Aggi sitt akva-kaos :D (side 19)

Du får holde av en vegg til reol da vettu
Ja, om salget av leiligheten går med overskudd, så kan det nok bli reol.

Fordelen med leilighetene her er jo at hele konstruksjonen er av betong, så det bør jo tåle litt.
Håper det blir aukson i Bergen til høsten, får då blir det kanskje mulighet til å shoppe litt. Har grusomt lyst på saltvann! :O

Foreløpig har eg omtrent ikkje tid tilå se på fiskene en gang...

Annonsen på leiligheten er allerede på finn, og visningen holdes på mandag. Stresser vettet av meg for å få alt på stell.

Ville vært kjempetabbeom det plutselig skulle dukke opp en krise i karene akkurat på visningsdagen.

Ser for meg nitritt, svevealger og flytende fisker.

Drømte akkurat om det hin natta.
Masse folk kom strømmende, og akvariene var bare grønn, stinkende suppe...
Vann begynte å renne utover golvet...

Sant nok har eg ikkje vært like flink å ha karene helt på stell, men dette var heldigvis bare en vond drøm... :O *Sukk*
Nå er leiligheten solgt, og eg har drømt om akvariene mine igjen.

Drømte eg skulle flytte, og at eg i den anledning skulle tømme karene.
Av en eller annen grunn, så fant eg ut at det var best å håve alle fiskene opp i badekaret mens min datter badet. (!)
Det var plutselig veldig lite fisk igjen, og dette kunne eg ikkje skjønne. -Helt til eg sto med en babykrokodille i håven....
Og så gikk eg i butikken for å bytte den, og sa at eg ville ha noen fisker som passa i badekaret sammen med dattera mi....
Lenge sia eg har hatt til til å skrive her nå...
Flyttinga er over, eller forresten, heilt over er den ikkje... Bor fortsatt i kartonger...

Hadde fiske-ulykke under flyttinga. Ein heil ancistrusfamilie døde av nitritt da eg fjerna alle plantene i karet, og lot fiskene være igjen. Dei hadde filter og alt, men det er mulig det var strømbrudd om natta, for timeren gikk plutselig veldig feil.

Nå er det såpass få fisker igjen, at alle får plass i ett kar. Der skal dei få lov å være til høsten kommer.

God midtsommer folkens!
Ekstremt lite akvaristisk som har hendt meg i det siste, og det viser jo i denne tråden...
Men i dag fekk eg endeleg lys på badet i min nye leilighet, ved hjelp av ein eletrikar.
Han fortalde at han hadde akvarium med gullfiskar, og hadde problem med å få gullfiskane til å la vær å spise plantene. Då fekk han ein dott javamose av meg, som han kunne prøve, med innstrukser om å gi litt agurk, slik at det er ein sjangse for at fiskane lar mosen være i fred.

Måtte flire litt av meg sjøl etterpå... Stakkar gubbe.. Tenk at eg gir frå meg mosedotten til første personen som kjem inn her og nevner ordet akvarium...

(Om noken lurer på kva som har hendt, sidan eg plutselig har endra skrivemål, så kan eg fortelje at eg snakker nynorsk dialekt, men har gått på bokmålskule nestan heile tida. Derfor har eg skrive bokmål i mange år, men prøver no å øve meg litt på nynorsk. Håper de tåler det, om eg skulle knote litt....
Alltid morsomt å lese innleggene dine så at du skifter målform spiller ingen rolle for meg ihvertfall
Humor glede å sorg
Aggi kan ikke du skrive ei bok: Om gleder og sorger med akvarie hobby'n med din humor å vinkling så er jeg sikker på terningskast 6++ : Har nå lest 4 av dine tråder og jeg ler så jeg rister, men lell så ligger alvoret der, herlig måte å vinkle ting på.
kommer til å følge dine tråder.
PS kloreke uten klør spiser revet oksehjerte åsså de med klør: her elsker døm det

Per

ang: rekke opp handa i snile tråden rekker opp begge :-P

Håper dattra er like glad i akva ennå
Takk skal de ha!
Trur kanskje det er vanskeleg å skrive ei bok slik som innlegga er her. Mange av dei trådane eg har skrive i er jo i samhandling med andre forumbrukerar, og mykkje er skrive på impuls.

Den som kan skrive ei heil bok på impuls, den trur eg må gå på duracell og speed samtidig. Speed er bannlyst her i huset, og duracell er så sjeldan eg bruker.... :P

Måtte sjekke snegletråden for å sjå ka eg hadde skreve der for å skjønne handsopprekkinga di, Blondviking. Men må dessverre sei at sidan oppdrettet var så mislukka, så er eg nok den siste til å undervise i slikt...
Godt du ikkje har funne dei værste off-topic trådane mine, for eg veit ikkje kor populære dei var hjå moderatorane... ;D

Bok
om du eller noen som kan det samler sammen dine innlegg så blir det ei herlig bok

Per
elsker stilen din
Jo, takk for det. Men dette som ligg her er jo allereie publisert...
Og den som skal sile mine innlegg, få litt av ein jobb....
Trur det er ei stund sidan eg runda 7000 innlegg. :S Moro har det vore lell.
I dag har eg konstantert ein aldri så liten julekrise.... :o
Det skulle ha vore ein flott dag i dag. Nesten alt er klart til jul, og det lille som er igjen skulle ha gått som på skinner.

MEN i dag av alle dager, som eg til og med har bursdag (ja egentlig er ikkje det så stort, akkurat, for eg har aldri tid til å feire denne dagen likevel), så vakner eg med halsbetennelse og feber.

Jaja, tenkte eg, det skal vel gå bra likevel. Eg skal jo bare lage jul til tre personer utenom meg, så det går vel fint, det...
Eg står opp og vekker dattera mi, og finner ut at ho og har feber...
Då går eg og legger meg og sover dagen vekk.

Når eg så står opp, og løfter akvarieluka for å gi fiskane litt mat, så ligg jammen meg lysarmaturet nedi vatnet. :O
Det er eit slikt billig Hailea-kar eg har, og heile armaturet er hengt opp i ei beskyttande hylse av plast. Det er bare det at plasten på oversida tydeligvis ikkje har tålt varmen, og har smuldra opp, slik at festene til lokket har knukke... :O

Hurra for meg, og god jul, tenker eg då... :S


Kriseplan.... Joda eg har ei kriseplan... Det er bare det at eg ikkje har andre akvarier oppe og går... Eg må fylle eit heilt tomt kar og flytte alt over, og det var ikkje akkurat det eg hadde lyst å gjere i dag. I dag skal eg egentlig shoppe inn julemat, bake brød og ta siste husvask... Det einaste eg har lyst til nå er å gå og legge meg igjen... :O

Ka blir det neste???

God jul, forresten!
I dag har eg gjort den første akvaristiske investeringa siden innflyttinga i den nye leiligheten. -Eg har kjøpt inn ein stim med grønne tigerbarber. Utrulig flotte og fargesterke fisker. Livlige og.
De kan være nappete av seg, men eg har ingen slørfisker der disse fiskene skal være, så det kjem nok til å gå bra.

Kjøpte litt planter og, for den jungelen av mose eg hadde, ser bare ut som ein stor floke for tida. Den har vokst seg så tett, at det ser ut til at den har begynt å selvdestruere.. :O Så nå skal det blir litt meir akva-stell, tenker eg...

Måtte forresten planlegge heimturen nøye. Posen blei pakka godt i avispapir, sjølvsagt....Men det er jo så kaldt, at ein kan ikkje bli ståande ute og vente på bussen i det uvisse. Rett fra senteret, ett minutts venting, og rett inn i oppvarma buss. Så er det heldigvis bare å gå et par minutter i kulden før vi er heilt heime. Nå ligger posen og lunker seg. Satser på at turen har gått greit.
I går kveld tok eg ein stor sjangse. På liv og død.... :O
Eg fant ei innvendig eheimpumpe fra mitt aller første akvarium, og tenkte at YESS! Den må eg teste! Og det gjorde eg. Den funka fint.
Eg glømte å tenke på ein ting, og det er at eg fikk mitt første kar då eg var ca 10 år! Og nå er eg 36...
26 år gammalt filter!!!
Gammalt nok til å grille både personer og fisk.... -Eller?
Virker som om filteret funker heilt fint, bortsett frå at sugekoppene er blitt harde... Men jammen klarer sugekopper å bli harde på mykkje kortere tid enn 26 år... Eg har sugekopper på rundt 1 år som er klare til søppla... :O

Nok om det... Tar eg en stor risk, eller? Svever eg og dattera mi, og alle fiskene, i akutt livsfare?
Så lenge du er obs på det tror jeg nok det skal gå greit, kommer jo litt ann på hvordan det har blitt oppbevart og slike ting.

Er egentlig utrolig mange gamle ting som fungerer mye bedre enn nye, for det de er bygd for å vare.
Ja, det er sant! Det ble heldigvis godt reingjordt før det blei lagt vekk ein gang for maaange år siden. Det er mest kor god isilasjonen er rundt motor og ledningsinntaket er, eg er bekymra over, men nå har det gått ei stund, så eg satser på at det kan brukast. Nå er det plassert i et kar med filtrering fra før, så får det gå slik til det er innkjørt.
Hilsen til alle
Fiskehobbyen er blitt mektig neglisjert de siste par årene, dessverre. Har ETT kar oppe og kjører, og det er kun på "need to do"-basis. Et par reker, et par ancistrus og ei kampfisk-ho har rikelig med plass i 96-literen. Kampfiskdama er over to år nå, så eg venter egentlig på at ho skal si god natt, hvilken dag som helst, men ho er i uforskamma fin form, så kven veit?

Planen er å muligens starte et rekekar uten rovfisk etterhvert, hvis tid og mulighet ligger tilrette.
Eg har brukt uhorvelig masse tid på trening og diett i det siste, så eg har neglisjert dette forumet og, men husker at vi hadde det fryktelig moro iblant. Hehe.
Kom akkurat på denne tråden i dag, og fant ut at eg skulle skrive en liten hilsen.

Nå blogger eg litt på et muskelforum, men AKK! De har ikkje den samme våte humoren som her. Merkelige greier.

Ååå, så artig å høre fra deg! Du har vært savnet!

Har ikke vært så aktiv selv det siste året og driver og trapper ned. Av og til savner jeg forumet og stikker innom en tur, men det er ikke mange igjen av "gamlingene" og det er antagelig slik det bør være. Godt å få inn friskt blod med nye idèer innimellom

Veldig koselig at du er innom forumet igjen. Jeg har savnet humoren din. Og deg.
Tante Astrid
Ååå, så artig å høre fra deg! Du har vært savnet! Har ikke vært så aktiv selv det siste året og driver og trapper ned. Av og til savner jeg forumet og stikker innom en tur, men det er ikke mange igjen av "gamlingene" og det er antagelig slik det bør være. Godt å få inn friskt blod med nye idèer innimellom :)
Så kjekt at noen er aktiv fortsatt! Egentlig litt synd at det er få igjen. Men eg er jo ikkje bedre sjøl. Hahaha. Prøver så godt eg kan å ikkje bli forumavhengig, siden eg helst skal løpe rundt som en gal istedet. Har våga meg inn i BIKINI på badeland i sommer, og det er et gigantisk steg for meg. Snart skal eg bli som fisken i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Halvorsen
Reklame for plussmedlemskap