Småtteri og spekulasjoner (side 19)

Humunukuapuaa
Ut fra filosofien om at et bilde er bedre enn ingenting, og for å overgå fiskebasen i å faktisk ha et bilde av arten, presenterer jeg herved: [B]Ni nannoer i posen under akklimatisering.[/B] .


He he, ja du kan jo prøve. Grattis med flott liten nanno!

Forresten, jeg syns posebildet var bra faktisk. Kanskje du klarer å ta et enda bedre bilde av dem når de får farget ut i karet. Men da blir det vel så mye liv i dem at det blir vanskelig likevel. Burde være bilde og på posebildet ser man jo absolutt hva slags fisk dette dreier seg om .)
Lisbeth
[QUOTE=Humunukuapuaa] Ut fra filosofien om at et bilde er bedre enn ingenting, og for å overgå fiskebasen i å faktisk ha et bilde av arten, presenterer jeg herved: [B]Ni nannoer i posen under akklimatisering.[/B] .


He he, ja du kan jo prøve. Grattis med flott liten nanno!

Forresten, jeg syns posebildet var bra faktisk. Kanskje du klarer å ta et enda bedre bilde av dem når de får farget ut i karet. Men da blir det vel så mye liv i dem at det blir vanskelig likevel. Burde være bilde og på posebildet ser man jo absolutt hva slags fisk dette dreier seg om .)

Veldig flott og veldig liten disse Nannoene!

Kanskje jeg skal utfordre Holgers utsagn om at Terskelen for å ta med eit bilde i fiskebasen på ein profil der det ikkje finst bilde frå før er ekstremt lav..
Nå er de sluppet fri og seff godt gjemt blant planter bak i karet. Glemte at jeg hadde det lille plexi-fotokaret, men der sleit jeg litt med lys. Tror et "produkttelt" er tingen for denslags, men mye er viktigere enn å ta bilder, så det får være til senere.
Humunukuapuaa
Jeg har jo digga Nannoer siden jeg var guttunge og i det siste har jeg hatt et godt øye til [URLBLOCK1] på Dyrego OC. De er utrolig fine og "visstnok" bare 28mm. Jeg hadde liksom bestemt meg for ikke å bli helt Nannomanisk og måtte ha alle, og heller vente til noe skikkelig smått som f.eks. N. minimus dukket opp, men digrammus kvalifiserer fult ut. Sånn ellers hadde de mange fine Nannoer, og jeg vet om en som kommer til å være lykkelig i kveld da mange av de var reservert til en beinhard Nannomaniac.


Så utrolig bra, var på vei inn på siden din for å tipse om disse Jeg sikla på dem også, men endte med eques
Satt ut t-killi
Liv H
Så utrolig bra, var på vei inn på siden din for å tipse om disse :-) Jeg sikla på dem også, men endte med eques :-D

Equesene er kjempefine, men blir litt for store til å trives hos meg. Digrammisene har jo gått der noen uker nå, så jeg kunne ikke dvele lenger. Lurte lenge og fælt på om de skulle gå med Amandaene eller ikke og det ble det til, til slutt.
Jeg må jo prøve å få til oppdrett på disse også, så det blir sikkert en flyttings for noen av dem etterhvert.

Sånn ellers flyttet jeg de to største T-killiynglene fra nettet og ut i "verden". Foreløpig ser det greit ut, men kommer ikke til å flytte flere før jeg er sikker på at de ikke går med/ned.

Og så er jeg sikker på at det jeg trodde var en liten betta som jeg kom over i forrige uke, må være en slags "lakrisgurami". Må sjekke litt kilder på dette.

Det var forresten morsomt å se på når jeg fôret artemia i sylinderen. Venusene gikk banans, men det ble så mye at småkrypene satt klistrett til røret i lange tider etterpå. Ellers ser man de jo ikke så lenge da de "blender" inn i dekor etc.
Så da er det noe man bare kan oppleve med synlinderen og god grunn til å beholde den. Fant forresten ut at sylinderen, som er egentlig er en vase fra Kamprads, har halve diameteren av en biube med samme høyde.
Lakrisguramier er nydelige, har et par av dem jeg vet du
ID- Lakrisgurami (Parosphromenus paludicola)
Liv H
Lakrisguramier er nydelige, har et par av dem jeg vet du :-D

Er det Parosphromenus paludicola du har?

Har funnet ut at den lille jeg har er en Parosphromenus paludicola.
Nei, da er det ikke samme tror jeg - mine er Parosphromenus deissneri (kjøpt som det i alle fall)
Stikker som snarest innom for å takke for mikroormene. De er nå kommet på plass i boksen med havregrøt så får vi se om det blir noe av det. Pussig nok så var startkulturen varm da jeg pakket den ut. Mulig det er pga av gjæring eller noe. Håper ihvertfall de ikke har hatt det så kaldt underveis at de har strøket med. Takk igjen
Edithae i nettet
Liv H
Nei, da er det ikke samme tror jeg - mine er Parosphromenus deissneri (kjøpt som det i alle fall)

Hmm, da ligger det i hvertfall ikke an til at den har flere kompiser i vente hos deg.
Jeg liker jo sånne fisker så kanskje det dukker opp kompiser neste gang arten dukker opp i sjappa.

Tante Astrid
Pussig nok så var startkulturen varm da jeg pakket den ut. Mulig det er pga av gjæring eller noe. Håper ihvertfall de ikke har hatt det så kaldt underveis at de har strøket med. Takk igjen :)

Fint å vite at rakettene får litt snop, når jeg har sett hvor populært det er hos mine.
Kanskje pga. gjæring og at kanskje ormen avgir en hvis energi. Regner med at alufolie/bobleplast/alufolie også har litt å si for å preservere den energien som evt har oppstått i pakken. Det var jo ikke mange grammene med mark/grøt.
Jeg pleier å legge fem dærter meg gammel kultur på den nye gøten med et mønster som terningkast 5. Da får du en god jevn spredning på marken utover grøten.

Sånn ellers ble Microrasbora kubotaibestanden utvidet til en nonet. Fineste grønne lille fisken det. Bare jeg får fiska skikkelig lys og trappet ned på bw-juice. Nå er de litt gulorange pga veldig fint og brunt vann. Både jeg og bettaene, og sikkert kubotaiene også, liker at vannet har litt mere naturlige godsaker enn imsdal. Så da er dillemaet, skal de gå i krystallklart vann for å se pene ut, eller i brunt grums for å trives? Jeg vet jo hvor utrolig grønne de egentlig er, etter å ha sett mye på dem når de i lange tider bodde på skrivebordet.

I dag var en av Betta edithaene utvilsomt i gang med å ruge, og klok av tidligere dveling, ble det ny tur for å kjøpe enda ett ynglenett. Det jeg liksom hadde i beredskap for neste Edithaeforsøk gikk med når jeg måtte bure cahnnoides, og jeg har ikke fått ut fingeren med GDS-ynglenett greai jeg har planer om.I slike tilfeller er det veldig greit at Dyrego OC holder åpent til langt på kvelden.
Hr edithae var ikke like "helt med" på å bli flyttet i samme grad som Hr. channoides, så jeg måtte bruke hov og det ble en liten jakt. Men det virker som slike er mye mer passive når de ruger, for det var ikke så veldig vanskelig med to hover.
Jeg la et karbonbambusrør og en minipotte med en crypt sp. oppi for et par valmuligheter i skjulesteder på bunnen, og så skal jeg slenge oppi noen flyteplanter i morra.
Jeg la merke til at han mistet et par egg (de var veldig store og helt hvite) da han slapp ut i nettet så det ble nok litt stress, men han ser ut til å ha slått seg til ro nå. Håper ikke han finner ut at "dette gidder jeg ikke" og tar seg en kaviarlunsj i stedet.

Fikk tatt våronna i skrivebordet i går og lempa ut masse hydrocoltyle og limnophilia som hadde fått vokse seg til et skikkelig kratt. Byttet også ut stablingen med lavasteiner på en syrefast gjengestang med en ny lavasteinkonstellasjon som jeg har noen planteplaner med. Men uten masse planter og stein der det pleide å buske seg til, så ble det plutselig litt nakent og det forjævelige dekselet dominerer igjen utsikten. Jeg irriterer meg grønn/svart på at gjøken som skapte produktet ikke forstod at det ikke bør være store hvite objekter inne i et kar med ellers sorte detaljer. Irriterer meg også på at det ikke er mulig å få fatt på krylon-maling i Norge da det hadde løst alt.
Uansett så har galaxyene/stjernene/margaritatusene blitt veldig skye etter å ha hatt så tett beplantet kar så lenge, men håper de kommer frem og hilser på litt mer etterhvert. Tok forresten vare på slammet, sånn i tilfelle det skulle være noe der.

De to T-killiynglene jeg satte ut i går er fremdeles med oss og det virker som de ikke blir jaget, men de skvetter unna når en stor kommer for nær, så jeg avventer før jeg setter ut flere.

Rakettfnuggene i plastbakken er også fremdeles med oss, men jeg er usikker på om der fler enn et par tre stykker. Uansett utrolig morsomt og spennende å se om de blir noe ut av det og evt hva.

Lurer litt på når jeg bør begynne å følge med på om sylinderen funker som i boka. Jeg bør vel begynne å holde et øye med amoniakk.
svada
Etter endret: Flyttet det som stod her, som var svar til Astrid, inn i innlegget over for å holde bedre flyt i tråden
Disse microormene.. Jeg sliter litt med å bruke de opp! Er det mulig å bruke de opp egentlig og dør de noen gang? Nå har jeg jo to kulturer i gang, den "gamle" fra deg og en som vel er en uke gammel. Den gamle din er det masse liv i, like mye som det hele tiden har vært liksom. Jeg har jo matet de, men dør de aldri ut? I den ukesgamle kulturen kryper de nesten ut av boksen, masse microorm har jeg til noen få fisk

Og siden dette bare er godteri som du sier, så kan jeg jo ikke bruke det hele tiden..
Lisbeth
Disse microormene.. Jeg sliter litt med å bruke de opp! Er det mulig å bruke de opp egentlig og dør de noen gang?

Jeg har kastet to kulturer på 2 måneder så de varer en stund. Til slutt så vrimler det ikke noe særlig lenger og helt til slutt er det "dødt". Så de dør til slutt.
Har ikke funnet ut av mer om det er mulig å fryse en kultur og starte den opp igjen, men mener jeg så det et eller annet sted, Eller kanskje det var å la den tørke ut... Må teste litt sånt, da det hadde vært fint å kunne ha det liggende.
Jeg bruker microorm hver dag, jeg. Det er ikke noe jeg regner som "godteri". Hvorfor skal man det?

mona o
Jeg bruker microorm hver dag, jeg. Det er ikke noe jeg regner som "godteri". Hvorfor skal man det?

Bra at du stiller spørsmålet. Det er vel basert på noe snakk tidligere om at det er veldig smått og at det sikkert er greit med litt annet-fôr i tillegg for større fisker. Og ikke minst at det er greit å variere litt. Jeg fôrer mm, bbs og tørfor om hverandre til stort og smått, men hovedsaklig levende smått til småfiskene.
Humunukuapuaa
Har ikke funnet ut av mer om det er mulig å fryse en kultur og starte den opp igjen, men mener jeg så det et eller annet sted, Eller kanskje det var å la den tørke ut... Må teste litt sånt, da det hadde vært fint å kunne ha det liggende.


Hadde vært interessant å finne ut av ja. Hvis man ønsker å ha en pause med microorm-dyrking slipper man å finne noen som kan skaffe ny kultur. Hmm, kanskje jeg skal prøve å ta av en dært og legge i fryseren en stund og se om det går an å få liv i den igjen. Jeg har jo som sagt litt for mye
Lisbeth
[QUOTE=Humunukuapuaa]Har ikke funnet ut av mer om det er mulig å fryse en kultur og starte den opp igjen, men mener jeg så det et eller annet sted, Eller kanskje det var å la den tørke ut... Må teste litt sånt, da det hadde vært fint å kunne ha det liggende.


Hadde vært interessant å finne ut av ja. Hvis man ønsker å ha en pause med microorm-dyrking slipper man å finne noen som kan skaffe ny kultur. Hmm, kanskje jeg skal prøve å ta av en dært og legge i fryseren en stund og se om det går an å få liv i den igjen. Jeg har jo som sagt litt for mye

Hvis du prøver ulike frysemetoder kan jeg teste å tørke. Jeg vil anta at det kan være aktuelt å teste både "bare mark" og en dæsj "grøt". Jeg antar at det er et stadie der marken er egg og de finnes høyst sannsynlig i guffa. Jeg burde tatt meg tid til å finne noe lesbart om dette, men mangt å gjøre...
Jeg hadde tenkt å bare fryse en dært med grøt, men kanskje lurt å prøve begge deler. Kan se om jeg finner noe på nett om dette
Ny splendens på torsdag split tail?
Litt treig på oppdateringen denne gangen, men på torsdag fant jeg en Kampfiskhunne med en svært interessant haleform. Hun er søstera til lilla.
Bildet er litt uklart, men hun ser ut som en doubletail hvor halen ikke har delt seg fulstendig...?
Mvjnz
Bildet er litt uklart, men hun ser ut som en doubletail hvor halen ikke har delt seg fulstendig...?

Ja, ikke sant.

Når jeg så den så måtte jeg bare ta den med.

Testet forresten Atison's Betta PRO fra Ocean Nutrition i dag og det så ut til å være snadder. Ved første øyekast så dette mye bedre ut enn Hikari Betta Bio-Gold da Atison-granulene ikke er så store som Hikari.

Litt saltvannsfantasier i de siste dagene. På TAM Alna har de bunch med sjøhester. Tre kar med sjøhester er verdt turen. Utrolig fascinerende dyr(e) og sikkert ikke så ofte man får se flere titalls individer på en gang.
Og ikke nok med det, Aquamanias har to Humuhumunuknukupuaa i kjeller'n sin.
Fint at jeg kanskje bare skal ha 48 liter saltlake så slipper jeg å fable alt for mye om å kunne ha en Humunuku i stua. Eller lar det seg gjøre å ...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap