Småtteri og spekulasjoner (side 18)

Liv H
Filtergugge, vanmålinger og vannbytter fisker det meste.

Sånn går det med skrivingen når hodet er fullt av .... fisk
Sylinder proto2
Detaljer følger...

Drikkevannsrør og rørdeler fra BT.
Vulktape for å maskere.
Gratulerer så mye med rakettyngel! Kjempemorsomt at du fikk det til

Må bare si jeg er imponert over alle prosjektene du driver med. Jeg er ingen gjør-det-selv-person, men synes det er morro å følge med hvordan det går an å lage ting på egen hånd på det viset.
Reine professor Baltazar jo
Tante Astrid
Gratulerer så mye med rakettyngel! Kjempemorsomt at du fikk det til :)

Ja dette er morsomt, jeg sender deg litt bunnslam så får vi se om du kan få klekket frem noe også.
Oppdaget også noe yngelfnugg i det opprinnelige klovnekillikaret der foreldrene går.

Tante Astrid
Må bare si jeg er imponert over alle prosjektene du driver med. Jeg er ingen gjør-det-selv-person, men synes det er morro å følge med hvordan det går an å lage ting på egen hånd på det viset.

Bakgrunnen på "Ditt Afrika" er jo et glimrende prosjekt. Det inspirerte meg umiddelbart når jeg oppdaget det. Så ikke si at du ikke er GDS'er. Og takk for inspirasjonen.
Min motivasjon for å dele ting i denne tråden er å inspirere og igjen bli inspirert.

Og Liv, Baltazar hadde fiksa lyset på dag 1.

Så til detaljene i siste iterasjon av sylinderen. Etter å ha tenkt på nedsenkbare pumper, powerheads og minifiltre falt valget på en enkel luftdrevet "hevert".
En elektrisk dings nede i sylinderen ville tatt opp verdifull plass, blitt stygt med både dingsen og ledningen samt at det høyst sannsynlig ville blitt for høyt trykk og impelleren kan knuse fisk etc..
Derfor ble det en luftdreven løsning. Da kan selve pumpen skjules inne i plastboksen på toppen, det vil være minimalt med dingser i karet, sirkulasjonen kan lett justeres med luftmengden og det vil ikke være så stor risiko for å knuse nysgjerrig småfisk.
Jeg brukte en 12mm vannslange. Jeg boret et 4,5mm hull ca 1cm fra bunnen av røret hvor jeg satte inn en 5mm pvc-slange fra luftpumpen. En L-rør slangenippel på toppen av stigerøret er tilkoblet en buet vannslange i toppen bak maskeringen for vannlinjen. Innsuget på stigerøret er 1-2 cm over bunnen og det er festet med sugekopper ved hygrophiliaen. Jeg har jo rappet noen Biorb-idéer så det kan hende jeg lager et hengende opplegg med stigerøret i senter i forbindelse med boksen på toppen. Men det kan jo hende at det tar seg bedre ut med røret i bakgrunnen, så kanskje det blir som det er nå. Dessuten må det gå en ledning opp til toppboksen, så det er kanskje like greit å ha røret ved glasset og føre strømkabelen på utsiden her. Wireless-løsningen er solceller, batterier og lavvolts-luftpumpe.

Jeg har brukt selvvulkaniserende gummiteip til å maskere vannlinjen. Denne er godt egnet til å maskere vannlinjen på kar da den er lystett og ikke benytter lim, men kun binder med seg selv. Den kleber lett til glasset og er lett justerbar pga. sine gummiegenskaper. Jeg bruker enten vulkteip rundt hele karet slik at endene på teipen overlapper og binder med hverandre, eller fester endene med gaffateip hvis det ikke går å ta en full runde.
Humunukuapuaa
Ja dette er morsomt, jeg sender deg litt bunnslam så får vi se om du kan få klekket frem noe også.

Du er bare kjempesnill! Gleder meg som en unge nå

Tror du det går greit å ha den direkte i afrika-karet eller bør jeg bruke en boks og luftpumpe til å begynne med? Tenkte å få tak i noe Liquifry no1 også siden jeg enda ikke har knekt koden på hvordan jeg skal dyrke egne infusorier tross flere forsøk. Har også mose jeg kan stjele fra søramerika-karet som antagelig inneholder masse snacks.

Dette blir et spennende prosjekt. Får bare håpe at det ikke blir kaldere ute nå, men det er meldt temperaturer like under null natt til tirsdag. Ellers ligger det på mellom 1 og 3 grader ser jeg. Får håpe pakkene blir oppbevart mest innendørs.
Gubben lurer på hva det er jeg flirer av her jeg sitter på hemsen og netter. Jeg ler av det du skriver og bilde nr 1 som vi ikke ser noen ting på, ha ha, det er god underholdning å lese tråden din og for noen gjør-det-selv ideer du har! Inspirerende!
Tante Astrid
[QUOTE=Humunukuapuaa] Ja dette er morsomt, jeg sender deg litt bunnslam så får vi se om du kan få klekket frem noe også.

Du er bare kjempesnill! Gleder meg som en unge nå

Tror du det går greit å ha den direkte i afrika-karet eller bør jeg bruke en boks og luftpumpe til å begynne med? Tenkte å få tak i noe Liquifry no1 også siden jeg enda ikke har knekt koden på hvordan jeg skal dyrke egne infusorier tross flere forsøk. Har også mose jeg kan stjele fra søramerika-karet som antagelig inneholder masse snacks.
Tror ikke stort om dette annet enn at det må la seg gjøre på en eller annen måte.
Jeg har feks. ingen peiling på om jeg fikk frem 3 av 100 egg og at metoden i mitt første forsøk "nesten" ikke fungerte. Jeg hadde i hvertfall en plastboks (mindre enn den på bildet) flytende rett under lyset. Boksen inneholdt stillestående vann fra karet med litt mose og litt algebøss. Jeg la også oppi en bit ketapang/cattapa, så stod dette og grodde en stund /uke(r). Når jeg hadde bunnslammet helte jeg guffa fra plastbollen (passset på å skrape løs gugge langs veggene med fingeren) sammen med bunnslammet i boksen på bildet.
Satte boksen oppå er 15watt armatur der tempen er 22-25 grader.
Har sett tre yngel der, men kan hende det er flere. Har også sett noe yngel i det opprinnelige karet.
Om du vil helle gugget rett i karet eller i en klekkebakk er opp til deg.

Sånn angående å se ingenting, så ser man det man tror...

Så til prosjekt rislapp.
Jeg fant en tom kjøpevannkanne (olden 5-liter) som jeg kappet av toppen på det bredeste punktet. Slik at toppen kan brukes som lokk.
Så fylte jeg ca 10cm jord og returvann fra et av bløtvannskaren før jeg lot risfrøene falle til bunnen. Så brøt jeg med oppskriften og la et tynt lag grus for å binde jordgrumset. Så får vi se om det blir ris av dette.
Om du ikke har sendt slammet enda så kan du droppe det om du vil Humunukuapuaa. På vei til dyrebutikken nå. De har raketter til meg! Må springe.
Så flott!!!
Det måtte vel til litt snakk om slam for at det skulle skje.
Uansett hadde det vært et orsomt eksperiment å se om det funker å sende litt gugge og få noe ut av det, men nå som du har fått fatt på ferdige raketter kan vi kanskje vente til det blir mildere. Hadde vært morro å bytte litt gener.
Det er en avtale! Blir jo veldig liten genmasse når det er såpass få fisk i karet så det må bare være sunt å bytte litt slam.

Mine er nå under akklimatisering her hos meg. Tolv stykker, friske og velfødde. Tålmodighet lønner seg ;D
Tante Astrid
Det er en avtale! Blir jo veldig liten genmasse når det er såpass få fisk i karet så det må bare være sunt å bytte litt slam. Mine er nå under akklimatisering her hos meg. Tolv stykker, friske og velfødde. Tålmodighet lønner seg ;D

Ha mine spekulasjoner om killer-hanner i minne.
Det kan jo hende det ikke skjer i et 3 ganger større kar enn mitt, og at det ble for liten plass for mer enn en hanne i en 19-liter.
Jepp, har det i tankene. Ser de allerede jager en del på hverandre i posen. Tror likevel det kan gå bra i og med at det er såpass tett beplantet så det alltids er mulighet for å stikke seg bort om nødvendig. Aggresjonen vil forhåpentligvis fordele seg litt på flere også. Til nød så får de underlegne eventuelt flytte til asia ;b
Tante Astrid
Jepp, har det i tankene. Ser de allerede jager en del på hverandre i posen. Tror likevel det kan gå bra i og med at det er såpass tett beplantet så det alltids er mulighet for å stikke seg bort om nødvendig. Aggresjonen vil forhåpentligvis fordele seg litt på flere også. Til nød så får de underlegne eventuelt flytte til asia ;b

Bra, ville vært litt for jævelig om de skulle utslette seg selv nå som du endelig har fått dem i huset.
Basert på min etterpåklokskap fra å dvele til dusinet var mer enn halvert, ville jeg flyttet unna et par med en gang det plutselig begynner å bli færre. Litt som å ta en backup.
Problemet blir vel heller å oppdage om det blir frafall på de i det hele tatt. Som nevnt er akvariet ekstremt tett beplantet så det skal godt gjøres å ha oversikt over alle.

Tror det er rundt halvt om halvt med hunner og hanner, men noen virker litt unge enda så det er vanskelig å si helt. Det er ihvertfall en stor hann som raser rundt etter damene nede i posen.

Har en liten plastboks på 15 liter som jeg kan sette opp i nødsfall. Filteret kan jeg jo bare kickstarte. Får vel sette i gang ufo-en og få frem litt artemia til i morgen også. Har også kjøpt frossen cyclops som mine andre småfisk liker godt. Får vel bare prøve meg litt frem.
Tante Astrid
Om du ikke har sendt slammet enda så kan du droppe det om du vil Humunukuapuaa. På vei til dyrebutikken nå. De har raketter til meg! :D Må springe.


Å, det var gøy å høre endelig!!!!!!!! Venter i spenning på vakre bilder
Fisk i sylinderen
Det ble fire små Venusfisk (Tanichtys albonubes) i sylinderen. Jeg følte at jeg ikke kunne dvele for lenge med dette da litt av poenget er at det må være fisk der for at det skal kunne bli en næringskjede.
I og med at det ikke er noe varmekilder der og det kan bli litt kjølig fremover fant jeg ut at Venusfisken i hvertfall ikke vil fryse i hjel der. Dessuten har jeg noen å ta av så om det i verste fall skulle gå galt med firerbanden vil det ikke bety at arten blir utryddet her i huset.
Ny nanno - nannostomus digrammus (28mm) og ny oto
Jeg har jo digga Nannoer siden jeg var guttunge og i det siste har jeg hatt et godt øye til Nannostomus digrammus på Dyrego OC. De er utrolig fine og "visstnok" bare 28mm. Jeg hadde liksom bestemt meg for ikke å bli helt Nannomanisk og måtte ha alle, og heller vente til noe skikkelig smått som f.eks. N. minimus dukket opp, men digrammus kvalifiserer fult ut.
Sånn ellers hadde de mange fine Nannoer, og jeg vet om en som kommer til å være lykkelig i kveld da mange av de var reservert til en beinhard Nannomaniac.

Ut fra filosofien om at et bilde er bedre enn ingenting, og for å overgå fiskebasen i å faktisk ha et bilde av arten, presenterer jeg herved:
Ni nannoer i posen under akklimatisering.
[External Image]
Jeg setter de sammen med Amandaene mine og håper på at dropsy-problemet er en Amandae-greie. Kanskje C. pygmaeusene blir pønka denne gangen også. N.beckfordi ble jo lynforbanna på coryene fordi de hadde like fine striper som han, så det blir spennende å se om digrammusene er like hissige på sånne ting.
Forresten har jeg sett at den største Beckfordi F2'en begynner å vise hvem han er sønnen til. For nå blir jammen meg backup-rakettene jaget av en 4mnd nanno. Jeg er på nippet til å lage et Afrika med raketter og microsynoer og kanskje noen afrikanskje minatyrtetraer. Men jeg har også lyst på afrikansk labyrint så vi får se. Uansett er jeg i limbo nå om dagen. Biltema somler med den nye sanden og jeg har fått det for meg at det er den jeg vil bruke. Har en del annen sand, men feil til microsynoenene og brevisene og ....

Jeg har en stund lurt på hvor Otoen som bodde på skrivebordet var blitt av, og innsett at den kanskje ikke er der lenger. Derfor var det fint at det dukket opp ei som skulle ha én Otocinclus. Da kom jeg på at det må jo jeg også ha.
Så takk hvemnåennduvar.
Hvis vi skal spekulere i hvorfor den ikke er der vil jeg tro at den kan ha vært gammel og eller at en liten eplis ble for hard konkurrent om resursene. Jeg foret han godt med agurk og squash i tillegg til grønt-tørrfor og han var med i 7-8 måneder.
Hydrocotylen har liksom tatt over showet, og jeg vil se galaxyene, den blå eplisen og den nye otoen, så nå blir det våronn i skrivebordskaret og testing av litt andre planter.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap