Marens akvarieverden (side 17)

Tørrfisk
Noe jeg har tenkt mye på er hvordan jeg skal gjøre det med pumpe/filter!?! Dette er jo en labyrintfisk som ikke vil ha noe særlig sirkulasjon i vannet. Jeg tenker da at det kanskje ikke har så stor betydning at pumpa må være veldig stor iom at det kun er 1 fisk der + snegler. Hvor stor vet jeg ikke, men ved tanke på sirkulasjonen og størrelse på karet tenker jeg at kanskje fluval 1+ vil bli for stor. Har luftfilter, men det blir vel for lite igjen... hmm.. Ikke enkelt dette:/

Jeg hadde Leopold i en 15 liter i et par måneder før asiakaret mitt ble klart for fisk. Der hadde jeg den minste am-top modellen oppi. Dette filteret har vribart utstrømsrør så jeg satte det til å blåse inn i veggen. Borsett fra at det bråkte litt mer enn jeg er vant til fra Fluvalfiltrene så fungerte det helt topp til kampfisken. Det ble såpass stillestående vann på andre enden av karet at han til og med lagde skumreir der, og dette i et bittelite kar altså. Det eneste jeg måtte passe på var å ha nok plass under filteret for det hendte han svømte inn i strømmen og ble ført med vannet under filteret. Det så ut som han likte det for han gjorde det gjerne flere ganger etter hverandre, men det ville ikke vært noe koslig om han ble sittende fast mellom pumpen og bunnen.

Mulig det aller minste am-top-filteret blir i minste laget til en 30 liter. Du får lese på paktningen og bruke tommelfingerregelen om å velge et filter som er beregnet til dobbelt så stort akvarium, dvs rundt 50-60 liter. Mener det skal gå an å modifisere dette filteret med blåsvamp også så da kan det muligens holde med en mindre modell.

Den eneste ulempen i forhold til Fluval er altså støynivået, men utblåsrøret er mye mer fleksibelt og anvendelige enn på Fluval sine pumper og kan vries i alle retninger. Den minste Fluvalen går det jo ikke an å vri på utblåset i det hele tatt.
Har du en link jeg kan bruke til dette filteret? Finner det ikke på webzoo og tropefisk.
Nei, har prøvd å finne det på nett tidligere uten hell. Merket føres av Tropehagen-butikkene så om du har mulighet til å stikke innom en slik forretning så får du sikkert tittet på de.
Stemmer det! Har lagt merke til at de har en del pumper i merket Ser litt rundt på disse nettbutikkene og lurer på om Eheim AquaBall 2208
kan ha samme funksjonene som am-toppen? Men jeg vet ikke helt størrelsen (fysisk) og hvor stor plass den tar. Er jo viktig med liten størrelse her Mulig am-top modellen som er hakket større ikke er så mye større enn den du har. Men selv om det er kampfisk så er det viktig med like stort filter som hos fisk som ikke er labyrint? Jeg kan ikke så mye om disse fiskene, men har lest alle tråder (bare en liten smule overdrevet kanskje) med kampfisk uten å bli mye mer klokere.. Det er nok mange på det forumet som får sin første kampfisk! Mye like spørsmål i alle fall Regner med jeg blir en av de etter hvert;D

Jeg finner ikke mye litteratur om Betta Spendlers i bøker, ikke på biblioteket i alle fall! Prøver å google litt, men har ikke funnet den beste sia enda. Liker best de på norsk, men engelsk går greit det å. Føler bare at jeg får med mer detaljer av teksten på norsk da språk ikke er min sterkeste side! Jeg får bare fortsette for dette er en utrulig poppulær fisk!! Har aldri sett makan!:O
Jeg var forresten på TAM på onsdag. Der var det veldig mange gule/sennepfargede kampfisker, så det kan se ut til at det blir den mest poppulære fargen i år! Det var også flere som hadde gul grunn-farge med rødt/blått skjær i sløret
Den beste siden jeg har funnet er faktisk en engelspråklig side som heter Betty Splendens. Der er det mye informasjon! Husk å åpne alt som kan være lenker på en side og følg med om det går an å bla nederst på sidene også. Gikk glipp av en del info før jeg fikk med meg hvordan sidene var lagt opp.

Hovedhensikten med å velge Am-top foran Fluval var muligheten for å vende og snu på utblåset. Jeg kjenner ikke til om AquaBall har noe tilsvarende.
Ikke undervurder det luftdrevne filteret. Med fordelingskryss og justerinsgventiler kan du drive flere filtere med èn pumpe og det lager ikke mye strøm.
Mange betta- og killifolk sverger til luftdrevet svampfilter.
Jeg bruker både svamp og bokser.
Tenker du på luftfilteret jeg nevnte? Det er i alle fall [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=147&produktid=1059&Navn=13. Luftestener&HKatID=33]dette[/URL] jeg har nå.
Luftfilter er jo veldig rimelig også, så det er jo et stort pluss for meg!! Men det jeg har nå er bare opp til 20L.
Hvis det er til 33-liter og du ikke skal lesse den full av fisk, men kun ha en kampfisk der i tilleg til planter, så tror jeg enkeltpatron holder fint.

Du kan jo vurdere om du i det hele tatt ønsker å ha grus i karet. Det er kjekt å ha grus til å plante bunnplanter, men det er også en oppsamlingsplass for bøss.
Jeg synes det er mye lettere å holde en BB-tank (bar bunn/bare bottom) ren enn en tank med grus. Og det kan være et lærerikt å se alt bøsset man vanligvis ikke ser fordi det kamufleres av underlaget.
I noen kar har jeg røtter, mose, løv og hummus fra gammelt nedbrutt løv og planterester på bunnen og og flyteplanter eller planter festet på lavasteiner.
Hvis du legger liggeunderlag under karet får du en mørk bunn og et isolerende lag som holder på temperaturen i karet og beskytter mot kulde nedenfra.
Det var noe å tenke over der!
Jeg har kjøpt svart underlag på webzoo som jeg har tenkt å bruke. Sand er liksom så naturlig å tenke på når man starter ett vanlig kar (ikke BB-tank).
Planen er jo å ha masse planter slik at kampfisken trives, så da spørs det om jeg rett og slett ikke er flink nok med planter til at jeg får festet så mye som jeg skal ha på andre ting enn sand-substratet... Jeg tror nok det må bli sand her

Men jeg ser jo i BB-tank litt hva som samler seg på bunnen, men jeg regner med det bare er "baby-mat" i forhold til hvordan det kan se ut! Jeg synes jo det er skittent i yngelkaret etter 2 dager:/
Tante Astrid
Den beste siden jeg har funnet er faktisk en engelspråklig side som heter [URLBLOCK1]. Der er det mye informasjon! Husk å åpne alt som kan være lenker på en side og følg med om det går an å bla nederst på sidene også. Gikk glipp av en del info før jeg fikk med meg hvordan sidene var lagt opp.


Her var det mye info ja!
Blir vel sittende oppe i noen timer ser jeg Takk for linken!
Pluss-medlem?
Jeg har tenkt litt på om jeg skal bli "pluss-medlem" på forumet. Jeg bruker det jo såpass mye at jeg føler jeg kanskje burde bidra litt for å holde det oppe, med penger tenker jeg. Dyrt er det jo ikke heller, så det skal nok gå med min pengebok
Ny cory-liste
Nå har jeg fått en ny og oppdatert Corydoras liste fra akvaristikk
Jeg har prøvd å få hjelp på forumet for å finne en corydoras som vil passe til meg og mitt akvarium. Har liksom aldri funnet den jeg vil ha da det alltid er ett eller annet som ikke passer meg eller 110Litern:/

Problemet mitt er egentlig at jeg stort sett har en varme på 27grader i karet. De fleste coryene vil ikke ha mer enn 26...
Jeg vil også ha en som jeg kan prøve å drette og ha sjangs for å klare. Jeg er litt kresen også... Jeg vil helst ikke ha "vanlig" aeneus og kan ikke ha dvergartene pga Skjørtetetra...

Noen av de som står på lista har jeg ikke hørt om før... mulig de egentlig ikke hører til denne gruppa?

Her er i alle fall lista:
aeneus
paleatus
albino
Panda (vil ha en alt for lav temperatur enn det jeg kan gi)
panda vf
pygmaeus
Habrosus
ambiacus
leucomelas vf
leucomelas
Schultzei
arcuatus
rabauti
melantoenia
Elegans
axelrodi
atropersonatus
trilineatus (en jeg har tenkt på, men som ikke vil ha temp. over 26 grader)
Metae (en jeg gjerne vil ha, men vil ikke ha temperatur ove 26 grader)
reticulatus
sterbai (har 6stk nå, vil gjerne ha et par til)
brochis splendens (noen som vet av denne?)
aspidoras sp C37 (noen som vet av denne?)
aeneus"paraguay" (noen som vet av denne?)
virginiae
duplicareus (vil gjerne ha denne, men den blir kanskje litt for dyr for meg )
scleromystax barbatus
Loretoensis vf

Jeg skulle så veldig gjerne ha fått noen innspill om noen kjenner til en eller flere jeg kan ha!



Har vel kommet frem til at jeg vil ha ett par Sterbai og Metae, eller axelrodi.Men både Metae og axelrodi vil ha max 26 grader.... Svært så vanskelig det skulle være å finne noen som passer.
Duplicareus blir nok for dyr

Jeg har jo lest i mange tråder og fått inntrykk av at Metae er en poppulær corydoras
Axelrodi har jeg ikke hørt mye om før. 18 akvarier er registrert med denne arten og 3 oppdrett er registrert men 2 er på samme person. Det står i beskrivelsen til arten at den er lett å drette Rosa er da også kult på en Corydoras!;D

Men ingen kan bestilles før jeg får avklart temperaturproblemet!
Hva med den vanlige adolfoien ? Den synes jeg er kjempeflott å se på :o)
Helt enig! Bare synd den er så dyr i butikken og at den ikke er på denne lista nå.. Tror den blir veldig dyr uansett og jeg er ikke veldig rik:/
Duplicareus blir forresten kalt "falsk-adolfi", så de er svært like!

Må bare gjenta at du er skikkelig heldig med green laser! Vet du hvor gamle de er og ev hvor mange av hvert kjønn? Håper du er heldig ikke får alle disse skumle sykdommene! Spesielt når du har 5stk (men håper selvfølgelig på en økning med mange kull!).

Jeg hadde anledning til å kjøpe "green neon stripe" for ikke lenge siden til en fin pris, men dum som jeg var, lot jeg det være

Guppy-yngelet:)
Nå er det lenge siden jeg har skrevet om hvordan det går i 8Litern som jeg tror ca BB-karet er.
De 4 små har det kjempebra og koser seg om dagen med microorm Det tok sin tid før de fikk den riktige maten med mye prøve og feile, men når microormen kom så ble det en overflod med kvalitetsför!
Håper de vokser fortere nå når de ikke må leve på kun tørrför!

Den ene av de 4 er faktisk omtrent dobbel så stor som de andre! Jeg tror ikke det er lenge til fargene vil komme frem tydelig nå
Det er utrolig hvor gøy det er å følge med på utviklingen, spes de siste ukene etter at de fikk et mer "normalt" utseende. En assistent døpte en av ynglene for "uer" for 4uker siden, men det tror jeg hun kan trekke tilbake nå

Jeg har lite kunnskap om guppy, men jeg ser det at 3 av de 4 har svart hale/slør mens den ene lille har hvit med et par prikker på. Skal tro om det kanskje er 3 damer og 1 hann , eller motsatt (håper selvfølgelig på det siste )? Spenningen stiger i alle fall etter hvert som tida går!

I morgen drar jeg og yngelet til sykehuset hvor vi skal være frem til 15.4. og vi tar selvfølgelig med oss isboksen med ormene! Det er utrolig greit å få de ferdigservert uten noe arbeid, nesten litt for enkelt spør du meg! Men når man skal bort, og kanskje spes når man skal til en offentlig plass som ett sykehus så kan man bare gjemme de unna på et lurt sted og ta de frem når det er föring i stedet for å klekke artemia!

Når jeg tar marken ut av isboksen bruker jeg som regel engangshansker (ikke spør meg hvorfor:P) og da ser det ut som at det er en dæsj med deig jeg putter oppi helt til alle markene har "løst seg opp" og du kan se at deigen blir til en sky for så å bare være mark! Det må være et stort antall der!!:O
Jeg håper det ikke går an å overfore dem, for når det ble slutt med artemia ble alt så enkelt! Derfor er det enklere å gi de en dæsj her og en dæsj der som tilsammen kan bli en stor dæsj!
Det kan se ut som at det er mange på AF som har begynt med microorm i det siste, så det er nok en suksess for de fleste
Tørrfisk
Helt enig!:) Bare synd den er så dyr i butikken og at den ikke er på denne lista nå.. Tror den blir veldig dyr uansett og jeg er ikke veldig rik:/ Duplicareus blir forresten kalt "falsk-adolfi", så de er svært like! [B]Må bare gjenta at du er skikkelig heldig med green laser! Vet du hvor gamle de er og ev hvor mange av hvert kjønn? Håper du er heldig ikke får alle disse skumle sykdommene! Spesielt når du har 5stk (men håper selvfølgelig på en økning med mange kull!).[/B] Jeg hadde anledning til å kjøpe "green neon stripe" for ikke lenge siden til en fin pris, men dum som jeg var, lot jeg det være:(

Nei jeg vet ikke hvor gamle de er. Vet bare at det er av samme "beholdning" hvor Elin H kjøpte sine fra. Har gått å sett på de noen uker før jeg bestemte meg. De er bare så søte.... Jeg har ikke hatt noe særlig med corydoras før så jeg aner ikke hvordan jeg ser forskjell på kjønn engang! Har ikke peiling på yngel på disse heller. De blir gående i 450 literen min så jeg skal ikke ha noe eget artskar til dem.
Hvorfor er alle produktveiledningene på tysk?
Jeg er hjemmom en tur og skal ta dråpetest på karrene. Jeg river meg i håret, for her er nok ett tilfelle hvor det ikke finnes noe veiledning/bruksanvisning på engelsk, men på tysk"%¤/&?#¤!"#¤%&/!! Jeg snakker da om Tetras "AnalySet" som inneholder O2-målinger som jeg ikke har prøvd før:/ Kan ikke si at mine tyskkunnskaper er gode, men telle kan jeg (noe jeg slettes ikke har hatt bruk for etter å ha hatt tysk på skolen i 3 år!)

Guppy-yngelet vokser i rakettfart etter at de begynte å få microorm og den ene har begynt så smått å svømme opp og ned glasset (i plastikk), noe jeg tar som tegn på at det begynner å bli litt lite plass til å få strukket gått på finnene. Tenker derfor på å skaffe meg et mindre akvarium, 15-20Liter kanskje, som jeg kan flytte de over til med sand på bunnen og litt planter.

Jeg blir vel å sende en liten bestilling inn til webzoo etter torvplater o.l. til "mini-asia"-karet Jeg har bestemt meg for å bruke 0,4-0,8mm rådasand. Greit å bruke
noe jeg har gode erfaringer med Jeg har jo en del liggende også så da er det bare disse torvplatene som må komme først før jeg setter i gang!

Microormen jeg har ser ut til å virkelig trives!! Det er rett og slett alt for mye av de oppi isboksen! De stakkars ynglene svømmer i mat hele tiden, men jeg klarer uansett ikke å holde tritt med microormens formering! Håper jeg får gitt bort en god porsjon etter hvert Lurer også litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal lage ny kultur om noen uker (selv om jeg har laget meg en mening om det)?
Nye coryer?
Jeg sendt inn en "midlertidig" bestilling på 2 Sterbai og 3-4 C.Duplicareus. Om den blir godkjent så kommer de 21.4. om jeg ikke husker helt feil. Jeg har ikke råd til å kjøpe hele gruppa med C. Duplicareus på en gang men krysser fingrene for at det kan gå i 2 omganger, altså to små bestillinger!X)
Siden jeg har så høy temperatur i karrene (27grader) så er det fint lite å finne blandt Coryene som tåler denne. C. Duplicareus tåler 30grader, så da har jeg ev stor margin der. Dette er også en Corydoras jeg har på "ønskelisten" og håper på å få i lek, så om det ikke blir denne omgangen så kan det jo hende jeg får anledning til å kjøpe denne eller adolfi senere en gang
Tørrfisk
Lurer også litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal lage ny kultur om noen uker (selv om jeg har laget meg en mening om det)?

det er så enkelt som det høres ut som, litt havregryn (eller være jålete og bruke babygrøt) og sukker med litt vann. Blandes til en tykk og fin grøt. Så legger du noen dærtrt mark fra den gamle oppi den nye grøten, og så er du i gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap