Marens akvarieverden (side 18)

Humunukuapuaa
[QUOTE=Tørrfisk]Lurer også litt på hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal lage ny kultur om noen uker (selv om jeg har laget meg en mening om det)?

det er så enkelt som det høres ut som, litt havregryn (eller være jålete og bruke babygrøt) og sukker med litt vann. Blandes til en tykk og fin grøt. Så legger du noen dærtrt mark fra den gamle oppi den nye grøten, og så er du i gang.


Da blir det sikkert slik jeg har tenkt; 10 nye isbokser med mark!?!
Hvis du da ikke gjør som jeg gjorde akkurat nå. Veltet ned en boks med mikromarkkultur utover meg selv, kommoden, veggen og gulvet. Heldigvis etter at fiskene hadde fått mat. Satte opp en ny kultur i går så det er ingen krise heldigvis, men må si jeg kom meg raskt i dusjen Greit nok at jeg ikke er så veldig pysete når det kommer til småkryp, men å få hele fronten dekket av markgrøt fikk selv meg til å grøsse litt :b
Fy søren så ekkelt *er grønn i trynet!*!
Men du kan godt få mer av meg! Jeg har sikkert nok til at du får "idiotgaranti" (misforstå meg riktig) og får ny i fall det skulle skje igjen;D
Takk for tilbudet, men det ser ut som det allerede er liv i den jeg satte opp så da har jeg i massevis selv Fôrer litt med artemia innimellom også så det er ikke noe som står på for fiskenes del.

Jeg har forresten sett antydning på lek hos kuhliiene etter at jeg begynte med mikromark. De setter nok pris på levendefôr de også, men det er ikke så enkelt for de å få tak i artemiaen så markene er midt i blinken.
Det hadde vært så gøy om du hadde fått yngel (om det kalles det..) på de!! Jeg har jo ikke vært borti noen som har hatt oppdrett på de, så det hadde vært spennende! Du får bare fortsette og före dem godt så skal jeg følge godt med!!

Jeg håper på yngel på C. Sterbaiene etter hvert! Jeg har i alle fall det meste jeg trenger om det skulle dukke opp ett egg! Disse guppyene jeg har "øvet" meg på begynner jo å bli store nå, så de må snart flytte ut av disse plastkarene. Kan vel ikke si at det skinner like godt som om de var nye (karrene), men de er fult brukbar Jeg satt akkurat inn et svampfilter til innkjøring i 110Litern som jeg kan bruke i en mulig 20Liter.

Jeg har forresten funnet ut at det er 2-3 hunner, men i alle fall 1 hann i guppyyngelet. Mulig 2 hanner, men jeg synes det er vanskelig å se på den ene.
Du da, det har vel ingenting med "jålete" å gjøre
Test forskjellen selv da vel? Du tror det ikke før du får se det. En mikroormkultur på babygrøt kontra havregryn.... det er stor forskjell! Mikromarkene kryper som gærne etter bare noen få dager og øker vanvittig fort i antall med babygrøtkultur. Helt klart et bedre kulturgrunnlag for dem

Humunukuapuaa
det er så enkelt som det høres ut som, litt havregryn (eller være jålete og bruke babygrøt) og sukker med litt vann. Blandes til en tykk og fin grøt. Så legger du noen dærtrt mark fra den gamle oppi den nye grøten, og så er du i gang.
Det er ikke så helt uvanlig med kuhlii-yngel, men ingen har vel helt funnet ut hva som trigger de. Ikke så lenge siden at et medlem her inne rapporterte at det hadde dukket opp yngel i hennes kar. Morsomt

Får håpe du får frem yngel på dine fisker også etterhvert. Det er kanskje den morsomste delen av hobbyen. Jeg foretrekker riktignok ikke å få flere yngel enn at jeg kan beholde de selv så det begrenser seg fort her hos meg.
Hvis babygrøt har så stor innvirkning så må jeg holde meg langt unne enda, for her er det overflod av mark! Om noen kunne tenke seg litt eller har litt for lite, så bare skrik ut!
Hvis babygrøt har så stor innvirkning så må jeg holde meg langt unne enda, for her er det overflod av mark!:O
Om noen kunne tenke seg litt eller har litt for lite, så bare skrik ut! Men babygrøten er selvfølgelig notert til senere anledninger!
mona o
[QUOTE=Humunukuapuaa] det er så enkelt som det høres ut som, litt havregryn (eller være jålete og bruke babygrøt) og sukker med litt vann. Blandes til en tykk og fin grøt. Så legger du noen dærtrt mark fra den gamle oppi den nye grøten, og så er du i gang.

Du da, det har vel ingenting med "jålete" å gjøre
Test forskjellen selv da vel? Du tror det ikke før du får se det. En mikroormkultur på babygrøt kontra havregryn.... det er stor forskjell! Mikromarkene kryper som gærne etter bare noen få dager og øker vanvittig fort i antall med babygrøtkultur. Helt klart et bedre kulturgrunnlag for dem

Jeg skal ikke nekte på det, men gidder heller ikke å sponse Nestlè når jeg kan Gjøre Det Selv. Jeg får temmelig gode avlinger på kort tid på havre med sukker og kan som regel høste dagen etter at den er startet.
Hvilke ingredienser inneholder babygrøten? (Til dere som har en babygrøtemballasje med innholdsfortegnelse i huset).
Her kan du finne innholdsfortegnelse på alle grøtene.

Jeg har brukt havregryn lenge, og har nylig gått over til barnegrøt. Ikke tvil om at jeg foretrekker å bruke barnegrøt som medium fremfor havregryn, uten at jeg oppfatter meg selv som jålete av den grunn.

Men smaken er som baken, og det er derfor jeg også nevner i tråden som jeg og Mona lagde om levendefor at det finnes mange måter å lage mikroorm på. Mediumet er av underordnet betydning så lenge mikroormen lever og trives over tid på den.

Ang. Å "gjøre det selv", så gjør jeg ikke noe mindre (eller mer) når jeg lager kultur basert på barnegrøt, enn når jeg lager det basert på havregryn :p Det er fortsatt grunnlaget (havregryn eller grøt) + vann + sukker + gjær + mikroorm i en bolle.
Når det gjelder jåleri, så mente jeg ikke å være negativ hvis noen skulle tro det. Jeg håper at de av dere som liker å være litt jålete tar det som et kompliment.

Med Gjør Det selv mente seg sikkert også, "man ta det man har i huset".
Så ut fra at babygrøt funker mye bedre, og den er tilsatt noen aminosyrer og vitaminer og slikt, så er kanskje en kvart vitaminpille i havregrøten tingen.
Jeg skal teste dette neste gang jeg starter grøt ved å løse opp vitaminene i vannet til grøten, og se om det blir "bedre".
Humunukuapuaa
Med Gjør Det selv mente seg sikkert også, "man ta det man har i huset".


Hehe, og jeg som trodde du med "gjøre det selv" biten mente at du dyrka kornene og lagde havren selv også
mona o
Hehe, og jeg som trodde du med "gjøre det selv" biten mente at du dyrka kornene og lagde havren selv også ;)

Nei, det får holde med å prøve å dyrke sin egen ris.
Lys c. sterbai
En av coryene mine er så mye lysere enn de andre. Desverre får jeg ikke frem den store kontrasten på bildene under, men den er svært mye lysere enn de andre! Men mønsteret på kroppen synes jeg er likt så hva grunnen er vet jeg ikke. Men den holder sammen med de andre og er en del av "sterbai-gjengen"
Den har jo alltid vært mye lysere enn de andre, så sykdom er det heldigvis ikke
Når jeg studerer coryene så så synes jeg at mønsteret på hodet til den lyse er noe større og mulig at (husker ikke helt om det heter det..) ryggfinna (?) Kanskje er litt anderledes....

[External Image]

Ikke så greit å få tatt ett bilde som viser hvor lys den er når da de stikker av når linsa kommer frem
[External Image]

Slenger med ett bilde av Skjørtetetraen også! De har vokst ganske mye siden de kom hit!
[External Image]
Hei, Ser du skal kvitte deg med H. amandae (Ildtetra), gir du opp?
Nei, gir absolutt ikke opp! Men jeg har ikke tenkt å kjøpe noen flere etter hvert som de går bort. Å ha de i ei gruppe på 6stk er greit, men de trives bedre om de er litt flere sammen, så om noen har en gruppe fra før og vil øke den så tror jeg de hadde likt det bedre

Akkurat nå går de i 62Litern alene i et meget godt beplantet, ja nesten igjengrodd kar. Her trives de bra tror jeg, men dette karet er ment som et karantene kar i føste omgang nå, så på mandag kommer det 6-7 nye Coryer. Da må jeg plante om litt igjen (noe de ikke liker, spes. når en del av vegitasjonen forsvinner) slik at det også passer for Coryene.

H. amandae liker seg spesielt godt når de er alene, men også generelt når det er et veldig rolig miljø. Om de ikke får det har jeg erfart at de fort får sykdom pga miljøet og dør... De er ikke av de mest hardbarka fiskene, men jeg er veldig glad i dem og det er jo de fiskene jeg skaffet meg først!
Det er vel pga de fiskene som kommer på mandag at jeg nå har lagt ut annonse slik at de kanskje kan komme en plass hvor det er et mer stabilt og rolig miljø. Jeg gjør det ikke for min del, men fordi de ikke får det optimalt her fremover!
De havner ikke hvor som helst heller når de flytter!

Men en ting må også nevnes!: Det er lite som kan måle seg med å få se den flotte ildfargen som kommer tilsyne når de koser seg! Da føler jeg at jeg har oppnådd noe viktig!

Har du lignenede erfaringer med dine?

Her er bilder fra 62Litern tatt nettopp..
[External Image]

[External Image]
Jeg har mine i et tett plantet kar sammen med Kirsebærreker og C. pygmaeus.
Så ikke noe problem med ammander og cory hos meg. Nå i det siste har de gått sammen med Nannostomus digrammis også uten problemer. Men alle disee er fredelige og stresser ikke hverandre stort.

I følge en artikkel om H. amandae på SeriouslyFish jeg leste og til og med klarte å finne igjen så er det egentlig ikke så mye planter i dens biotop, men mer røtter og løv og sånt.

Jeg tenker ikke å ha så mye planter når coryene kommer da jeg må kunne ha en viss oversikt siden det er et karantenekar (sykdom osv).
Jeg tror ikke mine amandae har lest den artikkelen, eller så har vokst fra biotopen. De misliker svært åpne områder og lite planter i alle fall. Da blir de veldig små og redde.... Skulle gjerne ha hatt ett rekekar e.l. med planter og hatt de oppi der jeg også, men jeg har ikke nok akvarier og for lite plass

Jeg har fått en henvendelse fra en som har amandae fra før som gjerne vil ha mine, så jeg får se hva som skjer...
Hadde akkurat en reke-situsjon hvor den ene reka hoppet ut av karet da assistenten min drev og beskjerte planter. Den skvatt litt da hun flyttet litt på hånda og hoppet ut av karet for derretter å hoppe og sprelle på gulvet! Måtte bare ta den opp igjen og putte den i karet. Ser ut som at det gikk bra denne gangen Håper den har lært!
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap