- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 18)
Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 18)
Postet 08.01.10 kl 09:04
Postet 08.01.10 kl 09:26
Vegard MyrvangHar rød zebra i karet mitt. En av dem har noen svarte prikker og er litt svart. Kan det være tegn på sykdom ,naturlig fargevariasjon eller at den er blitt møkkete ved graving ?
Hei Vegard.
Det kan som akvafil sier være pigmentflekker pga spirulina, men det kan også være et tegn på at fisken sliter med noe.
Hadde vært nyttig med et bilde
Du kan se i denne tråden om det ligner:
Svarte flekker
Postet 08.01.10 kl 19:04
Postet 09.01.10 kl 18:54
Postet 09.01.10 kl 22:23
Postet 09.01.10 kl 22:33
Postet 09.01.10 kl 22:44
Postet 10.01.10 kl 21:48
Endret: 10.01.10 kl 21:50
Nyheter fra cicklidedrømmen
Hei,
Tenkte å oppdatere dere litt. Dere er jo alltid så hjelpsomme. Min andre auratus hunn har gått med egg og unger i lang tid. Nå har også min Metriaclima sp. ´black dorsal nkolongwe´, heretter kalt Metriaclima, også begynt å tygge. Problemet, som jeg har luftet her på forumet, har vært å fange hunnene for å få dem over i et yngle-kar. 900 liter er himla mye plass å stikke seg unna på.
Etter diverse forslag herfra endte jeg med å lage en skille vegg av grønn tyll på en ramme laget av to sammentvinnede aluminiumstråder. Hver 2 mm. Det ble litt "veikt", kunne nok vært en smule stivere men det ble lett å tilpasse rundt steiner slik at jeg kunne dele av karet. Legger ved et bilde av produktet.
Etter å ha ryddet ut alle "tak" de kunne gjemme seg under var det bare et spørsmål om utholdenhet, og da vinner jeg!
Nå er begge hunnene vel installert i et 120 liter ynglekar og alt er vel og vakkert, men så melder tvilen seg: Auratusen er klar til å spytte yngelen. Så snart den har gjort det flytter jeg den tilbake til det store karet. Så er Metriaclima'en igjen.
Spørsmål: Vil den betrakte auratusyngelen som et herremåltid så snart den har spyttet sin yngel? Den er rimelig stor....
Tenkte å oppdatere dere litt. Dere er jo alltid så hjelpsomme. Min andre auratus hunn har gått med egg og unger i lang tid. Nå har også min Metriaclima sp. ´black dorsal nkolongwe´, heretter kalt Metriaclima, også begynt å tygge. Problemet, som jeg har luftet her på forumet, har vært å fange hunnene for å få dem over i et yngle-kar. 900 liter er himla mye plass å stikke seg unna på.
Etter diverse forslag herfra endte jeg med å lage en skille vegg av grønn tyll på en ramme laget av to sammentvinnede aluminiumstråder. Hver 2 mm. Det ble litt "veikt", kunne nok vært en smule stivere men det ble lett å tilpasse rundt steiner slik at jeg kunne dele av karet. Legger ved et bilde av produktet.
Etter å ha ryddet ut alle "tak" de kunne gjemme seg under var det bare et spørsmål om utholdenhet, og da vinner jeg!
Nå er begge hunnene vel installert i et 120 liter ynglekar og alt er vel og vakkert, men så melder tvilen seg: Auratusen er klar til å spytte yngelen. Så snart den har gjort det flytter jeg den tilbake til det store karet. Så er Metriaclima'en igjen.
Spørsmål: Vil den betrakte auratusyngelen som et herremåltid så snart den har spyttet sin yngel? Den er rimelig stor....
Postet 10.01.10 kl 22:16
Postet 10.01.10 kl 22:32
Endret: 10.01.10 kl 22:33
RodySpørsmål: Vil den betrakte auratusyngelen som et herremåltid så snart den har spyttet sin yngel? Den er rimelig stor....
Tja... Ikke vet jeg hvor ivrige de er på å ta yngel.
Forslag:
I sånne tilfeller kan det være greit med en skillevegg så Metriaclima-hua ikke får tak i auratus-yngelen. Alternativt strippe hua og slippe henne tilbake med en gang.
Og: Er ganske så sikker på at det er en Hongi-hanne du har der. På en eggflekk lik min (når den viser fargene).
Postet 10.01.10 kl 23:30
Postet 11.01.10 kl 00:26
Nå går forsyne meg den andre Metriaclima-hunnen også og tygger.
Var inne på en tråd der vannbytte ble diskutert. Mona frarådet å benytte lunkent vann fra berederen, så jeg gikk over til bare kaldt vann. Temperaturen o karet synker 2,5 grader, men etter at jeg hadde gjort det første gangen lekte Metriaclimaene og den ene hunne gikk med egg. Etter andre tredje gangen gikk den andre hunne med egg.
Kan det være temperaturendringene som setter i gang leken?
Nytt spørsmål: Auratusen slapp ut yngelen i går/forgårs, og i dag ser den ut til å spise normalt. Burde jeg ta henne ut snarest?
Var inne på en tråd der vannbytte ble diskutert. Mona frarådet å benytte lunkent vann fra berederen, så jeg gikk over til bare kaldt vann. Temperaturen o karet synker 2,5 grader, men etter at jeg hadde gjort det første gangen lekte Metriaclimaene og den ene hunne gikk med egg. Etter andre tredje gangen gikk den andre hunne med egg.
Nytt spørsmål: Auratusen slapp ut yngelen i går/forgårs, og i dag ser den ut til å spise normalt. Burde jeg ta henne ut snarest?
Postet 12.01.10 kl 22:15
Ja, litt kaldere vann ved vannbytte trigger ofte til lek.
Ta henne ut når hun tydelig har mistet interessen for ynglene. Dette skjer gjerne etter et par dager.
Ja, litt kaldere vann ved vannbytte trigger ofte til lek.
Ta henne ut når hun tydelig har mistet interessen for ynglene. Dette skjer gjerne etter et par dager.
Postet 13.01.10 kl 06:41
Postet 13.01.10 kl 20:40
Vinterdvale?
Er veldig døtt her for tiden, savner dere føler meg alene!Vel her har det kommet ny fisk i karet,ett par protomelas spilonotus mozambique.Falt for dette paret pga hannens fargeprakt,har alltid hatt sansen for protomelas artene.Det kom inn en bra sending fisk denne uka til zoo-hjørne østfoldhallen,den inneholdt mye fin fisk som ikke er så vanlige her til lands.Mulig jeg tar feil her,men har ikke sett de før.Håper alt er vel malawifolk.Magne.
Postet 16.01.10 kl 22:51
Dere er ihvertfall heldige i østfold som har litt utvalg i butikkene.
Her grenlands distriktet er det så som så.
Så det har blitt noen turer med horten-moss ferja.
Siste tilvekst for meg ble da rød zebra,red ruby og Tramitichromis intermedius.
Ikke vært i zoo-hjørne østfoldhallen, er den verdt ett besøk ?
Noen som event vet ca åpningstider?
vegard
Her grenlands distriktet er det så som så.
Så det har blitt noen turer med horten-moss ferja.
Siste tilvekst for meg ble da rød zebra,red ruby og Tramitichromis intermedius.
Ikke vært i zoo-hjørne østfoldhallen, er den verdt ett besøk ?
Noen som event vet ca åpningstider?
vegard
Postet 16.01.10 kl 23:02
zoo-hjørnet østfoldhallen er absolutt verdt ett besøk nå om dagen,som sagt kom det malawisending om fredagen.Det vil si den kom egentlig torsdag kveld,fikk titta litt mens de ble pakka ut mye snadder der ja.Kjøpte ikke no da skulle bare hjem å lese litt om fisken før jeg skulle slå til.Da jeg kom på fredag etter arbeidet var det allerede solgt en del fisk,det paret jeg egentlig hadde sett meg ut var borte.Det går unna her når det kommer fiskesending,så det lønner seg å ringe før du tar turen.Utvalget er ikke topp hele tiden,men malawi finnes det.Det er åpent fra 10-20(18).Magne.
Postet 16.01.10 kl 23:29
Vegard MyrvangIkke vært i zoo-hjørne østfoldhallen, er den verdt ett besøk ? Noen som event vet ca åpningstider? vegard
Nabobygget til østfolhallen er også TAM dyrebuttikk hvis du ikke viste dette. En relativt ny og stor dyrebutikk med mye utvalg skal du til østfolhallen anbefaler jeg å titte inn der og
mvh
nils
Postet 20.01.10 kl 22:10
Postet 20.01.10 kl 22:12