Turnips sin akvariedagbok (side 19)

Takk takk Jeg har atroene i kar sammen med pandaene og green lazer. Bruker ikke varmekolbe, så tempen holder seg fin der. Eneste er de varmeste sommermånedene, da kan det bli for varmt om været er bra. Men da kan de evt. flytte ned i storkaret i kjelleren, der er det så kjølig at det skal gå bra.

Jeg er veldig fornøyd, for de er ikke særlig sky, er masse fremme så jeg får beundret de.
Oi, her var det mye cory action! Gratulerer.
Jeg har lyst til å drette gruppa mi med C. Pygmaeus, har du mye strøm i karet ditt? og har du sett noen biotop bilder noe sted?.
Ja det er morro å ha coryer for tiden Jeg har veldig lite strøm i karet til pygmaeusene. Eller, jeg har karet så stappfullt av planter at de bremser bevegelsen i vannet veldig. Jeg hadde faktisk et ekstra powehead oppi der før for å øke bevegelsen litt, og det var dagen etter jeg tok ut dette de lekte for første gang, så det er mulig de liker rolig vann.

Jeg har ikke undersøkt noe særlig ang. biotop, men har som sagt karet fyllt med planter, mange med små blader, og de liker å legge eggene under disse. I tillegg liker de å ligge å hvile oppi plantene.

Jeg har ph på 5.5-6 og gh på omtrent 0.

Jeg ser også at det virker som om de trives mye bedre i 160-literen de bor i nå enn 90-literen de bodde i før.

Håper du kanskje fikk et tips eller to her?

Du må ha lykke til med dine!

Yepp, det høres omtrent ut som der de bor nå , da er det bare å utstyre seg med kaffe, lupe og tålmodighet.

Noen bilder av mine nydelige, men underlige Caridina cf. cantonensis tiger. Jeg synes ikke de likner så mye på bilder jeg har sett av arten, og lurer på om det stemmer at dette er rett navn på reken?

Dessuten ser det ut til at hannene har stripene mens hunnene er brunaktige i forskjellige variasjoner...? Underlige greier...
turnips
Noen bilder av mine nydelige, men underlige Caridina cf. cantonensis tiger. Jeg synes ikke de likner så mye på bilder jeg har sett av arten, og lurer på om det stemmer at dette er rett navn på reken? Dessuten ser det ut til at hannene har stripene mens hunnene er brunaktige i forskjellige variasjoner...? Underlige greier...

Hei turnips og takk for mailen,
ikke tigerreker og ingen underlige greier . Det er bare en art som er litt meir sjelden i akvariene. Med rekene kan eg aldri være helt sikker men med 80% sikkerhet er det Caridina babulti som du ha. De er svært variabel og den stripete varianten heter Caridina babaulti "stripes". Eg er ikke sikker hvis den "stripes"-varianten kan være like variabel som de andere varianter fra C. babaulti men eg tror det sterk. Du har iallfall fått den finaste varianten i akvariet ditt og eg er litt misunnelig :o Eg hadde jo 15stk av disse sjølv for ca. ett år siden men fikk de ikke til. Eg tror de liker seg bedre med litt høgare GH/KH/pH. Bløtt vann som de hadde hos meg var vel ikke optimal.Men kan også være at temp. var for lave. Caridina babaulti skal vel være en av de få dvergreke-arter som trives best ved høgare temperaturer.

Kor mange av disse har du? Eg kan ikke tro, at det er kun hannene som er stripete. Kan du si noe om vannparameter (GH/KH/pH/temp./osv.)?

Dette er spennende!

Helsing,
Micha
Nei guri, de tigerrekene dine var jo dødskule! Aldri sett sånne
Lisbeth
Nei guri, de tigerrekene dine var jo dødskule! Aldri sett sånne

Nei jeg har heller ikke sett disse annet enn i mitt eget kar Og nå som Michael har opplyst meg litt vet jeg altså at dette ikke er noen type tigerreke, men Caridina babaulti "stripes". Disse rekene har noen merkelige striper, mest av alt ser det ut som om noen har tegnet de på med vannfast sort tusj
Her er et par bilder av mine "blå" reker, som dukker opp i alle mulige farger og variasjoner:
For noen flotte reker! Morsomt når de har så markerte striper
Driver og rydder i bildene mine og fant disse tatt av et par Corydoras sp. green lazer like etter jeg fikk de. Håper ikke jeg har postet bildene før, tror ikke det, for de ble litt mørke og blasse, men syntes de var litt søte da
Mørke høstkvelder og drittvær ute gjør sitt til at det skjer litt i karene her i huset. Har fått ryddet og sortert litt, bla endelig fått ned innbyggertallet i 180-literen.

Nå består beboerne der av 15 voksne Corydoras panda med en del avkom i forskjellige størrelser, 6 unge Corydoras atropersonatus, et par voksne L-144 + tre bittesmå, 10 Nannostomus eqes og masse blå reker. Har fått satt inn en rot også, veldig fornøyd med å få fyllt opp litt i høyre enden av karet der det har vært litt åpent. Har hatt meg en seriøs luking også, bare praktisk plantefjerning foreløpig, men nå som jeg har fått bort en del jungel kan jeg sette meg neg og finne ut hva jeg skal gjøre på detaljnivå. Luksus!

Nydelig kar ,du er fantastisk flink til å få karene til å se flotte ut
Tusen takk Sølvi, det var hyggelig å høre! Du vet, når det regner så mye som det gjør her i Bergen har jeg heller hage inne

Men så er det jo ikke alle karene som ser like bra ut til en hver tid, da... Har ett jeg sliter litt med inspirasjon til nå, tenkte å legge ut noen bilder av det og se om jeg kunne få noen tips av folket her inne på forumet for å komme videre...
Litt tips er alltid greit å få ,burde kanskje gjøre det samme selv.
Har ikke grønne fingre enten det gjelder ute eller inne
Jeg synes du hadde noen nydelige kar Sølvi! Særlig sortvannskarene med redmoorerøtter (er det de heter er det ikke?), eikeblader og enkel beplantning misunte jeg deg. Jeg vil også gjerne gjøre det enkelt, men ender alltid opp med for mange typer planter så det ser rotete ut.

Prøver for eksempel fortsatt å kutte ned på antall arter i 160-literen (se bilde), men så finnes det jo så mange fine planter at jeg synes det er vanskelig å kvitte meg med en art for godt, og dermed blir det et salig kaos.

Vil gjerne være minimalist, men har for lengst innsett at det ikke funker for meg. Forsøkte meg for eksempel med et tanganyika-kar, men klarte ikke slå meg til ro med all den ubrukte plassen i karet - så det tok ikke lang tid før det også ble fyllt med planter
Du vet vel at vi to må ha planter for å trives

Det var noe voldsomt med omveltninger du har gjort denne uken da, jeg har bare jobbet jeg så orker ikke'no når jeg kommer hjem om kveldene. Er det blitt slik det skal være nå da?

Jepp, må ha planter, bare må ha planter

Njaa, har vel ikke gjort så grusomt mye, annet enn å tømme ut overskuddfisk av 180-literen. Resten av adolfoiene og en del pandayngel ble hentet, de 6 green lazerne flyttet til 80-literen, der de koser seg, ser det ut som, (og Nannonstomus digrammusene blir hentet i morgen).

...Men så er det jo det da, at begynner man å flytte noe fra et kar, sprer det seg gjerne, og plutselig er det små prosjekter på gang i alle karene

Og siden adolfoiene er noen smartinger måtte jeg som fryktet plukke ut omtrent all innmat og rotet opp det meste av plantene under veis- og vips fikk karet en liten makeover i samme slengen. Jammen noen smarte adolfoier du har avlet frem Ane, glad dette er siste gangen jeg måtte fange de inn, for de ga meg litt av en kamp!
Du er nå vel snill Maren ,takk skal du ha. Det må bli enkel beplanting hos meg siden jeg ikke får dette med planter noe særlig til. prøver å få det litt til i 180 literen men det er ikke så mye som trives der heller

Så derfor er jaeg ganske misunnelig på dere som får det så godt til.

Dumt jeg ikke visste at du skulle selge Adolfoiene dine ,har satt de p ønskelisten igjen
Men kanskje like greit for begynner å få plassproblemer.
Hehe, ja de er noen små jævler (unnskyld uttrykket). Da jeg skulle selge 60 literen de gikk i måtte jeg til og med plukke ut bakgrunnen og tror du ikke det hadde klart å skvise seg hele TRE adolfoier inn bak der! Fatter det ikke altså...

Nei nå skal jeg starte med ukens vannbytte, snegleskvising og luking, så håper jeg på å få tatt noen bilder etterpå
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap