Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 17)

Jøran Kvalvaag
Husk at løftehøyden i denne sammenhengen er lik differansen mellom vannoverflaten vannet suges fra og vannoverflaten vannet pumpes til. Så lenge du ikke bruker sump som står annen høyde enn akvariet er altså løftehøyden lik null. Filterprodusenter oppgir av og til at filteret ikke skal monteres mer enn så og så langt under akvariet. Dette har ingenting med løftehøyde å gjøre, men er et uttrykk for hvor stort statisk trykk filteret tåler før vannet begynner å piple ut gjennom pakninger osv. Hva slags filtermaterialer har du i filteret? Har du prøvd å kjøre igang filteret helt uten filtermaterialer?


Det hadde jeg ingen anelse om. Jeg trodde løftehøyden var hvor langt opp pumpen i filteret greide å pumpe vannet. Altså fra pumpens fysiske høyde og rett opp i slangen i antall cm :p

Da filteret var helt nyinnstallert og med helt rent filtermateriale, var det fullt trykk og alt fungerte helt strålende. Så det er ingen grunn til å ta ut filterets materiale da, antar jeg? Det er etterhvert som filteret og filtermaterialet fylles med slam og partikler at det begynner å gå veldig tregt (eller blir svakere trykk på utblåset, er vel rettere å si).

Det er originalt filtermateriale inni, Eheims alt sammen, på riktige steder.
Har forresten aldri opplevd noen lekkasjer pga statisk trykk som du kaller det.
Betta brownorum
I dag har jeg kjøpt meg en ny liten fiske-lekkerbisken! Jeg har vært på biltur med den mellomste broren min, og han er interessert i fisk. Vi tok turen til Dahls dyrerike.
Der kan man godt tilbringe en halv dag med å gå rundt og titte på alt det spennende de har inne, men vi måtte nøye oss med en drøy time. De hadde nettopp fått inn diverse interressante Betta arter! Jeg fikk raskt øye på Betta brownorum, en av de få Betta-arter jeg vet navnet på hehe, og kjente at den måtte jeg bare ha.
Dahls var utsolgt for Betta albimarginata dessverre, det var egentlig den jeg var ute etter, men det var ingen fler igjen. Men B. brownorum var nesten like aktuell, så et par av disse måtte bli med meg hjem!

Da jeg kom hjem, fant jeg ut at Akvaforum faktisk ikke har noe bilde av arten i fiskebasen. Da har jeg et oppdrag foran meg

Jeg kjøpte fisk som nettopp hadde ankommet, så de lå fremdeles i transportposene, alle bettaene som hadde kommet. Minimale poser by the way, rommer ikke mer enn ½ kaffekopp vann (!). Det er vel slik for at mange fisk skal få plass i samme kasse og spare transportkostnader.

Og det var mye fine labyrintfisk, gitt! Nå er ikke jeg særlig begeistret for store fisk, små liker jeg, så de flere av de små betta-artene som finnes er perfekte for meg. Jeg så de hadde sjokoladegurami også, og hadde jeg hatt mere penger for øyeblikket så hadde jeg kjøpt en bra gruppe ! Men det har jeg ikke, og dessuten ville jeg helst ha forberedt et egnet kar til dem med lav ph og innredning med løv osv først, før jeg stod der med fiskeposen En vakker dag skal jeg nok ha meg noen sånne sjokoladeguramier.

Foreløbig står mitt nye Betta brownorum par til akklimatisering i karantenekaret. De får gå sammen med de 4 Corydoras eques jeg kjøpte her om dagen, så får de tilbringe karantenetiden sammen.

Jeg vet at B. brownorum er en sortvannsart, og skal ha surt vann. Jeg har 6.8 i ph i karantenekaret. For å vite forskjellen på det fisken har i transportvannet og på mitt vann, noe som igjen kan fortelle meg litt om hvor lang tid jeg bør bruke på akklimatiseringen (stor ph-forskjell = lang og gradvis akklimatisering). Så jeg sjekket ph i posevannet......... *iiik*
Ph'en i posevannet var rene syrebadet: 4.5! Og dette er fisk rett fra Asia, ikke vært pakket opp i butikken en gang. Håper ikke dette betyr at jeg må holde sinnsykt lav ph.... jeg kan få til ph 6.0 men noe lavere "tør" jeg ikke gå. Eller må jeg bare gjøre det? Fisk som fra naturen kommer fra vann med slike ekstremverdier på ph, bukker ofte lett under for bakterielle sykdommer i høyere ph. Rett og slett fordi vann med så ekstremt lav ph-verdi knapt inneholder noe bakterier, så har de veldig lite vern eller immunforsvar mot bakterier fra naturens side.

Så spørsmålet er om jeg kan regne med å holde dem i live med ph 6, eller hva... *gruble*

Jeg tenkte at de skulle få ha 45 literen min alene som permanent hjem når de er ferdige med karantenen, så jeg kan tilpasse ph'en der etter bettaene. Men jeg hadde håpet å ha noen få Corydoras på bunnen da...
Eller kanskje jeg bør gi dem et annet kar, for 45 literen er egentlig ideell å ha som yngelkar.

Vi får se, jeg har noen uker å tenke meg om.

Her er paret i akklimatiseringsboksen, og etter ph-testene så ser det ut til at jeg må ha dem der noen timer fremover :p Foreløbig er det bare gått 45 minutter.
Hannen til venstre, hunnen til høyre.
[External Image]
Oh, den bettaarten har Pål vært på utkikk etter. Vet du om de fikk inn mange av dem?
Joanna & Pål
Oh, den bettaarten har Pål vært på utkikk etter. Vet du om de fikk inn mange av dem?


Faktisk så fikk de det, ja Det var mange poser å velge mellom, jeg fikk lov av Thor og løfte på dem og se godt på hver enkelt før jeg valgte. Det var to kar som var fulle av betta-poser der, pluss et til hvor det lå noen få betta-poser og duppet. Det karet jeg valgte fra, var det en blanding av noen få ulike betta-arter, men det var mange B. brownorum, det så jeg!

Så løp og kjøp! De kostet forresten 189,- pr stk, litt dyrere enn noen andre, lignende betta-arter, men det er de verdt
Så spennede! Da må vi en tur dit. Pål har bursdag om ikke lenge så det kan være en del av bursdagsgaven hans Da er det bare å krysse fingrene for at de har flere igjen når vi kommer dit. Stakkars lommeboken, tenkte jeg skulle holde igjen en stund, men sånne muligheter er ikke noe man kommer over hver dag. Prisen var ikke så ille heller synes jeg, i hvert fall ikke når det er en så nydelig fisk!
Joanna & Pål
Stakkars lommeboken, tenkte jeg skulle holde igjen en stund, men sånne muligheter er ikke noe man kommer over hver dag.


Hehe, enig i den - det pleier som oftest å skjære seg for meg også når jeg sier til meg selv "NÅ skal jeg ikke bruke mer penger på fisk på en stund!"
Det kan du jo bare drømme om å holde....... :p
Som oftest dukker det opp fisk fra ønskelista di akkurat da. Typisk. Ikke sant?

Eller det dukker opp en art du ikke visste at du ønsket deg, men du ble klar over det og sikker på det da du så den, at den er et sånt må-ha-objekt, hehe

Jeg har B. macrostoma, B. tussyae og B. albimarginata på ønskelisten også... og sjokoladegurami da, det er vel egentlig bare den guramien jeg virkelig liker. Betta er det mange flere jeg har sansen for av
Jeg kjøpte noe mer også da jeg var på Dahls dyrerike i dag. Jeg er alltid på utkikk etter fine mangroverøtter, og fant en flott (for Corydoras) stor rot i str XXL. Samtidig kjøpte jeg også et par planter, som jeg tviler på vil overleve lenge hos meg siden de er røde :p, og i tillegg også et par pakker med levende, hvite mygglarver! Dette gleder jeg meg til å gi fiskene. Det skal bli spennende å se reaksjonene deres. Og så lurer jeg naturligvis på om Corydorasene vil få tak i dem, eller om de holder seg svevende i vannet og ikke faller til bunns. Når de er posene, ser det ut som de søker seg opp. De ligger ikke i en haug på bunnen, så det virker som de svømmer oppover, disse mygglarvene.


Her er posene med levende hvite mygglarver:


[External Image]

[External Image]
Å! Jeg skal til Dahs den 23 januar, håper inderlig de har både sjokoladeguramier og levende mygg til meg da... Var det Sphaerichthys osphromenoides eller Sphaerichthys selatanensis (yey, jeg er den første som har fått inn bildet av denne i basen) de hadde inne? Det er osphromenoides jeg trenger flere av.

Jeg gleder meg til du endelig bestemmer deg for å prøve sjokkisene, jeg er helt sikker på at det kommer til å bli en fisk du syns er intressang å holde! Utrolig pen -og litt utfordrende
Den jeg så og pekte på, mener jeg han sa var den vanligste (i handel) Sjokoladeguramien, altså skulle vel det være Sphaerichthys osphromenoides, ikke sant? Jeg dro kjensel på navnet, nemlig, men jeg er bare 90% sikker. Han sa noe om en annen, mer uvanlig sjokkis også, men den husker jeg ikke hvilket navn han nevnte på.

PS!
Den 23. januar, når du skal til Dahls, skal du kjøre bil da?
Og vet du klokkeslettet de har det, for den Labyrintfisk.no kvelden?
Ja den som kalles vanlig sjokko er osphromenoides

Jeg har fått booket plass i Vemunds bil den 23.

Labyrintfisk.no kveldsmøtet har jeg ikke fått med meg? Jeg vet interressegruppa for labyrintfisk rakk et møte rett før jul
bruker du utvendig filter eller er det filtermatte i alle karene dine
Lisbeth
Ja den som kalles vanlig sjokko er osphromenoides :) Jeg har fått booket [URLBLOCK1]den 23. Labyrintfisk.no kveldsmøtet har jeg ikke fått med meg? Jeg vet interressegruppa for labyrintfisk rakk et møte rett før jul


Det var sikkert jeg som tok feil. Jeg trodde den handle-greia hos Dahls var på kveldstid, ikke på dagtid i butikkens åpningstid...?
malla100
bruker du utvendig filter eller er det filtermatte i alle karene dine


Stort sett utvendige Eheim tønnefiltere i nesten alle akvariene, unntatt 4 kar. I de fire karene har jeg innvendige filtere eller hang-on filtere fordi det ikke er gulvplass rundt karet til utvendig

Jeg har ikke HMF filtermatter i noen kar lenger, da den metoden ikke fungerte hos meg. De er tatt vekk, alle sammen.
Det var visst ikke så mye liv i de posene med hvite mygglarver, tross alt. Det kunne se sånn ut, men da jeg øste opp en dose i et lite beger og hev i et akvarium, fikk jeg meg en overraskelse. Deler av mygglarvene hang sammen i en klump med mugg! Usj, jeg håvet det fort opp og kastet det. Ved nærmere inspeksjon var kun få av mygglarvene i live. Noen få sprellet, og det gjorde at hele "haugen" rørte på seg, slik at det så ut som alle var i live. Neste beger jeg øste opp var det også mugg i, og da droppet jeg resten.

Her er noen bilder jeg tok i går

Det ene er av C. eques som ble kjøpt hos Dahls.
Den ligger på en bit av en trerot, "ready to take off", for det landet noen røde mygglarver på rota som den ville ha Bildet er tatt uten blitz.
[External Image]

Det andre bildet viser Betta brownorum hannen, også kjøpt hos Dahls dyrerike, mens han fremdeles var i akklimatiseringsboksen. Nå er de selvfølgelig sluppet ut i karet forlengst (i går kveld). Men jeg har aldri noensinne brukt SÅ lang tid på å akklimatisere en fisk før, for jeg brukte 4½ time! Ville være helt sikker på å ikke gi fiskene noe ph-sjokk eller noe, så derfor. De har jo vært gjennom nok med hensyn til det, transport i knøttsmå poser helt fra Malaysia osv.
Jeg spionerte på det mørklagte karantene-karet med en lommelykt tidlig i formiddag, og begge Bettaene var fine og røde, og hadde overlevd første natt hos meg i ph 6.8.
Bildet er tatt med blitz.
[External Image]
Bildene viser fôring med levende, nyklekt artemia i 85 literen med Corydoras sp. Black.
Det er også noen få C. adolfoi yngel der, som et resultat av at det var noen egg i javamosen jeg dekorerte C. Black yngelens kar med

Nå er yngelen 1½ måned gammel, og jeg sitter her og er egentlig veldig overrasket. Det har ikke vært noe frafall som jeg vet om, ikke i det hele tatt, på mange, mange uker. Ikke noe annet enn det som er de første 1 til 2 ukene etter klekking. Jeg venter liksom fremdeles på det massefrafallet som pleier å inntreffe med disse svarte ynglene.

Nå hadde jeg en liten teori på hvorfor da jeg startet med dette kullet, og jeg har fulgt opp denne teorien med dette kullet. Så langt ser det altså ut som det kan virker, og at det kan stemme, det jeg trodde... Men det kan være tilfeldigheter også.
Men først om et par uker vil jeg begynne og "slappe av" og tro at hele dette kullet faktisk kan vokse opp. Da er de 8-9 uker (eller 2 mnd) og over den verste kneika.

Bildene er tatt ved fôringstid i formiddag.

[External Image]

[External Image]

Er denne teorien din fremdeles en statshemmelighet, he, he?
mona o
Det ene er av C. eques som ble kjøpt hos Dahls. Den ligger på en bit av en trerot, "ready to take off", for det landet noen røde mygglarver på rota som den ville ha :-) Bildet er tatt uten blitz. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11069_100116125900_1.jpg[/IMG]


Bra bilde uten blitz. Stativ og egne innstillinger på blender,lukker ?
AreF
Er denne teorien din fremdeles en statshemmelighet, he, he?


Ikke akkurat det, men jeg vil helst ikke sitte her og komme med en masse greier som kanskje kunne vise seg å være rene røverhistorien :p Så jeg tror jeg holder det for meg selv en stund til. Det tar litt tid å bli sikker i sin sak, og dette kullet er bare 6 uker enda (not out of the woods yet).
Jeg vil nødig slenge ut en masse vissvass om det viser seg å være helt feil Holder jeg det for meg selv, slipper jeg unna med å høre "j....idiot" kun fra meg selv, hehe


Rainbow
Bra bilde uten blitz. Stativ og egne innstillinger på blender,lukker ?


Brukte ikke stativ akkurat her, så det var ren flaks at jeg fikk et stødig bilde. Tror jeg støttet albuene på en bøtte eller noe. Det karet den fisken går i, er det nederste i en reol så man må ned på kne for å ta bilder.
Men vanligvis bruker jeg alltid stativ på bilder uten blitz.

Jeg brukte "M" på programvalghjulet på kameraet ja. Der har jeg innstilt kameraet på en måte som gjør at jeg kan ta akvariebilder fra avstand uten blitz. De samme innstillingen ble brukt til å ta dette bildet av Coryen.

Jeg husker aldri hva innstillingene er på, så jeg hentet opp bildet i Windows fotogalleri og klikket på "Egenskaper" . Dette var det som kom opp:

[External Image]
Driver og oppdaterer bildene i diverse av akvarieprofilene mine for tiden.
Oppdaget at mange av bildene er nærmere året gamle og knipset da karene ble satt opp og sånn, andre var eldre enn det også. Noen kar har endret seg totalt, andre ser nesten likt ut som før.






85 liters artskar med Corydoras eques (satt opp for snart to år siden)
[External Image]

168 liters artskar med 24 Corydoras Green Laser (120 cm langt kar)
[External Image]

85 liters yngelkar for ca 60 stk Corydoras sp. Black som er 1½ mnd gamle.
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap