Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 173)

Det ser veldig flott ut. Virkelig inspirerende å lese tråden din!
Håper at rekene tåler flyttinga og alt vannbyttet.

Lykke til med kaillen sitt arbeide!
Spennende til sommeren - når aircondisjonen kan slås på. Det må jo virke som en drøm for deg som har så mange akvarium å holde styr på.

Ellers:
Du har smittet med med interesse for cory. Har en flott gruppe panda på 12-14 stk boltrer seg her. De er ganske unge enda - så de må nok vokse en stund før de evt bestemmer seg for å prøve på formering. Har lest en plass (du svarte på spørsmål fra et medlem) at når cory ligger noen cm over bunnen og vibrerer så er det noe som henger sammen med forplantnings adferd.
Har observert denne adferden hos noen av disse ungdommene. Er det bare "ungdomsadferd"- tørrtrening- eller er de mer voksne enn jeg tror?
De er bare maks 2,5 cm lange utenom halen!
Hei mona o!
Jeg lurer på noe helt annet enn hva som skrives i tråden for tiden Jeg lurer på om du bruker torvplater under sanda di (rådasand 0,4-0,8mm)? Du er jo så flink med planter, så jeg tenkte det kunne være lurt å spørre deg først da jeg selv skal ha denne sanden i et nytt kar Vet jo ikke hvordan plantene vil klare seg i siden den er så fin..?
Hei Ruth
Akkurat Corydoras panda tok meg litt på senga, da egenoppdrettet mitt ble kjønnsmodne i en alder av bare 8½ mnd Det er det tidligste jeg har opplevd. Og eggene ble befruktet de, for de klekket noen dager senere
Corydoras ungfisk begynner gjerne en måned eller to i forkant (før de blir virkelig kjønnsmodne) med litt sånn "tørrtrening" har jeg sett på alle arter
Så om dine "tørrtrener" nå, så er det nok ikke så lenge til de blir kjønnsmodne.
RuthA e Bakk
Har en flott gruppe panda på 12-14 stk boltrer seg her. De er ganske unge enda - så de må nok vokse en stund før de evt bestemmer seg for å prøve på formering. Har lest en plass (du svarte på spørsmål fra et medlem) at når cory ligger noen cm over bunnen og vibrerer så er det noe som henger sammen med forplantnings adferd. Har observert denne adferden hos noen av disse ungdommene. Er det bare "ungdomsadferd"- tørrtrening- eller er de mer voksne enn jeg tror? De er bare maks 2,5 cm lange utenom halen!
Tørrfisk
Jeg lurer på noe helt annet enn hva som skrives i tråden for tiden:) Jeg lurer på om du bruker torvplater under sanda di (rådasand 0,4-0,8mm)? Du er jo så flink med planter, så jeg tenkte det kunne være lurt å spørre deg først da jeg selv skal ha denne sanden i et nytt kar:) Vet jo ikke hvordan plantene vil klare seg i siden den er så fin..?


Min erfaring er at denne sanden absolutt ikke er for fin - det ser iallefall ut til at plantene trives hos meg overalt med den korn str på sanda Men jeg har veldig mange relativt enkle planter da, som trives med det meste (sverdplanter blant annet).

Jeg har ikke torvplater under sanden i noen av mine akvarier, bare sand rett på glasset
Prøvde forresten en gang, å legge torvplater i bunnen under sanden i det jeg satte opp karet. Men det ble veldig ukontrollerbar ph i det karet, den sank altfor mye i starten. Etterhvert vil jo torven vannes ut og effekten avtar til den til slutt ikke har noen særlig ph-effekt mer, men det kan ta tid.
Det ene karet jeg prøvde dette med torvplater i, er forresten solgt så det har jeg ikke lenger.

For å øke plantenes trivsel er det imidlertid viktig å gi riktig type gjødsel. Det hjelper ikke så mye å gjødsle vannet dersom plantene man har trekker næringen gjennom røttene dypt nede i bunnlaget Så man må bare vite de mest elementære tingene om plantesortene man velger, og gi næring ut i fra det. Jeg bruker mye av Lateritkuler, som er tørre, harde kuler av tørket, rødfarget leire. Den er rik på jern og næring, og spesielt sverdplantene elsker dem Man tar en eller to slike og dytter dem dypt ned i sanden rundt roten på hver plante (avhenger av hvor stor planten er).

Jeg bruker veldig sjelden flytende næring i vannet. Har aldri fikset det der med dosering osv, jeg får bare algeoppblomstringer av det. Så hos meg gjødsles det stort sett kun ved hjelp av plantenæringskuler som stikkes langt ned i sanden. De må fornyes med jevne mellomrom, f.eks. hver andre eller tredje måned. Etterhvert ser man når plantene trenger påfyll, de vokser ikke så fort lenger eller ser litt "molefonkne" ut. Da stapper jeg nedi påfyllet

Det hender jeg drypper noen dråper flytende plante-jern i enkelte kar med mye mose og stilkplanter.
Green laser yngel - de yngste
Sjekket igjen yngeltanken til det yngste kullet med Corydoras Green Laser ved hjelp av lommelykt i halvmørket. Denne gangen løftet jeg på "dynene" av mose også, begge to, og jeg fant tilsammen 5 døde yngel i dag. Litt synd, men jeg er ikke alarmert enda. Med så mange yngel skal det godt gjøres at absolutt alle er "liv laga" fra naturens side (statistisk sett vil jo som oftest noen falle fra).

Nærmest som et NOTE-TO-SELF for å holde en viss oversikt, skriver jeg ned frafall og gjenværende antall etterhvert, slik at jeg vet omtrent hvor mange jeg har til senere. Minus 5 i dag så skulle det altså være 93 stk igjen, fremdeles et pent antall
OK! Da må jeg vurdere å ta opp torvplatene jeg har satt. Har bare hatt grus over, så det skal gå bra Tusen takk for hjelp!
Jeg tror en av mine Echinodorus uruguayensis har tenkt til å blomstre

Det vil bli første gang i så fall. Etter mishandling fra alle rekene i karet med Corydoras metae (rekene spiste på dem), flyttet jeg to av denne planten til den nederste 160 literen da det ble satt opp i høst. Hadde da hatt disse plantene i minst 2 år uten å se en eneste blomst.

Etter bare noen få mnd her i 160 literen har de ikke bare doblet i størrelse, nå tror jeg altså den skal blomstre også
Blir spennende å se om denne får utviklet blomsten eller om den tørker ut før det skjer (det er det som skjer som regel, når de vanlige sverdplantene mine, Echinodorus bleheri, har forsøkt å blomstre - det må jo skje over vann).

[External Image]


[External Image]
Siden de ble plassert her i den nederste 160 literen min, har gruppen på 7 Corydoras oiapoquensis lekt jevnt og flittig. Hver uke, opptil et par ganger i uka. Men jeg tror yngelen deres er både skjør og litt kravstor mht næringstilgang, kanskje konkurrerer de ikke så godt om maten med mange andre? Iallefall ser jeg forsvinnende få mulige Oiapoquensis-yngel i 85 literen jeg bruker som "barnehage". Der har jeg jo sluppet oppi minst 15 egg, over to ganger, og jeg kan nå kun se et par ørsmå, kamuflasjefargede yngel som kan være av den arten. Og det er lenge siden! Resten av de minste ynglene der er helt klart C. Metae, for alle Metae'ene viser sine riktige tegninger (selv de minste av disse). Jeg ser ingen Oiapoquensis-tegnede yngel. Merkelig. Det er det som får meg til å tenke at de kanskje ikke er så flinke til å spise alt mulig av slags fôr, og kanskje er de trege i matfatet også (sky og engstelige? Alt spist opp når de får somlet seg frem?)

Og når jeg tenker på hvor ofte Oiapoquensis'ene har lekt og lagt egg, er det merkelig at jeg ikke ser særlig mange der. Men noen har jeg jo sett. 6 - 7 stk tror jeg er det meste jeg har sett på èn gang.

I dag leker Oiapoquensis'ene igjen, og uten å lete engang, bare ved å kaste et blikk på mosen ved frontglasset kan jeg nå telle 12 egg. Men jeg orker ikke plukke mere egg nå, de får sitte, og klare seg som best de kan "De sterkeste overlever..." osv.

Den store svaiende planten på bildet er forresten E. uruguayensis, den planten som har en blomsterstilk stående nå. Et av bildene er uten blitz, og et er med.
Javamosen på bildene, to dotter, er bare kveilet kjapt rundt hver sin gren på redmoor-rota, ikke festet på noen annen måte. De har vel mer eller mindre grodd fast i grenen nå, for de flytter seg ikke. Jeg "hang dem" der, på et par grener nær frontglasset, fordi jeg så litt frem i tid
Jeg visste at
1) fiskene ville ofte velge den å legge egg i
2)yngel vil søke tilflukt og oppholde seg i og under mosen

Med den mose-plasseringen kloss opptil frontglasset gir det meg altså orkesterplass til tingene Hehe

Uten blitz
[External Image]

Med blitz
[External Image]

C. oiapoquensis egg
[External Image]








6 februar : kullfiltrering avsluttet
Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering på hvordan det gikk mht kullfiltreringen i den øverste 160 literen. Der har jeg som nevnt hatt noe uklart, litt infusorieaktig vann siden oppstart. Til tross for daglige vannbytter i et par måneder, og et par ganger i uka en måned til etter det, så har det ikke hjulpet.
Kullfiltrering har løst problemet tidligere i andre tilfeller, så jeg ville prøve det her også, som nevnt i tidligere post. Men denne gangen hjalp det ikke helt. Noe bedre ble det, ja, men ikke ordentlig klart vann.
Det var to ting som gjorde at det ikke ble helt vellykket:

Det ene var at jeg valgte en altfor liten filtermodell til den store 160 literen. Jeg brukte den minste av Liberty hang-on filterne (2040), og selv om den stod på fullt ble det kanskje ikke nok. Den andre grunnen var at jeg ga opp kullfiltreringen før tiden. Jeg så nemlig at Corydorasene ble ganske utilpasse, de bare lå under trerota og ville egentlig helst slippe å være ute i det åpne. Veldig synd, da disse viltfangede fiskene ikke er sky vanligvis, men hele tiden ute i "åpent landskap" slik at jeg kan studere dem og nyte synet av dem hver dag. Jeg savnet å se f.eks. Corydoras condiscipulus-gjengen stime så stilig midt i vannet slik de pleier. Nå ville de bare gjemme seg under rota pga strømmen.
Ikke kunne jeg mate normalt der heller, fôret ble jo bare sugd rett inn av hang-on filteret.

Så jeg avsluttet hele kull-greia, koblet fra filteret og tok det ned. Og før jeg hadde rettet opp ryggen igjen etter å ha satt det i bøtta på gulvet, var fiskene fremme igjen og stimet lykkelig frem og tilbake langsmed frontglasset Inkludert de nyyydelige C. amapaensis'ene mine!

Jeg får prøve noe annet for å få has på det uklare vannet. Mørklegging noen dager kanskje...?

Ellers har jeg begynt å ane slutten på glasset med Ocean Nutrition Instant Baby Brine Shrimp. Det er ikke tomt, men jeg har brukt to tredjedeler av det iallefall. Til mandag er det 3 uker siden jeg åpnet det. Og jeg har fôret en del yngel (og noen voksne fisk) med det hver dag Jeg bestilte et par nye glass hos Aquamanias for to uker siden, men har foreløbig ikke hørt noe mer. Antar de ikke er på lager og må bestilles. Det var 0 i lagerstatus hos Webzoo også sist jeg sjekka, så da kan jeg like gjerne vente på Aquamanias bestillingen.

Så jeg kokte sammen et eget "heksebrygg" i dag morges, en ny "sats" med artemiaegg til klekking. Det funket veldig bra med det spesielle artemiasaltet. Og da jeg hadde satt den klekkebeholderen i dag tidlig, kunne jeg se på fargen at artemiaen allerede hadde begynt å klekke etter 7-8 timer! Uansett, jeg må ta meg sammen og svelge angsten for forurensning og gi levende artemia fremover. Vil så gjerne gi det beste fôret til yngel i vekst, det plager meg nemlig litt å se at yngel vokser langsommere og mye tregere på fôr på boks... Men det er deilig å være lat for en gangs skyld også da! Ubeskrivelig deilig å bare åpne en boks og fôre fra den, istedenfor det boblende, saltspyttende bråket fra artemiaklekkeren

Vet ikke hva det er med meg og microorm! Jeg stirrer på den fordømte boksen med kulturen i hver dag, men for meg ser det ut som grøtklin, ikke noe annet :p Eller kanskje jeg burde ta det med bort til vinduet i dagslys og granske det med forstørrelsesglass? Det hadde iallefall vært veldig mye mere lettvindt å feie opp et måltid eller to pr dag fra en sånn taus, liten boks, istedenfor den bråkete, boblende artemiaklekkeren (minner meg om en episode en gang, en dame på besøk stirret på artemiaklekkeriet mitt da jeg hadde det stående på kjøkkenbenken: to litersmål med fossboblende oransje guffete vann oppi, og hun lurte storøyd på "hva er det?" Svaret mitt var fiskefôr. "Hvor lenge skal du koke det?"....)

Jeg glemte forresten å kjøpe babygrøt i dag også. Tenkte jeg skulle prøve det tipset fra Elin H, som startbunnlag til en ny kultur med microorm (om jeg greier å skrape ut noen ormer fra den jeg har da?). Det er sikkert bare jeg som ikke helt vet hva jeg skal se etter i en sånn microormkultur. Men i morgen drar jeg fingeren over kanten og satser på at det er orm, og ikke grøtklin, jeg dypper i akvariet til yngelen.
Ta et bilde av den kulturen din, da Mona! Jeg vil se! Hehe

Ellers... du kan prøve å ta en pipette med litt vann fra mellomlagrings.stampen og dryppe noen dråper oppå kulturen. Er det liv, burde du se at overflaten "bølger" om du holder den litt på skrå i lyset. Mulig du må frem med brillene, men...

Uansett, på ønskelista står altså et bilde av mikroormene dine
Ah, jeg visste det var noe jeg glemte!
Bilde kommer i morgen. Skal ta med boksen til vinduet og få godt lys, og ta bilde av den. Den ser i grunnen litt "morken" ut på toppen, litt "stiv" på en måte (jeg har ikke tatt på det og kjent etter, men det ser sånn ut) ? Surt lukter det også. Skal det lukte litt surt?
Nei... surt skal det ikke lukte. På det "værste" lukter det egentlig bare brøddeig med litt for mye gjær.

At den mørkner og blir hard skjer når kulturen er i ferd med å "gå ut på dato" og det er på tide å sette ny kultur. Det kan friske opp igjen for en stund å tilsette noen dråper med vann og noen korn med gjær, men min erfaring er at dette bare utsetter behovet for ny kultur i noen få dager.

Har sendt deg e-post forresten

EDIT: har satt nye kulturer ofte i det siste, så jeg glemte det... den sure lukta er også et tegn på at kulturen begynner å bli gammel. Kjente den tidlig i høst når jeg ikke brukte så mye mikroorm og kulturen ble stående litt lengre enn vanlig.
Hei Mona!=)

Selv om eg ikke er proff i fiske verden, har eg litt erfaring med microorm=D Hvis du vil få en ny skikkelig microorm, ville eg lagd en ny. Kjøp en baby grøt med havre og mais, den funker best. Du bare blander den sånn som det står at du skal gjøre, blande med vann osv. Når du har lagd grøten, tar du tørrgjær og strør på toppen slik at det blir et tynt lag med tørrgjær på toppen. Oppå der igjen, må du ta litt fra den andre kulturen, og bare hiv den oppi, ikke blande. Hvis det er microorm i den du har fra før, formerer de seg, og du har den klar om noen dager. Hvis det tar lang tid, ogg du syns den bør bli ferdig snart, kan du strø litt ekstra gjær oppå, men husk: tørrgjær. Det kan være lurt og ha et lokk på, men i den ene enden kan det være litt åpent, for da tørker de ikke ut, og får ikke for mye fuktighet. Den må stå lunt.
Det er lettere og se om du har en boks som er gjennomsiktig=) Sånn som det er sjokoboller i eller sånt=)

Lykke til!
Et lite tips Mona ,Ocean Nutrition Instant Baby Brine Shrimp får du også hos http://www.korallen.no , billigere enn Webzoo er det også. Bruker denne butikken mye til saltvann ,Kenneth som driver den er utrolig hyggelig og kjapp med levering.
Sølvi: har han tatt den ut fra nettbutikken? Jeg klarer ikke å finne den. Kanskje det bare er litt for sent på kvelden..
Usj nei Elin ,det er meg som ikke kan lese lenge og alt skal skje så fort . Det han har inne er flakes ,så da har jeg gjort en feilbestilling. Men har sendt han mail om han kan skaffe ,regner med det ikke er noe problem .
Si fra om han kan skaffe, for da er jeg interessert også
Jeg kikket innom Korallen.no, selv om jeg leste lenger ned i innleggene deres at det var flakfôr og ikke ferskvaren de hadde der (flakfôret er kanskje greit boksfôr til voksne fisk av diverse slag?)
Men som du nevner, kan det sikkert skaffes siden de fører merket. Kan du gi oss tilbakemelding om han kan skaffe det?

Jeg fant ut at Korallen.no hadde bl.a. Omega One Super-Veggie Kelp Flakes, det fôret bruker jeg å kjøpe til rekene mine fra Tyskland. Nå slipper jeg jo det Alle grøntspisende fisk elsker det også, har jeg hørt.

Fant også en kjekk liten klype med sugekopp på, til å feste fôr på glasset med. Noe for alle som fôrer mallene med grønnsaker?

Sølvi Gullaksen
Et lite tips Mona ,Ocean Nutrition Instant Baby Brine Shrimp får du også hos http://www.korallen.no , billigere enn Webzoo er det også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap