Lisbeth sine småfisk :) (side 16)

Det hadde vært fint for de var lekre
Tror jeg må sjekke med dahls hva jeg egentlig skaffet meg :P
Galemor: har du kjøpt Trichopsis schalleri har du i alle fall fått deg en fantastisk flott og underholdende gurami! jeg elsker mine, de er mine yndlingsfisk pr tiden! Prøv å finne en måte å beholde de på, du vil ikke angre

Humunu: rall i vei! Det skal nok litt til før jeg syns det blir for mye
Det går ikke så veldig bra i oppvekstkaret med artemia. Ligger en liten samlet haug døde (samles av bevegelsen fra pumpa) på bunnen. Jeg mistenker at det er min nødløsningsmanøver sin skyld. Glemte nemlig kjøpe havsalt og brukte bare vanlig hussalt uten jod. Det lever mange ennå, men det spørs vel om de vil leve opp gitt.. Men nå vet jeg hvor lite hokus pokus det er å klekke artemia så da er det "bare" å begynne forfra igjen. Havsalt er i alle fall kjøpt.
oppdrett på artemia hørtes jo spennende ut. som regel så ender de jo opp som mat kort etter at de er klekt :p
Nei, kjøpte jo egentlig fordi jeg hadde vært her og lest da vettu, men viste da ikke utvokst strls når jeg kjøpte, fikk jo beskjed om at de var så og si utvokst nå, men de er knappe 2cm. Har jo egentlig ikke vann til enda flere karr, iallefal ikke når det blir snakk om 5cm pr fisk. Hadde tenkt til å holde de i 12l sånn for nå, men det blir jo da altfor lite.
Galemor, ta en telefon til Dahls. Jeg tror nemlig det skal litt til for at de gir deg så feil informasjon. Det er sikkert en annen type gurami som blir liten. Men 2 cm? Det var da veldig smått...
Sanne
oppdrett på artemia hørtes jo spennende ut. som regel så ender de jo opp som mat kort etter at de er klekt :p


Sukk, ja hva gjør man ikke for sine fisk! Skal prøve å fore artemiaene opp så de kan bli levende lekkerbisken til mine voksne fisk og da spesielt mine Trichopsis schalleri -de elsker artemia og reker!
De er kanskje 2,5 cm, sånn går det når man ikke helt vet hva man kjøper. Jeg ville bare ha fisk med lyd i ;P
All fisk som liker reker, liker også å få frossen Mysis en gang i blant. Jeg pleier å skylle nytint mysis i ferskvann før jeg server.

Trichopsis pumila (kalles Pygmégurami) er den minste, og den fineste jeg vet om, av Trichopsisene (Knurreguramiene). Den står oppført med maks 4cm på AF og Fishbase. T. schalleri blir 5 og T. vittata (den som kalles knurregurami) 6,5.

Har ikke satt meg så mye inn i oppforing av artemia, men gogle sier mye på 'breeding artemia' og artikkelen Breeding artemia, som var den enste jeg gadd å lese nå, har 2 gyldne regler for oppfôring.
1. Keep the water circulating with VERY VERY fine bubbles
2. FEED THEM AS OFTEN AS NECESSARY TO KEEP THE WATER SLIGHTY CLOUDY.

Sånn ellers har jeg fått med et eller annet sted at de er følsomme for variasjoner salinitet.

Mange av de andre artiklene google viser til går sikkert mye mer i dybden, så bli guru.

3kg havsalt på Kiwi til ca 15kr.
Jeg både tror og håper at det ene parret er de, for de ligner nemlig litt. Det å få dem ut av et "oppbevaringskar" med masse fisk til alene i et ugjennomsiktig litersmål har gitt dem litt bedre farger, nå ser jeg dem jo bare skrått ovenifra, men de virker mørkere nå enn i butikken, deilige skjønne fiskene. De spiste det de fikk nå akkurat og lette aktivt etter mer, mens de andre 4 virker lettere skremt, men de står da i gjennomsiktig litersmål og føler seg vel utsatte kanskje. Ene der spiste mens jeg så på iallefal, de må flytte imorgen (har jeg bestemt) De er nydelige.

Sleng oppi masse flyteplanter som de kan stå i mens de venter.
Det er allerede gjort, men tror de synes det er ekkelt å flyte rundt sånn høyt oppi vannet, de søker nemlig nedover hele tiden. Men setter i stand karr til dem idag, så da blir det nok bra
Takk for info Humunuku! Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke finner samme info som andre gjør på nett! Er ikke god nok på det der altså... Jeg har vanlige luftestener, men tenker jeg må ut og skaffe meg en som er beregnet til saltvann, tror de er i tre for å gi veldig små bobler. Fant ikke det, men en sånn i keramikk vil kanskje gjøre samme nytten
Microormen er en suksess hos meg da, den får jeg til Det ser ut som alle mine fisk spiser det bortsett fra Knurreguramiene. De vaser rundt i en sky med orm og skjønner ikke bæra! Men det er helt fint. For når Werneriene flytter sammen med de betyr det at den maten får de ha i fred. Veldig bra det.

Min ekle lille hund fant noen skikkelig godbiter i morrest på vei til jobb. Går en liten snutt ved akerselva og jeg passer på bikkja nøye, men hun stakk seg vekk litt i morrest og da jeg gikk for å se hva hun dreiv med fant jeg henne ved en hel haug med store rå LEVER stykker. Noe lå i poser som var tygd i stykker og noe utover marka.

Helsikke altså, hvem i svarte slenger ut noe sånt i en park?! Det første som slo meg var historer jeg har hørt om hundehatere som legger ut åte med gift i parker! Og hvis det ikke er gift så er dette uansett rå involler jeg ikke vet hvor lenge har ligget der. Det kan være bedervet.

Ringte veterinær med en gang og fikk beskjed om å bare følge med henne og komme hvis det ble noen endringer på henne. Foreløpig er hun like frisk og fin. Men fy fader, det er virkelig kjipt noen ganger å ha hund midt i byen, særlig området jeg bor. Spesielt i helgene, fortau er nedgriset i matrester, spy og det som værre er. Det er fa.. meg så ekkelt!!

Bare husk at dette er mer å anse som snadder og loff for annet enn yngel, så de trenger noe med litt "mat" i også. Men hva er livet uten litt junkfôr? Og ikke minst så er det sikkert ekstra stimulerende at DET LEVER!
Elos Sv 0 ser ut til å slå an hos alle mine fisker, små som store (litt større) og er lite nok til en glupsk Werneri.
Du har sikkert nevnt det i din tråd, men hva er Elos Sv 0?

Æghh, jeg leser meg blå på artemia, det er litt å sette seg inn i skjønner jeg.. Feks har jeg kun fått tak i mat til dem som er ment for etter 8-10 dager.
Men jeg må visst få tak mat de kan spise etter 2 dager også, selvfølgelig..

Det er også viktig med skikkelig lys for at algesuppen skal produsere mat de kan sile. Det har jeg ikke på badet der de står nå.

Det blir også anbefalt veldig finboblet lufttilførsel eller gjerne med et filter av veldig finporet svamp. Jeg har ikke lyst til å drive luftpumpa hele tida og funderer på om jeg kan bruke mitt lille hang-on filter. Tre på en finporet svamp på innsuget. Dette må jeg jo uansett vente med til de er så store at de ikke bare suges fast i svampen. Kjøre kun med luftpumpe i starten.

Blir nok litt for omfattende dette prosjektet for meg, men jeg skal prøve en gang til nå og hvis det ikke går legger jeg det på hylla. Var ikke mye bevegelse i artemiane jeg så på i morrest så de er ikke noe å satse på lengre. Må sette i gang ny klekking.

Edit: fant no greier her til å mate bl.a artemia med. Kanskje noe å prøve
Dyresjappa på Oslo City driver å trapper litt ned på saltvann. Det store karet som står i midten av akvarieavdelinga huser nå discus og en gjeng cory, tror det er haraldschultzi. Her får du se cory stime! Er så PENT å se på. Det er jo drømmen min, å skaffe meg et langt nok kar sånn at coryene kan stime fra den ene siden til den andre. Får nøye meg med å stikke innom butikken av og til for å se på...
Prikkene i karantenekaret vil ikke gi seg helt. Dvs det er 2 prikker igjen, fordelt på 2 werneri.. Jeg tør ikke annet enn å fortsette medisineringa så lenge det ikke er helt borte. Men nå har jeg medisinert i 7 dager, vet ikke hvor lenge jeg kan holde på? I produktomtalen av Frank Angell står det:

Kuren kan fortsettes ut over dag 3, utfør da ett 40% delvannsbytte før medisinering. Dette bør kun gjøres dersom du ser forbedring av fiskenes helse.

Forbedring har jeg sett hele uka så jeg byttet 40% vann på tredje kurdag og byttet like mye i går før jeg medisinerte mer.

En av sjokoladeguramiene (Sphaerichthys osphromenoides) ble ikke så hardt angrepet av prikkene, men hadde før det brøt ut begynt å falme skikkelig, disse er jo skikkelig mørk brun, men den var til slutt nesten helt hvit. Så nesten ut som skjellene hadde falt av.

Den har hele veien oppført seg som frisk og rask fisk, tøffeste av de 4, spiser og i aktivitet hele tiden. Nå begynner den å få fargen tilbake, men en til har nå fått de samme symtomene. Jeg aner ikke hva dette er for noe, men ser som sagt ikke ut til å svekke fisken på noen som helst måte. Men uansett tror jeg at esha 2000 ville være lurt å prøve på dette istedet for esha exit.

Har venta på forsendelse med esha 2000 sånn at jeg skulle få satt i gang med den, men den kom aldri. Kjøpte den av noen her inne og trodde jeg for første gang skulle oppleve å bli lurt. Ha ha, jeg ble kontaktet av selger i går som kunne fortelle at pakka hadde kommet i retur til han pga feil adresse.. Jeg hadde klart å gi han gatenavnet til en adresse jeg bodde på for 100 år siden! Er det mulig... av og til skjønner jeg ikke hvor hjernen min befinner seg..
Hehe fort gjort. Du kan godt bruke 2000 og Exit sammen, de tar det meste i kombinasjon. Jeg har kjørt flere kurer etter hverandre uten problemer. Skånsomme medisiner. Hadde et hvitprikk utbrudd som jeg slet skikkelig med å bli kvitt. Tror jeg medisinerte over nærmere 2 uker før det endelig forsvant. Viktig at det blåser skikkelig i vannskorpa mens du medisinerer. 2000 skal du bruke dobbel dose om du har lav GH, det står ikke noe om Exit, men jeg doblet den også hos meg.
Lisbeth
av og til skjønner jeg ikke hvor hjernen min befinner seg..


I akvariet :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap