Maretards akvarietråd (side 16)

Hmm.. Jeg får se hvordan det går da, og eventuelt omplassere hvis den plager de andre fiskene eller motsatt.
Om det blir de andre fiskene som plager den, så kan jeg forsøke å ha den i 240litern , men jeg kan ikke love at det går bra... Har ikke noe reserveløsning heller det er det som stopper de, ønsker ikke å være vanskelig!
Da var det tid for vannbytter igjen. Det var blitt nokså mye alger i Asiakaret, så jeg tok et ekstra stort vannbytte der. Måtte også bytte finfilterplater, noe jeg hater i fall filteret blir lekk etterpå. Det ser ut til å gå greit, men når jeg pumpa i vann i filteret, lakk det litt vann ut selve pumpeknappen? Jeg får være våken litt så jeg får forsikra meg om at det går bra. Tror jeg skal bytte ut filteret snart uansett, siden jeg har hørt mye om at Tetratec'ene har en tendens til å gå lekk etter vedlikehold.

Ellers har en sjokkis dødd, men jeg kan ikke se noen sykdomstegn på dem. Skal ta et vannbytte der likevel etterpå nå.

Simplexyngelet ser jeg lite og ikkeno til, men jeg så en i dag De begynner å vokse til de og nå. Kampfiskene nærmer seg salgsklar størrelse, og jeg kjenner jeg gruer meg litt til å selge småtassene jeg ikke skal ha. Men slik er det når man velger å drette fisk, man kan ikke ha alle!
Nå har jeg fått bytta vann hos simplexyngelet. Jeg har ikke sett så mye til dem før, men nå så jeg dem, og de har blitt store! Jeg tenkte først at det var kampfiskyngel, men de var for mange til å være det, og de var gulblanke, uten de karakteristiske stripene kampfiskene har. Tror det er javamosen som gjør susen her, den inneholder jo sikkert masse mat, bittesmå dyr og slikt.
God påske!
Heisann og god påske!
Lenge siden det har blitt skrevet noe her. Hvordan går det med sjokoladene og all yngelen?
Ja, det er blitt en stund siden. Har vært hos faren min i siden mandag nemlig og kom hjem i ettermiddag, så har ikke fått oppdatert. Det går bra med sjokkisene, og de andre fiskene.

Jeg har ikke fått sett til simplexyngelet enda, men tenkte å se litt bedre etter med lommelykt etterpå. Det som er minuset med at det er stappfullt med mose, men det ser ut til at de vokser raskere med mosen i

Ellers har jeg vært i en dyrebutikk i Sverige for å sjekke utvalget. Den butikken hadde bare de vanligste selskapsfiskene inne, og til norsk pris, men de hadde da også salamandre, frosker, skillpadder og diverse øgler. Fy, så fristet jeg ble! Menmen, jeg må nok holde meg unna, vil jo ikke risikere at de blir avlivd når de kunne fått et godt hjem i Sverige.

Jeg kjøpte et kobbel da, siden prisen på det lå godt under det jeg har betalt for tilsvarende i Norge, også ville lillesøsteren min at Woopie skulle ha en leke, en latexgris. Den var rådyr, men Woopie satte heldigvis pris på den, og har tuslet rundt med den i hele kveld.

Hehe! Er det en slik som lager en svak "nøff-nøff"-lyd? I såfall har jeg en slik liggende hjemme jeg også.
Ja, den grynter. Karsten skvetter i været hver gang fordi lyden minner om kennelhosten eller hårball, men den er ikke irriterende som de der pipelekene nei!:P
Nå har enda en sjokkis dødd. Jeg har aldri skjønt hvorfor de har dødd før, fordi de har sett helt fine ut, oppført seg normalt og vannet har vært helt fint. Men nå så jeg plutselig en som hadde sår som så ut til å være infisert av en bakterie, så jeg antar de som har dødd før og har hatt noe av det samme. Jeg så et liknende sår på en annen fisk, men det var mye mindre.

Tenkte å medisinene med Esha 2000, men den hadde gått ut på dato. Jeg har lagt ut en annonse på rubrikk da, og hvis noen som leser tråden min bor i nærheten og har en slump med Esha 2000 eller noe vitaminer liggende, blir jeg veldig takknemlig for hjelp! Hvis ikke får jeg uansett kjøpt medisiner i morgen, så jeg håper ingen dør til da.
Veldig kjipt dette her, det så jo ut til å gå så bra!
Maretard
Den var rådyr

Jeg ville artsbestemt den nye hundeleken til å være grisedyr

Jeg har ikke fulgt med på sykdomsutbruddet ditt, men har du målt ph?
Når jeg har fått problemer med fiskedød hos sortvannsarter har det ofte vært sår kombinert med "høy"ph, altså over 7,1, som har tatt knekken på de.
Antakelig lever de i så sterile omgivelser at de har svært lite motstandskraft mot bakterier.

God påske hilsen Ola
God påske til deg og!

Ph holder seg stabil på 6. Måler den jevnlig siden disse her fort kan slite dersom den svinger eller er høy. Men de er jo ikke særlig motstandsdyktige mot bakterier som du sier.

Har blanda ut foret deres med litt fersk hvitløk da, og most det sammen, etter å ha lest litt rundt om at det kan ha effekt på blandt annet bakterielle infeksjoner. Tror mange bruker det i hjemmelaget diskusfor etc. Nå har jeg aldri prøvd det før, men det kan vel ikke skade.
Fiskene ser derimot ikke ut til å sette særlig pris på det, "rynker på nesen" og spytter ut, men litt må de ha fått i seg, de er jo nokså glupske når de fores.
Mmmm hvitløk, en favoritt både for meg og fiskene.
Jeg serverer den aldri bar, men blander de som deg i foret. Stort sett er frossenblandinger med hvitløk mest populære hos ciklidene mine. Faktisk så mye at jeg har planer om å smøre fiskekrokene inn med hvitløk i sommer.

Om de spiser mikroorm kan du jo legge knust hvitløk i blandingen?
Dette har jeg av en eller annen grunn ikke prøvd enda, men i morgen....

Ellers ville jeg prøvd å blande reker, ferdigfor og hvitløk i like deler oppi blenderen med gelatinpulver og frosset det.

Ellers har jeg plukket bøkeblader som har dukket fram etter vinteren i byen, mulig garvesyrer er veien å gå?
Bunnen er full av catappablader og eikeløv, men kanskje jeg kan forsøke å ha oppi mer? Jeg kan forsøke å mikse hvitløk og mikroorm ja, om de lever enda. Kom akkurat på at jeg har glemt dem igjen, jeg er håpløs sånn...

Jeg leste litt at et godt vannbytte og mørklegging av karet også kan hjelpe litt, fiskene blir iallefall tryggere i mørket, så det tenkte jeg å forsøke etter siste foring for dagen. Kan forsøke å lage en rekemix i morgen og. Du mener slike frosne løsvektreker? Skal de isåfall renses, eller er skallet nyttig på noe vis?

Håper de kommer seg ihvertfall. Allmentilstanden er relativt god, og det er jo bra. Hadde virkelig vært synd å miste dem!
Billige frossenreker ja, jeg moser rekene med skall og rogn (om jeg ikke gir den som lørdagsgodt da). Fordi jeg tror de trenger kalsium fra skallet og det inneholder ett eller annet på A som gjør at fiskene farver voldsomt flott ut.

Nå er jeg usikker på om det er små krepsdyr på menyen i asia, men det virker hvertfall som SA ciklider er begeistret for det.

På den annen side vil neppe overforing bidra til å bedre situasjonen heller.

En annen ting er jo at disse har gått i ukjente vannverdier over tid, verdier som kanskje ikke har vært så heldige. Det kan ha ført til skader som fører til at noen faller fra. Jeg tror ikke du trenger å være svært bekymret om du ikke ser noe, men om du ser at de har noe bakterielt er det noe annet I naturen ville disse kanskje ha gått i PH 4-5 og da er vannnet omtrent sterilt, så det er grunnen til at de kan være skjøre og vanskelig å holde. De tåler ikke alle bakteriene i vannet som har høyere PH.

Jeg har medisin liggende hjemme, men er ikke hjemme selv, så jeg får ikke gitt deg noe medisin i dag... Den som døde, hadde den noe tegn til bakteriell infeksjon? Hvor stor var den (fisken) i forhold til de andre? Du må bare ha mye catappaløv oppi i alle fall da de kan gi fra seg stoffer som noen påstår beskytter "huden" dems. Jeg har catappaekstrakt hjemme som jeg har fått fra Tim som du kan få bruke om du vil senere.
Mysis er veldig populært hos dem ihvertfall, tror det nevnes i profilen på fiskebasen og. Overforet blir de ikke, men de var mer sjokoladepapirguramier enn sjokoladeguramier når jeg kjøpte dem, så de fores lite og ofte, omtrendt som yngel.
Maren: Den døde hadde ingen synlige tegn, og var ikke av de minste heller. Den som har sår kan jo like gjerne ha vært borti noe, og så fått infeksjon etterpå. Medisin får jeg kjøpt i morgen, men i mellomtiden kan jeg bare pøse på med catappa eller?

Men nå hadde hunden uhell, så må ut med den. Etter at snøen forsvant har hun fått litt problemer nemlig:P
Jeg vet egentlig ikke hva jeg skal anbefale egentlig...Catappaekstrakten er bare noe jeg har hørt fra andre, ikke noe jeg selv vet jeg har erfaring med, men det er ikke umulig at det har effekt. Jeg tror jeg ville ha tatt et vannbytte om du ikke har gjort det, det skader sjeldent, tvert imot og da kjøper du deg litt tid for den som har sår i alle fall
Jeg krysser fingrene for at det var noe feil med den ene fisken og at det er grunnen til at den døde.
Du skriver at allmentilstanden er relativt god, betyr det normal eller litt dårligere?
Den er helt normal på alle fiskene.
Om du ikke har tatt vannbytte, så gjør det og ta det helt med ro. Det er bare 1 fisk som er død, så om det ikke dør flere er det ikke sikkert du trenger å engste deg Medisinering er sikkert bra for den fisken som har sår, men den får du tak i i morgen og ikke idag
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Melgård
Reklame for plussmedlemskap