Lisbeth sine labyrinter + litt til :) (side 16)

Det er da ikke så ille og begynne med akvarier
1. Informasjon om fiskene man ønsker holde
2. Tålmodighet mens akvariet settes i stand og pumpa kjøres inn.
3. Rutiner med vannbytter, sjekk og rens av filter, sjekking av vannverdier ol.
4. Plankekjøring, man lærer seg til når noe ikke stemmer, fiskene trives og alt er fint.
5. Litersyken, det er plutselig ikke lenger nok med bare 1 karr, eller så lite vann.
Galemor; for de fleste som bare vil ha et pent møbel er det der mer enn nok til å ta motet fra dem
Fant noen bilder jeg tror jeg har glemt å legge ut. Det er bilder av Mr. Vakker på den ene faste hvileplassen han har (den andre er inntil filtermatta på hjørnefilteret)

Her ligger han og kulern ofte. Det er vel ingen andre fisk enn kampfisk som kan se så henslengt ut som om det var et kattedyr i et tre

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Passende navn du har lagt på den typen der
Tante Astrid
Passende navn du har lagt på den typen der :)

Ja syns det er et veldig passende navn på han
Tror jeg må legge ut bildene i kampfiskbilde-tråden også, så flere får sett denne vakre gutten
På hjørnefiltermatta i kuhliilandsbyen vokser ricciamosen godt. men lengre inn på filteret (inntil slangen) har det dukket opp en liten mosegreie jeg ikke aner hva er. Den har jeg lyst å få overført til paludariumet hvis jeg får til. Bitte liten fin sak syns jeg

[External Image]
Det var en fantastisk kampfisk! De slørene er jo rett og slett ekstreme, og med så flott farge i tillegg. Nå fikk jeg lyst på kampfisk...

Jeg har tenkt på det selv, hva i alle dager gjør jeg om noen venner av meg plutselig kjøper seg gullfiskbolle eller noe annet grusomt... Hadde hjertet i halsen for en tid siden, når en bekjent begynte å prate om at samboern nettopp hadde kjøpt seg svært akvarium, men heldigvis så pratet hun videre om ting som definitivt viste at de viste hva fisken trengte. Gjett hvem som var letta da

Jeg har ofte tenkt på det med informasjon til de som kjøper akvarier, butikkene og slikt. Det hadde kanskje vært en idé å rett og slett lage et lite kort hefte med noen viktige punkter og prøvd å spre det til flest mulig zoo-butikker. En rask forklaring på filter/vannkvalitet, oppstart, plassbehovene til fisk, noen linker til steder man kan lese mer, kanskje adressen til lokale akvarieklubben.
Om et slikt lite hefte med viktig informasjon ble lagt i hver kar når de ble solgt så vil kanskje 50% av de som kjøper faktisk lese det, og antall feil vil ihvertfall synke noe.
De er faktisk pliktige til å legge ved denne brosjyren fra Mattilsynet, men når til og med de sier det er greit å slippe i fisk etter et par dager så er det jo ikke mye hjelp i hverken brosjyren, eller Mattilsynet for den del :b

Tante Astrid
De er faktisk pliktige til å legge ved [URLBLOCK1], men når til og med de sier det er greit å slippe i fisk etter et par dager så er det jo ikke mye hjelp i hverken brosjyren, eller Mattilsynet for den del :b

Hm, det viste jeg ikke. Men den sier lite om filtere, amoniakk og nitritt ja. Men kanskje det er noe for akvarieklubber rundt om å ta tak i, lage sine egne små introduksjons-hefter med litt info, og spre til dyrebutikkene rundt seg ihvertfall, evt. mase på butikkene om at ihvertfall denne brosjyren skal være med.
Hmmm noe jeg kan sende videre til akvarieklubben min, var jo sekretær før jeg flyttet hit og må si klubben har falt fra hverandre i det siste..
Ser at du bruker Hagen lysrør.
Hvor er disse å få kjøpt?
frosken
Ser at du bruker Hagen lysrør. Hvor er disse å få kjøpt?

På Dyrego Oslo City. Kjøpte også på dyresjappa på svinesund til halva prisen (tror jeg)
Var innom tråden til T&as våte verden og får med meg at på akvariereker.no står det dette om cattapabladene: I positiv bieffekt fra Catappa blader er at de motvirker dannelsen av blåalger (Cyanobakterier).

Jeg holder jo på å bli smårar av min evige og umulige kamp mot BGA, og så gjør jeg ting som faktisk skal virke mot BGA uten at jeg vet det, uten at det funker!
Jeg er storforbruker av cattapablader. Hvorfor funker ikke dette hos meg???

Jeg trodde jeg hadde fått litt kontroll på det nå de siste ukene, men nå begynner det å se jævlig ut igjen
Den nye store fine rota mi er full og flyteplantene ser jeg kvæles av algene igjen.

Jaja, hadde liksom lyst å få karet rent og friskt til de nye sjokoladene skulle flytte inn, så de har fått et litt lang opphold i karantenekaret i påvente på at 450L skulle bli fin. Men nå må jeg bare få lempet dem over. Tror ikke fiskene bryr seg døyten om det egentlig, det er nok bare meg som absolutt vil gi dem en god start
røtter er bare å sette i dusjen og dusje de med varmtvann i noen minutter.
Sett de tilbake i karet og algene dør. en god følelse.
Tar lang tid til de kommer tilbake. Mindre alger mindre spredning?

Bruker også bladene, men ikke set noe effekt. Bruker det for å holde en lav ph til coryene samt at de digger de.
Black_Flys
røtter er bare å sette i dusjen og dusje de med varmtvann i noen minutter. Sett de tilbake i karet og algene dør. en god følelse. ;) Tar lang tid til de kommer tilbake. Mindre alger mindre spredning?

Det er ikke noe problem å få sugd vekk BGA eller skylt av, sitter jo ikke fast sånn som andre alger. Men dette er ei stor tung rot. Jeg har ikke lyst! Jeg er lei!
BGA fungerer også sånn at når jeg roter oppi der og et lite fnugg faller ned på sanda eller noe interiør, så kan du se etter noen få minutter at den sprer seg utover. J E G H A T E R B G A!!!
Synes det er rart at du sliter sånn med BGA i dette store karret, hvor det lissom skal være lettere å holde vannverdiene stabile.
Men det er kanskje det som er grunnen, karret er så stort at å rokke ved de verdiene som påvirker BGA er vanskelig..

Er det fosfor som gjør at BGA trives, eller var det mangelen på dette??
Eller var det andre algetyper?
Ja det er frustrerende, skjønner deg godt jeg.
Galemor
Er det fosfor som gjør at BGA trives, eller var det mangelen på dette??

BGA er jo ikke en alge men en bakterie, så alle knep mot alger funker ikke særlig på disse her. Bortsett fra mørkelegging, men den kommer like fort tilbake som jeg blir kvitt den med denne metoden også.

BGA skal liksom komme hvis man er slapp med vannbytter og sånn, altså hvis man er en sløv akvarist og det er jeg jo ikke. Den kan også komme hvis det er for lite sirkulasjon eller for tett bunnlag, men jeg kjører min fluval fx 5 på høyeste styrke og den er nylig renset. Sanda er heller ikke for tett og coryene er støtt og barter nedi der. Der blir faktisk BGA borte veldig kjapt hvis noe faller ned dit fordi coryene sørger for å holde sanda åpen. Nei det er ikke noe gøy dette, jeg har nå prøvd absolutt alt for å bli kvitt den. Tror ikke det fins flere metoder igjen annet enn å håpe det gir seg etter hvert
Fra tidlig vår og sommer har jeg jo gått og tenkt om jeg skal legge ned hobbyen, men med høsten gitt den en ny sjans. Nå kan det se ut som det ikke er ment at jeg skal drive på med denne hobbyen.

Vi er midt oppe i en forsikringssak med gulvene i leiligheta vi nylig har kjøpt. Takvinduene er lekk og har skadet parketten. Går alt i orden vil det bety at alt av parkett må rives opp og ny legges på. Ja... hvor mellomlagrer man 450L + 2 x 63L og et paludarium når man ikke har noe sted å ha det bortsett fra i stua mon tro? Soverommet (vi har bare ett) må brukes til å lagre alle andre møbler mens det pågår..

Aner ikke om dette kommer til å skje i løpet av kort eller lang tid, men det kommer til å sette en effektiv stopp for denne hobbyen. Ser ikke helt for meg at jeg kommer til å begynne helt på nytt når nytt gulv er lagt, men det kommer til å se forferdelig nakent ut uten akvarier...
Kansje noen du kjenner kan ha akvariene for deg den stunden dere legger nytt gulv? Det er jo selvsagt en ganske stor jobb å tømme karene og få de ut av leiligheten, og likedan tilbake, men så kan du jo fortsatt beholde karene dine. Det må være veldig veldig tomt uten akvarier...
Du kan kanskje sette 450'en på høykant på verandaen og plassere småkarene hos kjentfolk.
Jeg klarer kanskje å få lirket inn et kar en kort stund hos meg. Har også noen kar som kan brukes som hybel for 450 beboere en kort stund.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap