Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 16)

Det bildet ligner den på, ja! Veldig.

Den linken du hadde, Shiramor, viste striper som ikke gikk langt nok opp på ryggen, slik den ser ut hos meg, så jeg var usikker.

Helt utrolig at man gang på gang får oppgitt feil artsnavn på butikken. Men, jeg får vel lære meg de ulike artene etter hvert.

Takk for hjelpen, begge!

Roar
Hmm kor ska eg starta?
jo to sone venustus som krangler om domeneringen og en hogi og SP.ZEBRA som krangler mye monruging og harmoni
Hvor mange av dere holder viltfanget malawi, og hvilke arter?

Har lagt inn bud på et 3etg.rekkehus og svarfrist står til klokka 12 i dag. Får vi dette blir garantert hobbyen utvidet!!
Har lyst på rent VF kar i stua, og med mulighet for eget akvarierom er dette rekkehuset midt i blinken for oss. Krysse fingra!!

Av VF arter har jeg lyst på en liten gruppe med Aulonocara, en større gruppe med Phenochilus "Tanzania" og kansje noen s.nyassa maller.
Skulle skrive "Lykke til" her, men fristen har kanskje gått ut?
Ble det hus med akvarierom på deg Akvafil?
Selv har jeg ikke viltfanget malawi. Kunne bestille det en gang, men valgte oppdrettsfisk. Tenkte det hadde blitt ekstra leit å miste VF.
Det viktigste for meg nå er at fiskene jeg kjøper er friske og av "ekte" vare, altså at det ikke er fare for innavl, krysninger e.l.,
og at riktig geografisk navn følger både han- og hunfisk.
Men skulle gjerne hatt et større akvarium tilgjengelig, med VF-ciklider og oppdrettsmuligheter :o)
Ang. fisken min
Hva med denne: Metriaclima sp. Blue Reef? I forhold til Pulpican føler jeg at denne kan være riktig, også. Min fisk har helt blå finner, helt ut. Ikke antydning til tegniner eller brunlig farge på disse, slik som på Pulpican. På den annen side, min har nok noe klarer striper på kroppen enn Blue reef.

Var på butikken i dag for å se om de hadde hunner, men nei. Hverken til den ene eller andre...... Hadde vært greit å vært sikker på arten, også, før jeg kjøpte hunner....

Jeg kan i hvertfall ikke hjelpe deg med den, men enn om du tok noen flere bilder og spør på samme nettside?
Få gjerne med kroppsformen (inkl. hodeprofil) litt bedre.
Der er det en del ciklide-eksperter som kanskje kan hjelpe deg

PS: Du må vel bli medlem først, men det er gratis og gjort med en E-post.
De kastet budet vårt, grrrrrr... så jakten på bolig fortsetter.

Når det gjelder den blå fisken så er det såpass mange blå og nesten like varianter i malawisjøen at det er svært vanskelig å si eksakt hva du har. Artsnavn må man sjekke opp før fisk kjøpes og hvis butikk ikke vet dette fremstår de som useriøse og du burde da slutte å kjøpe fisk der.
Skal se om jeg får bedre bilder. Men er ikke jeg registrert som medlem her, da....?

roar
Ja, det var nettsiden www.ciklider.se jeg mente. Alle kan lese det som står der, men for å legge inn bilder, være med på fotokonk osv. så må du være "medlem". Ordnes med en E-post bare.

Link angående medlemskap:

Synd med huset da, Akvafil...
Shiramor
Synd med huset da, Akvafil...

Ja, selger krevde 30.000 mer enn vi har.. Men megler skulle prøve og overtale han så der er forsatt en liten mulighet.

Som plaster på såret svarte jeg på en annonse her der en kar skulle gi bort akvarier og utstyr. Jaggu var jeg først ute med å svare så da ble jeg heldig eier av et nesten nytt 110 liters juwel kar med møbel, et 5,5 liters rekekar, splitter ny eheimpumpe 2076, fisk, malle, reker, planter, røtter og en del utstyr. Trodde ikke det var sant før jeg dro derfra med bilen full av goder.

Firefish ynglene har blitt 2cm og de vokser fort. De har fått selskap av en neve sandsnegler, noen amanoreker, 2 ancistrus og en plante. Dette har redusert algeveksten på glasset betraktelig.
Både uheldig og heldig du da, Akvafil. Håper det ordner seg med huset, og at du får et rom til gamle og nye akvarie-remedier.

Jeg legger inn et par bilder her av en Lab. "Hongi-han" jeg kjøpte i høst.
Han går i 250-literen hvor en Golden har okkupert venstre side, og en Mel. interruptus har høyre side.
Hongien har derfor ikke klart å få et eget område siden akvariet ikke er større.
Men malawiene er lure: For å unngå stadig bank av de dominerende hannene så har han kledd seg ut som ei hunne: Matt brun med brun-orange finner og hale.
Skikkelig stygg har han blitt, men nå får han gå i fred i hvertfall.

Noen ganger så oppdager han ei Hongi-hunne bak pompa og da er han kjapp med å fly dit og bli mer lys lilla med mørke striper,
men det er bare et øyeblikk så blir han avslørt og satt på plass igjen, og blir brun.
Stakkaren må se på at de to Hongi-hunnene leker med Melanochromisen også.
(Jeg tar ikke vare på yngel av disse).

Synes bare det er fasinerende hvordan de innordner seg for en bedre tilværelse

I oktober som nykjøpt:

[External Image]

Sånn er han nå:

[External Image]

Cynotilapia sp. 'Hara' er nok den som ligner mest til nå, ja. Den har samme fargene og tegningene, samtidig som den ser ut til å ha rett fasong på hode/nese partiet.

Jeg får prøve å få tak i hunner til den, så ser vi.... )

Tak for hjelpen, igjen!

Roar
Er det ikke dumt og kjøpe huer når du ikke er 100% sikker på hvilken art du har? Ville ihf ikke solgt yngel av disse om du skulle få til det etterhvert.
Point taken,

Men hvilke feil kan inntrffe? Fiskene som ligner hverandre er etter det jeg skjønner fra ulike familier, og kan vel ikke krysses? De som er fra samme familie er så ulike at det vil jeg se. (Trodde jo jeg kjøpte en hongi-hunn da....)
Hvor gammelg kar?
Hei, og vel overstååt jul, alle!

Noen som har en ide om hvor gammelt et limt akvarium kan bli før silikonen ikke er til å stole på lenger?

Har tre-fire eldre kar stående.....
God jul

Jeg er ikke ekspert på det der, men du kan i første omgang sjekke fugene med en skarp kniv e.l. for å se om de har løse kanter.
Er silikonen hakkete og/eller løs langs glasset så har jeg villet skiftet uansett.
Ofte kan f.eks skarpe algeskraper skade fugene ganske mye.
Takk for tipset. De kjennes og ser bra ut, men jeg tok ikke sjansen. Kom over en brukt 220 liter her inne. Var på Karmøy i dag og hentet den. Så det var det..... Nå ligger det an til søramerikanske. Så kan jeg ha litt grønt.

Satte forresten inn et par grønne planter i malawi-karet (fy skam), men det hjalp. Mye klarere vann med en gang.
Inaktiv bruker
i dag har jeg kjøpt meg en trio med Golden til meg selv i julepresang
Tilfeldig bekjentskap
© Frøydis Asp Ormåsen
Reklame for plussmedlemskap