Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 172)

Det stemmer det du sier, men det forutsetter at det sendes fra en privat adresse! Dersom en bedrift sender den må du betale moms på varen og frakten dersom verdien er over 200NOK.


Så du mener tollen har oversikt over alle adresser i alle land? Tviler på det, det er nok navn det går på, om det står et personnavn eller firmanavn, hvis de i det hele tatt har skrevet returadresse på pakken, noe de ikke må (men er vel vanlig at de gjør). På den lille grønne toll-lappen underskriver man med navn, ikke ikke firmanavn.

Men det var jo privatperson du snakket om i det innlegget jeg svarte på da, så om en bedrift sender det er irrelevant for det jeg svarte på.

Da jeg sendte gaven til søstra mi skrev jeg bare 'M + R' i avsenderfeltet, ikke noen adresse. Hvordan skulle de vite om det var fra en butikk eller privatperson?
Uen skikkelig avsenderinformasjon har du hatt flaks at pakken ikke ble stoppet og holdt enten av transportør eller i tollen. Sikreste måte å få en pakke stoppet på er ufullstendig dokumentasjon (les manglende proforma eller salgsfaktura), mangelfull info om avsender eller mottaker, manglende innholdsbeskrivelse eller urealistisk lav vareverdi.

Kanskje en moderator kunne flyttet alle disse fraktinnleggene til en egen tråd så vi ikke fyller opp hele tråden til Mona O.
Har laget en ny tråd som en kan diskutere toll/avgifter osv...

Se her.
Jeg har aldri skrevet noe annet enn bare 'Marianne' eller 'M+R' på alle pakker jeg har sendt til Norge de siste to årene, og de har alltid kommet frem.

Jeg har heller aldri hørt at det er et krav at avsenderfeltet må fylles ut.
Da har du nok vært heldig. Manglende avsender er vanligste trikset i boka når det gjelder å sende ulovlige ting. Pakken kan da selvsagt ikke spores tilbake til avsender om den blir sjekket og ulovlige varer funnet, og mottaker vil være i "god tro" siden pakken mangler avsender. Posten har en stor mengde pakker, så det er nok en del som slipper gjennom likevel.

Hadde du forsøkt å sende f.eks. med DHL eller andre ekspressleverandører så hadde pakken aldri forlatt landet en gang uten avsenderinformasjon.
Green laser yngel status :)
Jeg var veldig spent da jeg kikket inn i 45 literen med de yngste Green Laser ynglene i dag, og da jeg slo på lyset skvatt det yngel til alle kanter Jeg kunne ikke se noen som har falt fra, men jeg løftet ikke på mosene heller da, for å sjekke. De har fikk litt JBL NovoTom i går, det aller fineste yngelfôret jeg har, fint som støv. I dag fikk de Ocean Nutrition BBS, noe som ser ut til å gå ned. Sprøytet forsiktig ut en liten dose et par-tre steder på sandbunnen, ved å senke pipetten forsiktig ned til bunnen. La det i utkanten av mosedottene, siden det er der mesteparten ligger og gjemmer seg. Der får de lett snusen i maten. Det var noen som var i gang allerede og spiste nå nettopp, så jeg

I 98 literen med de eldste Green Laserne ser alt ut til å være bare fryd og gammen De blir finere og finere for hver dag, grønnere og grønnere! Jeg gransker hele karet nøye flere ganger om dagen, for å se om jeg kan finne noen som sliter eller om noen har falt fra, men så langt ser alt bare bra ut.
Jeg har da aldri sendt noe ulovlig heller da, godt mulig pakken har blitt sjekket, men siden de ikke har funnet noe tvilsomt har den blitt sendt videre. Man må da kunne regne med at de som jobber i tollen er mennesker som klarer å tenke selvstendig, ikke roboter som stopper alt som ikke er 100% standard.

Da typen sendte meg ting fra Australia mens jeg fremdeles bodde i Norge skrev han heller aldri noen avsender, og de kom frem.

Jeg kan derfor konkludere med at det ikke er et krav.

Men den grønne tollappen man fyller ut har også adressefelt for avsender (det har den ikke i Norge) og de sjekker legitimasjon før de sender pakken. Men de river av og beholder den delen med avsenderadresse og pakken har kun den der det står innhold. Det er sannsynligvis derfor man ikke MÅ skrive avsender når man sender pakker her.

Sårri mona, nå skal jeg slutte
Green Laser yngel status :) 3. februar
Jeg er like spent hver morgen (eller formiddag, rettere sagt) når jeg går inn og skal sjekke Green Laser oppdrettet mitt

Det har vært veldig hyggelig å gjøre det i det siste, for alle ser så utrolig friske og fine ut. Det eldste kullet som for litt siden ble flyttet til 98 literen begynner å dra innpå sine kullsøsken i 85 literen nå, og får litt finere grønnfarge for hver dag Jeg utprøver stadig nye fôrsorter til dem. De spiser alt de får nå. I dag ble det servert meitemarksticks for første gang, og de fikk prøvesmake på bare èn først. De spekulerte tydeligvis litt på hvordan de skulle få den i seg med en gang den landet på bunnen, for sticksene er jo faste i formen med det samme. Men så begynte den å bløte seg opp litt mer i vannet, og da stod det så tett med yngel rundte hele sticksen at det så ut som en full nålepute
Da skal de få flere av det. Fint fôr, meitemark-sticks er proteinrike og flotte for yngel i vekst.

I 45 literen med de yngste, tok jeg en sjekk med lommelykt før lysene kom på i dag. Det pilte yngel til alle kanter! Det yrer av dem der, så de ser ut til å ha det bra. Synes egentlig at det gir best overblikk å bruke lommelykt i halvmørket, fordi evt matrester og døde yngel blir jo hvite og da lyser de opp i lysskinnet fra en lommelykt, slik at det er lett å se. Ingen døde yngel ble funnet, men de to porsjonene jeg ga med JBL NovoTom var det åpenbart ingen som spiste :p Det var mugnet, så jeg måtte slamsuge det bort litt senere (bruker luftslange til å slamsuge i yngelkar) når lysene ble slått på. De er dessuten "store" nok til å spise fôr på str med nyklekte artemia, så i dag fikk de Ocean Nutrition BBS fra glasset jeg har i kjøleskapet. Jeg har brukt omtrent halvparten av det nå, kanskje litt mer. Deler ut litt til mange fisk Tetraene (både P. zigzag og Nannostomus) og venusfiskene synes det fôret er snacks, så de får gjerne litt de også.

Apropos tetra.... jeg hentet noen stilker med Limnophila fra 180 literen i går, og slang oppi i 45 literen. Det hjelper til å holde vannkvaliteten oppe (nitrat f.eks.). I 180 literen har jeg en stim Nannostomus marginatus. Da jeg hadde slamsugd ut den mugne maten i dag fra Corydoras-yngelkaret, så jeg noe rart i bunnen av bøtta. En nyklekt liten tetrayngel! Den så dessverre veldig død ut, men jeg skjønte med en gang hvor den kom fra... 180 literen. Det var der jeg hentet plantene i går. Den vesle yngelen hadde plommesekk enda, helt nyklekt. Synd at jeg stod med håv og fjernet andemat i 180 literen i går da.... nå er vel alt håp om flere ute. Men kanskje jeg er heldig og noen overlever om de leker og legger egg flere ganger der? Det var iallefall veldig moro at Nannostomusene leker i det karet, for de er viltfanget.

Dette bildet er fra akvarieprofilen på 180 literen min. Man skimter noen tetraer foran den enorme dotten med javamose som henger ned fra en gren på trerota.
Og ...hehe... så ser man et speilbilde av kameraet og fingrene mine også, øverst der
[External Image]


Litt omgjøring
Jeg har som nevnt flyttet 45 literen og plassert den på hylle under to 98 litere, lengst inn i rommet. Det porsarør-bordet den stod på, har fremdeles et kar; en 19 liter med noen Red Bee reker under. Disse skal opp på en hylle laget av mdf-plate over de to 128 literne mine, som står i en svart reol. Helt på toppen der skal 19 litern stå. Det har bare drøyd veldig med å få dette istand, for mdf-platen skulle males svart først. Endelig, i dag fikk jeg tatt tak i det og begynte å male den. I tillegg tok jeg hylleplaten av mdf som lå nederst i reolen med to 160 litere også, og fikk malt den. Lenge tiltenkte, kjedelige oppgaver har en tendens til å drøye før man får gjort, men nå fikk jeg altså ut finger'n og gjort det. De skal males både over og under, så undersiden gjenstår. Oversiden må tørke før jeg snur dem.

Når disse to er tatt, gjenstår egentlig hylleplaten som 45 literen er satt på. Men den har jeg lagt akvarieunderlag på så lenge, for å skjerme mot vannsøl o.l., og nå gidder jeg ikke flytte på 45 literen igjen. Så det får vente.

Når også 19 literen endelig kan flyttes på, vil gulvplassen de stod være ledig - veggen er en yttervegg nær vinduet og det er der AirConditioner-maskinen (diger!) skal stå. Den må ha utblås til utendørsomgivelser. Hull i veggen må altså lages. Det skal bli deilig å få det gjort, omsider, slik at jeg har døgnet rundt/året rundt samme temperatur bestemt av meg på rommet. Særlig sommerstid, når tempen i perioder kommer opp i 30°C i akvariene på de heteste dagene...
Og med A/C maskin kan jeg endelig trygt lukke døren til akvarierommet også! Det har jeg aldri kunnet gjøre, for da blir det overopphetet der inne av alle akvariene med lys osv. Så døren har så godt som alltid stått åpen.

Nå er mannen min "så god som ny" også, prolapsen er endelig leget, og han står, sitter, går og beveger seg som før igjen. Dermed kan han nå ta jobben med å få innstallert A/C maskinen med hull i ytterveggen osv.

Crs reke :)
En Rød Krystallreke (CRS) på nært hold

[External Image]
Green laser yngel - de eldste
De eldste Corydoras Green Laser ynglene (6½ uke) ser ut til å ha det toppers i sine nye omgivelser. Og så mye enklere for meg... bare å plumpe oppi litt mat i blant

Jeg forsøkte å ta bilder av både de yngste og de eldste, men fikk ikke noen skarpe nok bilder av de yngste. Det er temmelig smått, så jeg må nok skifte til macrolinse først. Det gadd jeg ikke nå, men det ser iallefall ut til å gå riktig bra med dem. Det piler små streker rundt på hele sandbunnen, spesielt når lyset kommer på. De har fått mer ON IBBS (Ocean Nutrition Instant Baby Brine Shrimp, det der gidder jeg ikke skrive hele av lenger så det er fast forkortelse fra nå av! Hehe) i dag, men jeg var nok litt raus, så jeg må vel slamsuge vekk restene i kveld. Siden det er så mange, uvanlig stort kull til meg å være, så er jeg ikke helt inne i dette med mengden fôr til så små yngel. Så jeg gir nok sannsynligvis mer enn jeg burde, for å være sikker på at alle får litt

Men her er noen bilder tatt i dag av de eldste Green Laser ynglene [External Image]
Det skal, etter mine beregninger, være mellom 68 - 70 stk i dette kullet nå.

[External Image]

Namme-nam! (meitemark-sticks er fôret)
[External Image]

[External Image]


Kjempebra at det går bra med yngelen mona! Hvordan går det med eggene/ynglene fra kull nr 2? Kjempebra bilder!
Jeg vet jeg er ekstremt tidlig ute med spørsmålet, men det er bare for å vite hva jeg har å forholde meg til. Hvor lenge gamle må de bli før du begynner å selge? Jeg kommer nemlig til å trappe opp foran døra di på første forsøk. Jeg har egentlig innkjøpsstopp, men disse er blant fiskene som er unntatt fra innkjøpsstoppet. Andre fisker som ikke rammes av innkjøpsstoppet er kampfiskhunn, c. narcissus, brochis multiradiatus, carinotetraodon irrubesco hann, carinotetraodon salivator hunn, tetraodon miurus og evt. en stripete burrfish (men det krever at jeg har et saltvannskar klart). Får jeg tak i disse fiskene, skal jeg greie å trylle fram penger på ett eller annet vis, selv om jeg ikke aner hvordan...
*kremt*

Du er nok tidlig ute, Inger Anne... men det er ei som var enda tidligere ute...!
Inger Anne
Jeg vet jeg er ekstremt tidlig ute med spørsmålet, men det er bare for å vite hva jeg har å forholde meg til. Hvor lenge gamle må de bli før du begynner å selge?


Jeg vet faktisk ikke, jeg må se an størrelsen. De skal ha en viss "pondus" (hehe) før jeg føler meg komfortabel med å la dem flytte hjemmefra. Dette pleier å bety (hos meg) at Corydorasene er rundt 8-10 mnd gamle (noen ganger mer) før jeg selger dem. Men på den annen side.. det er et stort kull, og det rykker et kull til innpå som er en måned yngre.
Så jeg ville tippe at det blir en eller annen gang etter sommerferien, aller tidligst i august....
Men vær så snill å ikke arrestere meg om det ikke blir akkurat august nå da
(det er jo mange som er på ferie ennå da, så kanskje september er bedre?)

Jeg så noe skikkelig kult i dag ang. disse eldste Green Laser ynglene altså! Jeg kan bare forestille meg hvor kult det samme synet vil være om et par måneder...! Det hadde seg nemlig sånn at 95% av alle Green Laser yngelene lå i en løselig samlet flokk, og alle lå vendt akkurat samme veien (mot filterets utløp) ! Det var bare sååå stillig å se alle de neongrønne buene på ryggene deres i en slik samlet flokk og rettet samme veien
Tenk når de får enda sterkere farger og grønnfargen virkelig begynner å lyse... *sukk* Det blir det nok mange flotte bilder av her i tråden etterhvert, tenker jeg, hehe

Matsi95:
Det ser ut til å gå veldig fint med de aller yngste også Har ikke funnet mer enn èn død yngel der etter at de flyttet til innredet kar. Det er kanskje på tide å løfte på mosedottene i karet og sjekke noe nøyere, men på sandbunnen i det åpne ser jeg altså ingen frafall utenom det ene. 99 yngel igjen blant de yngste altså, om jeg er heldig og ingen flere har dødd i det skjulte
(akkurat nå i farten husker jeg egentlig ikke om det var noen som døde i det hele tatt den korte perioden jeg hadde dem i BB tank heller - orker ikke bla bakover og sjekke )
Det var nok litt av et syn ja ,synd du ikke fikk knipset et bilde av de da .

Sølvi Gullaksen
Det var nok litt av et syn ja ,synd du ikke fikk knipset et bilde av de da .

Jeg løp jo for å hente kameraet da, men så fort jeg begynte å fokusere så spratt de til alle kanter
Har du ikke oppdratt dem til å ligge stille Mona
Green laser yngel
Våknet tidlig idag, og har vært inne og sjekket yngelen. Tok en liten slamsuging med luftslange i 45 literen med de yngste Green Laser ynglene, og ga et 15% vannbytte. Lysene er ikke slått på i akvarierommet så tidlig, så jeg lyste over bunnen med lommelykt. Fant et yngel som hadde falt fra. 98 igjen. Noen må man regne med vil falle fra som oftest.
Synes egentlig det er lettere å se eventuelle døde yngel om man lyser over bunnen med lommelykt når det er sand i karet.

Hos de eldste Green Laser ynglene var det full fres som vanlig De har virkelig tempo, suser opp og ned langs glasset og overalt i karet.

Begge karene fikk en dose ON IBBS, så da er dagens første måltid gitt

De to mdf-platene jeg malte svarte, er nå ferdige og malt på begge sider. Kjente på malingen i dag og den er nå tørr og de kan legges på plass. Da kan jeg flytte den lille 19 literen i dag (det siste karet som står i veien), og kanskje (hvis jeg er heldig) så kan mannen min begynne og planlegge installasjon av AirConditioneren i helga :p Dream on, baby...

Jeg hadde tenkt å begynne med vasking av sand i dag, for å etterhvert få satt opp den tomme 98 literen igjen (den som alle Corydoras C140 yngelen var i). Det karet har fått montert inn et HMF filter i hjørnet med svart svampmatte, og står i samme reol rett over karet med det eldste Green Laser kullet. Planen er at det skal stå til innkjøring en del uker, og med tiden kan de yngste Green Laser ynglene flytte inn der. Jeg har nye Redmoor-røtter som også må gjennom denne hvitslimete soppfasen oppi der.... får dynge på med torv og eikeløv.

Men jeg får se om jeg greier å få vasket sand i dag, for jeg våknet halv sju med en kvalmende migrene. Er litt bedre nå for jeg har tatt migrenemedisin, men det kjennes godt likevel.... Sånne dager er virkelig pyton.

I går kveld så jeg meg lei på det uklare vannet som har vært i den øverste 160 literen min, helt siden oppstart (det er karet jeg har C. amapaensis, C. spilurus og C. condiscipulus i). Og det mangler ikke på vannbyttene! De to første månedene byttet jeg 25-30% av vannet hver eneste dag, og nå den siste måneden: to til tre ganger i uka. Men vannet ser ut til å ha en eller annen form for infusorier uansett - så i går ble tiltak gjort for å bli kvitt det. Jeg hang et Eheim Liberty filter på kanten, proppet med kull, og satte det i gang. Tidligere har jeg hatt stort hell med å filtrere over kull ved infusorieangrep. Vannet blir krystallklart Hva det enn er som kan forårsake infusorier, så virker det som kullet suger det opp - både det og infusoriene selv kanskje.
Siden lysene ikke påslått i akvariene enda, hadde kun taklyset og lommelykt, så vet jeg ikke helt hvordan det har gått - men det så meget lovende ut Kullfiltreringen får stå i gang i et døgn, kanskje to. Det pleier å gjøre susen. Jeg pleier aldri å putte kullet i det eksisterende filteret, men tar et ekstrafilter som kun stappes med kull, og setter inn det i tillegg.
I dag fikk jeg endelig omplassert 19 literen som har stått igjen, midt i veien, for AirConditioner-maskinen min! Maskinen har stått i stua og støvet ned, selvsagt ikke i drift pga uttaket den trenger, men nå kunne jeg trille det inn på akvarierommet og omsider plassere det der det hele tiden var tiltenkt å stå. Mangler bare hull i veggen nå... :p

Tok et oversiktsbilde fra entrèen vår, inn gjennom døren til akvarierommet. Dette er altså hva man ser fra gangen
Bildet viser 19 literen (6-7 stk Red Bee reker i) som nå står på toppen av reolen med 2 x 128 litere. Den malte mdf-plata på toppen ble lagt på plass tidligere i formiddag. Det ble et litt stort vannbytte for rekene dette, håper de tåler det. Jeg hadde mellomlagret og luftet vann klart, men jeg måtte bytte omtrent alt sammen i karet pga svampen på innsugsristen datt av og strødde om seg med dritt. Benyttet anledningen til å rense den skikkelig, og samtidig skjære den til et mye mindre format. Det passer bedre.

På det øverste bildet ser dere forresten den svære A/C maskinen til høyre.
Det nederste av de to 128 literne er forresten karet jeg har den voksne, vf gruppen med Corydoras Green Laser i. Jeg tror de planlegger egglegging i dag, forresten....


[External Image]


[External Image]


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Kristian
Reklame for plussmedlemskap