- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Da er jeg i gang (side 18)
Da er jeg i gang (side 18)
Ble litt overrasket i dag da fru Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ kom ut med en flokk unger. Det er en stund siden hun har lagt egg, så det var artig.
Bilde 1 Stolt far som holder de andre fiskene på avstand
Bilde 2 Noen av ungene som beiter på HMF filtermatta. Uten tvil populært hos undge apistounger
Bilde 3 Mor og en unge
Bilde 4 Mor og litt flere av ungene
Bilde 1 Stolt far som holder de andre fiskene på avstand
Bilde 2 Noen av ungene som beiter på HMF filtermatta. Uten tvil populært hos undge apistounger
Bilde 3 Mor og en unge
Bilde 4 Mor og litt flere av ungene
Postet 16.02.12 kl 20:17
Apistogramma trifasciata egg legging
Da har den ene Apistogramma trifasciata hunnen lagt egg. Den hunnen som holder til i venstre del av karet. Eggene er lagt høyt oppe enten i trerota eller på javabregnene som sitter der.
Er usikker på hvor høyt eggene ligger, med tanke på vannbytte. hvor langt kan jeg tappe ned. Må prøve å finne ut av det for neste vannbytte.
Hunnen tolerer ikke noen i nærheten av seg. Alt og alle som kommer i nærheten blir raskt jaget bort. Da er det en fordel at eggene ligger høyt, siden jeg ikke har noen fisker som holder noe særlig til i øvre delen av karet.
Er usikker på hvor høyt eggene ligger, med tanke på vannbytte. hvor langt kan jeg tappe ned. Må prøve å finne ut av det for neste vannbytte.
Hunnen tolerer ikke noen i nærheten av seg. Alt og alle som kommer i nærheten blir raskt jaget bort. Da er det en fordel at eggene ligger høyt, siden jeg ikke har noen fisker som holder noe særlig til i øvre delen av karet.
Postet 17.02.12 kl 20:57
Eheim interal filter biopower 200 rense filteret.
Begge EHEIM Interal Filter biopower 200 filterene i 147 literen har hatt lite futt i de siste ukene, og det som ble startet først sildret det bare så vidt fra. Så forrige onsdag rengjorde jeg den nederste filtersvampen og trodde det var nok. Men det hjalp ingenting. Så på Søndag ved vannbytte skulle jeg rengjøre den øverste filtersvamp biten.
Det første som skjedde var at den øverste kurga med biokuler datt av og kulene
spredte seg over alt i karet. Meget irriterende jeg fikk renset filtersvampen og
da jeg skulle sette pumpa sammen igjen datt den øverste kurva av igjen, heldigvis klarte jeg å få tak i den før alle kulene igjen datt ned i karet. Brukte lang tid på å få tak i alle sammen.
Må bare si at det jeg ikke er imponert over filterrens intervalet på disse filterne. Med få disker og lite søl så har de ikke klart tre måneder engang.
Og når den først var rensa blei det storm i karet. Vurderer sterkt om det er mulig å bruke et eksternt filter. Det var planen i utgangspunktet men på grunn av plaseringen av karet i trappeoppgangen er det ikke så lett.
Gleder meg ikke mye til å rense det andre filteret til helga. Må huske å ta godt tak i filterkoppene slik at de ikke detter av og sprer biokulene over alt igjen.
Det første som skjedde var at den øverste kurga med biokuler datt av og kulene
spredte seg over alt i karet. Meget irriterende jeg fikk renset filtersvampen og
da jeg skulle sette pumpa sammen igjen datt den øverste kurva av igjen, heldigvis klarte jeg å få tak i den før alle kulene igjen datt ned i karet. Brukte lang tid på å få tak i alle sammen.
Må bare si at det jeg ikke er imponert over filterrens intervalet på disse filterne. Med få disker og lite søl så har de ikke klart tre måneder engang.
Og når den først var rensa blei det storm i karet. Vurderer sterkt om det er mulig å bruke et eksternt filter. Det var planen i utgangspunktet men på grunn av plaseringen av karet i trappeoppgangen er det ikke så lett.
Gleder meg ikke mye til å rense det andre filteret til helga. Må huske å ta godt tak i filterkoppene slik at de ikke detter av og sprer biokulene over alt igjen.
Postet 21.02.12 kl 15:46
Postet 21.02.12 kl 16:45
Postet 21.02.12 kl 19:14
Apistogramma trifasciata unger
I går kom mor Apistogramma trifasciata ut med ungeflokken for første gang. Ble bare en liten tur.
I dag startet dagen dårlig, den dominante Apistogramma trifasciata hannen var død da lyset kom på. Er veldig redd for å miste den andre hannen. Får håpe noen av ungene overlever og vokser opp. Det skal være muligheter, ikke mange fiender i karet.
Men Apistogramma trifasciata hua kom ut med ungeflokken, telte over 30 stk.
Her er noen bilder.
Mor Apistogramma trifasciata med unger
La merke til at Apistogramma trifasciata fruen helst ville at ungene var høyt oppe i karet, med en gang noen prøvde å smømme mot bunnen ble de henta og spytta tilbake i flokken som holdt seg i øvre halvdel av akvariet. Ikke helt i toppen, men fra halveis og opp til ca 5 cm under overflaten.
Hua er flink til å passe på de små, men noen av de mest eventylystne forsvant.
Bilde av en av ungene, synd at det bare nesten ble skarpt
I dag startet dagen dårlig, den dominante Apistogramma trifasciata hannen var død da lyset kom på. Er veldig redd for å miste den andre hannen. Får håpe noen av ungene overlever og vokser opp. Det skal være muligheter, ikke mange fiender i karet.
Men Apistogramma trifasciata hua kom ut med ungeflokken, telte over 30 stk.
Her er noen bilder.
Mor Apistogramma trifasciata med unger
La merke til at Apistogramma trifasciata fruen helst ville at ungene var høyt oppe i karet, med en gang noen prøvde å smømme mot bunnen ble de henta og spytta tilbake i flokken som holdt seg i øvre halvdel av akvariet. Ikke helt i toppen, men fra halveis og opp til ca 5 cm under overflaten.
Hua er flink til å passe på de små, men noen av de mest eventylystne forsvant.
Bilde av en av ungene, synd at det bare nesten ble skarpt
Postet 26.02.12 kl 21:44
Postet 26.02.12 kl 22:47
OHR: Takk for tilbudet om en ung Apistogramma baenschi hanne. Litt usikker på om jeg tør å prøve med en ung hanne til Apistogramma baenschi hua, hun er veldig maskulin og lite venlig.
Det er utrolig spennende å følge med på hvordan de forskjellige apistogrammaene oppfører seg. Får håpe det vokser opp noen Apistogramma trifasciata unger, så kan det bli muligheter.
Har fyrt opp alt av artemia klekkere så mat skal det ikke stå på for Apistogramma trifasciata ungene i hvertfall.
Desverre døde den andre Apistogramma trifasciata hannen i dag. Så nå er det dårlig stelt egenlig. Krysser alt av fingre og tær for at ungene skal vokse opp.
Det er utrolig spennende å følge med på hvordan de forskjellige apistogrammaene oppfører seg. Får håpe det vokser opp noen Apistogramma trifasciata unger, så kan det bli muligheter.
Har fyrt opp alt av artemia klekkere så mat skal det ikke stå på for Apistogramma trifasciata ungene i hvertfall.
Desverre døde den andre Apistogramma trifasciata hannen i dag. Så nå er det dårlig stelt egenlig. Krysser alt av fingre og tær for at ungene skal vokse opp.
Postet 27.02.12 kl 21:48
Endret: 27.02.12 kl 21:49
Apistogramma trifasciata unger tre dager gamle
Så langt og alt er vel med mor Apistogramma trifasciata og unger.
Har testet noe jeg hadde tenkt å prøve neste gang en apistogramma med små unger
ble klekket. Hobby Protogen Infusorier. Det er flere måter å bruke det på men det jeg
hadde lyst til å prøve var å få infusoriene til å komme i karet slik at apistogramma ungene fikk noe å spise. Det ser ut til å fungere utmerket så langt.
Putter noen "pellets" av Hobby protogen i karet etter at lyset slår seg av, vær kveld.
Det har de siste dagene krydd av infusoria i karet. Og apisto ungene liker det.
Utrolig artig å se hvordan magene til ungene endrer farge etter kostholdet.
Tok noen bilder av 3 unger som var på avveie fra mora i kveld, to med oransje mager fylt med nyklekt artemia og en med hvit mage fylt med infusoria.
Bilde 1 Her er det nyspist artemia å skimte i magen på Apistogramma trifasciata ungen.
Bilde 2 Her er Infusoria stått på menyen. De små hvite flekkene på bildet er ikke støv men infusoria.
Bilde 3 De tre rømlingene holdt seg nære bunnen av karet men moren og søsknene var helt oppe i overflaten og fanget artemia. Denne tassen her fikk nærbesøk av en Otocinclus macrospilus, og instinktivt slapp den seg ned på bunnen og ble litt mer spraglet og mørk i fargen.
Har testet noe jeg hadde tenkt å prøve neste gang en apistogramma med små unger
ble klekket. Hobby Protogen Infusorier. Det er flere måter å bruke det på men det jeg
hadde lyst til å prøve var å få infusoriene til å komme i karet slik at apistogramma ungene fikk noe å spise. Det ser ut til å fungere utmerket så langt.
Putter noen "pellets" av Hobby protogen i karet etter at lyset slår seg av, vær kveld.
Det har de siste dagene krydd av infusoria i karet. Og apisto ungene liker det.
Utrolig artig å se hvordan magene til ungene endrer farge etter kostholdet.
Tok noen bilder av 3 unger som var på avveie fra mora i kveld, to med oransje mager fylt med nyklekt artemia og en med hvit mage fylt med infusoria.
Bilde 1 Her er det nyspist artemia å skimte i magen på Apistogramma trifasciata ungen.
Bilde 2 Her er Infusoria stått på menyen. De små hvite flekkene på bildet er ikke støv men infusoria.
Bilde 3 De tre rømlingene holdt seg nære bunnen av karet men moren og søsknene var helt oppe i overflaten og fanget artemia. Denne tassen her fikk nærbesøk av en Otocinclus macrospilus, og instinktivt slapp den seg ned på bunnen og ble litt mer spraglet og mørk i fargen.
Postet 28.02.12 kl 21:43
Postet 28.02.12 kl 22:13
Apistogramma trifasciata
Er redd for å miste ungene til Apistogramma trifasciata, så jeg har kjørt vann bytte hver andre dag. 20 liter om gangen siden de kom fram. Dette ser ut til å ha fått fram trådalgene igjen.
147 literen før vannbytte
Målt ph til 6.8 så den holder seg veldig stabil.
Nitrat (NO3) ble målt til under 12.5 mg/l.
Artemia produskjonen går for fult, har vært litt raus med artemia eggene så det har endt opp med store mengder med nyklekt artemia. Har nå redusert egg mengden.
Da jeg er redd for forurensing av vannet om jeg gir for mye. Så restene av den første stor dosen ble delt melleom karet med Apistogramma trifasciata ungene, de litt større men en del færre Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ ungene, og det ble nok til ett fest måltid for de andre fiskene også.
Bruker både UFO metoden for artemia klekking dtte holder egentlig mer en nok til mitt bruk, så to slike ufoer hadde vært perfekt, mhar også en med større kapasitet med luft og hele pakka. Denne produserer store mengder. De to tilsammen så har jeg så langt hatt nyklekt artemia å servere de fem siste dagene.
147 literen før vannbytte
Målt ph til 6.8 så den holder seg veldig stabil.
Nitrat (NO3) ble målt til under 12.5 mg/l.
Artemia produskjonen går for fult, har vært litt raus med artemia eggene så det har endt opp med store mengder med nyklekt artemia. Har nå redusert egg mengden.
Da jeg er redd for forurensing av vannet om jeg gir for mye. Så restene av den første stor dosen ble delt melleom karet med Apistogramma trifasciata ungene, de litt større men en del færre Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ ungene, og det ble nok til ett fest måltid for de andre fiskene også.
Bruker både UFO metoden for artemia klekking dtte holder egentlig mer en nok til mitt bruk, så to slike ufoer hadde vært perfekt, mhar også en med større kapasitet med luft og hele pakka. Denne produserer store mengder. De to tilsammen så har jeg så langt hatt nyklekt artemia å servere de fem siste dagene.
Postet 01.03.12 kl 19:42
Apistogramma trifasciata unger
Apistogramma trifasciata ungene vokser sakte. De er nå to uker gamle. Håper at de vokser opp. Redd for overforing, redd for at de får forlite mat og at jeg ikke bytter vann ofte nok. Redd for det meste i det karet for tiden.
Her er et bilde av mine to Apistogramma bitaeniata hanner.
I karet til Apistogramma sp. ´wangenfleck´ er nå ungene så store at de spier alt.
I dette karet er det nå flere generasjoner Apistogramma sp. ´wangenfleck´.
Her er et bilde av mine to Apistogramma bitaeniata hanner.
I karet til Apistogramma sp. ´wangenfleck´ er nå ungene så store at de spier alt.
I dette karet er det nå flere generasjoner Apistogramma sp. ´wangenfleck´.
Postet 10.03.12 kl 17:58
2 uker gamle apistogramma trifasciata unger
Her er et bilde av en stor mosedott. Ser ikke ut som om det er mye liv her.
Men det er liv masse liv Står man stille og ser, oppdager man noe som rører seg.
Apistogramma trifasciata unger.
Og de er over alt.
Noen med magen fylt med nyklekt artemia.
På evig jakt etter noe å spise.
Det ser ut som om de kun trigger på mat som rører seg.
Så jeg skulle hatt litt eddikål eller microorm til de også.
Men det er liv masse liv Står man stille og ser, oppdager man noe som rører seg.
Apistogramma trifasciata unger.
Og de er over alt.
Noen med magen fylt med nyklekt artemia.
På evig jakt etter noe å spise.
Det ser ut som om de kun trigger på mat som rører seg.
Så jeg skulle hatt litt eddikål eller microorm til de også.
Postet 11.03.12 kl 17:57
Postet 11.03.12 kl 18:39
Postet 12.03.12 kl 00:14
Bilder av yngel
Problemet med å ta bilder av yngel er å få kameraet til å fokusere på de små fiskene, og ikke på alt annet, og samtidlig holde kameraet støtt (skulle brukt stativ men blir for lavt til å ta bilder i dette karet.) Så det er mange bomskudd mellom noen som er noenlunde skarpe.
Men liker utfordringer
Men liker utfordringer
Postet 12.03.12 kl 18:25
Postet 12.03.12 kl 21:34
Artemia
S i m e nUtrolig flotte bilder! S
Takk for det simen
I dag ble det ikke nyklekt artemia på apisto yngelen. En feilberegning førte til at neste dose ikke blir klar før i morgen.
Har testet ut artemia produksjon for å se hva som funker best og enklest. Og min erfaring er at temperatur er det viktigste for å få rask og god uttelling.
Kan ikke se at lys har noe invirkning på klekkingen, annet en som varmekilde.
(testet dette på fire måter, en klekking med god varme uten noe lys, med god varme og led lys som ikke ga fra seg noe særlig varme (2 watt), med 35 watts lyspære, og til slutt i romtemeratur) i romtemeratur tok det 3 dager og liten klekkeprosent. Med god temeratur (26-28grader) med og uten lys rett under ett døgn med bra resultat på begge to.
Apistogramma trifasciata ungene ser ikke ut til å være interessert i annet en mat som beveger på seg. Prøvde å gi dem frosne bosmider. De så maten og svømte for å se hva det var, men siden det ikke rørte på seg mistet de fort interessen.
Postet 14.03.12 kl 20:00
Apistogramma trifasciata unger tre uker gamle
Her kommer to bilder av Apistogramma trifasciata ungene som nå er en dag unna å være tre uker gamle.
Med magene fulle av nyklekt artemia, som stod på menyen i kveld.
RHD
Med magene fulle av nyklekt artemia, som stod på menyen i kveld.
RHD
Postet 16.03.12 kl 20:23
Postet 16.03.12 kl 20:41