Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 18)

Ja - da har jeg funnet den forsvunne døde platy, og er nå sikker på at jeg har 5 voksne, og 5-6 småttiser igjen.

De 2 voksne hannene jager de 3 voksne hunnene, som tidvis plages en del. To av hunnene er ganske tynne, lenge siden de har vært gravide, og de ligger mye i vannoverflaten. De andre fiskene holder seg i alle lag - de små nederst/i midten og hannene ligger mye og gjemmer seg på bunnen/i huler når de ikke er på jaging av damer. Lurte litt på om det var oksygen, men de ligger like mye i vannoverflaten etter vannbytte (kjører 50% vannbytte ukentlig) som før. Tilsetter nå akvasafe i vannet selv etter lufting i tilfelle klor. Ikke hatt fiskedød på en uke.

Det er ingen nitritt/ammoniakk i vannet nå. Nitratverdiene er ganske høye - 10-15. Tilsetter GH+ ved hvert vannbytte, men ikke gjødsel til plantene, da det gror noe voldsomt nedi der av både planter og alger uten tilsetting. Lystid nede på 5-6 timer i døgnet - ingen sol inn i karet på denne årstiden.

Jeg har fått en slags hinne på vannet, og det kan virke som om de spiser på denne.
Jeg mater lite nå - pga lite fisk i akvariet og for å unngå mer algevekst enn jeg alt har. Lurer på om det blir for lite? Liten klype flakfor - kanskje 5-6 flak to ganger i døgnet, og noe småfor i tillegg. Tablett 1 gang i uken. Levendefor artemia - 1/2 rute hver lørdag. En matefri dag.

Småplatyene ser ut til å beite på alger, og ser ut til å ha mat i magen hele tiden, men noen av hunnene er altså veldig tynne. Ingen krok på ryggen på dem, men mye finneklemming på to av hunnene og tidvis en av hannene.

Venter fremdeles på medisin til karet, men er usikker på om jeg tør å bruke den. redd den vil knekke filterbakteriene.
Vurderer avlivning og tømming av kar
Da er enda en fisk død, den spiste i går og svømte i morges.

Det er opplagt at fiskene mine ikke har det bra, de er tynne, lite aktive, spiser lite, og dør jevnlig. 4 voksne platy igjen nå, av 26 fisk jeg har kjøpt siste tre måneder. De dør nok også.

Det er ikke ammonium eller nitritt i karet, og har ikke vært det på lenge. Allikevel dør fisk, også de som er kjøpt etter at karet var innkjørt.

Fiskene som er født i karet ser ut til å klare seg, de er 2 cm nå. De spiser og beiter og svømmer overalt. De voksne ligger øverst ved pumpa der vannet er stillest (rundt hjørnet for utblåset).

I tillegg er hele karet nå fullt av gufne hvite klumper. De er ikke på fiskene. Tenkte først at d kunne være mat som ikke er spist, men kan det vokse så voldsomt på den på ett døgn?

Har ikke målt vannverdier i dag, og vet ikke om det har noen hensikt. Jeg bytter og bytter vann, måler og måler, og like fullt dør de en etter en. Tror jeg bare lar det gå som det går.

Vurderer å avlive resten nå. Hvordan gjør man det mest mulig skånsomt?
Før du gjør noe slikt, bør du forsøke med behandling.

Først bør du kanskje prøve Esha Hexamita, i tilfelle dette skyldes tarm-flagellater. denne er ganske snill med filter-bakteriene.

Hvis dette ikke hjelper, en anti-bakteriell kur, som diskutert tidligere.

Får se om jeg fåt tak i det da, takk.
Antibakteriell kur bestilt og betalt, men ikke kommet i posten enda.
Det er bare hunnene som dør - skal jeg da bruke antibiotika i karet?
Enda en platy død i går/natt. Den var tynn og rar en stund, etter vannbytte i går hadde den helt klart problemer med å holde seg på "rett kjøl" - den hadde noen voldsomme krumspring i karet i stor fart, men når den "slappet av", fløyt den opp ned.
Jeg skulle ha avlivet den da - men jeg vet ikke hvordan man gjør det? Tar gjerne i mot noen "humane" tips til avlivning når man ser det går den veien. I dag var den i allefall død.

Det er hunnene som dør, hannene og de små platyene ser ut til å klare seg fint. En hunne igjen i karet nå - hun er tynn og sliter også med å holde seg på rett kjøl. Ikke spesielt interessert i mat (har lurt på om jeg mater for lite for de hunnene som føder)

Jeg tilsetter GH+ i karet ved hvert vannbytte, men ved testing nå, ser jeg at karet holder GH 5-6 pr i dag (dagen etter vannbytte - tilsetting). Det er jo for lavt for levendefødere, som helst skal ha MINST 9. Lurer på om det kan være grunne til de siste dødsfallene - siden det er hunnene som dør.

Jeg har nå fiskeyngel fra enda et kull i karet - bitte små som må være født en av de siste ukene. Ellers er det fisk fra to andre kull i karet som er blitt litt større. Tenker at siden det er hunnene som dør, og de har annen adferd enn hannene, kan det være både jaging fra hanner, og belastning ved graviditet/fødsel som kan ta dem?

Jeg vet jo at en hunn på to hanner er veldig belastende for henne, men jeg har ikke særlig lyst til å kjøpe flere platy-hunner slik status er nå. Jeg hadde jo to hunner pr hanne, men når hunnene dør opplever jeg det som litt meningsløst å bare kjøpe nye, og vil uansett ikke ha flere fisk på en stund. Antar det betyr at vi mister siste hunnen vår.

Det jeg lurer på nå er:
- Hvordan og hvor mye hever jeg GH om jeg skal gjøre det utenom hovedvannskift (40-50%)
- Annet jeg kan gjøre for den hunnen jeg har igjen?
- Bør jeg starte med antibiotika-kur nå, når verken hanner eller småfisk ser ut til å ha problemer eller avvente?
Kan du evakuere de syke til mindre kar/bøtter/el.l.? Og om du bestemmer deg for å medisinere, gjøre det der? Mindre medisinbehov også.

Jeg ville fått de ut av situasjonen i litt hjemmekoselige beholdere med noe grus, javamose o.l. og mye vannbytter med ferdigbyttet akvarievann. Da slipper og hunnen å bli jaget så mye før du har kontroll på situasjonene og får større sjans på overlevelse.
Vil ikke kuppe denne tråden, men overskriften var så treffende at jeg bare må få ut min frustrasjon. Håper det går bra.

Var innom en dyrebutikk i dag, skal ikke nevne noe navn, men det er ikke en butikk jeg bruker til vanlig. Jeg hadde bare litt tid til overs i dag og jeg så fra vinduet at de hadde noen flotte røtter og kvister der inne som var verdt turen inn, vel nok om det.

Det var allerede en far og en datter der inn, kan tenke meg hun var vel 5 år gammel. Hørte de skulle ha fisk, og jeg tok turen inn på fiskeavdelingen også bare for å se hva de hadde. Blir lettere sjokkert; De fortalte de hadde kjøpt ett akvarie i går, ett slikt lite Junior Aqua Start eller hva det het, fyllt vann i det i går, og i dag ville de ha fisk. (vel den fella har flere gått i) Men nå begynner det virkelig å ta av. Datteren ville ha 2 store gullfisker, ok sier damen i butikken, hvor stor er tanken? Ca 25 liter... Ok. Og så ville datteren ha 4 stk slike røde med svart stripe på (fikk ikke med meg hva fisk det var) "Det er ikke så lurt, de passer ikke så godt med gullfiskene" sa damen. KUDOS. Men så begynnet hun å mase på sin far: "Men pappa, jeg vil ha slike" Og faren sier at hun skal få slike også. Og da sier damen i butikken: "Ja oki, de kan lære seg å bli venner" HALLO? Kjente jeg ble kraftig provosert, men valgte å holde kjeft. Men det tok jammen ikke slutt, hun plukket ut 4 fiskearter til og damen i butikken plukket de villig til henne.

Og så kommer finalen: Faren: "hvor varmt bør vannet være?" Ca 25 grader sier damen. "Kan jeg koke vann i vannkokeren og slippe oppi litt forsiktig så tempraturen blir rett?" "Jada det går sikkert fint om du er forsiktig" fikk han til svar "Ok, får ta det i morgen" sier han.. Så da har han tenkt å hive kokende vann i etter fisk er på plass...

Enten så var hun dama full, eller så hadde hun null niks peiling, eler så ga hun totalt blaffen etter datteren begynte å syte over at hun VILLE ha slike fisk.

Vel jeg klarte ikke holde meg, og pratet med faren i butikken og spurde om det var første gang de hadde akvarie, Joda det var det, og jeg var villig til å gi han noen tips. Men ble blank avvist at dette var da ikke noe problem. Fisk er fisk, vann er vann....

Blir helt skremt.
Dette hender nok rett som det er, rundt omkring i landets dyrebutikker. Skremmende er at dyrebutikk-damen ikke hadde styrke til å stå imot, at en femåring har slik kontroll over sine foreldre, og at et voksent menneske har så lite respekt for levende liv.

Det jeg lurer på er hvordan faren kommer til å føle seg når dette går galt. Tro om en irritert far med en argsint datter kommer tilbake til butikken og legger skylden på dem ?
Er det kun platty som dør?
Jeg lurer på om det kan være at det er for mye innavl og de er svake pga dette.
Er det noen som vet noe mer om dette?
Neida, vi har mistet 13 guppy, en kampfisk og to maller også. Men det er bare platy igjen nå. Ingen dødsfall siden siste innlegg. Egentlig litt dumt, jeg er skikkelig klar for å tømme tanken og begynne på nytt etter en god pause.mmen som d r nå får jeg holde koken.
Det er ikke mye innavl i mitt kar foreløpig, ingen kull store nok til å sette i gang egen produksjon foreløpig.
Kull 3 vokser til og jeg tror hunnen er gravid igjen. Ikke fordi hun er rund, hun er syltynn, men spiser godt. Mest tror jeg det fordi hannene ikke er på henne nå, de gjemmer seg mest men har begynt å være mer fremme også.

Vet ikke om d har hensikt å medisinere enkeltfisk, jeg er redd d r sydom i selve karet. Makter heller ikke egne boller med egne vannskift nå, henger så vidt med på ukeskiftene jeg nå, og er fryktelig demotivert. Bakteriekuren har blitt stående pga som jeg skrev over at barn og hanner virker friske.
Siste voksne hunnplaty døde julaften, etter å ha født et nytt kull. Så nå er det to hanner og fem små i karet. To uker uten dødsfall nå. Ny rekord snart. Er så lei meg for alle vi har mistet, liten glede i karet nå, selv om småfisken vokser og plantene gror som bare det. Venter bare på neste døde fisk.

Om vi kommer gjennom januar med alle 7 i live, blir det kjøp av to-tre ancistruser. Mye alger nå, småfisken beiter, men ikke nok. Men vil ha en måned uten dødsfall før nye fisk er aktuelt.
Sissan
Om vi kommer gjennom januar med alle 7 i live, blir det kjøp av to-tre ancistruser. Mye alger nå, småfisken beiter, men ikke nok. Men vil ha en måned uten dødsfall før nye fisk er aktuelt.

Det gjorde vi ikke
Vi mistet en platy hann 14. januar, og den siste nå i dag.

Så da er alle fiskene vi har kjøpt døde. Karet bebos i dag av 5 stk platy som er født der. De har varierende størrelse, og jeg tror ikke noen hunner er kjønnsmodne. Om det er noen hunner. De to som det går an å se kjønn på er hanner.

Og med dødsfall i dag må eventuelle ancistruser vente en måned. Så enten fortsetter dødsfallene på de små, eller så blir det muligens kjøp av algespisere 1. mars.


Jeg bytter fremdeles 40 % av vannet hver uke, og tilsetter GH ved hvert vannbytte.

Har ikke renset filtre siden jeg skrev om det sist, DVs en gang siden oppstart av karet.
Har skylt litt i dag - dvs. ikke klemt på filtrene, bare tatt dem ut av boksen og "viftet litt" med dem i en bøtte med akvarievann. Vannet ble svart, og det kommer god strøm ut av pumpa igjen nå, den var blitt litt slapp.
Skal teste vannverdier igjen nå om en times tid for å se om rensen gir en peak i giftverdier.

Verdier i karet før vannbytte:
NH4: 0
NO2: 0,025
NO3: 5
GH: 8
PH 6,5 (laveste jeg har målt)

Jeg har ikke medisinert akvariet enda, da jeg ikke klarer å se at det er flere syke fisk. De to som har dødd i januar, har blitt mobbet i hjel av de små. Sannsynligvis fordi de var syke/slitne (den ene hadde vært med oss gjennom alt siden september 15).

De små viser ingen tegn på sykdom, men de vokser VELDIG ujevnt.
De så en periode ut som om de kom fra to kull - fargemessig og størrelsesmessig. Vi har tre røde og to gule. Nå er imidlertid den ene gule 3 ganger så stor som den andre, og de røde har også veldig ulik størrelse. De går imidlertid godt sammen, ingen jaging dem i mellom så langt. Men de største har jaget på de voksne fiskene som nå er borte.

Litt spent på hva som skjer nå når det bare er innfødte igjen. Jeg venter egentlig litt på at karet skal bli tomt så jeg kan starte på nytt og på rett måte. Men det hadde jo vært litt kos om de som ble født der overlevde også, så jeg vet ikke helt.
Hei Sissan, hyggelig å se deg igjen her Mindre hyggelig at fisk fortsetter å dø, såklart. At yngelen klarer seg, syns jeg kanskje tyder på at det ikke er noe feil i akvariet ditt, ihvertfall? Men pHen din er for lav for platy nå. Hva er pH i kranvannet?
Hei kuledrøm , og takk for hyggelig melding!
Ja, ble overrasket over phen. Lenge siden målinger nå, har vært lite fisk, lite død og ganske rolig, så har ikke målt. Målte i dag forsi jeg skjønte at jeg måtte rense litt på filter og ville se hva som skjedde etterpå.
Det som skjedde var at nitritten gikk til under 0,05 og ph steg til rundt 7.

Husker ikke hva ph i krana er, men tror den er på 7-7,5. Skal teste ph i bpde kar og kran i morgen ettermiddag. Hvordan hever man ph da? Kanskje jeg skal hive tilbale noe av de hvite steinene jeg tok ut?
...jeg har også tenkt at når yngelen lever og vokser kan ikke karet være helt sykt.
Har ikke mistet noen av ynglene som har overlevd munnfull-størrelsen, men de vokser som sagt ujevnt. En av de største svømte med hodet opp og halen ned (ikke helt, og mulig det var lek) etter vannbyttet i dag, men ellers er de rolige, spiser godt og oppfører seg normalt. Beiter en del alger om de ikke får mat og har alltid rundere mager enn fiskene vi har kjøpt.
...oooog der døde den første av ynglene (som ikke er det lenger men 2 cm lange fisk). Frisk i går, død i dag, så fin ut til det siste.

Da venter jeg bare på at de siste 4 dør, så tømmer jeg karet, tar meg noen måneders pause og kjenner etter om akvarium egentlig er noe for meg.

Jeg blir så fryktelig lei meg når fiskene våre dør - selv nå etter så mange. Og nå er det første fiskebaby vi har fulgt fra 5mm lengde til stor som blir borte, og jeg orker egentlig ikke fortelle mine egne barn det. Kanskje er jeg ikke tøff nok til å ha dyr
Hva gjør jeg galt?
Jeg tenker at noe jeg gjør må være feil.

Enten gjør jeg vannbyttet galt. For fort? For mye? For mye GH+? For mye aquaclean (eller hva det heter)? Eller for lite?
Det er jo ikke gift i karet, unntatt bittelitt forrige gang, og det er lenge siden sist. Men jeg måler jo ikke hver dag da.

Eller så mater jeg feil. Kan det være noe feil med frossenforet? Erter? De forvelles jo og spises stort sett av sneglene.

Jeg kan ikke forstå at en bakteriell sykdom skal kunne ta knekken på dem en og en med 2 ukers mellomrom (unntatt nå siste), mens de andre tilsynelatende er friske.
Leit å høre, Sissan
Ihvertfall tror ikke jeg at du nødvendigvis har gjort noe feil. Litt usikker på det du kaller Aquaclean..er det Tetra Pond AquaClean ? Det er i så fall ikke et vanntilberedningsmiddel, men et enzym-preparat som skal bryte ned organisk avfall (hovedsaklig i dammer). Men det var kanskje Aquasafe du mente ? Dette skal jo fiskene tåle godt.

Bakterier kan virke på den måten, ved at fiskens immunsystem slites ned. Innvendige parasitter er annen mulighet som også virker relativt langsomt...fiskene står imot lenge, men må til slutt gi tapt. Hadde et tilfelle av dette for end el år tilbake...fiskene døde stille rolig med jevne mellomrom og jeg fant ikke ut av hvorfor før jeg prøvde med mat dyppet i ParaGuard...da ble det slutt på mysteriet.

At du ikke ser så mye utvendig på fiskene er ikke så rart. De er programmert til å oppføre seg så naturlig de bare kan helt til siste slutt.
Takk for svar Silvershaded. Jeg bruker Seachem Prime, husket bare ikke hva det het. Du anbefalte den for noen sider siden, så jeg kjøpte den.

Jeg bestilte ikke de kurene du anbefalte, orker ikke bestille dyre ting fra utlandet nå. Kjøpte det eneste jeg fikk tak i i Norge - Sera Baktopur og Sera Baktopur Direct. Men jeg har ikke brukt det - vet ikke helt hvordan, og er ganske umotivert. Føles ikke som om noe hjelper. Litt umotivert etter at mange store og hyppige vannskifter, innkjøp av gud vet hva (brukte MANGE tusenlapper på skjulesteder, annen mat, vannprøver, andre filtre, vannbytteutstyr osv) og mye tid og bekymring ikke har klart å stanse fiskedøden. Har ikke så mye energi igjen rett og slett til å finne ut hvordan jeg kan klare å redde de siste fire små.

Jeg er vel litt der (som jeg vet dere ikke liker her inne) at dør de så dør de. Og må det ekstrainnsats til er det synd, for jeg er tom, og det er ikke bare på akva-fronten for å si det slik.
og så savner jeg Prince. Kampfisken på profilbildet mitt. Vanskelig å svelge at mine dumme valg gjorde at vi mistet ham.
Jeg vet at kampfisk kanskje ikke er den poppeste arten her inne, opplever at mange syns den er oppskrytt. Men den vi hadde var en utrolig morsom og sosial fyr. Det blir nok kampfisk igjen en gang. Men da UTEN platy og guppy i samme hus.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap