- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 17)
Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 17)
Postet 19.08.11 kl 11:24
Hannen spiste eggene før de klekket, men det er egentlig ganske normalt de første par gangene. Jeg lot hunnen gå sammen med hannen noen dager til i tilfelle de ville leke igjen. Hannen virket keen, han vedlikeholdt et stort skumrede og prøvde flere ganger å lokke hunnen, men hun viste veldig lite interesse.
I går kveld flyttet jeg henne til 40 literen slik at hun får litt pause. Er ikke en skramme på henne. Er noe jeg har merket med thailandske fisker fra oppdrettere; hannene er utrolig forsiktige med hunnene...
Gir henne en uke tror jeg, så kanskje jeg setter henne sammen med den andre hannen og ser hvordan det går.
HM-paret jeg kjøpte i februar bor i 60 literen ved siden av HMPK-hannen, og HM-hunnen har vist en god del interesse i HMPK-hannen. HM-hannen virker ikke som han bryr seg noe særlig om at det er en annen hann i karet ved siden av. Tror ikke han er helt frisk. Nevnte at han har fått en stor svulst på ryggfinnen, og det virker som den vokser og har nådd ryggraden. Han spiser og er aktiv, så jeg tror ikke han lider enda.
I går kveld flyttet jeg henne til 40 literen slik at hun får litt pause. Er ikke en skramme på henne. Er noe jeg har merket med thailandske fisker fra oppdrettere; hannene er utrolig forsiktige med hunnene...
Gir henne en uke tror jeg, så kanskje jeg setter henne sammen med den andre hannen og ser hvordan det går.
HM-paret jeg kjøpte i februar bor i 60 literen ved siden av HMPK-hannen, og HM-hunnen har vist en god del interesse i HMPK-hannen. HM-hannen virker ikke som han bryr seg noe særlig om at det er en annen hann i karet ved siden av. Tror ikke han er helt frisk. Nevnte at han har fått en stor svulst på ryggfinnen, og det virker som den vokser og har nådd ryggraden. Han spiser og er aktiv, så jeg tror ikke han lider enda.
Postet 25.08.11 kl 06:15
Det er utrolig flott og lese at hannen er snill mot hoa. Den samme erfaringen har jeg hatt så og si med alle mine hanner, unntatt en som jeg drettet opp selv. han var skikkelig drittsekk. Derfor går det så bra å ha de i familiekar når de lar hunnene være i fred til de er klare igjen. Har selvfølgelig masse planter så de ikke ser hverandre hele tiden. Men de ligger sammen på bunnen og spiser sammen og ingen jager hverandre rundt. De leker jevnlig alle sammen, men blir lite yngel igjen for de blir visst snadder. Er mest vellykket i en 30 liter jeg har på skrivepulten og noen 30 litere jeg har på et annet rom, der hender det at yngel overlever. Jeg har en hoe som overlevde etter Petter og Pettronella. Ho begynner å bli ganske stor nå. Jeg har lyst på en hanne til for har bare to nå og 6 hoer så det kunne vært morsomt å prøve på ei hoe som er så rognstinn at de nesten faller ut av seg selv...eggene...
Håper virkelig du lykkes med å få yngel på det nydelige paret der. Har lyst på en plakat igjen jeg også, for savner Lars som var nydelig blå han også. Så jeg får se.
Håper virkelig du lykkes med å få yngel på det nydelige paret der. Har lyst på en plakat igjen jeg også, for savner Lars som var nydelig blå han også. Så jeg får se.
Postet 25.08.11 kl 12:35
Kan godt hende det er ganske normalt at hannene er snille. Jeg har ikke så innmari mye erfaring med kampfisker fra dyrebutikker, men de jeg hadde var usedvanlig aggressive. Både hunnene seg i mellom og hannene mot hunnene. Avrevne finner var ikke uvanlig, og en gang hadde jeg en hunn som jaget de 4 andre hunnene i karet fra første stund, og innen et par timer hadde hun drept en annen hunn.
Hadde både VT og CT fra dyrebutikk, og de virket uvanlig aggressive. Blant HMPK-ene har jeg ikke opplevd noe sånt.
Hadde både VT og CT fra dyrebutikk, og de virket uvanlig aggressive. Blant HMPK-ene har jeg ikke opplevd noe sånt.
Postet 25.08.11 kl 13:49
Postet 26.08.11 kl 22:02
Med tett beplanting kan det gå, er bare å prøve. Hold øye med dem og sjekk begge for skader flere ganger om dagen til å begynne med.
Kommer an på personligheten til hunnen og hannen også.
Her ser jeg hunnene liker å gjemme seg i javamose, og jeg har rikelig javamose i alle karene mine. Er så tjukt at jeg finner dem knapt selv, men som regel kommer de frem og spiser sammen med hannen, og det virker som det går helt fint
Kommer an på personligheten til hunnen og hannen også.
Her ser jeg hunnene liker å gjemme seg i javamose, og jeg har rikelig javamose i alle karene mine. Er så tjukt at jeg finner dem knapt selv, men som regel kommer de frem og spiser sammen med hannen, og det virker som det går helt fint
Postet 27.08.11 kl 02:09
For 2-3 mnd siden flyttet jeg trioen med nigeriakilli fra en 60 liter over i et oppdrettskar, siden jeg ville ha egg etter dem og videreføre bestanden min. Jeg hadde en ganske stor gruppe en periode, men det ble ikke noe yngel i 60 literen.
I oppdrettskaret hadde de en oppdrettsmopp, og etter noen uker uten at det ble noe egg av det puttet jeg også oppi en stor dott javamose. Jeg sjekket moppen annenhver dag en god stund, men fant ikke et eneste egg.
Til slutt ga jeg opp og tenkte at denne gruppen ville ikke formere seg.
Men i dag fikk jeg det for meg at jeg ville sjekke, og fant hele 16 egg Veldig fornøyd med det.
Av de 16 eggene er det ett som ser ut som det vil klekke i nær fremtid, ett som er ca halveis, og resten ser veldig ferske ut.
De ligger nå i en liten beholder med ca 2 cm vann, som jeg kommer til å bytte ca annenhver dag. Yngelen vil bli flyttet over i et større yngelkar etter hvert som de klekkes.
I oppdrettskaret hadde de en oppdrettsmopp, og etter noen uker uten at det ble noe egg av det puttet jeg også oppi en stor dott javamose. Jeg sjekket moppen annenhver dag en god stund, men fant ikke et eneste egg.
Til slutt ga jeg opp og tenkte at denne gruppen ville ikke formere seg.
Men i dag fikk jeg det for meg at jeg ville sjekke, og fant hele 16 egg Veldig fornøyd med det.
Av de 16 eggene er det ett som ser ut som det vil klekke i nær fremtid, ett som er ca halveis, og resten ser veldig ferske ut.
De ligger nå i en liten beholder med ca 2 cm vann, som jeg kommer til å bytte ca annenhver dag. Yngelen vil bli flyttet over i et større yngelkar etter hvert som de klekkes.
Postet 27.08.11 kl 09:51
Da har jeg endelig killiyngel Nå er det leeeeenge siden jeg hadde killibabyer i hus. Må være over ett år siden.
Egentlig overrasket over at det tok så lang tid, siden de så veldig klekkeklare da jeg samlet dem inn. Men det er vinter og litt kjølig for tiden, så muligens tok det lenger tid pga lav temp.
Er 3-4 andre egg i beholderen som ser klekkeklare ut også, så jeg lar yngelen bli i beholderen i natt, og så flytter jeg over alle som har klekket til yngelkaret i morgen.
Egentlig overrasket over at det tok så lang tid, siden de så veldig klekkeklare da jeg samlet dem inn. Men det er vinter og litt kjølig for tiden, så muligens tok det lenger tid pga lav temp.
Er 3-4 andre egg i beholderen som ser klekkeklare ut også, så jeg lar yngelen bli i beholderen i natt, og så flytter jeg over alle som har klekket til yngelkaret i morgen.
Postet 08.09.11 kl 14:33
Postet 08.09.11 kl 15:34
Jepp
Har kun fått to yngel til i løpet av dagen, og alle bor nå i yngelkaret med en stor dott javamose som jeg rensket ut av 90 literen. Javamosen hadde tatt over hele bunnen i 90 literen.
Puttet oppi litt mikroorm til dem, men det er sannsynligvis nok mikroorganismer i javamosen til at jeg ikke trenger å fore på en stund.
Har kun fått to yngel til i løpet av dagen, og alle bor nå i yngelkaret med en stor dott javamose som jeg rensket ut av 90 literen. Javamosen hadde tatt over hele bunnen i 90 literen.
Puttet oppi litt mikroorm til dem, men det er sannsynligvis nok mikroorganismer i javamosen til at jeg ikke trenger å fore på en stund.
Postet 09.09.11 kl 15:18
HM-paret mitt lekte helt spontant for en ukes tid siden. Tenkte egentlig ikke noe særlig over det, siden de har lekt flere ganger tidligere og det har alltid endt med at de har spist egg/yngel. Men denne gangen ser jeg fremdeles rikelig med yngel en uke senere. Kanskje de faktisk vokser opp denne gangen. Paret lekte igjen i går, men jeg ser ikke noe egg, så muligens spiste de eggene.
Jeg hev HMPK-hunnen oppi til HMPK-hann nr 1 for et par dager siden. Var noen uker siden jeg hadde prøvd dem sammen, og de lekte innen kort tid. Har nå flyttet hunnen tilbake til sitt eget kar og hannen sitter og vokter en stor klynge med egg (bilde).
Forhåpentligvis vokser det opp noe yngel denne gangen. Har drevet med kampfisk i et par år nå, men fremdeles har jeg ikke hatt et vellykket kull.
Jeg hev HMPK-hunnen oppi til HMPK-hann nr 1 for et par dager siden. Var noen uker siden jeg hadde prøvd dem sammen, og de lekte innen kort tid. Har nå flyttet hunnen tilbake til sitt eget kar og hannen sitter og vokter en stor klynge med egg (bilde).
Forhåpentligvis vokser det opp noe yngel denne gangen. Har drevet med kampfisk i et par år nå, men fremdeles har jeg ikke hatt et vellykket kull.
Postet 27.09.11 kl 14:51
Postet 27.09.11 kl 14:54
Black_FlysHvordan merker du at det er egg på gang?
Er faktisk sjelden jeg merker det. Er ofte jeg tenker at "her kommer det ikke til å skje noe", men et døgn senere har de lekt Jeg pleier å isolere hunnen en periode, for hvis hun er vant til å se andre fisker reagerer hun ikke på hannen. Jeg forer begge fiskene opp med frossenfor hver dag i en uke eller to, deretter setter jeg dem sammen. Jeg sjekker dem med jevne mellomrom, og så lenge hunnen ikke har skader på finnene lar jeg dem bo i samme kar en ukes tid, eller evt til de har lekt.
Black_Flysser du forskjell på skummet og eggene?
Er kanskje ikke så tydelig på bildet, men man ser eggene veldig godt ovenfra. De ser ut som små, hvite prikker når man ser på redet ovenfra.
Black_FlysMå alltid hunnen flyttes ut? Espen
Personlig flytter jeg ikke alltid hunnen. F eks HM-paret bor sammen permanent. Vet ikke om det er hunnen som forsyner seg av yngel, men i vill tilstand vil hunnen holde seg nær redet, og tar over yngelpleie dersom noe skjer med hannen. Jeg har selv prøvd å fjerne hannen og la hunnen bli i karet med yngelen, og som forventet tok hun over for hannen
Men det ble ikke til at yngelen vokste opp, så jeg vet ikke om det er hunnen som er problemet.
Postet 28.09.11 kl 01:29
Har ikke hatt noe særlig suksess med nigeriakilliene. Til tross for at jeg må ha samlet inn noe sånt som 50 egg over to uker, har jeg kun 4 yngel å vise til. De andre eggene ser helt normale ut, men av en eller annen grunn klekket de aldri.
Men 4 yngel er nok til å opprettholde en gruppe, forutsatt at begge kjønn er representert, så kanskje jeg har mer suksess med dem når de blir gamle nok...
For flere mnd siden sendte jeg en melding til han jeg fikk whitei-egg av for et par år siden (?) og spurte om han hadde flere egg han kunne sende meg. Hele den forrige gruppen min døde av ukjente årsaker, og ble ikke mer enn et par mnd gamle.
Hørte ikke noe fra han, og tenkte at det betydde at han ikke hadde egg. Men i dag fikk jeg endelig melding tilbake om at han har klart å få tak i whitei igjen, og har nylig satt inn torv til dem for å samle inn egg, og han kunne gjerne sende meg egg helt gratis
Whitei har jeg hatt lyst på lenge, så det blir kult
Men 4 yngel er nok til å opprettholde en gruppe, forutsatt at begge kjønn er representert, så kanskje jeg har mer suksess med dem når de blir gamle nok...
For flere mnd siden sendte jeg en melding til han jeg fikk whitei-egg av for et par år siden (?) og spurte om han hadde flere egg han kunne sende meg. Hele den forrige gruppen min døde av ukjente årsaker, og ble ikke mer enn et par mnd gamle.
Hørte ikke noe fra han, og tenkte at det betydde at han ikke hadde egg. Men i dag fikk jeg endelig melding tilbake om at han har klart å få tak i whitei igjen, og har nylig satt inn torv til dem for å samle inn egg, og han kunne gjerne sende meg egg helt gratis
Whitei har jeg hatt lyst på lenge, så det blir kult
Postet 13.10.11 kl 06:41
Postet 15.10.11 kl 15:45
HM-hannen min døde for et par dager siden. Nevnte tidligere at han hadde en stor svulst på ryggfinnen. Den vokste seg etter hvert ned i ryggraden, men han klarte seg fint en god stund. For noen dager siden kom han ikke frem for å spise, og jeg fant han død neste dag.
Så nå har jeg 2 HMPK-hanner, 1 HMPK-hunn og 1 HM-hunn. Hos den ene HMPK-hannen lever det fremdeles en liten yngel. Håper den vokser opp
Burde sette HMPK-hunnen inn til den andre hannen og se om det blir noe yngel av det...
Killiyngelen vokser og trives, men pga all javamosen er det umulig å telle dem... Har heller ikke noe ledig kar til dem, så må muligens ommøblere blant kampfiskene for å frigjøre et kar til killiene...
Og eller har jeg fremdeles 5-6 coccina Er nesten 2,5 år siden jeg kjøpte en gruppe på 8. Dessverre har det ikke blitt noe yngel av det, men jeg mistenker faktisk at alle er hanner. Og det som er interessant er at den blå flekken på siden nå dekker nesten hele siden på alle fiskene, og er mye mindre skarp. Det er nesten som den har gått over i kraftig blåskjær istedenfor en klart avgrenset blå flekk. Lurer på om det alltid skjer når de blir eldre, eller om det er bare i denne gruppen...
Så nå har jeg 2 HMPK-hanner, 1 HMPK-hunn og 1 HM-hunn. Hos den ene HMPK-hannen lever det fremdeles en liten yngel. Håper den vokser opp
Burde sette HMPK-hunnen inn til den andre hannen og se om det blir noe yngel av det...
Killiyngelen vokser og trives, men pga all javamosen er det umulig å telle dem... Har heller ikke noe ledig kar til dem, så må muligens ommøblere blant kampfiskene for å frigjøre et kar til killiene...
Og eller har jeg fremdeles 5-6 coccina Er nesten 2,5 år siden jeg kjøpte en gruppe på 8. Dessverre har det ikke blitt noe yngel av det, men jeg mistenker faktisk at alle er hanner. Og det som er interessant er at den blå flekken på siden nå dekker nesten hele siden på alle fiskene, og er mye mindre skarp. Det er nesten som den har gått over i kraftig blåskjær istedenfor en klart avgrenset blå flekk. Lurer på om det alltid skjer når de blir eldre, eller om det er bare i denne gruppen...
Postet 03.11.11 kl 06:56
Endret: 03.11.11 kl 06:58
MvjnzHM-hannen min døde for et par dager siden. Nevnte tidligere at han hadde en stor svulst på ryggfinnen. Den vokste seg etter hvert ned i ryggraden, men han klarte seg fint en god stund. For noen dager siden kom han ikke frem for å spise, og jeg fant han død neste dag.
Hvor lenge gikk den med svulsten før den døde og hvordan så svulsten ut? (bilde?)
Jeg har en sjokkis som har hatt en svulst nede ved gattfinnen leeenge, kanskje et år eller mer. Svulsten vokser men fisken er like rask og frisk, så jeg lurer jo på om det bare er en "utvekst" som ikke er farlig.
Postet 03.11.11 kl 19:57
Jeg kom aldri så langt at jeg tok bilde. Jeg kjøpte paret i februar i år, så det varte ikke så lenge. Begynte som en kul kun på ryggfinnen, og selve finnen så litt skral ut. Svulsten hadde litt rødt i seg og, så det så ikke noe godt ut. Den vokste ser deretter lenger og lenger ned i ryggraden.
Husker ikke når jeg først oppdaget den, men tror det må ha vært ca 3-4 mnd siden, og den var på størrelse med en ert. Den ble egentlig ikke noe større, den bare vokste nedover...
Så hvis den ikke har forandret seg på ett år på din fisk kan man håpe at det kun er en fettkul, eller noe annet ufarlig
Husker ikke når jeg først oppdaget den, men tror det må ha vært ca 3-4 mnd siden, og den var på størrelse med en ert. Den ble egentlig ikke noe større, den bare vokste nedover...
Så hvis den ikke har forandret seg på ett år på din fisk kan man håpe at det kun er en fettkul, eller noe annet ufarlig
Postet 04.11.11 kl 11:16
Lenger oppe på siden nevnte jeg at HMPK-ene mine lekte helt spontant (27.09.). Jeg så yngel i karet i et par uker, deretter forsvant de virket det som. Jeg regnet med at nok en gang hadde de blitt spist. Hunnen forble i karet en uke eller to til, før jeg flyttet henne tilbake i eget kar.
For noen dager siden fant jeg 5 yngel i hannens kar De er minst 2 mnd gamle, men de er ikke spesielt store. Kanskje ikke så rart siden jeg ikke har foret med tanke på yngel...
Jeg flyttet hannen over i det eneste ledige karet jeg hadde, som var det samme som HM-hunnen bodde i. Denne hannen er spesielt trivelig mot hunner, så jeg var ikke noe særlig bekymret.
Yngelen blir nå foret med mikroorm, og er sååå søte Noen av dem har blåskjær, mens en av dem ser nesten hvit ut. Blir spennende å se hvilke farger de blir
Og hannen ser ut til å ha lekt med HM-hunnen, han sitter nå under en isoporkopp (som var igjen fra da den andre hannen bodde der) og bryr seg ikke om hunnen og ser ut som han styrer veldig. Han er en utrolig flott hann, pene farger, pene finner og veldig snill med hunnene. Nok en gang er det ikke en eneste skramme på hunnen, ikke den minste lille revne i finnene.
For noen dager siden fant jeg 5 yngel i hannens kar De er minst 2 mnd gamle, men de er ikke spesielt store. Kanskje ikke så rart siden jeg ikke har foret med tanke på yngel...
Jeg flyttet hannen over i det eneste ledige karet jeg hadde, som var det samme som HM-hunnen bodde i. Denne hannen er spesielt trivelig mot hunner, så jeg var ikke noe særlig bekymret.
Yngelen blir nå foret med mikroorm, og er sååå søte Noen av dem har blåskjær, mens en av dem ser nesten hvit ut. Blir spennende å se hvilke farger de blir
Og hannen ser ut til å ha lekt med HM-hunnen, han sitter nå under en isoporkopp (som var igjen fra da den andre hannen bodde der) og bryr seg ikke om hunnen og ser ut som han styrer veldig. Han er en utrolig flott hann, pene farger, pene finner og veldig snill med hunnene. Nok en gang er det ikke en eneste skramme på hunnen, ikke den minste lille revne i finnene.
Postet 13.11.11 kl 14:12
Bilder? er det ikke godt at hannen er så snille med hoene? Man slapper mye bedre av når man vet at de er sammen og ikke blir flerret istykker.
Jeg oppdaget noe rart en kveld og det er at i det karet hvor det nå går bare hoer så har jeg Marisa snegler som har lagt egg. De legger de under vann og Hoene stjeler de fra klasen og gjemmer de for seg selv. De sliter de løs og tror sikkert at det er sine egne egg....Helt rart å se på de. De ligger under Marisa eggene og passer på de. He he
Jeg oppdaget noe rart en kveld og det er at i det karet hvor det nå går bare hoer så har jeg Marisa snegler som har lagt egg. De legger de under vann og Hoene stjeler de fra klasen og gjemmer de for seg selv. De sliter de løs og tror sikkert at det er sine egne egg....Helt rart å se på de. De ligger under Marisa eggene og passer på de. He he
Postet 13.11.11 kl 18:35