Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 17)

Tenkte også det Mona - at det kan påvirke når det råtner. Men en liten guppy-hunn i et 125 liters akvarium er neppe utslagsgivende.

I dag var NH4 fortsatt 0, nitritten knapt utslag - kanskje 0 ,025 - ikke helt gul. Byttet 20 liter for sikkerhets skyld, og fordi jeg er i møter til kl 22 i morgen kveld, og helst vil slippe å bytte da. Blir målinger kl 17 mellom jobb og møte - krysser fingre for gule prøver. Tror ikke jeg måle mer NH4 - den har vært 0 noen dager nå - det er vel lite sannsynlig at den kommer igjen da.

Elles har jeg ingen flere døde, men en av de første platyene er blitt litt stiv, virker som om han har dårlig bevegelighet i halen og ryggfinnen, men spiser og svømmer høyt og lavt. Redd vi mister den, men da er det kanskje pga langtidsbelastning.
Byttet ikke vann onsdag kveld. Mulig noe utslag no3, men under 0,025.
Kom hjem i går til to døde fisk. En platy - den jeg så at klemte finnene og halen på tirsdag, og en guppy-hunn.

Nh4 og no3 hadde ingen utslag. Gh 5. Kjørte 50 liters vannbytte med gh+ i går kveld.

Mater nå minimalt, litt flakfor 1-2 gg pr dag, med noen fridager for å unngå forurensing. Lurer på om jeg mater for lite, det er lite slam/avføring i bunndekket nå i forhold til tidligere. Samtidig er fiskene ikke tynne så langt jeg kan se, men har jo lite erfaring.
2 nye døde fisk i går - en ancistrus og en guppy-hann. Ingen målbare nitritt-verdier. Mistenker klor. Kan selvsagt være lang belastning for ancistrusen, men guppyen har bare vært i karet en drøy uke.
Satte vann til lufting og har gjort nytt vannbytte i dag - 40 liter, med tilførsel av GH+ (GH på 7). Ikke utslag på nitritt i dag heller (måler daglig nå) - helt gul i dag.

Har nå igjen en platy og en ancistrus av de 9 fiskene som var der fra starten av. Trist. Ancistrusen ser jeg ikke stor sett, etter dødsfallet av "broren" er jeg redd den også dør snart.
Trenger jeg ancistruser i karet tro, eller holder det med snegler? Har ikke lyst til å kjøpe fler fisk før på nyåret.

Nå er det 8 platy 1 ancistrus og 2 guppy hunner igjen.
Sissan
2 nye døde fisk i går - en ancistrus og en guppy-hann. Ingen målbare nitritt-verdier. Mistenker klor.


Har du vurdert å kjøpe deg en test for testing av kobber? Kobber er giftig for fisk.
Noen hus og bygninger med kobber-rør kan felle uventet mye kobber ut i vannet, med forgiftning av vannlevende organismer som resultat. Siden du har hatt så mye til dels uforklarlige dødsfall blant fiskene dine, er det noe jeg ville sjekket ut. Dessverre er det lite du får gjort med kobber i vannet, går ikke an å fjerne det (om jeg ikke husker feil?), annet enn å skifte husets vannrør... og det er vel ikke akkurat billig og noe man gjør for fiskenes skyld :p


Mistenker du klor, er mellomlagring og lufting av vannet en metode for å få det vekk før fiskene får det vannet i hodet.

Kobber er livsviktig for alle levende organismer, alle må ha litt ! Men som så mange andre stoffer blir det giftig i for stor konsentrasjon. Hvis kobber var fryktelig giftig for fisk, hadde mange av de medisinene vi bruker drept dem....det fins kobber-forbindelser i flere av de mer vanlige medisinene (brukes både mot bakterier og parasitter) . Imidlertid er det svært artsavhengig hvor mye fisk tåler...noen er lite følsomme, andre mer. Skalldyr/snegler er de akvariebeboerne som tåler minst.

Hvis du bor i et gammelt hus med kobber-rør/koblinger, og har surt vann i krana, er det en sjanse for at det kan bli løst opp i vannet. Dette er en av grunnene til at pH heves på vannverket før vannet leveres til abonnentene. Ut fra vannverket er drikkeforskriften streng...det godtaes kun mindre enn 0.1. Som regel er verdien langt under dette...her hos meg er det bare 0.01. Hvis du lar vannet renne noen minutter før du tapper opp vann, minsker sjansen for tungmetaller betraktelig.

Mistenker du kobber i vannet, bør du bruke vanntilberedningsmiddel...dette fjerner tungmetaller ved å chelatere dem. Ditto sak med klor : hvis du ikke har tid til å lufte vannet i det hele tatt, bør du bruke vanntilberedningsmiddel (Seachem Prime).

I tillegg kan vann rett fra krana være overmettet med gasser, og gassbobler havner i fiskenes blod noe i likhet med dykkersyke. Men selv en halvtimes tid med litt bevegelse i vannet før du bruker det vil fjerne overmetning.
Takk for svar begge to.

Skjønner at lufting uansett er viktig, og har funnet frem 50-literskaret fra boden. Så nå blir det 24 timers lufting av vann før vannbytter fremover.

Om jeg forstår Silvershaded rett, kan det være lurt å bruke kjemikalier likevel? Jeg har Aqua Clean - er det ok?

Jeg bor i et hus fra 1994, kjenner ikke til rørsystemet, men vil tro det ikke er kobberrør i så vidt nye bygninger - hele området her ble bygget ut på den tiden/senere. Kranvannet har ph7

Ancistrusen døde nok av langtidsforgiftning - den andre hangler også litt syns jeg. Lite lek og spretting på den nå, og den puster raskt. LIte jeg får gjort med, dessverre, så lenge det ikke er gift i karet nå som jeg kan ta bort.
Bør forresten ancistruser være mange sammen?
Ancistruser klarer seg fint alene, de er ikke stimfisker.
Vet ikke hva Aqua Clean er for noe...?
Ok - da kan jeg ha noen få av dem. Den ene jeg har nå er helt passiv, og den andre mistet vi for noen dager siden. Ser allerede at algeveksten på glasset tiltrer - de har jobbet hardt de to - vokst fra 2-3 cm til 5-6 på et par måneder, men nå ser det ut til å være slutt.

Bør jeg kjøpe nye ancistruser nå for å holde algevekst nede, eller klarer det seg med snegler og algeskrape? Jeg kan jo ikke skrape plantene?

Det jeg har i vannet ved bytter er Dogman Aqua Clean Water Care vannbehandlingsmiddel. http://www.dogman.no/nb-NO/Hjem/Produkter/Aqua-Clean-100ml/920290.aspx

Ser etter Seachem Prime når den jeg har er tom - om jeg får den i Norge?
Jeg har kjøpt Seachem prime her.
Status
Postet visst denne i feil forum i går, men en liten status etter at karet har vært alene en ukes tid igjen:

En guppy til er død. Den var ikke synlig syk da jeg reiste. Hadde "grodd bomull" på, den lå ved innsuget til filteret. Har nå bare en igjen.

4 baby platyer er blitt store nok til å svømme fritt uten å bli spist (jippi).

Syk malle friskmeldt

Endel platy ligger høyt og "puster luft"

Det gror noe veldig rart og ekkelt på plantene mine. I tillegg vokser plantene noe helt voldsomt, mange av dem vokser opp av vannet og svir seg på lysrørene. Hva skjer??

Kjørte 45 liters vannbytte i går. Krystet filtrene noe i akvarievann (de så helt grusomme ut), men vasket dem ikke og byttet filterpad. Fylte opp med luftet vann med GH+, men turde ikke kjøre plantegjødsel nå - har gjort det siste to vannskift.

Verdier i karet:
Nitritt/ammonium - ikke noe utslag
NO3: 10-15 (midt mellom)
PH 7
GH 9
Fe 0,1 (jippi - første målbare utslag)

VELDIG mye alger i karet nå - hårete og skjeggete greier. noen ser ut som oppnedrøtter som vokser ytterst på blader, andre som grov bomull som tynger ned flyteplanter og gror ned røtter og kokosnøtter. De skaper tydeligvis ikke gift i vannet, men er de skadelige på noe vis? Vakre er de jo ikke, men det er jo sånn det ser ut i havet/sjøen også, bør jeg gjøre noe drastisk?
Har jo bestemt å ikke kjøpe flere fisk til karet, men lurer på om det bør gjøres unntak og skaffes noen flere ancistruser? Har bare en igjen nå.
Vet at lang lystid er en mulig årsak - har satt ned til 6 timer lys pr dag. Vet også at overforing kan gi algevekst - derfor litt overrasket over at tilveksten kom mens jeg var på ferie - ingen foring på over en uke. Foret for mye i går, men skal nå redusere veldig på foringen, og bare mate det jeg ser blir spist med en gang. Kommer til å ha et par forfrie dager.
har også flyttet luftutblåsingen rett opp for å redusere sirkulasjon rundt algene.
Har en del snegler i karet, men de er små, og tar tydeligvis ikke disse nye buskete algene, de spiser det flate som setter seg på glasset.


Kan dere bekrefte at dette ikke er helt feil tenkt?
Død fisk igjen :-(
Friskmeldte visst mallen for tidlig. Den har vært aktiv et par dager. Jeg byttet vann for noen dager siden. I dag har jeg hatt et 10-liters vannbytte for slamsuging. Har skylt en rot, en kokosnøtt, slamsugd bunnen og skrapet litt alger.
5 timer etterpå ligger en tilsynelatende frisk fisk opp ned på bunnen - død.

Da har vi igjen 1 - EN - av de opprinnelige 8 fiskene vi kjøpte så altfor tidlig for noen måneder siden. En platy som har mildt sagt avvikende oppførsel - det kan gå dager uten at vi ser den, før den så er veldig aktiv og "sjef" i karet, og så blir den borte igjen.

Eller har vi mistet 3 guppy som var med fra starten - 9 guppy som vi kjøpte i runde to etter at giftnivåene var borte. Vi har mistet 2 platy - som var med fra starten - de 6 vi kjøpte i runde to lever og føder (5 junior-platy i karet). Og vi har mistet to ancistruser og en kampfisk.

Jeg startet jo helt feil. Jeg kjøpte akvarium for at barna og jeg skulle få ha dyr som "klarer seg selv", fordi jeg har hatt akvarium før (men aldri startet opp ett/hatt hovedansvar for det), og jeg syns det er vakkert og beroligende å se på.
Kjente at når fiskedøden avtok og algeveksten tiltok, dukket hobby-akvaristen opp. Jeg fikk lyst til å se hva jeg kan få til - fikk lyst til å pusle oppi der for puslingens skyld og ikke for at det skal bli pent. Glede meg over arbeidet/prosessen og ikke jage mot målet. Så dagens slamsuging og rens ble gjort med glede, og håp om at det skulle hjelpe.

Men jeg er håpløst dyre-elsker. En død fisk til, gjør meg livredd for at noe er feil oppi der (selv om jeg HAR målt, og det ER null-verdier på ammonium og nitritt der), for at vi skal få en ny massedød, for at jeg aldri skal få det til. Og jeg er så lei meg for den stakkars lille, som ble utsatt for alt dette. Håper og tror den døde av senskader, fordi da dør ikke de andre i morgen. Samtidig vil det jo innebære at den har vært plaget lenge, og det er ikke noe godt å tenke på.

Har lovet meg å ikke kjøpe ny fisk før over jul. Tenkte likevel "kanskje bare noen ancistruser for å hjelpe med algene", men har holdt meg i skinnet. Nå skjønner jeg at det var rett. Får heller skrape og vaske en stund. Og krysse fingre for at de andre overlever. Er redd for den siste platyen - den som har vært med fra starten. Samt den enslige guppy-hunnen som har levd såpass lenge.
Døde fisk igjen og igjen, uten giftnivåer i karet. vurderer seriøst plantekar...
Fisker fortsetter å dø hos meg

For noen dager siden mistet vi første platy på lenge - de har klart seg fint. En hann-platy som har oppført seg litt merkelig lenge, og som har blitt jaget voldsomt av sjefen i karet var død.

Nå mister jeg snart den siste guppy-hunnen, hun kan nesten ikke svømme, og puster raskt.

Har en platy-hunn som er blitt helt blass i fargen, hun har fått "kul på ryggen", og er blitt veldig tynn. Vi trodde det var fordi hun hadde født, men hun blir ikke bedre, bare verre.

Flere platyer klemmer finnene og virker stive.
Andre virker helt normale, ser sunne ut og beveger seg fint - spesielt sjefen og to av damene. Også yngelen er livlig, spiser godt, og har god fart rundt i karet.

Har målt og målt ammonium og nitritt, prøvene er gule - ikke noe utslag (dråpetest). Bytter opp mot 50% vann hver uke, og slamsuger. GH over 10 nå, tilsetter GH+ ved hvert vannbytte. Temp 24 grader. PH 7. Mater bittesmå mengder flakfor morgen og kveld, de får artemia en dag i uken, jeg har en-to matefrie dager i uken. Matet med erter tidligere, da jeg hadde ancistruser, men gjør ikke det nå, da det er nok alger for alle om de ønsker grøntfor...

Har nå bestilt Seachem Prime for å tilsette vannet ved bytte, i tillegg til at vannet luftes i 24 timer.
Har også bestilt Sera Baktopur (var den av Silvershadeds anbefalinger jeg fant i norsk nettbutikk - orker ikke utenlandsk nå), og starter behandling så snart den kommer. Er innstilt på at den knekker filterbakterier, og at det blir vannbytter daglig igjen mens ammoniakk og nitritt går ned igjen. Det har jeg jo rutine på nå...

Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe flere fisk før det har gått minst 4 uker uten dødsfall, og heller ikke før jeg er ferdig med alt annet jeg holder på med i huset. Så lurer jeg på en ting: Dersom det nå fortsetter som det har gjort, og alt av fisk dør - bør jeg da stanse karet, vaske ned for å bli kvitt bakterier, og starte helt fra bunnen av med nye filtermedier og salmikur? Eller kan jeg kjøre det som plantekar og bevare filterbakterier, til jeg er klar for å kjøpe nye fisk etter en tid?
Hei! Jeg har også hatt problem med fisk som har fått problem etter fødsel. Jeg tror på grunn av innavl/for mye kraftfor hos "produsenten". Når du nå har et stabilt kar ville jeg prøvd å forsikre meg om at nye fisk har bred genpool. Sånn gjør jeg det nå ihvertfall
Takk for svar, og litt trøst i felles skjebne.

Føler ikke at karet er stabilt når fisk stadig dør, men har ihvertfall stabil null i gift og produksjon av nitrat fungerer...

Hvordan sørger du for bred genpool?
Hei Sissan. Det er leit å høre at elendigheten bare fortsetter! Jeg har ikke noe svar på hvorfor så mange har dødd, men for de fiskene du hadde fra start tror jeg nok helst det er belastningen de ble utsatt for helt i starten som har tatt knekken på dem. Og alle de nye guppyene - spørs om de var en svak gjeng, som flere har vært inne på allerede. Jeg har dessverre ingen gode råd å gi på dette stadiet, for dette går langt utover min akvarieerfaring så langt. Det kan kanskje være noe "usynlig" sykdom som rammer, men jeg aner ikke hva det skulle vært. Håper virkelig det løser seg snart!! Jeg ser for meg at jeg hadde startet helt på nytt hvis alle hadde dødd, i stedet for å bevare bakteriekulturen. Renske helt ut. Kanskje. :-/
Angående artenes genbank:
Slik jeg leser markedet for retailfisk, er det i noen arter gått sport (penger) i å produsere spektakulære farger. Jeg kjente knapt igjen guppy når jeg ble "våt" [ref: Litersyke :], i forhold til den jeg kjente fra min barndom på 80-90tallet, og valgte de som fascinerte meg mest. Andre arter "ren"avles og for farger el.l. En malleavgrening avstammer fra ETT individ med mutasjonen, f.eks.

Fiskene blir som de mest spesielle hunderasene, noen gode egenskaper men masse nærmest garanterte sykdommer og svakheter. Dette kan være lurt å ha i bakhodet når man velger fisk, har jeg kommet frem til. Jeg har også valgt å søke null innavl i egne tanker, det jo naturligvis blitt min inngang til litersyken
--
Ellers gode råd fra Kul'n Selv om jeg ikke ville restartet fullstendig uten å ha avklart om hvor hardt du "krystet" filtermediet, og om det kan ha gitt en giftspike etter det vannbyttet som tok de mest utslitte fiskene etter det? Hvor tett målte du etter den første målingen ved krøsting? Tipper man kunne få rundt 12-24 timers oppbygging før de relativt mange overlevende bakteriene klarer å ta inn etterslepet.

Jeg har selv krøstet filteret hardt en gang, halvparten av kirsebærrekene dævva og ble mat for krabbene. Aldri mer!
Hi!!
Nå har jeg lest absolutt hele forumet, og jeg må si at det er veldig interessant å lese Jeg er her inne for å lære om akvariehold, og denne tråden har lært meg utrolig mye. Jeg må si at du er fantastisk bestemt på å få til de rette tingene! Jeg er ikke så sikkker på om jeg hadde klart å la være å kaste hele akvariet ut vinduet (eller solgt det da ihvertfall).

Du er flink, og takk for all lærdom og inspirasjon
Takk Random , godt det kan hjelpe andre.
Ja, lørekurven har vært bratt, men det SKAL bli bra. Akkurat nå er jeg litt defensiv. Klarer ikke ta innover meg fiskedøden lenger, de første jeg mistet var stor sorg, men nå har vi mistet 17-18 fisk, og jeg klarer ikke sørge hele tiden. Det er litt leit egentlig. Tror jeg resignerte litt da kampfisken vi var så glad i døde samme uka som vi mistet 5-6 nye guppyer.
Uansett gjør jeg fortsatt det jeg kan for at de få vi har igjen skal leve videre. Akkurat nå venter jeg på at medisinene skal komme i posten. Frem til da får jeg ikke gjort stort annet enn måling, vannbyttet, sparsommelig mating.

Vi har nå 4-5 platyer (skal være 7, men 2 har vi ikke sett på lenge). En av dem har vørt hos oss fra start. Og så har vi 5-6 babyplaty som nå er blitt et par cm lange, fått farge, og svømmer åpent uten å bli spist. De er fra minst to kull. Det er litt kos.
Samtidig må jeg innrømme at jeg er litt klar for å miste alle, skrelle ned karet, skrubbe det, sette inn nye filtermedier og innredning og starte helt på nytt. Fiskellst med salmiinnkjøring. Og med kampfisk/tetra og noen bunnfisk.

Men enn så lenge ser småttisene ut til å vokse og trives. Er dog litt forundret over platyene. Forstod det som at de var fredelige fisk, men d r mye jaging, gjemming og finneklemming på gang. Mest med hannene. To av hunnene ser ut til å trives, en av dem har jeg ikke sett på lenge, den ble veldig tynn og rar etter fødsel. Må nok rote rundt etter henne, men vanligvis ligger de døde godt synlige. Og fiskene spiser ikke hverandre, har ihvertfall ikke gjort det hittil.
Livsforvalteren : jeg kan ikke si hvor hardt jeg krystet, for jeg har ingen referanse. Pumpet lett noen ganger, klemte kanskje fra 3/3 til 2/3 bredde.

Måler bare en gang ukentlig, før vannbytte og i dette tilfellet filterrens, så aner ikke hva som skjedde etterpå. Har ikke hatt noen goder av det, så det blir ikke gjort igjen.

tror d var noe galt med guppyene. Enten sykdom som kun rammer dem/rammer dem hardest, eller noe galt i transport.
Ok, da var du ikke like hardhent som meg ihvertfall

Guppyer, værre enn sitt rykte :/
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap