Maretards akvarietråd (side 17)

Ja, vi får tro det går bra Så lenge de ser helt fine ut og ikke har endret atferd, så burde de jo ha en god mulighet for å klare seg.
Den med sårene overlevde desverre ikke natten, og enda en ser litt dårlig ut, og holder seg i et hjørne for seg selv, mens de andre er fremme i karet. Jeg har heldigvis fått tak i medisin nå da, så jeg har fått startet behandling
Jeg så at de har tatt inn flere sjokkiser på TAM, og disse så friskere ut. Jeg må nok kjøpe flere snart, siden jeg har så få igjen, men jeg har egentlig mest lyst til å kjøpe privat denne gangen.

Ellers har jeg vært på leting etter simplexyngel! Fant bare to stykker, og to kampfiskyngel som hadde litt for stor munn til å være der. Jeg flytta kampfiskyngelet, og håper på at det dukker opp flere simplexer, jeg vil nemlig ha i hvertfall en hanne og to hunner fra det kullet, eventuelt to hanner og tre hunner.
Ihvertfall, yngelet var 1 cm stort, og en var gul og den andre så mørkere ut, men tror ikke det er noe sikkert kjønnstegn akkurat, de er jo så små!
Synd med de sjokoladene. Jeg tror det er vanskelig å få kjøpt privat om du da ikke vil få de sendt oppover fra Danmark. Det er bare 1 til (utenom meg og deg) som har disse sjokkoene i Trondheim som jeg vet og han har oppdrett, men nekter å selge. Forøvrig den eneste i Norge per tiden som har oppdrett også.
Da får jeg kjøpe i butikk rett etter de har tatt inn eller noe, for de blir for få i lengden nå. Det ser ut til å være bare hanner bortsett fra den der vailiantien.

Men nå har jeg noe bra å fortelle og! I går var det jo fremdeles en som hangla og ikke så særlig bra ut. Jeg fikk starta medisinering ihvertfall, sånn at de andre hadde en mulighet, men nå har den som stura også kommet seg! Og jeg er evig optimist, så jeg tror det skal gå bra denne gangen

Jeg må bare fortelle en rar historie om noe som skjedde da jeg og Woopie gikk tur!

Dagen før jeg hentet Woopie fikk jeg laget en ID-tag til å henge på halsbåndet. Jeg feilstavet navnet hennes, så det sto Whoopie på tag'en. Uansett, den var for stor for valpen, og hun brukte den bare på bilturen hjem da jeg hentet henne, like etter fikk jeg laget en mindre tag der navnet var skrevet uten H. (Egentlig staves det vel Woppie, men nå har jeg så mange ID-tags at det får bare være=P) Jeg trodde jeg kasta den gamle ID-tagen en gang jeg rydda.

Nå var jeg og Woopie nettopp ute på tur, og jeg fikk for meg at vi skulle gå til festningen. Egentlig bruker vi ikke å gå dit siden det er så mange løse hunder der, og Woopie har utviklet et for sterkt jaktinstinkt til at hun kan slippes, men siden det er regn er det ikke så mange som legger turen dit.

Så hadde jeg en pose jeg skulle kaste, og går mot søppelkassen. Så får jeg det for meg at jeg skal gå til en søppelkasse lenger bort, og på gresset ved siden av søppelkassen finner jeg en ID-tag det står Whoopie på. Jeg syntes det var litt snodig, en hund med samme navn, og Whoopie er vel ikke det vanligste navnet. Jeg plukka den opp, og jammen var det ikke mitt telefonnummer som stod bak!

Jeg aner ikke hvordan den hadde havnet der, men det var jo litt artig å finne den!=)
Nå har jeg satt opp et lekskar til palangkarayaene mine. Ut i fra det jeg har lest har dette en tendens til å gå av seg selv, men fisker kan som kjent være litt vanskelige å få i gang synes jeg.

Kampfiskene mine for eksempel, kom plutselig i gang etter at jeg hadde hatt dem i mange måneder, og nå produserer de nye kull hver gang hunnen er rognstinn, og det er hun ofte. Hos dem tror jeg den utløsende grunnen var flytting til et annet kar, så jeg tenkte å prøve dette hos palangkarayaene også.

Jeg har ikke skrevet så mye om kampfiskyngelet i det siste, så det kan jeg gjøre nå. De har begynt å finne seg territorier, men det er lite slossing og jaging. Jeg tror jeg kan se kjønn på de største nå, men alle hannene ser ut til å bli kortfinnede, så det jeg ser etter er eggleggingsrør. De fleste ser ut til å bli blå med blå og røde finner slik som faren. To er røde, og den største hannen har blå og røde finner og turkis kropp. Det ser ut som om noen har kastet vilkårlige farger på ham med en pensel=)

Jeg plukka ut de to simplexyngelet i dag og. Jeg vil ha litt mer kontroll på dem, siden de plutselig ble så få. De har fått microorm, for jeg fant ut at kulturen min levde i beste velgående, utrolig nok. Og jeg som har mannet meg opp en god stund nå til å finne den frem og kaste restene

Jeg må forresten legge til at det ser ut til at medisineringen hos sjokkisene har effekt. De er blitt mye livligere, og ser ut til å trives bedre=) Håper virkelig at de klarer seg!
Nå har jeg flytta den største kampfiskyngelen over til simplexene. Jeg skulle se etter den nå om hvordan det gikk, og da så jeg simplexhannen med stoooor skuffe! Jeg har ikke sett han på mange dager, og begynte å tro at han hadde vandret til de evige fiskedammer, men problemet var at jeg ikke fant noen død fisk heller. Men han lever altså i beste velgående, og skal snart bli far igjen=) Det blir spennende å se hvor mange yngel det blir denne gangen, sist var det jo grusomt mange.

Nå har samboeren min døpt han Lasarus, kledelig nok
Det kan jo bli flere yngel, for her tygges det også!
Spennende! Tygger alle dine hanner?=)
Nå er den kampfiskyngelen jeg flyttet farget helt ut. I det forrige karet viste den bare striper, men nå ser jeg at han har en mørk grunnfarge med noe turkis skimmer, og finnene er mørk rosa og blå, litt som moren. Jeg har gul "sortvanns" belysning i akvariet så han kan se litt mørkere ut enn han egentlig er.

Søt er han ihvertfall, kjenner at jeg ikke er så lysten på å selge han, og de andre enkelthalene. De er jo så fine, og en er svart og rød tror jeg, det er jo en farge jeg har lett etter en stund. Det spørs om jeg ikke beholder de enkelthalede i 140 literen, og de dobbelthalede i 60 literen. Jeg tror jeg skal være veldig glad det ikke er kaniner eller noe sånt jeg har fått unger etter!:P
Vi blir nok å finne på navn til hele hurven også, men tror jeg venter til jeg ser mer av personlighetene deres.
Hmm, det er jo litt ting som kan skje når man blander yngel fra to arter i et kar med en annen voksen art. Jeg har tre uidentifiserte yngel på størrelse med det minste kampfiskyngelet. Den ene har lik form som simplexyngelet, og er slik jeg kan tenke meg palangkarayayngelet vil se ut, og den siste er lik kampfiskyngelet, men fargen minner mer om stressfargen til simplexene? Sistemann så jeg bare kjapt i karet i går da jeg bytta vann. og er bitteliten, og kan umulig være kampfisk, hvis ikke det var vannspeilet som "forminska" den liksom.

Den førstnevnte går jeg ut i fra er en simplex, som jeg flytta ut sammen med de siste kampfiskene fra simplexyngelkaret, gikk vel ut i fra at det var kampfisk pga størrelsen. Fargen på denne er banangul som de voksne simplexene.

Andremann tror jeg er kampfisk, men fargen forvirrer meg litt. De andre har jo striper, denne er prikkete. Men formen er vel et sikrere tegn å gå etter.

Den siste må vel være en palangkaraya eller? Den kan umulig være kampfisk iallefall, for jeg flyttet ingen så små over til det akvariet, men det kan være en simplex som har sneket med håven når jeg har flyttet kampfisk fra simplexyngelkaret, men den er litt vel liten til det og. Jeg har ikke sett noen lekstendenser på hannene enda da, bare at jeg tror de har forsøkt seg på skumrede av og til. Hunnene er i leksdrakt tidt og ofte

Uansett, det blir spennende å se når de vokser opp!
Huff, nå oppdaga jeg to nye sjokkiser med sår på! Lagt ut en tråd om det på sykdomsforumet. Skal dette aldri ende?=(
Tror nok du må regne med litt svinn når det gjelder disse.Jeg tror de svakeste og de som kanskje har indre skader etter dårlig vann over lengre tid eller av andre årsaker er svak må dø først. Det er min teori, jeg har selv mistet noen, men det var vel i starten det også. Husk at disse er ikke regnet for å være "enkel", men når du først har kommet igang går det som smurt!
Men det er jo så kjipt at alle skal stryke med:P Nå blir det jo ny runde med karantene på ti nye og slikt, for de som overlever nå er jo alt for få. Men dersom jeg kjøper når de akkurat har fått inn nye, da bør det vel gå bedre?
Tør ikke love noe, men selv ville jeg ha ventet noen dager slik at de svakeste er borte i alle fall Det kan være værdt å prøve??
Jeg tror jeg forsøker en gang til dersom noen av de jeg alt har overlever ja=) Hvis ikke vet jeg ærlig talt ikke om jeg orker en ny runde med disse på en stund. Sånn som det ser ut nå er det to til jeg tror kommer til å dø helt hvite med sår, og 3 som ser helt greie ut, men det er ikke godt å vite. I går så jo alle friske og raske ut:/
Sorry, la ikke merke til dette med sårene... Jeg skjønner om du blir oppgitt, men det blir bra tilslutt! Jeg var også oppgitt og det er ikke morsomt når så mange fisker dør og er syke. Hva med å ta en parasittkur på neste gruppe med en gang?
Det kan jeg gjøre, men skal man ikke vente med det til man faktisk ser utbrudd? Har hørt en del historier om medisiner som ikke virker lengre på grunn av at det brukes som forebyggende i store mengder i østen:P

Noe bra må jo skje og da=) Palangkarayaene som har gjort stort nummer ut av å overse hverandre de siste dagene er nå på flørtern! Krysser fingrene for lek og yngel nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap