- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 17)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 17)
Postet 03.01.07 kl 22:12
Ooooh! Jeg blir nesten fristet til flere typer coryer nå, jeg! Nydelige fisker!
Jeg har litt dårlig hukommelse: har du barn på pandaene dine også (i tillegg til disse)?
Mulig jeg burde ta dette spørsmålet i en egen tråd, men hvor mye/ofte forer du for å fore opp coryene før lek? Og hvor lang tid på forhånd? Jeg er fristet til å fore opp mine nydelige VF Sterbai. De er usannsynlig vakre og ganske feite allerede, tror jeg. De er ihvertfall ikke magre! Ikke med en gang, riktignok. Til det har de vært for kort tid hos meg. Men de ser virkelig ut til å trives, og det gleder meg stort
Jeg har litt dårlig hukommelse: har du barn på pandaene dine også (i tillegg til disse)?
Mulig jeg burde ta dette spørsmålet i en egen tråd, men hvor mye/ofte forer du for å fore opp coryene før lek? Og hvor lang tid på forhånd? Jeg er fristet til å fore opp mine nydelige VF Sterbai. De er usannsynlig vakre og ganske feite allerede, tror jeg. De er ihvertfall ikke magre! Ikke med en gang, riktignok. Til det har de vært for kort tid hos meg. Men de ser virkelig ut til å trives, og det gleder meg stort
Postet 03.01.07 kl 22:43
xanteHvor mange syns du eg bør ha av hver type med tanke på oppdrett av disse?
Hvis du har oppdrett som mål, trenger du ikke så mange. Jeg har lest mange artikler av durkdrevne oppdrettere på nettet, som har kjøpt bare 3 stk av en art fordi de vil se om de får dem i lek og får egg på dem. Når man kjøper kun 3, velger man 2 hanner og 1 hunn.
Nå ville ikke jeg kjøpt så få Cory av en art uansett hva slags planer jeg hadde med dem, men... De trives best i grupper, og trivselen er første pri. Og hva hvis den ene hunnen man kjøpte dør, og butikken ikke har flere og ikke kan skaffe flere på månedsvis? Nei, det er nok best å kjøpe en liten gruppe uansett, og da synes jeg 6 stk er et passe antall av hver Corydoras-art. Selv kjøper jeg gjerne 8-10 stk, for jeg vet at noen kan falle i fra de første ukene og månedene, slik det i blant er med nyinnkjøpt fisk. Noen ganger mister man ingen, andre ganger stryker plutselig noen med.
xanteEr det flere Corydoras på gang hos deg eller?
Jepp, jeg har bestilt meg Corydoras robineae og de har kommet til butikken
Jeg har bare vært temmelig immobil de siste ukene, pga ryggskade etter et fall. Men nå er jeg mye bedre, og skal vel greie å karre meg til byen Åh, som jeg gleder meg... jeg får helt sommerfugler i magen.
Og så får jeg flere av Corydoras cf. burgessi, eller C-121 som den også kalles, på fredag denne uka. Da blir de levert av Aquamanias på døren her, sammen med noe annet småtteri av utstyr og slikt jeg har bestillt. Jeg tror det var 5 stk til han greide å skaffe meg. Da har jeg 11 tilsammen, et passelig antall.
Postet 03.01.07 kl 23:26
Endret: 03.01.07 kl 23:27
Postet 03.01.07 kl 23:31
DyrehagenJeg har litt dårlig hukommelse: har du barn på pandaene dine også (i tillegg til disse)?
Jeg holdt på å si nei, vet ikke helt hva jeg skal svare he-he!
Jeg har èn yngel, nei to, av Corydoras panda.
Èn yngel av C. panda gakker rundt i vrimmelen med C. adolfoi-yngelen du så på bildene postet tidligere i dag. Den fant jeg i slammet på bunnen av eplesnegle-karet på 19 liter, og flyttet den til litt bedre vilkår Så har jeg en nyklekt en, foreløbig alene i en plasttank. De 6 andre eggene er ikke klekket enda, men jeg venter... så at de "hikket" litt tidligere i dag så jeg antar klekking er rundt hjørnet. Når egget gjør en bitteliten kvart omdreining, og kanskje en liten hikke av og til, er det yngelen som spreller inni egget og er klar for å begynne prosessen med å bryte seg ut
Eggene har stått lavt i rommet nær en trekkfull dør, og vannet har vært veldig kjølig. Det er bevisst, for selv om kjølig vann forlenger klekketiden så forebygger det mugg og sopp
Dyrehagenhvor mye/ofte forer du for å fore opp coryene før lek? Og hvor lang tid på forhånd?
Det er ikke bare mengden man fòrer, men også hva man fòrer med. Godt, næringsrikt og variert fòr er viktig.
Og jeg foretrekker to måltider pr dag, og heller gi litt mindre pr gang, istedenfor å gi et stort måltid.
Jeg gir hovedsaklig frossentfòr som røde mygglarver, artemia og frysetørket tubifex. Sistnevnte er fetende som bare det, og det er nettopp det hunnene trenger for å utvikle egg i buken. De får fine, eggstinne og runde mager av det på...tja, et par-tre uker
Men det gis også fòrtabletter som f.eks. JBL Tabis, Sera vicachips og selvsagt Wardley shrimp pellets Variasjon er et fint stikkord
Vanskelig å si hvor lang tid på forhånd, for det er ikke alle Coryer som vil Uansett hvor mye man fòrer og hvor heftige vannbytter man tar, så kniper de igjen i månedsvis inntil man ergelig gir dem opp og går tilbake til normale rutiner. Da plutselig en dag sitter det egg på ruta.... tullebukker
Jeg fikk egg på Corydoras sterbai tre ganger i de tidlige vår-månedene i fjor. Mars-april tror jeg det var. Så var det stopp. Siden har jeg ikke sett et eneste egg fra dem (tror jeg, de går i kar sammen med andre Cory). Jeg fòret opp et lite kull (jeg samlet inn 9 egg), og 7 vokste opp. De solgte jeg til MC Darup her på forumet i sommer
Nå angrer jeg som en hund på at jeg ikke tok notater og registrerte forholdene i akvariet da jeg fant eggene disse gangene. Hva hadde jeg gjort i forkant? Hva hadde jeg for ph-verdi, temperatur, lys, noen spesiell fòring i ukene før? Har ingen anelse hva det var, men jeg mistenker at det var fordi det karet ble "mishandlet" litt en periode Jeg ikke hadde byttet vann der på lenge, og mat fikk de ikke hver dag heller.... og så plutselig gjorde jeg det, og da sa det pang-pang, egg dukket opp, og så kom det ikke noe mer. Rett og slett fordi jeg gikk tilbake til mine normale vannbytterutiner med en gang pr uke...?
Å ikke skifte vann på akvariet i en vår-varm leilighet kan være noe som simulerte tørketiden for Coryene. Lite mat, møkkete vann, lavere vannstand enn normalt, lite lys (jeg hadde penselalger der, prøvde å drepe algene ved å la være å slå på lyset)... og så tok jeg meg sammen, og begynte å mate for fullt igjen, skifte vann, slå på lys.
Jeg TROR det var det som skjedde. Men sikker er jeg ikke. Og jeg er så irritert på meg selv over at jeg ikke fører notater og dagbok over sånt. Ihvertfall skriver ned ting som er utenom de helt vanlige standardrutinene, som nettopp manglende vannbytter i en periode er.
Dette ble langt, men nå ble jeg varm i trøya *he-he*
Postet 03.01.07 kl 23:43
Endret: 03.01.07 kl 23:53
mona oDette ble langt, men nå ble jeg varm i trøya:-) *he-he*
Jo lengre, jo bedre for oss som vil lære... Takk, takk
Kjøpte for øvrig rekepellets til coryene i dag, den største forboksen jeg noen sinne har kjøpt (det var kun denne igjen), og det falt definitivt i smak! Hos flere enn coryene, egentlig. Men coryene var helt ville! Jeg elsker å glede fisk!
Postet 03.01.07 kl 23:56
Nesten ikke verdt å legge ut engang, men her er den enslige C. panda'en som foreløbig er klekt Ikke særlig fokus på bildet, dessverre.
At denne er klekket så lenge før de andre, er sannsynligvis fordi jeg fant et eldre egg som hadde blitt lagt ved en tidligere lek enn de øvrige jeg fant. Pandaene leker jo støtt og stadig, så det ligger jo stadig egg fra ulike egglegginger skjult rundt om i karet.
Dersom du myser godt, vil du se at yngelen har en kledelig oransje mage
Det betyr at den har spist av artemiaen jeg har gitt den. Takk og pris for den nyklekte artemiaens karakteristiske farge, det gjør at man så lett kan se at små yngel faktisk har spist Da er man liksom på rett vei, når man ser de begynner å ta til seg næring.
At denne er klekket så lenge før de andre, er sannsynligvis fordi jeg fant et eldre egg som hadde blitt lagt ved en tidligere lek enn de øvrige jeg fant. Pandaene leker jo støtt og stadig, så det ligger jo stadig egg fra ulike egglegginger skjult rundt om i karet.
Dersom du myser godt, vil du se at yngelen har en kledelig oransje mage
Det betyr at den har spist av artemiaen jeg har gitt den. Takk og pris for den nyklekte artemiaens karakteristiske farge, det gjør at man så lett kan se at små yngel faktisk har spist Da er man liksom på rett vei, når man ser de begynner å ta til seg næring.
Postet 04.01.07 kl 00:19
Postet 04.01.07 kl 17:08
En liten Apistogramma panduro yngel
![[External Image] [External Image]](http://nettakvariet.no/forum/attachment.php?attachmentid=31180&stc=1&d=1167936865)
Den som er avbildet er tydelig en hann, og derfor en av de litt "større". (merk at ordet er satt i gåseøyne)
Dette er kullet som kom tidlig i høst (eller var det sent i sommer?), og de vokser uhyggelig sakte. De er knøttsmå enda. Men...æh... så har de ikke vokst opp på annet enn tørrfòr og noe frosne bosmider en gang i blant....:-/
Skulle vel gitt dem artemia i noen uker ekstra, egentlig. Da vokser de dobbelt så bra.
Til min store overraskelse ser det ut til at begge kjønn er tilstede i yngelflokken, selv om det var veldig høy temperatur i akvariet på den tiden de lå som egg.
Det er selvsagt mulig å bli lurt, men det er mange med lyseblått fargeskjær på kroppen og mange med gult skjær. Noen utfarging er det ikke tale om enda, men det begynner å kunne anes såvidt Gule er da hunner, og lyseblå hanner (håper jeg, lettere å få solgt par senere, antar jeg).
Den som er avbildet er tydelig en hann, og derfor en av de litt "større". (merk at ordet er satt i gåseøyne)
Dette er kullet som kom tidlig i høst (eller var det sent i sommer?), og de vokser uhyggelig sakte. De er knøttsmå enda. Men...æh... så har de ikke vokst opp på annet enn tørrfòr og noe frosne bosmider en gang i blant....:-/
Skulle vel gitt dem artemia i noen uker ekstra, egentlig. Da vokser de dobbelt så bra.
Til min store overraskelse ser det ut til at begge kjønn er tilstede i yngelflokken, selv om det var veldig høy temperatur i akvariet på den tiden de lå som egg.
Det er selvsagt mulig å bli lurt, men det er mange med lyseblått fargeskjær på kroppen og mange med gult skjær. Noen utfarging er det ikke tale om enda, men det begynner å kunne anes såvidt Gule er da hunner, og lyseblå hanner (håper jeg, lettere å få solgt par senere, antar jeg).
Postet 04.01.07 kl 20:06
Endret: 04.01.07 kl 20:07
Corydoras sterbai
Og denne er for alle Sterbai-fans der ute
Dette er forøvrig en Cory jeg har hatt i to år, og den absolutt største (og bredeste) Corydoras Sterbai'en i gjengen på 19-20 stk. En hunn det står respekt av, med andre ord
Psst! Bare se bort fra møkkastripene utenpå glasset - de er ikke der egentlig
*uskyldig glis*
![[External Image] [External Image]](http://nettakvariet.no/forum/attachment.php?attachmentid=31181&stc=1&d=1167938192)
Bildet nedenfor er tatt med for å vise hvor små disse Apistogramma panduro-ynglene egentlig er
Det er nemlig en helt til venstre på bildet. Bitteliten!
Dette er forøvrig en Cory jeg har hatt i to år, og den absolutt største (og bredeste) Corydoras Sterbai'en i gjengen på 19-20 stk. En hunn det står respekt av, med andre ord
Psst! Bare se bort fra møkkastripene utenpå glasset - de er ikke der egentlig
*uskyldig glis*
Bildet nedenfor er tatt med for å vise hvor små disse Apistogramma panduro-ynglene egentlig er
Det er nemlig en helt til venstre på bildet. Bitteliten!
Postet 04.01.07 kl 20:20
Endret: 04.01.07 kl 20:27
Nå har 6 av 7 Corydoras panda egg klekket
De to siste som klekket, har fremdeles eggeskallet på hodet, halen stikker utenfor
Sannelig har de klekket med langt mellomrom...! Men det er jo ikke unormalt at Cory-egg klekker over et helt døgn heller, men disse har brukt lenger tid enn det. Sannsynligvis kommer det kanskje av at jeg har plukket egg fra ulike egglegginger og ulike dager. Disse Pandaene er nemlig noen flittige små lekere, de leker gjerne to og tre dager på rad. Det legges svært få egg pr dag (mye spinn for ingenting), men til gjengjeld leker de altså ofte.
Håper sistemann bestemmer seg for å komme ut av skallet i dag
Den som klekket først, har spist artemia i et par dager allerede. Den ligger der med fin og oransje mage, mens de andre ligger nesten urørlige med plommesekken og glor.
De to siste som klekket, har fremdeles eggeskallet på hodet, halen stikker utenfor
Sannelig har de klekket med langt mellomrom...! Men det er jo ikke unormalt at Cory-egg klekker over et helt døgn heller, men disse har brukt lenger tid enn det. Sannsynligvis kommer det kanskje av at jeg har plukket egg fra ulike egglegginger og ulike dager. Disse Pandaene er nemlig noen flittige små lekere, de leker gjerne to og tre dager på rad. Det legges svært få egg pr dag (mye spinn for ingenting), men til gjengjeld leker de altså ofte.
Håper sistemann bestemmer seg for å komme ut av skallet i dag
Den som klekket først, har spist artemia i et par dager allerede. Den ligger der med fin og oransje mage, mens de andre ligger nesten urørlige med plommesekken og glor.
Postet 05.01.07 kl 15:39
Heisann Mona!
Er ikke sikker på om jeg leste det i denne tråden, men hvis jeg ikke husker feil nevnte du at du brukte kongler av svartor i yngelkarene for å hindre bla. muggdannelse på eggene. Jeg synes dette høres ut som en glimrende ide! Tenkte å prøve på det samme. Vi har or i hagen, men ble i tvil om det er svartor eller eller gråor. Her i Bergen er jo trærne våte siden det regner HELE TIDEN (litt frustrert over det etter hvert, ja...), så er i tvil om den våte barken er mørke eller lysegrå. Er ingen treekspert, akkurat, hehe! Vet du om det kun er kongler fra svartor som har denne effekten, eller om jeg kan bruke gråor også? Det hadde jo vært veldig greit, for da er det bare å ta seg en tur ut å plukke kongler, og jeg slipper å forske mer på hvilken type av or trærne i hagen er.
Ellers må jeg igjen skryte av de fantastiske, lange, informative og ekstremt lærerike trådene dine her på forumet, med bilder som virkelig er balsam for øyet!
Maren
Er ikke sikker på om jeg leste det i denne tråden, men hvis jeg ikke husker feil nevnte du at du brukte kongler av svartor i yngelkarene for å hindre bla. muggdannelse på eggene. Jeg synes dette høres ut som en glimrende ide! Tenkte å prøve på det samme. Vi har or i hagen, men ble i tvil om det er svartor eller eller gråor. Her i Bergen er jo trærne våte siden det regner HELE TIDEN (litt frustrert over det etter hvert, ja...), så er i tvil om den våte barken er mørke eller lysegrå. Er ingen treekspert, akkurat, hehe! Vet du om det kun er kongler fra svartor som har denne effekten, eller om jeg kan bruke gråor også? Det hadde jo vært veldig greit, for da er det bare å ta seg en tur ut å plukke kongler, og jeg slipper å forske mer på hvilken type av or trærne i hagen er.
Ellers må jeg igjen skryte av de fantastiske, lange, informative og ekstremt lærerike trådene dine her på forumet, med bilder som virkelig er balsam for øyet!
Maren
Postet 06.01.07 kl 22:40
Hei
Takk for det Turnips
Jeg vet faktisk ikke svaret på spørsmålet ditt, for alt jeg vet har jeg blitt fortalt av en bruker her.
Det var han som skrev at det var Svart-Or, og han sa også at det kom fra Ian Fuller som hadde snakket om bruk av disse konglene på forumet sitt, Corydorasworld. Senere har jeg lest det der, samt at jeg har hørt Ian snakke om dette på foredrag. Men Ian Fuller både sier og skriver kun "alder". Iflg. Wikipedia er Alder en fellesbetegnelse for alle or-trær, det finnes visst en haug med ulike or.
Jeg har ingen anelse om hvem som har oversatt ordet "alder" til Svart-Or. For på engelsk finnes også "Black Alder" som et eget navn på et tre....
Så kanskje vanlige orekongler kan brukes, hvem vet...? Kanskje noen som har prøvd begge deler?
Takk for det Turnips
Jeg vet faktisk ikke svaret på spørsmålet ditt, for alt jeg vet har jeg blitt fortalt av en bruker her.
Det var han som skrev at det var Svart-Or, og han sa også at det kom fra Ian Fuller som hadde snakket om bruk av disse konglene på forumet sitt, Corydorasworld. Senere har jeg lest det der, samt at jeg har hørt Ian snakke om dette på foredrag. Men Ian Fuller både sier og skriver kun "alder". Iflg. Wikipedia er Alder en fellesbetegnelse for alle or-trær, det finnes visst en haug med ulike or.
Jeg har ingen anelse om hvem som har oversatt ordet "alder" til Svart-Or. For på engelsk finnes også "Black Alder" som et eget navn på et tre....
Så kanskje vanlige orekongler kan brukes, hvem vet...? Kanskje noen som har prøvd begge deler?
Postet 06.01.07 kl 23:05
Endret: 06.01.07 kl 23:24
Hørte rykter om c-121 som ble levert til deg i dag? Fra Aquamanias? For deretter å komme rett tilbake til butikken sin (og meg) Jeg skjønner hvorfor du handler der. Masse nydelig fisk og rene og pent holdte kar. Det gikk veldig mye penger der fra meg i dag. Men, til saken: får vi se bilder av dine nyanskaffelser?
Postet 06.01.07 kl 23:06
Postet 06.01.07 kl 23:09
DyrehagenHørte rykter om c-121 som ble levert til deg i dag? Fra Aquamanias?
Det stemmer bra, det Akvariemiljøet i Norge er visst ikke så stort ? *knis*
Nå er C-121 gruppen min utvidet fra 7 til 15 stykker, og de er virkelig et herlig syn! *sukk* Skulle gjerne hatt femti av disse, de er så flotte!
Har sittet og glant på dem lenge i kveld.
Corydorasene som kommer fra bi-elvene rundt Rio Negro-områdene er mine store favoritter. Alle er fine!
Psst! Hva brukte du penga på hos Aquamanias i dag da?
DyrehagenMen, til saken: får vi se bilder av dine nyanskaffelser?
De kommer Sannsynligvis i morgen. I dag har jeg litt ekstra vonde skuldre, så det ble ikke noe fotografering i dag.
Det var mange hanner blant de 8 nye, og det er bra. Fint med litt overvekt av hanner hos coryer. Da lar damene seg lettere overtale
Det var når jeg slapp ut de nye at jeg så hvor fint de jeg hadde fra før hadde lagt på seg og kommet seg på den korte tiden jeg har hatt dem. De fikk servert røde mygglarver noen timer etter at de nye slapp ut av posene, og det så ut til at alle spiste med god appetitt. Sjekket ph i posene, og den var 6.8, og ph i karet var 6.9. Vannet i posene var faktisk litt varmere enn vannet i akvariet mitt de skulle i, og siden forskjellen var så liten ble det en kort og grei akklimatisering
Amundsen leverte litt annet enn fisk i dag også. Nå har jeg flere flasker med vannforbedringsmiddel, og jeg har startet å bruke det fast. Tro det eller ei, men kløingen har nesten gitt seg! Det er helt klart noe i vannet som har plaget dem, men som vannforbedringsmiddelet nøytraliserer.
Har en hel liter med Amtra "Care", kom i posten her om dagen med en bestilling fra et annet sted, så det er den jeg har brukt de siste dagene. Og jeg ser helt klart stoooore forbedringer! Det er knapt en fisk som klør seg nå, det har så godt som opphørt. Jeg kanskje ser en eller to som klør seg på en hel dag (og jeg har mange Coryer).
Det kom også 3 flasker med Biotopol (JBL) med ordren fra Aquamanias i dag. Skal teste ut den også, men så langt har absolutt Amtra sitt vannforbedringsmiddel vært svært effektivt.
Og har du sett på makan....! Med på lasset fulgte det en splitter ny 63 liter i helglass også.... oj! ))
Postet 06.01.07 kl 23:50
Endret: 06.01.07 kl 23:58
Postet 07.01.07 kl 00:20
Postet 07.01.07 kl 00:34
mona oPsst! Hva brukte du penga på hos Aquamanias i dag da? :-)
Ta en titt innom Inger Annes akvarieprosjekt og les En liten forsmak: 4 stk. discus... Dessverre ingen bilder ennå. Til det har det vært for travelt siden jeg kom hjem.
Jeg skjønner hvorfor du liker Amundsen. Virkelig serviceinstilt, og gode priser. Og når det ser ut til å være kvalitet på leveransen i tillegg, klager ikke jeg! Han holdt til og med på å glemme å regne discusene inn i prisen. Det var en heller stor leveranse til meg
Mmm... må titte litt tilbake i tråden din for å se etter c-121. Jeg trodde det var helt nyanskaffelse Men da er det nok noen bilder å titte på av de du har. Jeg så nok også fiskene i kjelleren på Kløfta, men med min gullfiskhukommelse...
Postet 07.01.07 kl 00:46
Helge HMå ha vært en bonus - siden du er så god kunde! :o)
Tullebukk Jeg hadde bestillt det da
Slengte det med på fiskebestillingen, for de akvariene er billige hos han. 248 kr for en 63 liter helglass er billig.
På de nærmeste zoobutikkene skal de ha minst seks-sju hundre for noe sånt, hvis jeg ikke husker feil.
Helge HHva skal du ha i det nye karet?
Corydoras! (sjokk) *gliz*
Sannsynligvis en pygme-art. Skal prøve meg på oppdrett av dem.
Postet 07.01.07 kl 02:44
Endret: 07.01.07 kl 02:53