Watership (side 18)

Jeg grubler litt på hva jeg kan skaffe meg av algespisende asiatiske fisk, men tror ikke hverken kinesisk algespiser , siamesisk algespiser eller flying fox er spesielt gode alternativer her i Asiatika... En gruppe ottoer hadde gjort seg, men de er fra "feil" verdensdel...

De seks amanorekene som går i dette karet i dag, ser ut til å stortrives fortsatt. Det virker som de er ganske hardføre og tåler mye, så det kan være at jeg bare går for en større gruppe med reker. Men da hadde det vært greit å ha noen som formerer seg i ferskvann, det gjør jo ikke amanoene.
Det der funderte jeg også veldig på, den gangen Godteskåla var ment å være et asia-kar. Begynte også med amanoreker, og så har det kommet viftereker og kirsebærreker. Tror egentlig det kunne holdt med disse, men nå bor det både super-rot og grenmaller der i tillegg...
Skal du ha reker som er mindre enn amanoene, går de rett i gapet på sjokkisene. De er helt rå på å ta reker!

Ikke så lett å finne asiatiske sugemaller, men trenger du det da? Jeg har ennå ikke skjønt at alle MÅ ha algespisere. Men Ottoene er veldig sjarmerende da

Men det er en del asiatiske maller som burde være mulig å få tak i. Denne siden har god oversikt og info: http://www.asiancatfish.com

Åhh, også er det en asiater som jeg har hatt selv: Brachirus Harmandi. Disse flyndrene er bare helt fantastiske å studere! Jeg hadde 2, den ene sultet i hjel, ville ikke spise. Den andre levde en stund og spiste som en hest. Tror kanskje de allerede var gammel når jeg kjøpte de, var utvokst i alle fall. men det er en fisk jeg kunne tenkt meg å prøve igjen.

Video av den ene i matfatet:

<embed src="http://www.youtube.com/v/STBcu2y2Jfw?version=3&;hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Jeg tenkte også litt på kirsebærreker her, Sissimor, men må kanskje revurdere det og kjøpe inn flere amanoreker i stedet.

Synes liksom bare jeg ha noen algespisere jeg - ikke umulig at jeg lander på noen ottoer i stedet for noe asiatisk. De er morsomme de flyndrene også, Lisbeth!
Skal sjekke ut den nettsiden du nevner!
Vi bor omtrent akkurat to meter fra marka og i går ettermiddag/kveld holdt jeg på med litt vårpuss av sykkel utenfor huset. Neo var selvfølgelig med og drev litt godbitsøk i gresset og passet på hva som foregikk rundt om. Vi har rådyr i området og i går kom tre av dem forbi hos oss. Neo syntes det var veldig interessant.

iPhonen kommer virkelig til kort når det blir litt avstand til motivet! Avstanden er under 50 meter. Kvalitetene er ikke så bra, jeg tar med et bilde og en liten filmsnutt likevel.

På bildet synes det såvidt en to gråbrune skikkelser (den ene med hvit rompe) litt oppe til venstre. På filmen kommer det to stykker vandrende fram bak den lille hytta.

<embed src="http://www.youtube.com/v/lyHOoHprYdo?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Rådyr er jo så fantstisk søte ;D

Jeg bor nesten i sentrum av Trondheim, men her vandrer det faktisk ganske ofte elg i nabolaget! Føler meg litt mer hjemme da, siden jeg har vokst opp på en fjellgård. Men rådyra savner jeg virkelig... Og uglene...
I går kveld fikk jeg sett en del til sjokkisene - de er helt nydelige der de nærmest svever fram. De er mye, mye penere enn eksemplarer jeg har sett i butikk - disse her glitrer det av - det ser ut som om de er brune med gullmønster.
Morsomme er de! De kan fint komme fram når jeg sitter foran karet, men så fort jeg er framme med mobilen for å ta bilder, da kjapper de seg rundt en rot eller inn i plantene. For ikke å snakke om da Neo var med og kikket (eller nærmere bestemt stilte seg opp ved siden av meg for å bli klappet...) - da stakk de fort da!

I går så jeg også en av haraene for første gang etter at de kom. Den lot seg tydeligvis lokke fram av sorte mygglarver den også. Fikk tatt et bilde av den, men plutselig fikk den nok av meg og spratt unna og gravde seg lynraskt ned i sanda! Skulle hatt det på film, men var ikke forberedt på det.
Det nederste bildet viser altså Hara jerdonien som har gravd seg ned - den brunsvarte buen er alt som synes av den.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Du har finere sand enn jeg hadde, kan aldri huske og sett haraene grave seg ned hos meg. men nå fikk jeg litt panikk -tenk hvis det ligger noen under sanda fortsatt som jeg ikke har sett??? Hjelp..
Haraen lå ikke så lenge under sanda før den føk videre i skjul et annet sted. De graver seg nok ned når de plutselig tror noe er farlig, tenker jeg. Men skulle det dukke opp flere hos deg, så får du bare si fra Lisbeth! Jeg henter jeg!
Lisbeth
Har du sett [URLBLOCK1]

Nei! Men det var noe å tenke på, ja!
En helg med mye uteaktivitet - det er jo helt vår her og da blir det litt å gjøre ute. Fikk likevel ryddet opp litt i Istjern. Der døde av en eller annen grunn all mosen for en tid tilbake. Nå har jeg satt inn hengemose i stedet og 10 nydelige orange reker har flyttet inn. Fikk tak i Golden Sunset Shrimp - Caridina sp. hos Dahls for et par uker siden.

Noen av dem er brune, men fine likevel. De vakreste er jo de som er helt orange. Har hørt andre som har orange reker som er veldig sky, men det er ikke disse. De er alle sammen mellom 1,5 og 2 cm lange.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

På videoen kan man se en av de brune litt ovenfor den orange, fra ca 10 sek ut i videoen.

<embed src="http://www.youtube.com/v/Oi6mcdxzD3o?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
En liten blindpassasjer fulgte med rekene. Ser da veldig ut som en liten guppy. Lurer på om det gikk endlers i samme karet som rekene. Den får bare gå her så lenge, men ikke hvis den begynner å spise på sine medbeboere altså!

Jeg har planlagt å ha 10 microdevario kubotai i dette karet etter hvert.
De oransje rekene er bare så flotte, veldig delikat farge på de
Hassel
[QUOTE=Lisbeth]Har du sett [URLBLOCK1]

Nei! Men det var noe å tenke på, ja!

Ser annonsen er inaktiv nå. Har du?

Virkelig flotte reker!
Lisbeth
Ser annonsen er inaktiv nå. Har du? Virkelig flotte reker!

Nei, rakk ikke helt det... var så mye annet i helgen...

Ja, rekene er veldig fine!
Under over alle undere! Glassrekkverket vårt ble ferdig i går! Det har bare tatt snaut 6 måneder... Det må da bli et pent prisavslag i alle fall, så lenge som vi har ventet.

Nå mangler jeg egentlig bare en litt behagelig stol og en skinnfell til bikkja her ved Asiatika, så er rommet ferdig.
[External Image]
Fint ble det jo, selv om det tok lang tid. Og ja, prisavslaget butde bli stooort...

Godstol og skinnfell er helt naturlig tilbehør til en akvariekrok
Takk, Sissimor! Ja, prisavslaget bør ikke være beskjedent!

Må jo selvfølgelig ha en godstol, ja! Og der jeg er, er som regel bikkja og - og han vil gjerne ha noe mykt å ligge på.
Da har kampfisken til gubben endelig fått dobbelt så stor plass å boltre seg på, 46 liter i stedet for 23. Og det likte han! Og så har han fått selskap av 12 kardinaltetraer. De var heldigvis ganske store. Han begynte nemlig umiddelbart å jakte på dem. Men han skjønte fort at de ble litt for store å spise. Her er et bilde og en liten video. Akvariets eier, som tidligere har sagt at han vil ha så lite grønt her, har nå sagt at fiskene må ha mere grønt.
Så nå har de fått tre moseballer og skal få litt vallisneria ganske snart.

[External Image]

<embed src="http://www.youtube.com/v/rmPMIP1g_TE?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Må bare ta med en liten videosnutt av Neo i dag også. Han har en greie med å klø seg langs husveggen, særlig etter at vi har vært på løpetur. Da må jeg bare forte meg å få av ham selen sånn at han ikke gnir den i stykker mot veggen.
Akkurat nå er det jo litt røyting på gang, så han synes nok det er greit å bli kvitt litt løse hår. (Høres ut som det er trafikkstøy hos oss, men det er vinden som bråker og til slutt blåser igjen døra).

<embed src="http://www.youtube.com/v/H24x3hk5I4w?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="284" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap