Småtteri og spekulasjoner (side 16)

Lisbeth
Jeg måtte også ta en tur til Ahlens etter å ha lest om tipset fra Mona. Titta på disse boksene. Det eneste jeg funderte litt på var hva slags lim de er limt med...


Tenkte litt på limet jeg også, men siden det bare var ment som en "foto-boks" for noen minutters opphold for fisken, så resonnerte jeg meg frem til at det sikkert var harmløst.
Mulig de ikke har brukt lim heller, men "smeltet" plexiglasset sammen i en varmeprosess...?
Regner med at dette viser opsettet bedre.

Grunnen til at jeg har tre er at rett som det er så tryner en batch og da er det greit å ha mer på gang om noen timer fremfor i morra. Min nødproviant er frosne naupiler.

Litt detaljer:
3 stk oppnedflaskeklekkere.
En 25watts glødepære sørger for lys og varme.
Verden beste luftpumpe, Rena 101 1977mod., sørger for sirkulasjonen.
Luften fordeles med et grønnplast-kryss og justeres med grønnplast-ventiler.

Jeg har funnet ut at flaskene med FirstPrice husholdningssatf har en bra utforming, med en bred bunn som gjør den mer stabil enn vanlige brus-1,5-litersflasker og dermed særdeles egnet som base/flaskeholder med klinkekuler som ballast. I tillegg har de en utoverkurve et godt stykke oppe på flasken som passer med begynnelsen på "flaskehalsen" på selve klekkeflasken slik at klekkeflasken hviler i denne kurven.
Selve klekkeflasken er en vanlig brus-1,5-litersflaske der bunnen er kappet av i partiet der flasken blir ørlite granne tykkere. Den så langt optimale korken skrev jeg om nylig. Hver flaske har sin egen gjennomslags-/enveisventil på lufteslangen. Bunnen fra klekkeflasken bruker jeg som lokk og LYDDEMPER.
mona o
[QUOTE=Lisbeth]Jeg måtte også ta en tur til Ahlens etter å ha lest om tipset fra Mona. Titta på disse boksene. Det eneste jeg funderte litt på var hva slags lim de er limt med...


Tenkte litt på limet jeg også, men siden det bare var ment som en "foto-boks" for noen minutters opphold for fisken, så resonnerte jeg meg frem til at det sikkert var harmløst.
Mulig de ikke har brukt lim heller, men "smeltet" plexiglasset sammen i en varmeprosess...?

Ja, det var nettopp det Humunu også mente lengre fram i tråden
Acryl lar seg ikke lime i vanlig forstand så det er enten termoskulpturert eller kjemisveiset. Så jeg vil anta at disse er omtrent like safe som akvarier i acryl.
Free killi
Gjorde et forsøk på å slippe Sjefen, T-killihannen som har vært bura inne, ut sammen med de andre, men han var rett på den største hunnen som ikke er helt moden enda og skulle leke med en gang. Så det ble rett tilbake i kasjotten.
Jeg bestemte tidligere at det er bedre at han står i buret til damene er modne, fremfor å ta livet av resten av flokken fordi det ikke er hunner som vil ha seg.
De eldste ynglene er godt over 2cm, så jeg vurderer å sette et par hundrelapper at de er over evt. matstørrelse for de voksne.
Jeg stiller meg fremdeles litt tvilende til at voksne alltid spiser yngel. Av en eller annen grunn hadde det dukket opp et relativt ungt yngel inne i buret til sjefen og det var ingenting som tydet på at det ble sett på som mat så jeg tror fremdels på å la det gå av seg selv etterhvert.
Håper Lacustricola pumilus dukker opp snart, og at de vil funke som dither-/avlastningsfisk.

Og så satte jeg tre blasse kirsebærreker i boraraskaret. Tenkte de kunne få prøve seg som vaktmestere noen dager og så evt flytte over ei rognstinn hunne hvis jeg finner ut at det er ålreit med reker i det karet også.
T-killisjefen har hatt damebesøk i natt. Lurte litt på om det manglet en fisk i dag, men så så jeg at hun stod i buret til sjefen. Flyttet henne ut igjen og bør revurdere freekilliprosjektet med en ny prøveløslatelse
Hvordan gikk det forresten med prosjektet med reker i Tanganyika?
Liv H
Hvordan gikk det forresten med prosjektet med reker i Tanganyika?

Jeg tror det gikk ned, for å si det sånn. Ned på høykant.
Har ikke gitt opp, men må la karet få gro seg til gjennom sommeren og samtidig prøve å få opp rekebestanden, både gjennom organisk vekst og oppkjøp.

Inntil videre får jeg se om mine Boraras spiser reker.

Slapp forresten T-killisjefen ut med de andre, men tror det bare var på prøve. For nå er det bare han som er å se ute i de åpne områdene, mens de andre står "parkert" i plantene.
Du får holde oss oppdatert på prosjektet

Hehe det er sjefen sin det!
Nå har sjefen fått sine timer i frihet og satt inn for natta. Tar ikke sjansen på at han skal stresse og pønke de andre i løpet av natta. Jeg er ganske sikker på at han er i stand til det, og ville ha gjort det.

Jeg flyttet ynglene til det store boyu ynglenettet for å gi de litt større plass, men maskene var så grove at alt fôret blåste rett ut, så jeg flyttet de tilbake til Marina-nettet. I og med at jeg flyttet de så kom jeg i skade for å telle fisk, noe jeg vanligvis gjør hvis jeg ikke får sove, jeg tror jeg kom ut av tellinga men det er i hvertfall et par titalls yngel.

Når det gjelder Tanganyikahjørnet med lavaveggen gleder det meg å se fisk operere i det vertikale. Jeg hadde mistanker om at Julidochromisene ville trives oppe i veggen, basert på observasjoner fra når de var en del av hoffet til prinsessene og gjerne stakk seg unna innimellom oppe i steinrøysa.
Er litt usikker på hvem som er hva av Calvusene, men lanserer teorien om at det kansje er tre hanner, eller kanskje to og en hun. Den ene har vært med i et par år og er en del større enn de andre, så det er ikke lett å bli klok på ting basert på form og størrelse heller. Har hatt lyst til å skaffe et par til, litt avhengig av kjønn på de jeg har. Og burde sikkert gjort det for lenge siden da de vokser veldig saakte. Dette er en utrolig fin fisk, som faktisk takler prinsesser best pga sine defensive egenskaper.

Har lagt ut Prinsessen av Burundier (N. brichardi) for salg i dag. Det er kullet fra oktober som det begynner å bli veldig mange av nå. Så nå håper jeg det er noen som har lyst til å holde prinsesser, og setter pris på å starte med dem mens de er unge. Jeg pleier å beholde noen fra hvert kull slik at det er fisk i flere størrelser. Og så tar jeg høyde for at de eldste har vært med på leken i en del år og vil før eller siden gå bort og da er det fint at det er noen til å overta rollen.
Humunukuapuaa
Det er kullet fra oktober som det begynner å bli veldig mange av nå. .


Oi, et voksende kull
(Sorry, klarte ikke å dy meg)
Liv H
[QUOTE=Humunukuapuaa] Det er kullet fra oktober som det begynner å bli veldig mange av nå. .


Oi, et voksende kull
(Sorry, klarte ikke å dy meg)
Ja, uten å kødde alt for mye ser det ut som det er mange flere av dem nå enn når de ble klekket. Det var vel litt utpå når jeg skrev det, så jeg ser at det ikke henger helt på riktig tre.

Det er lenge siden prinsessene har gått helt for seg selv. Tidligere har en og annen prinsesse blitt lønsj for Calvusene så det har liksom vært noen som har blitt borte underveis. Men det er utrolig fett å se dem ved foring, når alle popper opp samtidig.
Jeg digger denne fisken. Det var ønskefisken når jeg var fjortis og et helt klart valg når jeg skulle ha et artskar som bare skulle stå å gå i uoverskuelig fremtid.

Akkurat nå fikk jeg lyst på et kjempekar med bare prinsesser.
Og kanskje noen synoer og julier og t-killi, eller kanskje snorkle ved Kigoma er bedre...
Den er helt klart en av mine yndlinger også, syns bare det blir vanskelig med all yngelen etter hvert. De er vanskelige å selge, og det er vanskelig å få tak i dem når man har innrede tanganyika biotip med masse steinrøyser og huler å gjemme seg i. Ethvert kar blir fort for lite.

Men de er utrolig vakre fisker og spennende adferd. Jeg hadde et skikkelig trekantdrama hos meg hvor mannen og elskerinna til slutt forsøkte å ta livet av kona og 4-kulls mamman. De kan være grusomme disse fiskene gitt. Var utrolig å se hvordan de angrep henne sammen.

Calvusen er også en av mine favoritter, rolig og fredelig helt til rovfisken våkner
Humunukuapuaa
Når det gjelder Tanganyikahjørnet med lavaveggen gleder det meg å se fisk operere i det vertikale.


Du er jo like "flink" som meg til å ta bra bilder, men kan du ta noen bilder fra lavaveggen med fisk i aksjon i veggen?
Channoides i buret igjen
Skal se om jeg får tatt noen bilder, men akkurat dette karet gidder jeg ikke legge ut bilder som ikke gjengir virkeligheten. Steinen ser helt for jævelig ut med blitslys, men er kjempefin uten. Det krever også en del innsats å få tatt gode bilder, spesielt med uegnet utstyr og forhold, som jeg heller legger i alt annet. Så det er ikke det at jeg ikke liker å ta gode bilder.

Oppdaget at channoideshannen stod ved glasset og helt tydelig ruget på noe. Jeg liker ikke å bruke ordet "tygge" i denne sammenhengen, da det for meg har med å spise å gjøre. Det heter liksom munnruger...
Jeg så at dama hans var klar for mer og småjaktet litt på han, så jeg bestemte meg for å ta affære. Han spiste i går, så det skjedde i natt. Det er sikkert best for han å få fred i et par uker nå, men jeg er litt usikker på om han ville bli forvirret og tygge alt hvis han havnet i nettet med det forrige kullet. Så jeg dyttet oppi enda et ynglenett.
Det var morsomt å flytte han. Han stod i overflaten mellom varmekolben og glasset og viste ingen tegn til å stikke av når øsen dukket opp. Jeg plasserte øsen foran varmekolben et par cm under vannflaten og måtte dirigere han litt fremover med en pinne jeg liker å bruke til sånt for å få han frem over øsen.
Så krummet han seg litt med hodet innenfor og liksom ventet på å bli øseportert. Jeg måtte godsnakke litt med han for å få han til å flytte seg den siste centimeteren sånn at han stod over øsen og jeg kunne løfte han over i nettet. Jeg er nesten villig til å tro at han har lært seg at øsen er hans venn i nøden og at det ikke er noe å være redd for.
Humunukuapuaa
Jeg er nesten villig til å tro at han har lært seg at øsen er hans venn i nøden og at det ikke er noe å være redd for. ;-)


He he, ja, why not. Han har jo vært med på dette noen ganger nå
Så spennende, det går tydeligvis i ett når de først er i gang. Min står i nett igjen også. Har to nett som deg, et til yngelen og et til tyggende pappa.
Liv H
Så spennende, det går tydeligvis i ett når de først er i gang. Min står i nett igjen også. Har to nett som deg, et til yngelen og et til tyggende pappa.

Du som driver å teller fisk har kanskje en formening om hvor mange det blir i kullene?
Jeg må si jeg begynte å gapskratte da jeg leste om Channoides-hannen som ventet på å bli "øseportert"! Et kult ord
mona o
Jeg må si jeg begynte å gapskratte da jeg leste om Channoides-hannen som ventet på å bli "øseportert"! :D Et kult ord :)

Måtte le når jeg skrev det også.

"Scoop me out Scotty."
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap