Marens akvarieverden (side 16)

I kveld måtte jeg desverre gå til det skrittet å avlive den skjørtetetraen som ikke har vært normal i det siste. Jeg kom hjem etter å ha vært borte halve dagen og da så det ikke bra ut i karet! Fisken svømte delvis på skrå, men hadde bra fart da alle de andre drev å jaget han frem og tilbake. Likevel slet hele tiden med å holde seg rett i vannet og så ut til å lide veldig.
Det så ut som at spesielt det ene øyet var ganske hovent. Jeg har prøvd å ta bilder, men det var ganske vanskelig da han virkelig fikk gjennomgå av de andre og det var mye fart nedi der!
Skjørtene er så oppmerksomhetsskyke når de tror de skal få mat og da jager de største bort de som er mindre og blir skikkelig selskapssyke! De har ikke riktig lært seg at man tar bilder med kamera og ikke mater.
Men legger ut noen i håp om at noen kan vite hva dette er...

[External Image]

Kan jo kanskje prøve å sammenligne...
[External Image]

[External Image]

Denne fisken var aldri bleik, noe jeg har sett de andre bli innimellom når de ikke trives.
Det kan se ut til at den døde Skjørtetetraen hadde en "medfødt" sykdom, og ikke en smittsom en. Jeg krysser fingrene flere ganger for det i alle fall!X)

Her er link til tråd om den syke fisken
Jeg vet ikke om det er jeg som "ser" sykdom hver gang jeg studerer fisk, men jeg synes jeg så en Ildtetra som slet i kveld.... tok akkurat et raskt vannbytte for sikkerhetsskyld! Krysser fingrene her også
Jeg har testet amoniakk og nitritt og begge så helt fin ut, men jeg lar være å mate Coryene nå i natt.
Ildtetraen har heller ikke spist tørrföret sitt i ettermiddag/kveld, så det gjør meg litt bekymret! Håper de bare er lei av föret og bare vil ha myggiser, men tvilen er stor...
Artemiaklekkinga går ikke helt knirkefritt for tida Dermed får yngelen mest tørrför, noe jeg egentlig ikke liker... Jeg har derfor fått hjelp fra Humunukuapuaa som i dag har sendt meg startpakke på micro-mark Det blir spennende å se om jeg klarer å få frem noe, men bruksanvisninga var veldig grei, så jeg har de beste forutsettningene til å klare det

Kanskje blir yngelen å vokse fortere når de får mer "riktig" mat!?!
Jeg skal legges inn igjen til påsken, så da blir de vel med på lasset igjen Bare koselig det! Mulig micromaten blir med i lasset, så får jeg heller passe på at ingen andre ser det

Ellers så går jeg og sikler på kampfisk! Jeg var innom TAM i dag da jeg hadde en dårlig dag. Det hjelper alltid å ta en tur dit da! De hadde en del kampfisker der, men ingen som jeg bare måtte ha... De får visst inn en del i morgen, så jeg drar nok tilbake da eller onsdag
Jeg føler noe bekvemt når jeg er der... Jeg handler jo ikke veldig stort der da jeg bruker nettbutikker og Tom når jeg handler.... Jeg skulle gjerne ha handlet mer der, men lommeboka holder ikke

Tilbake til kampfisk... Jeg lurer på hvor stort filter jeg må ha der? Det er jo ofte jeg ser ser de er uten filter eller pumpe, så kanskje jeg ikke trenger den største pumpa der? Asiaplanter må jeg også sette meg inn i. Men jeg frykter jeg ikke klarer å vente med fisken til alt er klart, så det er mulig jeg må sette opp 33Litern på 1 dag (planter, grus, filter/pumpe (som er innkjørt)... om jeg finner den perfekte fisken;D
Akvariet tok jeg frem fra boden i dag og satte den øverst på reolen. Skal si dette blir litt av et blikkfang der den står høyt oppe ved veggen!!

Men hva skal jeg före en kampfisk med tro...? Jeg ser jo at Tetra har noe, men hva som er best er umulig å vite! Det finnes jo så mye forsjellig på markedet nå, så fiskemat er ikke bare fiskemat lengere

Som substrat har jeg tenkt på sort sand... De har inne akvastabil i den fargen, men er litt skeptisk da jeg tror det kan være andre ting i sanda som ikke paser for fiskene.øverst
En til sterbai død:(
Våknet nok en gang opp til en død Cory og bitte litt nittritt (en plss mellom 0 og 0,3 mg/)i vannet i 62Liternl. Ingen amoniakk eller noe på andre prøver.
Jeg har en liten mistanke om at denne og den andre fisken som gikk bort var de to som har hatt litt problemer og svelgt luft. Jeg så den drev litt med det i natt.
Jeg håper dette var 2 stk som var svake individer og at det går bra med de andre! Tror ikke medisin er løsninga her.

Jeg tenker kanskje å flytte over 2 stik til 110Litern i dag. Den har ikke ferdiginnkjørt utvendig filter (har stått i 2 1/2 uker) og går med RENA 90 pumpa. I karet ellers så går 9 Skjørtetetra og en Ancistrus. Får i tillegg 5 reker i dag. Jeg håper da at filterene holder og at jeg kan fortsette å flytte de andre 4 etter hvert. Jeg har 6 C. Sterbai igjen. Planen var egentlig å ha Skjørtene og Coryene for seg selv i karantene, men nå vet jeg ikke helt hva som er riktig?
Jeg vil gjerne ha inspill her om noen leser tråden!

62Litern har forresten også 9 Ildtetra og de tålte denne lille nitritten, så det forsterker mine tanker om at denne fisken var skadet etter transport. Ildtetraen er veldig skjøre av seg.
For en dag, eller; for en fiskedag! Er helt utslitt jeg! Kan derfor bli litt rot i teksten

Jeg våknet jo opp til denne Coryen som er/var død. Tok 50% vannbytte før jeg dro på jobb. Når jeg kom hjem var det rett ut for å og lufte Sara før leveringa av varene jeg har bestilt kom. 5 amanoreker, 3 røtter og 4 planter var det.
Jeg skulle på mitt første møte i Trondheim Akvarieklubb kl 19.00, så det hastet med å få planter ned i vannet og begynne akklimatiseringen av rekene. Akkurat det med rekene måtte jeg bare avslutte når jeg kom tilbake etter "klubb-møtet. Men jeg tror ikke rekene tok skade av det

Planen i dag var jo å gjøre ferdig "beplantningen" i 110Litern, men siden det var ett snev av nitritt i 62Litern flyttet jeg også 3 C. Sterbai over i det karet. Fiskene i 62Litern (C. Sterbai og Ildtetra) har fått så lite mat de siste 2 ukene pga at fluval 205 ikke er fullt innkjørt enda og karet går derfor på fluval 2+. Håper på fine verdier i 110Litern så jeg kan få flyttet de siste 3 og at de får spist skikkelig!
Jeg måtte selvfølgelig opp med alt som var av røtter og planter i det karet for å få tak i de, noe som sikkert må gjøres igjen når de andre skal flyttes!

1 Ildtetra til er død. Det er første gangen jeg ser sykdomstrekk på ildtetra! Den var helt rar! Ildfargen var blitt flekkette i hvilt og ildfarge (i alle fall på hodet) og den hadde ikke noe kontroll over svømminga... Jeg tenkte å skynte meg å ta bilde av fisken før avliviing, men etter at jeg snudde ryggen til ett lite sekund var den forsvunnet. Jeg har ikke klart å finne den igjen, så jeg regner med at den ligger død en plass i karet nå... Jeg begynner å vurdere å medisinere alle fiskene for sikkerhetsskyld! Nå skjønner jeg virkelig hvorfor folk vil medisnere alle fiskene de skaffer seg, uansett!

Jeg tenker automatisk at noe er galt i karet i alle fall, for fisken har noen måneder på seg her i huset og det utseende den ildtetraen hadde tydetig tegn på sykdom mener jeg... jeg får se hvordan det går med de andre de neste dagene.

Nå når jeg har flyttet 3 Coryer over i 110Litern så blir det ikke noe karantene-kar lengere heller...
Jeg håper bare filterene der holder, men det tror jeg ikke det er stor fare for! Jeg har föret Skjørtene godt kan man vel si!! Nå får jeg bare fordele all den maten på flere fisker og dermed kan karet fortsette uten å få mye mer søppel
110Litern er utrolig artig å følge med nå, og utseende er ikke det værste heller Jeg har tatt nye bilder men legger de ut i morgen!

Nå er det natta
din lille natterangler du e
Ja, om du ikke har lagt merke til det er en del av innleggene skrevet ganske sent
Hva har skjedd i det siste?
Nå er det en stund siden jeg har fått skrevet skikkelig om hvordan dagene har vært! Ganske sliten for tida, så da blir det lite til overs etter å ha gjort grunneleggende og nødvendige ting.
Men når det kommer til fisk og akvarie så skal det mye til for å holde seg helt borte fra hobbyen!! Jeg har nok vært på forumet og lest personlige tråder osv selv om jeg ikke har fått skrevet så mye

Til tross for formen dro jeg på tirsdag til mitt første møte i Trnndhem Akvarieklubb! Jeg er ikke så utadvent av meg så jeg kom ikke noe særlig i kontakt med noen av de andre medlemmene, men jeg kjenner ett par fra før Det ble vist en fra Tangayika var svært interesant og morro å se! Noen planter ble det på meg også på auksjonen som var tilslutt Nå gleder jeg meg til neste møte!
Den ene planten jeg kjøpte vet jeg ikke hva heter, så jeg legger den ut her i fall noen kjenner den igjen

[External Image]

Den samme dagen fikk jeg 5 amanoreker til som jeg slapp oppi 110Litern sammen med de 3 Coryene og Skjørtene. Når de skulle akklimatiseres i "poseholderen" svømte som vanlig Skjørtene bort til glasset, men denne gangen prøvde de å spise på beholderen! De er vel ikke så glad i föringa for tida, men jeg skjønner jo at reker kan være godt
Jeg var virkelig spent på hvordan dette skulle gå når de skulle komme ut i karet sammen med "pirayaene", som jeg kaller skjørtetetraene. Men det har gått over all forventning! Jeg ser lite til rekene, men det er i alle fall 2 stk som fortsatt er i live. Jeg fryter ikke at skjørtene har rørt noen her i alle fall.

Amanorekene var så morsomme der de pilte frem og tilbake under vannflaten de første timene mens skjørtene sto ganske målløse og så på De er så sjarmerende, Amanorekene! Blir vel fler på neste bestilling tenker jeg

Jeg har valgt å flytte alle de 6 C. Sterbaiene over i 110Litern da det har vært noen uheldige vannverdier i 62Litern noe som har ført til at tilgangen til mat derfor har vært minimalt.

Jeg flyttet 3 C. Sterbai på tirsdag og 3 i dag. De føste 3 drev og lekte omtrent konstant de 2 første dagene! Jeg ble rimelig sliten av å se på de og jeg må inrømme at jeg hadde mine stunder da jeg var bekymret for kaloriforbruket til Coryene der de for opp og ned glasset uten å spise noe særlig!

Hele planen med flyttinga til 110Litern var jo at de skulle få spise skikkelig!
Det skulle vise seg å være vanskeligere enn jeg på forhånd hadde fårestilt meg... Disse "pirayaene" av noen fisk (skjørtene) er jo kronisk sultne og stjal all mat jeg prøvde å servere Coryene! Til og med når jeg hadde slukket all lys og gitt litt tablettför klarte de å finne frem og ta sin del av kaka før Coryene rakk å komme! Jeg skal ikke skrive hva som kom ut av munnen min da, men pent var det ikke!

Jeg skulle gjerne ha hatt noen tips her til en grei løsning på dette... Jeg kan jo ikke være alene om å ha det slik

Nå som jeg har fått flyttet alle 6 Sterbaiene over håper jeg ting kan ordne seg mer. Jeg har enda ikke sett en Skjørtetetra mobbe en Cory, så det lover bra!

Det ser forresten ut til at C. Sterbai liker innredninga i akvariet, spes rota og mosen Jeg tror ikke behovet for eikeblader er like stort lengere noe som gjør ting enklere her for meg som bor så langt nord

Det kan se ut til at Ildtetraene trives best i et arts-kar De virker mye mer lykkeliger og friere nå som de er alene i 62Litern! Jeg så tidligere i uka tegn til sykdom på en fisk som desverre døde. Jeg rakk ikke å ta blder, så det er vanskelig å få hjelp til å finne ut hva det var, men jeg holder et øye med de andre i fall det skulle bli flere med samme symptomene.

Jeg må også holde øye med skjørtene i tilfelle det smitter over sammen med Coryene. Men fordeløbig er de aktive, friske og fine fisker. Mobbinga av hverandre fortsetter også, så da er vel alt slik det pleier å været
Ny, hjemmelaget bakgrunn:)
Den ene assistenten som jobber hos meg har endelig fått festet bakgrunnen hun har laget på baksiden av akvariet (110litern). Den ble skikkelig stilig, men iom at akvarell-arket var såpass tykt så ble ting en del vanskeligere, men resultetet var veldig bra! Fornøyd med den altså!



[External Image]

Denne bakgrunnen er selvfølgelig en av mange som er laget etter oppskrift fra Tante Astrid

Micoroorm er utrolig lettvint!
Jeg ble overrasket da jeg så i isboksen hvor jeg har kulturen til microormen i på tirsdag! Jeg har sett og sett etter disse ormene, men jeg visste vel ikke helt hva jeg skulle se etter... Så i går når jeg tok en ny titt ble jeg skuffet da det nok en gang så helt tomt ut. Jeg viste esken til en assistent og hun utbrøt: "D er jo masse orm oppi der!!" Klok av skade etter 1.april ble jeg selvfølgelig litt skeptisk til hva jeg skulle tro, men tok selv en ny titt og der nedi...i "glassuren" som jeg har sett tidligere, viste det seg at selve glassuren var tusenvis av ormer!:P

Nå har jeg matet ot matet guppy-yngelet med ormer!! Det er jo så morsomt, så de får mye orm!! Lurer på om det er mulig å overföre de slik at det blir skadelig? Men krypene går i alle fall ned på høykant!
Vanskelig å "lage" de er det heller ikke, mye enklere enn artemiaklekking! Det passer meg bra da jeg skal legges inn på mandag. Da tar jeg bare med meg yngelet og microorm-eska!

Men jeg må vel være litt forsiktig med å avsløre hva som er i isboksen i fall noen skulle ta skade av det:P
Enig i at dette er enkelt fôr. Jeg gir litt i alle karene og selv de forholdsvis store nøkkelhullciklidene spiser dette. Vær bare nøye med å ta bare de ormene som beveger seg opp langs kanten på beholderen slik at du ikke får med selve grøten.

Alltid morsomt å se bilder forresten

Edit: Kan det være Ludwigia repens du har fått tak i kanskje?
Nå ser jeg at det faktisk kan være samme planten som den som er til venstre i bildet av akvariet i "innlegg med bakgrunn" lenger opp på siden.
Den kjøpte jeg fra Tom som tar inn fra sverige og det er Ludwigia repens. Bladene på den til venstre er mye mindre enn den store og røde, men den har også røde blader og de ser likens ut. Ser ut til å være like bare forskjellige størrelse og farge på blandene. Ludwigia-familien er jo utrolig fin synes jeg! Jeg har studert Tropica-katalogen godt og det er vel en av de fineste plantene man kan få til uten ekstra co2 synes jeg!
Sammenligning
Her kan man jo sammenligne..

[External Image]

[External Image]
Utrolige 5 reker, trodde jeg hadde 2 :P
Noen reker drev og "reket" *dårlig humor!* på rota i 62Litern nå nettopp. De gjorde mye merkelige ting og var over og under hverandre. Det så ikke ut til at det var bytte av skall men kanskje et rituale av noe slag..?
Her er i alle fall beviset på at alle 5 i karet lever! Jeg håpet jeg fortsatt hadde 2stk etter at det gikk så vilt for seg når Coryene ble flyttet, men nå hadde jeg plutselig 5... Det har jeg ikke sett siden jeg slapp de nedi for 2 1/2 uker siden:P

[External Image]

[External Image]
Endelig har jeg fått meg Hydrocotyle leucocephala:D
Må bare ta med 1 bilde til med det samme! Jeg ha endelig fått meg et par stilker Hydrocotyle leucocephala!
Den er umulig å få tak i fra zoo-butikker, så jeg var så heldig å få av Astrids planter! Tusen takk!
Disse må jeg passe godt på og prøve å få de til å trives slik at jeg får mange avleggere!
Jeg plaserte de i fronten i 62Litern siden det bare er Ildtetra der nå og dermed mindre slamsuging. Plantene har også for vane å formere seg ganske fort her av en eller annen mystisk grunn Jeg har jo bare 0,4-0,8mm rådasand med torvplater under... Jeg prøver først her, så får jeg se hvordan det blir *smiler fornøyd*[External Image]
Kampfisk-akvarium
Jeg sitter og funderer litt over "kampfisk-karet" som jeg skal sette opp. Den er jo bare på 33Liter, så her gjelder det å utnytte plassen best mulig!
Jeg prøver å gå for et mini-aisa-biotop med planter og snegler fra den verdensdelen. Holder på og utforsker andre "asia-kar" på forumet for inspirasjon.

Jeg tenker kanskje å gå for svart akvastabil som bunnsubstrat. Jeg vet ikke hvordan det er i naturlige omgivelvser, men tenkte at fargen på fisken vil komme bedre frem...?

Noe jeg har tenkt mye på er hvordan jeg skal gjøre det med pumpe/filter!?! Dette er jo en labyrintfisk som ikke vil ha noe særlig sirkulasjon i vannet. Jeg tenker da at det kanskje ikke har så stor betydning at pumpa må være veldig stor iom at det kun er 1 fisk der + snegler. Hvor stor vet jeg ikke, men ved tanke på sirkulasjonen og størrelse på karet tenker jeg at kanskje fluval 1+ vil bli for stor. Har luftfilter, men det blir vel for lite igjen... hmm.. Ikke enkelt dette:/

Fisken får jeg forhåpentligvis kanskje som syden-gave over påska, kjøpt på TAM selvfølgelig;D Jeg håper bare at mamma og søsstersen har god smak når det kommer til utseende!
Jeg vil uansett sette opp akvariet klart til bruk, så får jeg heller kjøpe fisken selv om jeg ikke får den i gave. Jeg synes bare det hadde vært fint å få en som de har plukket ut til meg, en de liker
Jeg kom over denne som jeg lurer på om jeg kanskje kunne ha i kampfiskens "asia-biotop". Ser den skal ha min 40L og størrelsen er jo ikke liten. Det hadde jo vært artig med en art til i karet, men jeg skjønner at det er nesten umulig bortsett fra snegler Likevell klarer jeg ikke å la vær å se litt på forskjellige løsninger
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Marthinsen
Reklame for plussmedlemskap