Marens akvarieverden (side 19)

Jeg har bestemt meg for at Ildtetraen skal få ett nytt hjem. Litt sørgmodig, men jeg tror det er best! Håper nestemann tar godt vare på de! Han har i alle fall peiling

Spørsmålet nå er hvem som skal bo der Ildtetrane går (62Litern) når karet ikke blir brukt til karantene (eller yngel/oppvekstkar)? Da tenker jeg for å holde filteret i gang mellom slagene. Tenkte litt på Kuhlii-ål, men akkurat nå vet jeg lite om disse. Jeg har jo satset stort sett på bunnfisk fra før også, så det kan jo bli litt trangt om plassen når det er kanskje 7 Coryer oppi samtidig:/

Jeg har vært innom tanken på å ha en kampfisk som kan bruke karet når det er tomt og flyttes til 33Litern når det skal taes i bruk. Den skal jo være i 33Litern uansett, men tenkte den kunne trives med bedre plass når det er mulig Men jeg må nesten tenke på Amanorekene som lever i 62Litern også! De er ikke beregnet som kampfiskmat!

Så nå må jeg prøve å finne de riktige beboerne, gjerne med hjelp om noen vil det!

Filteret er jo så lite belastet inni det karet at jeg blir litt bekymret for de nye fiskene som kommer på tirsdag..!
Men jeg har vært litt kreativ og funnet ut at jeg kan bytte om fluval 2+ - pumpa med RENA superclan 90, for den siste står i 110Litern. Om jeg gjør dette på tirsdag håper jeg alt vil gå bra. Det utvendige filteret (62Litern) vil da ha stått i 4 uker om jeg ikke tar feil og må begynne å bli innkjørt etter hvert

Akkurat nå har jeg 3 filter i 110Litern, RENA, fluval 305 og et svampfilter (til innkjøring) så det karet klarer seg nok fint Men slik estetisk er det nok ikke like pent



Jeg måtte desverre avlive den ene guppyyngelet i dag. Den har egentlig aldri vært helt bra, så det var nok meninga at den ikke skulle leve. Nå går 3 friske, 2 store og en liten) sammen og skal etter hvert flyttes over i en 19Liter
Ser du spekulerer på kuhli-ål som vertsfisk innimellom bruken av karantenekaret ditt. Et lite tips er å velge en fiskeart som er litt lettere å fange inn, hehe Kuhli-åler er utrolig kjapte, tynne og slanke, åler seg inn overalt, og man ender bare opp med å måtte demontere hele akvariet for å få tak i dem.

Så kanskje det er lurt å velge noe som er mere lettfanget, men samtidig lekkert å se på og harmløse nok til å gå sammen med det meste? Hva med en gruppe Dragefinner? Lekre små fisk. Bildene i basen yter dem ikke rettferdighet, de farger nydelig ut når de trives! Se bare på dette bildet på denne siden f.eks!

PS!
Jeg hadde skikkelig lyst å svare "Du må jo selvsagt ha Corydoras der!" :p
(men jeg må jo prøve å svare noe annet innimellom også, hehe)
Hvis du bare skal ha noe for å holde filteret gående er det nesten bedre å sette filteret fra karantenekaret ditt i et av de permanente karene. Så kan du sette bort kartantenekaret når det ikke er i bruk. Hvis du tar i bruk karet til annen fisk, blir det lett en del krøll når du trenger karet og må flytte fisk etc.
Kanskje?
Veldig fin fisk mona!
Den virker fredlig og verdiene og temperaturen passer jo bra Bare synd at jeg har Skjørtetetra i 110Litern og det er karet som er større enn 62Litern, og det går kanskje ikke så bra.. Men nå bir jo dette mest ett karantenekar i et par måneder fremover for noen Coryer som jeg skal ha i 110Litern. Det kommer 6 på tirsdag og regner med kanskje 4 nye om 2-4uker.

Etter hvert håper jeg vil få disse coryene i lek i dette karet som da var "karantentekar" og prøve å starte oppdrett på de. Men jeg aner jo ikke om jeg klarer det, så tiden får vise. Hvor jeg skal gjøre av Dragefinnerne da vet jeg ikke helt. Jeg har 33L, 62 og 110 (snart 19L), så da er det disse skjørtene som blir i veien... Jeg ser nå hvor vanskelig ting ble da jeg valgte å ha disse, men de er jo bare hærlige fisker også! Men om de går sammen med dragefinnerne? Tenker på finnenapping.

Jeg bruker fluval 205, utvendig filter, så det blir vanskelig å flytte filteret. Jeg har lyst til å ha karet gående hele tiden også, så mulig jeg er kravstor...
Jo, jeg tror kanskje de flotte finnestrålene til Dragefinne er utsatt når det gjelder finnenapping fra andre. Særlig skjørtetetra er vel kjent for å ha det som hobby fra tid til annen? Det varierer veldig virker det som, noen gjør det aldri.
Jeg har sett "pirajaen" i mine, men det kan godt hende det går
Jeg blir litt oppgitt over meg selv når jeg ser at planlegginga av hele akvariehobbyen har blitt delvis mislykket:/

Jeg er jo så forelsket i disse Skjørtene, men ser nå at det hadde vært enklere om jeg hadde valgt en mer "fredeligere" art som kunne ha gått sammen med en annen art fra 62Litern i perioder! Da hadde egentlig det meste løst seg og jeg kunne ha flyttet fisk fra 62Litern over til 110Litern når den skal brukes til noe spesielt og flyttet de tilbake når det "ikke er i bruk" for å holde det hele gående i 62Litern da!!

Mona; du fikk jeg virkelig til å tenke her! Det er bare positivt, men søren så irritert jeg blir på meg selv!!
*fortsatt irritert*

Legger ut ett bilde jeg har redigert noe etter å ha lekt meg litt med ett fotoprogram. Her er 3 C.Sterbaier sammen Jeg har blitt så glad i disse og gleder meg til å utvide med 2 til etter hvert! Det kommer jo nye fisker på tirsdag, 2 Sterbai og 4 (men håper 5 ) C. Duplicareus Men de blir gående i 62Litern i noen uker før de får møte de andre.

[External Image]

Trodde helt til i dag at jeg hadde 2 forskjellige Corydoras arter, men fikk endelig funnet ut av det! Bare sjekk denne tråden så ser du forskjellen!
Nytt tilskudd i akvariet:)

For en dag!
Her i Trondheim har det vært sol fra blå himmel i dag! Det ble selvfølgelig is i solveggen Laaang tur ble det også på Sara! Tror vi var ute i 3 timer og gikk og så på folket i byen Hærlig! Håper det blir flere slike dager fremover!

Til tross for været har det vært en del akvariearbeid som bare måtte gjøres i dag. Jeg får ny forskyning med coryer i morgen (veldig spent) og har romstert litt i 62Litern for å lettere kunne holde øye med de når de kommer. Er jo greit å kunne se etter sykdom osv i karantenetida

Ildtetraene har også flyttet ut i dag... Måtte nok en gang ta bort alle plantene og den innvendige pumpa for å få fanget de:s
Nå håper jeg de blir å trives med de nye 10 ildtetraene de går sammen med!

Når jeg skal kjøpe meg fisk så gjør jeg litt researc på forhånd for å sikre meg at fisken skal ha det bra; hvike fisker de går sammen med, vannverdier osv. Derfor ble jeg litt overrasket over meg selv da jeg kom hjem med 2 sjokoladegurami som en slags "bytte" mot ildtetraene! Jeg hadde null peiling på noe ved denne fisken, syntes bare den så interesant ut og fikk dermed med meg ett par

Når jeg kom hjem var det bare å kaste seg over PC`n for å skjekke hva som står i fiskebasen om sjokoladegurami! Desverre ble jeg negativt overrasket av det jeg leste... "passer best for erfarne akvarister, må ha perfekte vannverdier", osv.. Jeg tok dermed en telefon for å høre hvilke rutiner "selgeren" har rundt disse, men ble litt mer beroliget da han bare lot de gå i springvannet uten noe om og men Han har hatt de i 1 år unten frafall av betydning, så jeg regner med det skal gå bra. Han har akkurat det samme vannet som meg Men jeg får bare se hva tiden bringer. "Selgeren" har i alle fall drevet med akvarium i 30 år og har 60 karr, så han vet hva han driver med!

Veldig spesiell fiisk disse virker det som. Det kan jo være at noe er galt med de, men de rakk bare å være oppi 62Litern en liten stund mens lyset var på. De virker veeeeldig trege og har drevet å stanget litt i div ting i karet, akkurat som at de ser dårlig. Veldig merkelig! Men dette er nok ikke en fisk av den kjappeste arten!
Det blir virkelig spennende å se i morgen hvordan de er da!

Slik ser 62Litern ut nå.. fluval pumpa skal over i 110Litern i morgen
[External Image]

[External Image]

Jeg fikk ikke tatt noen brae bilder i kveld av denne guramien..
[External Image]
Legger ut ett siste bilde av de nye fiskene...

[External Image]
Sjokkiser har generelt rykte på seg for å være sære og skjøre.
Deres habitat har ofte vann svart som kaffe og godt under pH5.
Men kanskje de du har er godt "innkjørt". Var de drettet av selgeren?

Regner med de er godt innkjørt, men vil likevell gi de tilbake. Jeg fikk nye coryer i dag (falsk adolfi) og de er rimelig stresset disse guramiene, noe som ikke passer de så bra. Synd, for de er virkelig kule!

Jeg tror det blir pygme eller dverggurami i stedet
Å, de sjokoladeguramiene var nydelige!
Faktisk den eneste guramien jeg liker :p Hehe, og da måtte det selvfølgelig være en som er kjent for å være både sart og sær. Noe som passer meg perfekt, for jeg er sær, jeg og!
Kunne godt tenkt meg og innredet et helt akvarium bare for dem og holdt en flokk av disse i et sortvannskar med flyteplanter, redmoor-røtter dunkel belysning

Likte du dem ikke, Maren? Siden du leverte dem tilbake?
Jeg elsker de, men i går kveld ble jeg veldig bekymret! De er jo litt "sær" som du skriver og er ikke særlig kjapp og tåler lite stress.

Jeg fikk 5 C. Duplicareus i går og da ble de rimelig stresset! Opp og ned glasset hele tiden (i slow motion selvfølgelig). Hvordan det har gått i natt vet jeg ikke ,men det ser faktisk ut som at de har roet seg nå og svømmer litt rundt sammen
Jeg vil nok gi de en sjangse til!! Jeg blir bare engstelig hver gang jeg ser de er stresset osv siden de tåler lite av det (mulig jeg er svært overbeskyttende). Jeg ser det litt an i dag, men tror jeg beholder de og om de overlever så skal jeg utvide med i alle fall 2 til

Jeg har også så smått bestemt meg for pygmegurami, men må skjekke ut hvordan sjokoladene går sammen med de. Jeg vet ikke hvor stresset/urolig pygmeene er (tenker igjen på stress hos sjokoladeguramien), men regner med at det skal gå bra
Spørsmålet nå er hor mange pygmeguramier jeg skal satse på?
Nye coryer:D
Jeg fikk 5 nye Corydoras i går, det vil si C. Duplicareus også kjent som "falsk adolfi", og de ser ut til å være i forbausende fin form! De kom i hver sin pose med transporten fra Sverige, så mulig det er grunnen(altså at de ikke var mange som forgiftet vannet)

Jeg synes denne er svært fin ut etter 1/2 i akvariet
[External Image]

Siden de var i forskjellige poser måtte jeg gå i tankeboksen for å finne ut hvordan jeg skulle utføre akklimatiseringa... Jeg endte opp med å klippe opp alle posene og satte 3 og 3 sammen i 2 plastkarr (1 pose med reker også) for at de ikke skulle velte. Må si jeg var veldig fornøyd med meg selv når jeg så de to karrene stå på baderomsgulvet med posene oppi! Mer perfekt kunne det ikke bli!*stolt som en hane*

[External Image]

Akklimatiseringa tidligere har ofte blitt litt "uregelmessig", tiden mellom hver sprøyte med vann har ikke blitt den samme. Derfor bestemte jeg meg for å kjøpe en slags "timer", en god gammeldags kjøkken-ur med nedtelling (som tikker). Ble vel ofte brukt ved kokong av egg før i tida
Det skulle vise seg å være en god investering

[External Image]

Siden Coryene lå i vann som sikkert var ganske full av nitritt tok jeg akklimatiseringa med kopp. Dette rådet fikk jeg en gang av ett annet medlem på forumet. Den fungerer med at jeg først hellte oppi en kopp med akvarievann (ca 1,5dl) og lot det stå i 20 min før jeg tok ut en kopp med vann fra posen for igjen å helle oppi en ny kopp med akvarievann. Drev vel på slik i 2 timer før jeg hellte de oppi hoven og ut i det fri

Resten av kvelden ble brukt til å studere de nyankommende. De så ut til å finne seg til rette ganske fort og begynte å danse rundt omkring som de pleier i nytt kar Det var 1 som ikke var sammen med de andre hele tiden, men den så helt fin ut for meg. Jeg ble litt bekymret over all luft-slukingen de gjorde, men i dag ser det ut til at de helidgvis mer eller mindre har sluttet med det. Jeg vil uansett ha de i øyekroken for å følge med litt! Det var jo 2 C. Sterbai som gikk bort forrige gang og de drev med denne luftsvelginga...

62Litern som jeg fra nå av vil kalle "karantenekaret" har jeg innredet slik at jeg kan følge med de og se de ganske godt i fall noe er galt
Flere bilder...
Har lyst til å legge ut flere bilder! Det er noe spesielt ved disse Coryene som er anderledes enn C. Sterbai. De er begge spesielle på hver sin måte!

Størrelsen på de er ca 5 cm tror jeg, men 2 er litt mindre enn de andre. De er i alle fall større enn Sterbaiene så akkurat hvor gamle de er vet jeg ikke. Regner med de ikke er helt unge når de har den størrelsen. Jeg har ikke klart å finne kjønnene heller i gruppa, men skal prøve etter hvert

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det synes jeg også

Jeg er litt bekymret for de går alt for ofte opp og slurper luft, spesielt den ene som er litt mindre enn alle de andre... Jeg har satt inn ei sirkulasjonspumpe og håper det vil hjelpe! Husker med gru at de 2 C. Sterbaiene jeg kjøpte i forrige omgang som slukte luft til slutt takket for seg...
Mulig det kan være noe som er litt induviduelt artene i mellom, men jeg vet ikke helt?
De har i alle fall lekt mye siden de kom! Jeg var ute en stund og kom nettopp inn, da lå alle sammen på bunnen og hvilte. 1 under ei rot og de andre 4 sammen en annen plass. Skjønner godt om de er slitne! Men også det at den ene coryen holder seg mer for seg selv ser jeg på som et dårlig tegn. Men nå er jeg en slik overbekymret person som "ser" tegn til at noe er galt hver gang jeg studerer de! Håper dette bare trenger å være bortkastet energi!
De ser jo tross alt ut til å være helt fine utad!
Sjokoladeguramiene, troika og cuba
Sjokoladeguramiene overrasker meg stort! De har virkelig slått seg løs og har til og med begynt å knuffe litt på hverandre:P Og jeg som var redd de ikke skulle overleve natta, så skjøre som de virket.. Tror dette er noen tøffinger egentlig!

De er virkelig en spesiell art! De ser så "sære" og trege ut. Man kan i ett øyeblikk tro at de er 2 blader blandt all løvet jeg har liggende, men de har skikkelig personlighet! Skjeldent jeg ser så stor (personlighet) faktisk (i min korte periode som akvarist!)
De er veldig trege til å svømme, men har virkelig fart der det trengs som f.eks. ved foring! De er jo en fisk som går i midten i karet og får ikke til å hente tørrför-flak som ligger i overflata. Föret må begynne å synke først, og da piler de for å prøve å være den første som får tak i flaket! Kan minne litt om pingviner som svømmer under vann og tar fisk! Dårlig forklaring egentlig, men jeg har mitt eget lille bilde i hodet

De er ikke lenger ett gammelt ektepar, men noen nysgjerrige tøffinger! Nå svømmer de også på egen hånd og det er tydelig at de liker utfordringer! Så nettopp den ene svømme under rota (3 cm høy åpning kanskje), så jeg tror jeg må skaffe noe de kan slå i hjæl tiden med;D
Akkurat i dette øyeblikk så er de på bunnen og gjør et slags rituale hvor de står inntil hverandre og svømmer i ring
Jeg har forresten gitt dem navn, Troika og Cuba

Men jeg klarer aldri å bli enig med meg selv... bør jeg gi tilbake disse eller satse på at de vil få det bra her? De vil jo egentlig ha helt stille vann, jeg har akkurat satt inn ei sirkulasjonspumpe da Coryene slurper en del luft. PH`n skal være max 6, min er ca 7,5. GH og KH her i huset er 5...
Tidligere eier har de samme verdiene i vannet, men har kanskje ett mer stille vann!?! Men det ser ut som at de klarer seg, derfor er dette så vanskelig! De virker litt mer robust enn jeg først trodde.
Om noen har innspill, -kom med det!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Beklager dårlige bilder! En blanding av kameraskyhet og en irriterende bakgrunn jeg var så dum å lime på med zalo for en stund siden:/
Ett bilde til i serien av Troika og Cuba (vet ikke helt hvilke kjønn, men de kan jo passe til begge?)

Ser jeg ett lite smil...?
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap