- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Da er jeg i gang (side 16)
Da er jeg i gang (side 16)
Godt nytt år til alle som er innom tråden min.
Takk for tipset Ola om billig artemia, 550 gram blir litt masse til meg så jeg regner med at 250 gram holder lenge for meg.
Har du både hastatusene og pygmaeus Ola?
RHD
ohrGodt nyttår. Har du sjekket denne siden ? mye fin og billig artemia her blir å bestille herfra neste gang tror jeg.[URLBLOCK1] Personlig syns jeg hastatusene er mye finere enn pygmaeusene. Artig den andre fisken de stimer med, må nok ned å sjekke haleflekker på mine i morgen tidlig hehe.
Takk for tipset Ola om billig artemia, 550 gram blir litt masse til meg så jeg regner med at 250 gram holder lenge for meg.
Har du både hastatusene og pygmaeus Ola?
RHD
Postet 01.01.12 kl 16:17
Endret: 01.01.12 kl 16:19
Postet 01.01.12 kl 18:31
Har veldig lyst til å prøve C. hastatus en flokk på mellom 15 og 20 stykker hadde vært stilig.
Ny måling i nykaret (Ph, NO3 og PO4)
NO3 rett over 12.5 mg/l veldig stabilt på dette nivået.
PO4 ingen målbar verdi.
Første Vannbytte i nykaret, tok ut 20 liter vann og fylte på 25 liter. Tok deretter å målte
Ph som ble på 6.0
Det er denne Phen jeg vil prøve å holde stabil i dette karet.
Ny måling i nykaret (Ph, NO3 og PO4)
NO3 rett over 12.5 mg/l veldig stabilt på dette nivået.
PO4 ingen målbar verdi.
Første Vannbytte i nykaret, tok ut 20 liter vann og fylte på 25 liter. Tok deretter å målte
Ph som ble på 6.0
Det er denne Phen jeg vil prøve å holde stabil i dette karet.
Postet 01.01.12 kl 22:34
Endret: 01.01.12 kl 22:34
Fiske ønskeliste for 2012
Her er min ønskeliste over fisk for 2012
Apistogramma iniridae
Apistogramma bitaeniata (Enten en gruppe på 2 hanner og 4 huer, eller noen huer til de to hannene jeg har)
Apistogramma baenschi
Apistogramma commbrae
"Vil egentlig ha alt av Apsitogramma"
Nannostomus espei (Espei's pennefisk)
Nannostomus marilynae
En av disse dverg coryene i prioritert rekkefølge:
1. Corydoras hastatus (Dvergpansermalle)
2. Corydoras pygmaeus (Pygmépansermalle)
3. Corydoras habrosus (Salt-og-pepper pansermalle)
Fler av Corydoras paleatus (Flekket pansermalle)
Har også kunne tenkt meg disse
Pangio kuhlii
Carnegiella strigata (Marmorert øksefisk, Stripet øksefisk)
Så får jeg se hva året bringer.
Apistogramma iniridae
Apistogramma bitaeniata (Enten en gruppe på 2 hanner og 4 huer, eller noen huer til de to hannene jeg har)
Apistogramma baenschi
Apistogramma commbrae
"Vil egentlig ha alt av Apsitogramma"
Nannostomus espei (Espei's pennefisk)
Nannostomus marilynae
En av disse dverg coryene i prioritert rekkefølge:
1. Corydoras hastatus (Dvergpansermalle)
2. Corydoras pygmaeus (Pygmépansermalle)
3. Corydoras habrosus (Salt-og-pepper pansermalle)
Fler av Corydoras paleatus (Flekket pansermalle)
Har også kunne tenkt meg disse
Pangio kuhlii
Carnegiella strigata (Marmorert øksefisk, Stripet øksefisk)
Så får jeg se hva året bringer.
Postet 02.01.12 kl 13:45
Postet 02.01.12 kl 13:59
Sitat: "Vil egentlig ha alt av Apsitogramma"
Det er faktisk den beste setningen jeg noen gang har lest. Slik skal det låte.
Hva angår Apistogramma baenschi, så har jeg nettopp kjøpt et leikspar og en 10 mnd gammel trio. Og egg etter bare noen få dager på leiksparet. Artig å se hvordan det går.
Apistogramma commbrae (jeg hadde cf) har jeg hatt oppdrett på allerede så det blir vel ikke å skaffe denne igjen. Har faktisk en luring igjen av disse, som går sammen med den ene gruppen med barlowi. Commbrae er en etter min mening liten apisto som er noe sky, iallefall i starten, egentlig litt lik cf borelliiene jeg har, som faktisk er fanget i samme "pytten". Begge altså cf.
Har fått en glad nyhet i et av karene i dag også. Mine nijsseni har lagt egg. Løftet veldig kjapt på hula, men så ut til å være ganske så mange, og veldig små. Ikke helt sikker på når disse er lagt, men hua jeg fort la merke til uten for den hula var knall gul og utrolig nydelig. Jeg tror faktisk jeg må si at jeg aldri har sett ei apistohue så flott. Og jeg har jo og har hatt noen typer... Skal prøve å få tatt noen bilder til tråen min senere
Det er faktisk den beste setningen jeg noen gang har lest. Slik skal det låte.
Hva angår Apistogramma baenschi, så har jeg nettopp kjøpt et leikspar og en 10 mnd gammel trio. Og egg etter bare noen få dager på leiksparet. Artig å se hvordan det går.
Apistogramma commbrae (jeg hadde cf) har jeg hatt oppdrett på allerede så det blir vel ikke å skaffe denne igjen. Har faktisk en luring igjen av disse, som går sammen med den ene gruppen med barlowi. Commbrae er en etter min mening liten apisto som er noe sky, iallefall i starten, egentlig litt lik cf borelliiene jeg har, som faktisk er fanget i samme "pytten". Begge altså cf.
Har fått en glad nyhet i et av karene i dag også. Mine nijsseni har lagt egg. Løftet veldig kjapt på hula, men så ut til å være ganske så mange, og veldig små. Ikke helt sikker på når disse er lagt, men hua jeg fort la merke til uten for den hula var knall gul og utrolig nydelig. Jeg tror faktisk jeg må si at jeg aldri har sett ei apistohue så flott. Og jeg har jo og har hatt noen typer... Skal prøve å få tatt noen bilder til tråen min senere
Postet 02.01.12 kl 16:54
Postet 02.01.12 kl 18:05
Postet 02.01.12 kl 19:12
530Du får ta deg en tur til Rygge om noen uker så kan du få med Apistogramma sp. Nadelstreifen fra Rio Leticia og Apistogramma Barlowi fra Rio Oran.
530
Det er utrolig dumt at det er så langt unna har flere ganger lagt merke til at
det gode utvalget av apistogramma er rundt Oslofjorden.
Skulle funnet plass til både Apistogramma sp. Nadelstreifen fra Rio Leticia og Apistogramma Barlowi fra Rio Oran.
Sjekket Martin and TomC apisto site
Apistogramma sp. "Nadelstreifen" og
Apistogramma barlowi (Red color form)
Apistogramma barlowi (White color form)
Utrolige fisker.
Loffa
Apistogramma baenschi er en av favoritt Apistogrammaene mine. Har for tiden kun ei veldig maskulin hue av sorten, teller på knappene om jeg skal ta sjangsen på å sette inn en ung hanne til henne eller ikke.
Hilsen
RHD
Postet 02.01.12 kl 19:21
heidisenJeg har A.cf.commbrae-småtasser her nå, men de er så nye enda at de trenger nok frem til påske eller noe før de kan flytte :)
Hei heidisen, du er heldig som har A.cf.commbrae en av mange fine apistogrammaer.
Ser at den lokale dyrebutikken nå har mulighet til å få tak i Apistogramma trifasciata,
skal høre med dem om de mulig kan bestille noen.
Postet 03.01.12 kl 20:31
A. cf. agassizii bbcs
Kjøpte 14.11.2011 3 stk Apistogramma bitaeniata. To helt klart unge hanner, og den tredje håpte jeg kunne være ei hue av samme sort, var veldig i tvil.
Tenkte da ikke i det hele tatt at det kunne være noe annet enn ung hanne av A. bitaeniata. Denne døde desverre etter ca. ei uke.
I jula hadde jeg tid til å gåigjennom bilder jeg har tatt av fiskene. Jeg la merke til mysteriefisken. Og syntes den ikke lignet på A. bitaeniata. Sjekket på apistoforum og
fikk en mulig id av fisken.
Det kan ha vært en ung hanne av A. cf. agassizii BBCS
Her er bilde av den unge hannen.
Googlet denne A. cf. agassizii BBCS, og fant bilder av enda en utrolig stilig apisto.
RHD
Tenkte da ikke i det hele tatt at det kunne være noe annet enn ung hanne av A. bitaeniata. Denne døde desverre etter ca. ei uke.
I jula hadde jeg tid til å gåigjennom bilder jeg har tatt av fiskene. Jeg la merke til mysteriefisken. Og syntes den ikke lignet på A. bitaeniata. Sjekket på apistoforum og
fikk en mulig id av fisken.
Det kan ha vært en ung hanne av A. cf. agassizii BBCS
Her er bilde av den unge hannen.
Googlet denne A. cf. agassizii BBCS, og fant bilder av enda en utrolig stilig apisto.
RHD
Postet 03.01.12 kl 21:03
Postet 06.01.12 kl 20:15
Ung ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
Bilde av en ung Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
Postet 07.01.12 kl 19:56
Meldt meg inn i nordiska
Meldt meg inn i Nordiska Ciklidsällskapet.
Ser ut som et bra forening med en del om apistogramma og cichlider.
Ser ut som et bra forening med en del om apistogramma og cichlider.
Postet 09.01.12 kl 14:27
Ny fisk
I går var jeg en runde i dyrebutikkene, for å se om de hadde noen av fiskene på ønskelista mi.
Det var lite å finne. En plass hadde de to stk Carnegiella strigata (Marmorert øksefisk, Stripet øksefisk) Ble ikke til at jeg kjøpte dem.
Men en plass hadde de en sort Otocinclus. Ble litt sjarmert av de og kjøpte en liten flokk av dem.
Det var ikke noe informasjon om hvilken Otocinclus det var, så der er det en utfordring i å finne rett id på dem.
Så langt heller jeg mot at det er Otocinclus macrospilus. Og er det rett, så har jeg funnet ut at Apistogramma Bitaeniata holder til i samme biotop som Otocinclus macrospilus.
Det var lite å finne. En plass hadde de to stk Carnegiella strigata (Marmorert øksefisk, Stripet øksefisk) Ble ikke til at jeg kjøpte dem.
Men en plass hadde de en sort Otocinclus. Ble litt sjarmert av de og kjøpte en liten flokk av dem.
Det var ikke noe informasjon om hvilken Otocinclus det var, så der er det en utfordring i å finne rett id på dem.
Så langt heller jeg mot at det er Otocinclus macrospilus. Og er det rett, så har jeg funnet ut at Apistogramma Bitaeniata holder til i samme biotop som Otocinclus macrospilus.
Postet 12.01.12 kl 18:56
Muligens otocinclus macrospilus
De nye Otocinclus (muligens Otocinclus macrospilus) er utrolig spennende.
Noen ganger går de helt bananas og er høyt og lavt i karet. Andre ganger skulle man ikke tro at de var der i det hele tatt, ingen å se noen steder.
Har etter tips funnet her på akvaforum og andre steder foret masse med agurk.
Ser ut som om de liker det.
Her er det en som ligger og gjemmer seg, tror jeg ikke ser den.
Noen ganger går de helt bananas og er høyt og lavt i karet. Andre ganger skulle man ikke tro at de var der i det hele tatt, ingen å se noen steder.
Har etter tips funnet her på akvaforum og andre steder foret masse med agurk.
Ser ut som om de liker det.
Her er det en som ligger og gjemmer seg, tror jeg ikke ser den.
Postet 14.01.12 kl 20:02
Mat som otocinclus liker
mat som Otocinclus liker,
Agurk liker de, prøvde i dag tetrawafer Mix og det var også populært, når de tilslutt klarte å finne den. Greit å vite alternativer om det en dag skulle bli "slutt på alger" i karet , og iallefall en fint å kunne variere med maten til dem.
Otocinclus tester TetraWafer Mix
Tar litt tid å venne seg til å ta bilder i det nye akvariet, trolig på grunn av tykkere glass en i de andre karene jeg har.
RHD
Agurk liker de, prøvde i dag tetrawafer Mix og det var også populært, når de tilslutt klarte å finne den. Greit å vite alternativer om det en dag skulle bli "slutt på alger" i karet , og iallefall en fint å kunne variere med maten til dem.
Otocinclus tester TetraWafer Mix
Tar litt tid å venne seg til å ta bilder i det nye akvariet, trolig på grunn av tykkere glass en i de andre karene jeg har.
RHD
Postet 17.01.12 kl 20:22
Ny bok enjoying cichlids 2n edition
I går kom det ei ny bok i posten, enjoying Cichlids 2nd edittion (fra 2002).
Har ikke lest mye i boka enda, men bladd raskt igjennom. Boka har hovedvekt på de afrikanske afrikanske, men det er også litt informasjon om sentral amerikanske, sør amerikanske og asiatiske cichlids.
De første kapitlene er om akvariet, vann, filtrering, mat, levendefor, mating og oppdrett. Før den går over til fiskene.
Desverre kun 4 sider om apistogramma, og det bare generelt om apistogramma, oppførsel i naturen og i akvariet, foring og oppdrett.
Har ikke lest mye i boka enda, men bladd raskt igjennom. Boka har hovedvekt på de afrikanske afrikanske, men det er også litt informasjon om sentral amerikanske, sør amerikanske og asiatiske cichlids.
De første kapitlene er om akvariet, vann, filtrering, mat, levendefor, mating og oppdrett. Før den går over til fiskene.
Desverre kun 4 sider om apistogramma, og det bare generelt om apistogramma, oppførsel i naturen og i akvariet, foring og oppdrett.
Postet 21.01.12 kl 17:58
Trådalger
Den eneste algen jeg har hatt problem med (fram til nå) er BGA, har og har hatt andre alger i karene også, men det har ikke vært et problem. I den siste uka har jeg hatt virkelig problem med trådalger i ny karet. Jeg har plukket dem ut og dagen etter har de vært dobbelt så lange og dobbelt så mange.
Tror jeg skal prøve å putte oppi flere hurtigvoksende planter for å se om det kan hjelpe.
Tror jeg skal prøve å putte oppi flere hurtigvoksende planter for å se om det kan hjelpe.
Postet 22.01.12 kl 20:52
Endret: 22.01.12 kl 20:53
Ankerorm (lernaea)
Da ser det endelig ut som jeg er kvitt ankerorm (Lernaea), i 128 literen.
De siste synlige av ankerorm forsvant fra den siste fisken som hadde en (trolig død)
hengende på seg en stund. Vurderte lenge å prøve å fange den og trekke den ut.
Men fikk tips om at den ville dette av om den var død, og det har den nå gjort.
Under vannbytte i 128 literen i dag ble det igjen tatt ut en litern javamose fra karet.
Utrolig som plantene vokser i det karet.
Har siden før jul brukt en eheim compact 600 til hjelp under vannbytte. Dette har gått litt i det seneste laget (påfylling av vann), så jeg bestemte meg for å sette inn en eheim compact 1000. For å øke kapasiteten og hastigheten. Men hadde ikke tenkt på at den nye pumpa ikke skulle kunne bruke 12/16 mm slange. Det kunne den alstå ikke.
Bruker vel 16/22 mm slange. Så det må skaffes etter hvert.
Dessuten savner jeg Fotokonken her på akvaforum
De siste synlige av ankerorm forsvant fra den siste fisken som hadde en (trolig død)
hengende på seg en stund. Vurderte lenge å prøve å fange den og trekke den ut.
Men fikk tips om at den ville dette av om den var død, og det har den nå gjort.
Under vannbytte i 128 literen i dag ble det igjen tatt ut en litern javamose fra karet.
Utrolig som plantene vokser i det karet.
Har siden før jul brukt en eheim compact 600 til hjelp under vannbytte. Dette har gått litt i det seneste laget (påfylling av vann), så jeg bestemte meg for å sette inn en eheim compact 1000. For å øke kapasiteten og hastigheten. Men hadde ikke tenkt på at den nye pumpa ikke skulle kunne bruke 12/16 mm slange. Det kunne den alstå ikke.
Bruker vel 16/22 mm slange. Så det må skaffes etter hvert.
Dessuten savner jeg Fotokonken her på akvaforum
Postet 28.01.12 kl 17:46