem? Tenker på 11 og 22 literen.


Jeg har kjøpt dem fra Tyskland, du finner dem HER hos Aquaristikshop.

Det finnes andre typer plast-tanker her i Norge også, som DISSE hos Webzoo, men de er dessverre av gulbrun-tonet plast, altså ikke helt glassklare. De er også avrundet i bunnen, noe som forvrenger litt når yngelen (som Corydoras typisk gjør) ligger på bunnen langs kantene.
mona o
Hvis jeg vil ha MYE plass og vil ha det fysisk hos meg (altså ikke online).... hva med [URLBLOCK1] ? Kobler man bare til USB kabelen mellom den og pc'en hver gang man vil flytte/kopiere noe over til ekstraminnet?


JK
Jepp. Bare å stikke i USB-kabelen, så dukker den opp som en harddisk. Vær klar over at denne boksen inneholder en såkalt 3,5" disk. Dette betyr at den er nokså stor og tung og at den i tillegg har en ekstern strømforsyning. Disse boksene tåler ofte ikke mye juling. Personlig ville jeg ha kjøpt en modell med 2,5" disk. Disse brukes på samme måte, men er små og lette, og tåler mer juling. I tillegg behøver de ikke ekstern strømforsyning. De får nok strøm gjennom USB-kabelen. Se f.eks. [URLBLOCK2] eller [URLBLOCK3] -- Jøran Kvalvaag


mona o
Takk for Tusen-kroners-tipset, JK :) Da blir det Passport-varianten istedet. Skal bestille meg den med en gang.



Jeg bestilte meg en WD Passport den dagen jeg skrev dette ovenfor (19. des) og fikk den allerede et par-tre dager senere, levert på døra.
Har nå overført alle bildene fra pc'en til Passport'en og jeg må si det; det er utrolig deilig å ha en sånn! Det tar to sekunder å hente bildene opp igjen, og pc'en ble en del mindre "tungrodd" uten tusenvis av bilder lagret
Skulle jeg fylle opp Passport'en med tid og stunder (har bare brukt en ørliten flis av minnet på den enda...), vet jeg at jeg sannsynligvis vil kjøpe meg en til Liten og smekker, lettvindt og praktisk.

Anbefales!
Den øverste 160 literen sliter med alger - laaange, viftende trådalger :p
Det er noe i den nederste også, men aller verst i den øverste.

Argh, jeg kan ikke fordra den algetypen! Det er noe herk å bli kvitt. Jeg fjerner det manuelt nesten hver dag, for å unngå at det tar helt kvelertak på planter og alt. Den vokser forbløffende fort, den algetypen, og danner grønne "sukkerspinn" overalt der den får ligge litt i ro. Der det er sirkulasjon, vaier den som et hår i vinden.

Bytter vann i karet enten hver eller annenhver dag, ca 25% pr gang. Det er bare å stå på og ikke gi seg, så vil det bli bedre etterhvert... Mange akvarier får en periode med algeproblemer under de første månedene, så det er vel regnet som ganske "normalt" - men ikke noe mindre irriterende fordet :p

Men, her er et oppdatert bilde likevel, sammen med et fra oppstarten for sammenligning. Det nederste bildet er tatt i dag, 5. januar, og det øverste er tatt helt i begynnelsen av november, da jeg nettopp hadde satt det opp (30/10 ble det fyllt med vann).

Ved oppstart i begynnelsen av november -08:
[External Image]

Idag 5 januar -09:
[External Image]

Det er rett og slett en fornøyelse å se akvariene endre seg så markant pga planter. Jeg elsker å sammenligne mine egne kar på før og etterbilder. Blir veldig tilfreds av å se endringene fra nesten tomt til frodig og "svulmende", om jeg kan kalle det det

Men jeg ser bakgrunnen din også er mere rødlig på etterbildet? Er den det? Syns også det var penere. Visste ikke at disse bakgrunnene mørknet etterhvert?
Lro
Det er rett og slett en fornøyelse å se akvariene endre seg så markant pga planter. Jeg elsker å sammenligne mine egne kar på før og etterbilder. Blir veldig tilfreds av å se endringene fra nesten tomt til frodig og "svulmende", om jeg kan kalle det det ;)

Jeg også Synes det er veldig morsomt og interessant å sammenligne akvariebilder - "før og nå"

Lro
Men jeg ser bakgrunnen din også er mere rødlig på etterbildet? Er den det? Syns også det var penere. Visste ikke at disse bakgrunnene mørknet etterhvert?

Grunnen er at det bakerste lysrøret er byttet ut
Først stod det to vanlige "Amazon Day" fra Dennerle lysrør her, de er gulhvite i lyset.
Dette ble litt for mye hvitt eller gult, syns jeg, så jeg byttet ut det bakerste med et planterør fra Arcadia. De fleste planterør er litt rosaaktige i fargetonen.
Det er altså grunnen til at det er mørkere og mere rosaaktig bakerst i karet på det nyeste bildet
Aha, ja selvfølgelig, lysrørbytting, det burde jeg tenkt på. Har jo selv byttet og herjet forskjellige lysrør for å få den beste "effekten"
Jepp, jeg gjør det stadig vekk, for å få et lys jeg liker

Jeg ser forresten at de ekle trådalgene ikke syns noe særlig på bildet da jeg krympet ned bildet til å passe for opplasting her på AF. Kult! hehe
He he, jeg tenkte bare du var litt pirkete på disse algene for jeg kunne i alle fall ikke se tegn til alger på de bildene

Men er det ikke disse fæle (sorry, liker ikke de mallene..) SAEne som er så flink på disse trådalgene?
Vet ikke, men de tar iallefall penselalger sies det. Men SAE kommer ikke innenfor døra her, jeg har hatt dem èn gang... og aldri mer. De er flinke til å begynne med, men det tar ikke lang tid før de bare ligger og venter på mat ovenfra!

Nei, jeg får nok bekjempe disse trådalgene selv. Vurderte å kjøpe noen eplesnegler, men det er for kaldt å sende dem nå tror jeg, så jeg må vente. De er iallefall veldig flinke til å spise trådalger, og i tillegg er de ikke så vanskelige å fange inn igjen etterpå - hehe
Hvilke plante er det som står til høyre i 160literen? Utrolig artig med "før og nå"-bilder
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap