Småtteri og spekulasjoner (side 17)

Humunukuapuaa
[QUOTE=Liv H]Så spennende, det går tydeligvis i ett når de først er i gang. Min står i nett igjen også. Har to nett som deg, et til yngelen og et til tyggende pappa.

Du som driver å teller fisk har kanskje en formening om hvor mange det blir i kullene?

Fikk talt mine ved flytting og da var det over 40 i siste kull De er produktive! Men ser at det er litt frafall på yngelen.
El natural oppstart
Da har jeg endelig fått ut fingeren og satt opp glass-sylinderen à la Walstad's El Natural-konsept.
På bildet kan det se ut som det er jord nesten rett under grusen, men dette er bare jord som festet seg på glasset fordi det var vått inni. Jeg synes det fikk litt viltpreg så jeg lot det være, men en erfaring verdt å merke seg hvis man ønsker rene skiller mellom jord og grus. Ellers fulgte jeg oppskriften fra Bettys Step by Step: Setting up a Walstad-Type Natural Planted Tank. Med blomsterjord, jeg ga opp å bli jordnerd, en halv neve skjellsand, og grov grus på toppen.
Plentene jeg til slutt endte med å bruke er:
Crytocoryne spec. , Cryptocoryne undulata, Hygrophila polysperma, Rotala rotundifolia, Hemianthus micranthemoides og Eleocharis parvula.
Har tenkt å bruke en av de aller minste minifiltrene med innsug nede og utblås i vannflaten for å få sirkulasjon, men det er i bruk til kullfiltrering i T-killikaret i noen dager til. Dessuten må jeg kanskje finne på en ordning for å begrense bevegelsen i vannflaten avhengig av hva slags fisk som havner der.
Lurer litt på om jeg skal sette det i kjøkkenvinduet hvor jeg allerede har plantelys eller om stuenvinduet er tingen. Hvis det blir på stua må jeg lage en lystopp og har nesten funnet løsningen. En rund oppbevarings-/microovnboks fra hammarplast med diameter 20,5 cm og en sparepære som i 19-literslyset nevnt tidligere.
Men denne boksen var litt fra bakvendtland siden lokket, som må være transparent, var farget blått og selve beholderen var transparent. Hadde det vært omvendt hadde jeg allerede laget det, men nå må jeg se om det finnes noen slike bokser med transparent lokk.

Og så lå det en bitteliten konvolutt fra Thailand i postkassa i dag, så nå blir det fremdrift i prosjekt risbonde.

Sånn ellers satte jeg ut den lille bettaen jeg kjøpte her om dagen sammen med de andre imbellisene. I dag drev de to største, som jeg fikk fra Aquamanias som Wild Phuket Betta, å tøffa seg for hverandre. Hadde jeg bare fått ut fingeren å fiksa lystoppen jeg fikk av Liv også nå, så hadde bettasuppa blitt mye penere å se på enn sånn som det er nå med bare et 13 watts benkearmatur fra Kamprad Corp. Hvis jeg skriver det her så får jeg kanskje gjort noe med det.
Aloe dosering
Jeg har klart å spekulere meg frem til at karet til han Aro-fyren som ga arowanaene sine Aloe må ha vært ca. 450 liter. Han sa bare at karet var 4x2x2 og at han brukte 15ml. Sjansen for at det var meter han snakket om tror jeg er liten fordi da hadde han hatt et kar på 16000 liter, så jeg går for ar det var snakk om fot. Det virker sannsynlig 15ml på 450 liter. Nå skal jeg teste med industriell 99% Aloe gel ved neste vannbytte, ca. 3 ml pr 10 liter tror jeg er en grei dosering.
Til Humunukuapuaa: Er det Mikroorm du mener på den ene annonsen din her?!
hehe!
Platy-fan
Til Humunukuapuaa: Er det Mikroorm du mener på den ene annonsen din her?! hehe!

Ja, mikroorm og mikromark er det samme.
Jeg ser du holder på med levendefødere. Mine Endlers som er noen dager gamle ser ut til å digge det, og de voksne vanker utenfor fødekassen for å få litt av de mikromarkene som kommer seg ut.

Ta kontakt på mail via profilen min hvis du vil ha.
Risplante bløtlegging
En av mange fremgangsmåter for å plante ris.
La frø ligge i vann til lørdag (36 t), tørke til søndag (24 t) og så så frøene. Iterere sylinderen, hmm? Får finne ut av det på søndag.
Stilig walstad-beholder Har du planer om å putte noe levende oppi der, eller blir det for smått?
Ja, det var veldig rar forbehandling av frøene?! Jeg har sådd mye rart opp gjennom åra og bløtet, filt og fryst frø, men først bløte for så å tørke et helt døgn? Veldig rart.. Men det er jo bare å prøve, er sikkert riktig

Spennende da.
Mvjnz
Stilig walstad-beholder:) Har du planer om å putte noe levende oppi der, eller blir det for smått?

Hvis man ikke putter noe levende oppi der er jo prosjektet bare halvveis, i og med at plantene skal leve av det fiskene gir.
Når det gjelder størrelsen på røret er ikke dette noe mindre enn en Biorb så et eller annet blir det. I overtflatevolum er det litt større enn en smågodt-/is-boks
så en kampfisk har det ikke verre i røret enn i en av boksene, men det blir i så fall førebels. Men har et og annet smått å velge i også, men vet ikke helt hva enda.
Jeg har ikke satt fisk i enda, men det er fordi jeg ikke har bestemt hvor det skal stå.
Iflg. Walstad er det bare å sette den rett i karet etter at du har fylt vann.
Jeg tør nesten ikke fortelle hva jeg virkelig gjør med fisk i dette prosjektet og må passe meg for at geriljafraksjonen av FAMBAI dukker opp med større kar, innkjørt filter og en regning.
Lisbeth
Ja, det var veldig rar forbehandling av frøene?! Jeg har sådd mye rart opp gjennom åra og bløtet, filt og fryst frø, men først bløte for så å tørke et helt døgn? Veldig rart.. Men det er jo bare å prøve, er sikkert riktig :) Spennende da.


Testet med kun et dusin frø, så jeg har en del igjen til andre metoder. Jeg bare gadd ikke å lese masse om optimale metoder, det er så alt for mye av det, så jeg gikk for barnehageoppskriften.

Det kan hende jeg gjør om sylinderen til rismark etterhvert, men vil først "få til" planten før jeg begynner å eksperimentere. Jeg kan jo ta opp "prosjekt matjord".
Hele konseptet er jo at plantene bruker opp ammoniakk fra fisken før det når noe giftig nivå. Hvis du får ammoniakk er det ikke nok planter oppi der, så det skal ikke være nødvendig med noen innkjøring hvis man gjør det riktig.
Mvjnz
Hele konseptet er jo at plantene bruker opp ammoniakk fra fisken før det når noe giftig nivå. Hvis du får ammoniakk er det ikke nok planter oppi der, så det skal ikke være nødvendig med noen innkjøring hvis man gjør det riktig.

Jepp, så det var mer dårlig humor det der med FAMBAI. Siden det er litt tynt med planter nå i begynnelsen i forhold til hva jeg håper på, tenkte jeg å ha et par limnobiumer til å begynne med.

Har forresten tenkt litt på å lage teknisk rom i plastbollen/toppen og kanskje ha et luftdrevet sirkulasjonssystem. Da slipper jeg å ha en vannpumpe/powerhead nede i karet. Gidder ikke prøve på å lage noe rørmekk for å bruke vannpumpe i toppen da det lett kan gå varmt.
Jeg får plass til dette ved å bruke LEDs i stedet for sparepære. Fant ut at jeg i hvertfall skal prototype hvordan det funker med noen hvite LEDs på en pappplate før jeg borrer i lokket. Har ikke de optimale LEDene med svært bred lysvinkling, men man tar det man har.
Mvjnz
Hele konseptet er jo at plantene bruker opp ammoniakk fra fisken før det når noe giftig nivå. Hvis du får ammoniakk er det ikke nok planter oppi der, så det skal ikke være nødvendig med noen innkjøring hvis man gjør det riktig.


Er det ikke først når det er blitt omdannet til nitrat at plantene tar det opp da?
Plantene tar vel opp noe amoniakk og nitritt, men ut fra hva jeg har lest er det næringsstoffer plantene trenger i svært små mengder. Det skal derfor et rimelig stort antall planter til for å ta av nok av disse stoffene til at det ikke skal skade fisken før nitrogensyklusen er skikkelig i gang i akvariet.
Mange planter skal visstnok foretrekke ammoniakk og nitritt, og i mangel på nitrat vil de måtte bruke ammoniakk enten de vil eller ikke.
Så lenge man har sirkulasjon i form av en pumpe av et eller annet slag (men ikke filter med filtermedium altså) vil inventaret som planter, stein og bunnlag, og evt andre gjenstander i karet etterhvert komme til å fungere som et slags underlag for rensende bakterier som tar seg av nitritt der også. Et innkjørt akvarium er fullt av slike bakterier, så noe av prosessen foregår på den måten også.
Humunukuapuaa
Jepp, så det var mer dårlig humor det der med FAMBAI.


Ikke fornærm oss
Humuhumunukunukuapua'a = triggerfish with a snout like a pig.
(det var et sitat fra Wikipedia).
Med et slikt brukernavn som du har her, har vi jo uante muligheter til å ta til motmæle

bilde av triggerfish
mona o
[QUOTE=Humunukuapuaa] Jepp, så det var mer dårlig humor det der med FAMBAI.


Ikke fornærm oss
Humuhumunukunukuapua'a = triggerfish with a snout like a pig.
(det var et sitat fra Wikipedia).
Med et slikt brukernavn som du har her, har vi jo uante muligheter til å ta til motmæle


Ikke ment å fornærme dere. Jeg er MBAI. Men så lenge butikkene ofte sier vent en uke, men allikevel selger fisk sammen med karet bare kunden er uvitende nok er det nok til enhver tid en de innkjøringsfisk rundt omkring. Jeg har sett alt for mange innlegg her der folk har kommet feil ut fra start og problemer som løses med litt filtergugge.
Det burde opprettes en filterguggedonorbase der folk kunne finne noen i nabolaget som kunne hjelpe til ved en kickstart. Hvis dette var utbredt, ville det at "du starter et akvarie med litt guffe fra naboen" etterhvert blitt en kjent sak.

Hum hum
I dag bruker eg selvfølgelig filtergugge fra andre kar når eg starter et nytt. Men det første startet eg uten, med fisker i fra dag en. Ingen problem med å gjøre det på den måten, så lenge man ikke overbefolker karet, og man måler verdier jevnlig.

Fiskeløs innkjøring ser eg på som ren romantikk. Hvor mange gjør egentlig det? 0,1 % er sikkert å ta for hardt i
De som har holdt på i faget en stund og kjenner til hvordan ting fungerer kan nok holde fisk i et nyoppsatt kar. Skal være den første til å innrømme at jeg har gjort det selv. Filtergugge, vanmålinger og vannbytter fisker det meste. Det viktigste er at dette ikke anbefales til nybegynnere som ikke vet hva nitrogensyklus er, at det dannes giftige stoffer i et akvarium, og hvordan de skal holde de skadelige giftstoffene på et ufarlig nivå. Jeg gremmes når de selger fisk med nye akvarier og gremmes like mye når de sier "ikke fisk på en uke" Nitrogenprosessen tar langt mer enn en uke uten kickstart. Har heller ikke nevneverdig tro på bakterieproduktene som selges som skal kickstarte prosessen, mulig de korter ned tiden noe - men klart på en uke vil det ikke være.

Humunu, du var skikkelig søt på bildet til Mona
Klovnekilli yngel!
Det bare må være Klovnekilli!!!!
Da er i hvertfall en potensiell metode for å få frem reketter til Kristiansund på plass. Jeg nevnte at jeg lot bunnslammet fra karet stå i en plastboks med litt lunk og en luftestein, og når jeg tittet nedi boksen og tenkte at "dette blir det ikke noe av, men man må jo pørve" så la jeg merke til et hummusfragment som plutselig beveget på seg litt á la et yngel. Og sannelig sier jeg dere, det var det f*!# meg også! Se ingenting på bilde 1

Proto1 på sylinderlyset ble en heller blek-affære med "vanlige" ultrawhite LED fra Clas. Bør nok skaffe mer optimale LEDs skal det bli noe mer enn dekorlys i svarte natta. Se bilde 2 og 3. Bilde 3 er tatt med utrolig lang lukkertid og grålysningen ute ser nesten ut som høylys dag. Så resultatet er veldig mye dårligere en det ser ut til. Men med de rette pæren blir dette bra.
Har tenkt litt mer på luftdrevet sirkulasjon og funnet ut at jeg må finne ut mer om utlufting/planter/co2-greia.

Man kommer alltids over noe interessant på TED, Kamal Meattle on How to grow your own fresh air".l En 4 minutters presentasjon om hvordan produsere din egen luft. Dette kan jo overføres til akvaristikken f.eks. ved at vi beplanter teknikrom, filetr/pumpeplassen med disse plantene. Noen ganger er det så utrolig enkelt.
Så nå er svigermorstunga allerede satt på soverommet, og jeg må flere avleggere av Epipremnum pinnatum og se å skaffe meg Areca-palme(Chrysalidocarpus lutescens).
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap