Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 163)

turnips
Nå ble jeg nysgjerrig på hva slags planter de to mørkegønne i forgrunnen i akvariet i inlegget over er? Vet du det? -Og har du noe nærbilde av de? De så veldig fine ut på avstand, i alle fall! Likte kuleformen.


Ikke noe mystisk det der. Det er rett og slett den gode, gamle javamosen de fleste av oss kjenner

Det startet med at jeg bare raskt kveilet to små dotter mose fast i hver sin Redmoor-gren, sånn at de ikke skulle flyte avgårde i strømmen. Valgte et lavt punkt i karet, med tanke på at de skulle spre seg og dekke noe av bunnen, som i sin tur gir ypperlige gjemmesteder for yngel. Brukte ikke tråd eller noe, bare surret rundt grenene.

Så det er bare javamose som har vokst litt "rundt" i formen. Kanskje pga sirkulasjonen treffer de på en litt spesiell måte og lyset?

Bodilire
Utrolig fine bilder du tar Mona:)

Selmer
Må bare henge meg på - utrolige bilder ! Skal du ikke samle innleggene og bildene dine i en liten bok en dag? Ikke minst svarene fra andre tråder - de har jeg lært utrolig mye av.


Takker så mye til dere begge to
Det er kjempehyggelig at det skrives sånne innlegg som det, da vet jeg liksom at det er noen som kikker på tråden. Hehe, noen ganger føles det å skrive her eller legge ut bilder litt som en monolog som jeg holder på med helt for meg selv alene

Holder akkurat på å bearbeide noen bilder jeg tok nettopp Kommer snart (må forfatte innlegget også).
mona o
Ikke noe mystisk det der. Det er rett og slett den gode, gamle javamosen de fleste av oss kjenner:) Det startet med at jeg bare raskt kveilet to små dotter mose fast i hver sin Redmoor-gren, sånn at de ikke skulle flyte avgårde i strømmen. Valgte et lavt punkt i karet, med tanke på at de skulle spre seg og dekke noe av bunnen, som i sin tur gir ypperlige gjemmesteder for yngel. Brukte ikke tråd eller noe, bare surret rundt grenene.


Hehe, der kan du se: mose er NICE! -Er og blir en av mine favoritter i akvariet! Kikket på innlegget igjen nå, og så at jeg hadde blingset litt, jeg trodde det sto at dette var en 185-liter, ikke 85-liter, dermed trodde jeg disse dottene var mye større enn de må være i virkeligheten, og tenkte ikke på javamose. Men det må jeg si, det er kjempefine "dotter"!

Jeg må bare henge meg på og igjen rose denne tråden for fantastisk god underholdningsverdi og masse utrolig flotte bilder! Alltid spennende å stikke innom og se hvar som har skjedd siden sist.

En dag jeg skulle lese siste innlegg i tråden din endte jeg forresten av en eller annen grunn opp på innlegg 1, der det står om at dere skulle flytte, -og sløv som jeg var trodde jeg dere skulle flytte igjen! Min første tanke var bare; "Å nei, for et styr det blir, at hun orker!" -Og så oppdaget jeg at jeg leste et gammelt innlegg og pustet nesten lettet ut på vegne av deg, hehe



turnips
så at jeg hadde blingset litt, jeg trodde det sto at dette var en 185-liter, ikke 85-liter, dermed trodde jeg disse dottene var mye større enn de må være i virkeligheten, og tenkte ikke på javamose. Men det må jeg si, det er kjempefine "dotter"!

Du blingset ikke så veldig, for akvariebildet viser den nederste 160 literen. Altså er det 160 liter, det karet med mosen du nevner i.
mona o
Du blingset ikke så veldig, for akvariebildet viser den nederste 160 literen. Altså er det 160 liter, det karet med mosen du nevner i.


Der kan du se, hehe, utrolig så sløv og ukonsentrert jeg er i dag, da!
Medisinering av green laser yngel startet...
Etter at jeg i går mistet tilsammen 5 stk døde Green Laser, tenkte jeg desperat at "Jeg har ikke noe å tape, jeg kan like gjerne begynne medisinering".
Jeg var jo redd yngelen er for liten og for ung til å tåle noen kur, så jeg var veldig skeptisk til det. Besluttet derfor å gi dosen veeeeldig langsomt og gradvis. Etter at jeg plukket ut den femte og siste døde yngelen i går kveld, bestemte jeg meg altså for å medisinere. Valget falt på Melafix, en antibakteriell kur.

Iflg. doseringsanvisningen på dette britiske produktet, så skal man ta oppi 5 ml til 38 liter vann... et noe snodig literantall. Det merkelige literantallet har sannsynligvis med britiske gallon å gjøre. Før EU hang jo britene fremdeles fast på gallons og inches og alle de merkelige måle-enhetene sine, som et av få land i verden. Etter EU ble vel alle britiske firmaer o.l. nødt til å gå over til det metriske systemet og bl.a. begynne og bruke liter og dl som normale folk 10 britiske gallon er jo 38 liter vann.

Siden jeg har Green Laser yngelen i et 22 liters plastkar, som ikke er fyllt helt opp, så regner jeg med at karet rommer ca 18-19 liter vann. Dette skulle vel omtrent bli halv dose av det som er angitt på flasken. 38 delt på to = 19 liter. Dosen de skal få er altså 2½ ml.

Jeg begynte i går kveld, og sugde opp 2½ ml Melafix i plast-pipette (dråpeteller). Startet med 3-4 dråper, ventet en time, nye dråper... fortsatte i dag morges. Nye dråper, vente noen timer, så nye dråper osv. Det er snart et døgn siden jeg begynte, og foreløbig har jeg ikke hatt oppi 2 ml engang Sakte, men sikkert.

Og så langt ser de ut til å takle kuren veldig godt. De skvatt litt rundt først, ble litt rare, men så roet det seg, og nå ser de ikke ut til å merke medisineringen. Og tenk det, siden kuren startet har jeg ikke funnet noen døde yngel.... Kryss fingrene for at Melafix fikser fisken! (stokk den rundt tunga dere! :p hehe)

Jeg synes bare det virker utrolig mye å skulle gi denne dosen til så små yngel hver dag i en uke.... (og jeg kan bare forestille meg stanken det etterhvert vil bli). Det står at man skal bytte vann etter en uke, og så "fortsette kuren om nødvendig".

De to bildene av yngelen ble ikke så bra, men plasttanken er litt skitten utenpå. Dette er da bilder av Green Laser yngelen som er i karet med trøbbel... (de andre jeg postet tidligere i dag er fra 85 literen)

[External Image]


[External Image]


[External Image]


Kjempefine bilder Mona! Håper at det går bra med green laser ynglene=)
Ny sjekk i yngeltanken med Green Laser, og jeg fant en som hadde dødd i natt.
Totalt har jeg vel mistet 13 nå, om jeg ikke har kommet helt ut av tellinga.

Heldigvis ikke flere å finne i dag, jeg var veldig redd for dette med medisinering og at de ikke skulle tåle det og daue som fluer i natt. Fullførte jo full dose i går kveld.
Ny dose Melafix skal tilsettes i dag, og jeg har begynt å dryppe dråper. Tar alt gradvis over en hel dag. Jeg har ingenting å tape å medisinere, noe må jeg forsøke for å få slutt på frafallet.
Jeg byttet vann, 50%, før jeg begynte medisineringen, men etter det har jeg ikke byttet mer. Skal bytte i morgen tenkte jeg, og det nye vannet må jeg da tilsette Melafix i tilsvarende dose så mengden holdes oppe.

Neste gang en art jeg gjerne vil oppdrette legger egg, skal jeg søren meg gå tilbake til det gode, gamle systemet mitt : BB tank og 100% vannbytte hver dag og renskurt tank. Jeg får alltid mye bedre resultater med den metoden.

Det er påfallende at dette frafallet i kullet ikke begynte før jeg flyttet dem til innredet tank.... (jeg flyttet dem 4. januar iflg dette innlegget).


Kom inn inngangsdøren nettopp, og da jeg kom inn i entrèen slo lukta av Melafix (mentholatum) mot meg helt ut dit... *urk* river litt i nesa, den der.
mona o
Takker så mye til dere begge to :D Det er kjempehyggelig at det skrives sånne innlegg som det, da vet jeg liksom at [I]det er[/I] noen som kikker på tråden. Hehe, noen ganger føles det å skrive her eller legge ut bilder litt som en monolog som jeg holder på med helt for meg selv alene :)


Er innom tråden din til stadighet, men kommenterer sjelden. Bruker tråden din som "læretråd" he he.. Sikkert mange som gjør det samme

Det er jo så mange tråder og ofte blir det bare til at jeg er innom og følger med på hva folk driver med, men får sjelden tid til å kommentere/prate med trådeierene..
Helt ok Lisbeth, man er ikke nødt til å si noe her

Nå sitter jeg i stua og skriver på pc'en, og jeg synes søren meg lukten av mentholatum (Melafix) har bredd seg helt ut hit..*urk* Eller sitter det bare fast i nesa mi? Hehe


I dag bestemte jeg meg for at jeg ikke orket å bruke så mye tid på å få oversikt og kontrollere tilstanden i Green Laser yngeltanken. Det er vanskelig med sand, og ikke ser jeg evt matrester heller. Etter en del finjustering av ph og temperatur, ble alle sammen flyttet fra innredet plasttank til BB tank uten innredning og dette ga et 100% vannbytte.
Et nytt filter ble hentet, denne gangen et svampfilter drevet av luftpumpe. Det er selvfølgelig godt innkjørt, har nok stått i snart et år til innkjøring i en av 98 literne mine (som har Eheim Pro som hovedfilter).

Nå er de altså overført til BB tank, og har fått sin første matrasjon der. Ny type fôr, forresten. Tenkte jeg skulle åpne et glass med en ny type artemia til dem nå, som jeg har kjøpt hos Webzoo. Det er et lite glass med nyklekte artemia, og har altså perfekt størrelse for små yngel. Det heter [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3340&HKatID=]Ocean Nutrition Instant Baby Brine Shrimp[/URL]. Dette er ferskvare, ikke noe frysetørket, og har som ferskvarer flest begrenset holdbarhet etter åpning av glasset, 6 uker står det, og må stå i kjøleskap etter at den er åpnet og vakuumet dermed er brutt på glasset. Så jeg merket glasset med en liten lapp jeg teipet på, med dagens dato etter at jeg hadde brukt av det, sånn at jeg kan følge med.

De så ut til å gasse seg ordentlig med dette Forhåpentligvis like næringsrikt (det påstås så...) som den levende varianten

Jeg var imidlertid i tvil om èn ting.... skulle jeg fortsette med Melafix? Synes de så veldig bleke ut i dag... da blir jeg engstelig så klart. Det var et yngel som hadde knallrød stor flekk på hodet, og det har den utviklet mens full dose av Melafix var i karet. Så hjelper det - eller ikke? Tidlig å si noe så klart, etter bare halvannet døgn, men jeg er i tvil - så jeg droppet å tilsette Melafix i BB tanken inntil videre. Melafix-flasken står fremdeles ved siden av karet, så....


I dag så jeg forresten noe annet interessant i den øverste 160 literen, som jeg har C. amapaensis, C. condiscipulus og C. spilurus i. Det var veldig interessant men også veldig overraskende! Jeg så at to hanner av Corydoras spilurus som suste etter en hunn og forsøkte å få henne med på lek Hver gang hunnen stoppet, så spratt en av hannene frem og plasserte seg foran snuten hennes og "vibrerte" på typisk Corydoras-vis for å tilby henne sine "tjenester".
Sannsynligvis vil vel dette bare koke bort i grøten og ikke bli noe, men det var utrolig spennende at de gjorde det - det betyr jo at de trives hos meg Til onsdag har jeg forresten hatt dem i 6 uker (siden 10. desember).



Ny fôr-type til yngelen
[External Image]

BB tank på Green Laser yngelen igjen
[External Image]

C. spilurus, knipset i farten i dag.
[External Image]
Hei, ble nysgjerrig på det forglasset ditt. Er det så smått at selv nyklekte ciklider kan spise det? Bruker litt frossen artemia, men syns egentlig det er veldig store biter så vil bare sjekke før jeg ev. bestiller selv.
Liv H
Hei, ble nysgjerrig på det forglasset ditt. Er det så smått at selv nyklekte ciklider kan spise det? Bruker litt frossen artemia, men syns egentlig det er veldig store biter så vil bare sjekke før jeg ev. bestiller selv.


Jepp, det er like smått som de vanlige, levende nyklekte baby-artemia. Altså den størrelsen jeg gir til nyklekte Corydoras-yngel (og tidligere også til Apistogramma yngel).
Bilder av Green Laser yngel 19. januar-09
Det nye Baby Brine Shrimp fôret jeg ga i dag forsvant på rekordtid - de spiste opp smitt og smule! Kult! Så enkelt og greit, og så synker det med en gang også (til forskjell fra frysetørkede avskallede artemiaegg)


Tok noen bilder av Green Laser yngelen nettopp, som nå går i BB tank igjen. ArcPod-lyset i det karet har et rosa lys, så det er ganske dempet og det blir veldig kornete bilder av det. Men jeg gadd ikke skifte lys, så det ble som det ble

Jeg har seks bilder, så jeg poster de 3 første her, og de siste i neste innlegg.
De er utrolig søte i denne alderen, ikke sant?

Etter at jeg flyttet dem til rent vann, uten Melafix, har de fått tilbake normale farger og er litt brunlige igjen heldigvis. De var så bleke tidligere i dag mange av dem, så jeg ble ganske bekymret. De likte tydeligvis ikke "smaken" på vannet med Melafix i.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Pilen viser hvor den ene yngelen med symptomer ligger. Det er kun denne ene akkurat nå, som har det.
[External Image]

[External Image]

De tre siste bildene til innlegget ovenfor.

Huff... håper den lille klarer seg og at dette mystiske snart stopper! Ikke annet å si enn at det er så fryktelig fortvilt

Må si jeg ble interessert i det glasset med nyklekket artemia. Er dette like næringsrikt som den levende formen, er jo dette en guds gave hehe. Hente et glass fra kjøleskapet er om ikke annet mer fredelig enn boblingen jeg har hatt døgnet rundt i snart 4 mnd...! Og skal ha i minst 8 uker til...
Hei Elin
Takk for det

Ja, dersom næringsinnholdet holder hva det lover, at det er like bra som fersk, levende BBS, så er jo dette helt suverent! Men siden glasset må brukes opp innen et visst antall uker fra åpningsdato, egner det seg nok best hvis det er en viss størrelse på kullet med yngel. Altså at det er ganske mange munner å mette.
Nå har jeg ikke sett hvor drøy denne er i bruk enda, det vil tiden vise, men det er jo dumt om det blir mye til overs i glasset.

Nå skal jeg gå inn og fôre dem igjen med dette, hehe Det forsvant så fort at jeg ble helt imponert. En annen ting jeg ser som stor fordel er at det er myk mat, ikke som de harde avskallede artemiaeggene som de må ligge og tygge mye mer på først.
Skal følge med med argusøyne på hvor drøyt det glasset er, og se hva du synes om det. Kan jo være noe å vurdere til atroene når de er over de første 2-3 ukene
Da skal jeg prøve ut det foret der jeg også Er litt kvien på gå gå i gang med artemiaklekking.

Skulle jo også anta, hvis dette er ferskvare, at det går an å fryse ned også hvis en ser at en ikke klarer å bruke det opp på 6 uker. Kan ikke se noen grunn til at det skulle skade.
Har nå gitt Green Laser ynglene i plasttanken en ny porsjon, og "Barnehagen" (85 L) en første dose, fra glasset med Ocean Nutrition BBS.

Jøje meg som de eter! Det er tydelig at dette smakte myyyye bedre enn avsk. artemiaegg, og/eller at det var lettere å tygge. De spiser opp alt sammen på utrolig mye kortere tid enn tidligere. Mange stinne mager å se nå, gitt!

Det blir ikke siste glasset jeg kjøper av de der Det var iallefall veldig populært hos yngelen - selv om bare tiden vil vise om det har god næringsverdi (veksthastigheten på ynglene vil vise det i ukene som kommer).
Da blir det bestilling på meg. Så den sto i 0 på lagerbeholdning hos Webzoo, men ser at de også har den på Aquamanias
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap