Lisbeth sine småfisk :) (side 19)

Må bare skryte av det her også! Kuhlilandsbyen min er månedens akvarie for april!


Grattis Veldig morsom ide, det karet
Det er aller finest "live" med egne øyne!
Har du lagt merke til temperaturanbefalingen eller trivselstemperaturen som ofte oppgis for sjokoladegurami? Har du 27-30°C i karet de går i?
Kan hende de reagerer med sykdom hvis ikke alle forhold stemmer er helt optimale?

NB! Gratulerer så mye med Månedens akvarium! Det var virkelig fortjent, det er et kar som skiller seg ut
Ikke så ofte vi ser små akvarier nominert til dette, så det var gledelig!

Lisbeth
Så at begge sjokoladeguramiene som har en annen sykdom havnet på samme bilde, så tok et nærmere utsnitt. Bildet er dårlig, men man ser tydelig hvor flekkete/falmete de er. De skal være jevnt mørk brun med markante lyse striper, ikke sånn som de er nå. Den nederst på bilde er den som falmet først, den var nesten helt hvit til slutt. Men begynner å få fargen tilbake nå. Den øverst på bilde er i startfasen og blir sikkert like fargeløs som nr 1 etterhvert. Det er jo klar bedring å se på den som har hatt symtomene lengst, men jeg skulle gjerne likt å vite hva som er galt med de. Edit: [URLBLOCK2]... vet jo at disse guramiene ikke er lett å få til men.. Får nesten dårlig samvittighet for at jeg kjøper fisken og er en av de som sørger for at den blir importert. Burde vel ikke bli solgt som akvariefisk hvis den nesten garantert dauer. Men sånn er det jo med flere typer fisk...
Gratulerer med Månedens akvarium. Må si du kan dette . Alle karene dine er jo flotte.
Hiver meg på gratulasjonene her!
Det var spennende og følge med i tida da du holdt på og sette det opp,og resultatet ble helt nydelig
Gratulerer med månedens akvarium, Lisbeth! Vel fortjent, så absolutt

Veldig morsomt at noe annet enn plantekar blir nominert og vinner også, landsbyen ble jo kjempekul, og viser at det er mulig å få til noe flott ved å tenke helt annerledes enn "normalen"
mona o
Har du lagt merke til temperaturanbefalingen eller trivselstemperaturen som ofte oppgis for sjokoladegurami? Har du 27-30°C i karet de går i? Kan hende de reagerer med sykdom hvis ikke alle forhold stemmer er helt optimale?


Ja, og som nevnt tidligere i denne tråden oppdaget jeg at tempen ikke lå på mer enn 24 grader! Fikk stappet i varmekolbe, ligger på 28 nå og det har selvfølgelig hjulpet på både prikker og falming på gurami
Kjempetusentakk for grattisser folkens

Jeg må jo bare innrømme at det var veldig stas å få et av sine kar på forsiden en hel mnd -mer stas enn jeg faktisk trodde. He he, det gir litt griller i hodet på om jeg kan finne på noe mer kult
Ja, da ble det nye fisk på meg i går. Skikkelig impulskjøp, følte meg nesten rusa der jeg gikk med fiskeposen som kosta mer penger enn jeg hadde (lønn neste uke..) og risikoen med å putte de rett i kuhliikaret siden karantenekaret er opptatt...

24 x Boraras urophthalmoides, etter forslag i denne tråden. Nydelig liten fisk, målte rett under 1,5 cm, kan bli 2,5. Mannehånd som holder posen men ser hvor små de er. Liten myggsverm

Også så lett det var å ta bilde av dem når de ble sluppet i karet...
Forresten så hadde de ganske mange Klovnkilli på oslo zoosenter, 65 kr stk. Så friske og fine ut.
Jeg hørte meg selv sukke høyt når jeg sto og titta på dem, tror jeg rista på hodet for meg selv også. En smule fra meg fordi jeg ikke kunne ta med meg noen. Men de der skal jeg ha! jeg skal fadern meg sørge for at jeg kan skaffe meg noen sånne etterhvert, det må jeg bare!
Gratulerer Lisbeth!
Akvariet vises på en spesiell (din egen) måte kreativitet i aquascaping og last but not least navnet "kuhlilandsbyen" som du valgte er en inspirasjon i seg sjølv.

Det er vel fortjent med månedens akvariet og eg er spent kva det blir neste prosjektet ditt. Hold oss oppdatert

Vil du gi opp reker nå? Det kan være mykkje tristesse med reker, ja. Men når man får de i gang, da går det (nesten) automatisk. Det beste er å begrense seg, når man vil satse på reker. En art i ett akvariet uten fisk og med full fokus på trivsel av reker. Da er sjansene gode.
Har du ett ledig kar? Eg kan hjelpe deg ut med Blå Tiger. Du må gi de ett forsøk til Ved interesse ta bare kontakt.
Helsing, Micha
Tusen takk Michael!

Ja jeg vettasøren hva jeg skal gjøre med mine rekeprosjekt altså. Jeg syns det har kommet litt vel kraftige hint på at jeg ikke skal drive med reker. Og jeg som trodde jeg skulle bli rekedame

Men jeg får se, har ingen ledige kar nå uansett, er i en litt ustabil leilighetssituasjon. Vet ikke om vi må flytte eller om vi får kjøpe kåken. Ender det med at vi får kjøpe blir det nok et par småkar til inn i kåken

*Krysse fingre*
Jahahh! I dag gikk det opp et lys for meg; Var innom den butikken som har den akvariesanda jeg bruker, måtte fylle på litt i et kar. Ba om noen kilo av den fineste rådasanda som vanlig og skjønte ingen ting når jeg skulle skylle den. Var bare støv jo! jeg har hele tiden trodd jeg brukte den fineste rådasanda for det er det de har sagt når jeg har kjøpt den. Visste ikke at det var et hakk til ned på kornstørelsen. Kan ikke bruke den sanda der!

Nå skal jeg fan meg passe kjeften i diverse tråder, jeg har jo påstått at den fineste rådasanda er så grei å bruke liksom, men fader, hadde jeg visst dette hadde jeg aldri anbefalt den til andre for svarte. Åhh, jeg liker ikke at jeg kan ha fått noen til å putte noe så ubrukelig i akvariet sitt

Mine nye Boraras urophthalmoides ser ut til å trives meget bra i kuhliibyen. Spiser microorm og har farget skikkelig pent ut. Klart sort utropstegn på hele siden og oransjrød rundt. Nydelig liten fisk, er så glad for at jeg kjøpte den

Det er godt å ha over 20 bittesmå munner til som vil spise av microormene, syns jeg hadde litt i overkant til de få fiskene som liker dette knøtteforet.
Jeg har brukt den fineste biltema blåsesanda, ikke vært noe problem med det, så tror ikke du skal ta altfor hardt i det at du har anbefalt den fineste rådasanda, hvis jeg ikke husker feil er den jo faktisk grovere enn den fineste biltema sanda, så da er det ikke så ille. Blir vel nesten som den vanlige biltema sanda det da
den sanda jeg har i storkaret mitt er 0.33mm, og den er for fin med mindre man har sandsnegler eller rotehuer i karet.
ble faktisk muggbelegg og sanden fikk på en måte ett hardt lokk i sanda.. inntil sneglene fikk fotfeste og det ble nok rotehuer måtte jeg røre i sanda 2 ganger i uka... så vil ikke anbefale den altfor mye og jeg kommer ikke til å kjøpe den igjen selv
Lisbeth
Mine nye Boraras urophthalmoides ser ut til å trives meget bra i kuhliibyen. Spiser microorm og har farget skikkelig pent ut. Klart sort utropstegn på hele siden og oransjrød rundt. Nydelig liten fisk, er så glad for at jeg kjøpte den :)

Fint at du fant en fin bitteliten fisk som falt i smak. Dette var den første Borarasarten jeg fikk fatt på, og min favoritt. Glemmer ikke første kvelden jeg satt trollbundet og så et dusin "utropstegnoides" stime i en 19-liter.
Det var da jeg virkelig ble hekta på miniatyrfisk og forstod at små fisker var størst for meg.
Litt stor nedtur dagen etter da filterimpeller hadde halvert dusinet og jeg enda ikke hadde forstått årsaken til at de forsvant.
De stimer forresten utrolig fint sammen med B. brigittae og B. sp. Petch Noi. Så min erfaring tilsier at det faktisk går å blande disse i èn stim.
Humunukuapuaa
Litt stor nedtur dagen etter da filterimpeller hadde halvert dusinet og jeg enda ikke hadde forstått årsaken til at de forsvant. De stimer forresten utrolig fint sammen med B. brigittae og B. sp. Petch Noi. Så min erfaring tilsier at det faktisk går å blande disse i èn stim.


Huff, det var sikkert en hyggelig oppdagelse når du skjønte hvor de ble av... glad jeg har et sikkert filter.

Jeg ser jo at disse tassene ikke tar mye plass, selv når de er utvokst vil de ikke fylle opp så mye. Så da kan det bli fristende å sette inn noen av de du nevner. Hvis de stimer sammen har de jo også nytte i hverandre og jeg kan ha litt variasjon i stimen som jeg kan se på

De har tydeligvis funnet plassen sin i akvariet og jeg er ikke fornøyd med deres valg må jeg si. Jeg vil ha dem i midten av karet men de står og trøkker på enden av karet, der utblåset er. Svømmer som gale mot strømmen. Ser liksom ikke så kult ut når de blåser mot veggen. Noen få bryter ut av stimen av og til og svømmer i det rolige vannet på midten og det er for meg mye hyggeligere å se på. De kommer ikke til sin rett i stormkanten sånn visuelt. Kanskje de liker litt strøm rett og slett..

Jeg har lagt oppi en del sånne kappablader, farger vannet lett brunlig med litt rødskjær. Syns det gjorde seg med denne type fisk. Fargen kommer mere fram.

Prøver med et nærbilde av algeball. Det viser (håper jeg) hvordan den vokser. De har blitt større, men siden de sitter fast oppå en pinne vokser de annerledes enn kuler som ligger og ruller. Blir litt ujevn og lodden. Jeg syns det er helt fint og siden kula vokser går jeg ut i fra at den trives selv om den ikke får ligge og rulle som den helst skal
Siden plantesubstrat og torv begynte å komme opp til overflata i kuhliikaret måtte jeg bare bruke den alt for fine sanda jeg hadde kjøpt. Røttene til gresset foran hadde nesten ikke noe feste lengre og prøver jeg å dra fram sand bakfra karet graver jeg opp røttene på gresset der... så det var bare å fylle på.

Ser tydelig forskjell på sanda som ligger nederst og den nye på toppen. Disse er altså kjøpt som akkurat samme sand... jeg har aldri fått med meg kornstørelsen jeg bruker, men må finne det ut så jeg vet hva jeg skal ha til neste gang. Kuhliene hadde ingen ting i mot den fine sanda og det tar nok ikke lange tida før de har blandet den fine med den litt grovere. Graver og graver

Se forresten på den kuhliien som ligger i hula i midten på siste bildet. Den har så stilig sikksakk mønster! Alle de andre har "vanlig" avrundet mønster. Det er bra jeg kan se forskjell på noen av dem. Av de 15 har jeg bare kunne skille av et par-tre stykk; den enormt feite som konstant har grønn mage, den tynne som tydeligvis ikke har tenkt å legge på seg og den med sikksakkmønster, he he. Det er flere men de er liksom ikke så utpreget forskjellig som disse
Jeg er så lei bakgrunnsplantene i 250 literen så jeg vil ha Heteranthera zosterifolia i et av bakhjørnene istedet, den er så frisk og grønn. Har en dott i kuhliilandsbyen som jeg prøver å ta nok avleggere av så det blir noen kraftige planter å sette bak.

I mangel på plass til å dyrke fram avleggerene har jeg satt dem foran i 250 literen, der er det mest lys og plass sånn at de har en mulighet til å bli store og fine før de flyttes. Ikke så pent der de står, men sånn blir det når man må drive gartneri en stund.

Har lyst å ha en vallsneria i det andre hjørnet bak, husker ikke bavn, men det er en smalbladet og lang type som sprer seg veldig godt. Tror Tante Astrid bruker den i noen av sine kar, veldig fine i alle fall. Tenkte jeg skulle stikke opp på¨Jan Holt før påsken, de bruker å ha disse i store bunter.

Planen er å fikse dette karet i påsken og da må alt være klart så jeg ikke mangler noe når alt er stengt.
Jeg har lurt på hvorfor ikke bestanden av sandsnegler øker i 250 literen min, he he, men nå vet jeg hvorfor. Det er nå disse knurreguramiene mine igjen

Herregud for en jaktlyst det er på de. Først rydder de ut rekebestanden min og nå er det altså sneglene som går. Fersket de flere ganger nå, de står lenge over en snegle, venter til mye nok av kroppen stikker ut av huset og snapper til lynraskt! Jafs -snæpp så er sneglen fortært! De har tydeligvis funnet ut at dette er delikatesse for jeg fersker dem i sneglejakt rett etter foring også. Uansett hvor bulemage de har er det alltid plass til en snegle tydeligvis

Og dette er bare fint for meg, 85 literen er nå litt vel full av sandsnegler så da vet jeg hvor overskuddet kan slenges

Og i går fikk fiskene mysis for første gang (ganske små reker) og det satte selvfølgelig knurrene stor pris på. Reker er virkelig noe de digger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap