- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 19)
Kjære malawi eiere, hva skjer'a? :) (skravletråd) (side 19)
Postet 21.01.10 kl 09:57
PirayaHvordan bør jeg innrede et venustruskarr for at disse skal trives best?
Er du sikker på at fiskene dine er kjønnsmodne? Og har du begge kjønn i gruppa di?
En dominant hann skiller seg ut med blålige farger, mens subdominante hanner oftest ser ut som huer.
Postet 26.01.10 kl 22:31
Postet 27.01.10 kl 16:23
Postet 27.01.10 kl 21:26
Strippe malawi
Hvis du vet hvilken dag de lekte så kan du vente 16 - 18 dager. Yngelen har gjerne plommesekk etter 14 dager, og de blir spyttet ut etter 21 dager, så et sted mellom der.
Du flytter hunnen til en isboks, halvfull bøtte e.l. Husk å bruke akvarie-vannet hun er vant til, og ikke bruk for lang tid. Da blir vannet kaldt.
Så holder du henne i håndflaten (venstre hånd hvis du er høyrehendt),
men hele tiden under vann. Ikke hold for gjellene.
Så bruker du f.eks en plastikk-tannpirker til å åpne munnen med (skyve ned underkjeven litt) og holder den åpen.
Hvis ikke yngelen svømmer ut så kan du skyve fisken litt frem og tilbake så egg / yngel blir skyllet ut.
Noen holder for gjellene en liten stund også. Da vil egg / yngel bli "hostet" ut.
Kan være lurt å ha en lommelykt e.l. liggende for å se om hun har mer igjen i munnen. Da kan hun løftes opp av vannet et øyeblikk.
Når du er ferdig settes hun tilbake i akvariet, ellers vil yngelen gjemme seg i munnen igjen, og du må gjøre hele prosessen en gang til.
Om hun er i godt hold (ikke tynn) så kan hun få beholde et par stykker og tygge ferdig. Jeg innbiller meg at det hele blir litt mindre traumatisk da
Yngel kan mates fra første dag. F.eks med litt finknust malawi-flakfòr.
Du flytter hunnen til en isboks, halvfull bøtte e.l. Husk å bruke akvarie-vannet hun er vant til, og ikke bruk for lang tid. Da blir vannet kaldt.
Så holder du henne i håndflaten (venstre hånd hvis du er høyrehendt),
men hele tiden under vann. Ikke hold for gjellene.
Så bruker du f.eks en plastikk-tannpirker til å åpne munnen med (skyve ned underkjeven litt) og holder den åpen.
Hvis ikke yngelen svømmer ut så kan du skyve fisken litt frem og tilbake så egg / yngel blir skyllet ut.
Noen holder for gjellene en liten stund også. Da vil egg / yngel bli "hostet" ut.
Kan være lurt å ha en lommelykt e.l. liggende for å se om hun har mer igjen i munnen. Da kan hun løftes opp av vannet et øyeblikk.
Når du er ferdig settes hun tilbake i akvariet, ellers vil yngelen gjemme seg i munnen igjen, og du må gjøre hele prosessen en gang til.
Om hun er i godt hold (ikke tynn) så kan hun få beholde et par stykker og tygge ferdig. Jeg innbiller meg at det hele blir litt mindre traumatisk da
Yngel kan mates fra første dag. F.eks med litt finknust malawi-flakfòr.
Postet 27.01.10 kl 22:19
Endret: 27.01.10 kl 22:28
Rody[QUOTE=Shiramor][QUOTE=Rody] Alternativt strippe hua og slippe henne tilbake med en gang.
Og nøyaktig hvordan gjør jeg det? Fanger henne og åpner munnen? Vil ikke dette skade fisken?
Sjekk ut denne videosnutten.
Postet 27.01.10 kl 22:32
Postet 28.01.10 kl 10:55
Takk for hjelpen, igjen!!
Fungerte kjempefint!! Er nå den stolte jordfar til 12 små unger. Hun hadde nok noen til, men jeg ville ikke plage henne mer. Hun går fortsatt og tygger. Er 12 mange eller få? Hunnen er omkring 7 cm lang.
Ungene er nå sammen med Auratusyngelen, som går på den andre sida av glassplata.
Glasset er kilt fast med blå filtermatte slik at vannet i begge delene er nokså likt. Håper det går greit....
Fungerte kjempefint!! Er nå den stolte jordfar til 12 små unger. Hun hadde nok noen til, men jeg ville ikke plage henne mer. Hun går fortsatt og tygger. Er 12 mange eller få? Hunnen er omkring 7 cm lang.
Ungene er nå sammen med Auratusyngelen, som går på den andre sida av glassplata.
Glasset er kilt fast med blå filtermatte slik at vannet i begge delene er nokså likt. Håper det går greit....
Postet 29.01.10 kl 14:37
Tyggende golden
Jeg har 2 golden huer som jeg har tatt ut i ett lite akvarie for at de skal få spytte ifred der har de vært 2-3 dager og jeg har ikke foret.
Imorgen er det 21 dager siden jeg oppdaget at den førte tygde.
Bør jeg gi dem noe for overhodet ? de går alene i karet å har ikke sett noen yngel på svømmetur ennå.
og eventuelt sett inn en eplesnegle eller to for spise rester.
vegard
Imorgen er det 21 dager siden jeg oppdaget at den førte tygde.
Bør jeg gi dem noe for overhodet ? de går alene i karet å har ikke sett noen yngel på svømmetur ennå.
og eventuelt sett inn en eplesnegle eller to for spise rester.
vegard
Postet 29.01.10 kl 20:07
Postet 29.01.10 kl 21:14
Hei!
Har fulgt litt med på denne tråden, og må si at her er det fantastiskt mye interessant!
Har et spørsmål, mulig det er tatt opp allerede men anyways:
Kan man ha snegler sammen med malawi? i så fall, hvilke?
Mitt akvarium er et 190 ltrs juwel trigon. Det er litt lite, men det må gå (bor på 45 kvadrat så føler meg litt unnskyldt).
Der har jeg golden, melanchromis johanni og rød zebra (rød/rød). Samt en ancistruss da..
bildene på profilen min stemmer ikke lenger med hvordan det ser ut, men nyere bilder kommer etterhvert.
Har fulgt litt med på denne tråden, og må si at her er det fantastiskt mye interessant!
Har et spørsmål, mulig det er tatt opp allerede men anyways:
Kan man ha snegler sammen med malawi? i så fall, hvilke?
Mitt akvarium er et 190 ltrs juwel trigon. Det er litt lite, men det må gå (bor på 45 kvadrat så føler meg litt unnskyldt).
Der har jeg golden, melanchromis johanni og rød zebra (rød/rød). Samt en ancistruss da..
bildene på profilen min stemmer ikke lenger med hvordan det ser ut, men nyere bilder kommer etterhvert.
Postet 30.01.10 kl 00:25
Postet 30.01.10 kl 05:59
Postet 30.01.10 kl 07:35
Postet 30.01.10 kl 10:28
Eplesnegle og tilsetningsstoffer.
Jeg prøvde med en kjempeeple-snegle, men det gikk ikke så bra.
Den døde pga tilsetnings-stoffene ("Instant chiclid"-pulver), men så var det noe feil med det også. Det hadde kommet litt fukt i bøtta så det tok lang tid før pulveret løste seg opp.
Senere leste jeg på denne siden:
Apple snails:
sitat:
"How well can an apple snail tolerate cichlid-salt?
Apple snails tolerate little amounts of salt if you slowly build up the concentration. Be sure that the salt is dissolved before you put it in the tank so that the snail won't get in contact with the pure stuff.
If you see that the snails stay in their shell for more than a day, then lower the salt concentration (if it isn't too late ".
Altså: Pulver skal være helt oppløst før man har det i akvariet.
Ciklidene kan også nappe på sneglenes tentakler, og det er ikke bra.
Pestsnegler har jeg i oppdretts-karet, men jeg gir dem til frittsvømmerne. Særlig Trematocranus placodon setter pris på disse, siden de er sneglespisere i naturen.
Artig å gi fiskene småsnegler. Hører det knaser
Den døde pga tilsetnings-stoffene ("Instant chiclid"-pulver), men så var det noe feil med det også. Det hadde kommet litt fukt i bøtta så det tok lang tid før pulveret løste seg opp.
Senere leste jeg på denne siden:
Apple snails:
sitat:
"How well can an apple snail tolerate cichlid-salt?
Apple snails tolerate little amounts of salt if you slowly build up the concentration. Be sure that the salt is dissolved before you put it in the tank so that the snail won't get in contact with the pure stuff.
If you see that the snails stay in their shell for more than a day, then lower the salt concentration (if it isn't too late ".
Altså: Pulver skal være helt oppløst før man har det i akvariet.
Ciklidene kan også nappe på sneglenes tentakler, og det er ikke bra.
Pestsnegler har jeg i oppdretts-karet, men jeg gir dem til frittsvømmerne. Særlig Trematocranus placodon setter pris på disse, siden de er sneglespisere i naturen.
Artig å gi fiskene småsnegler. Hører det knaser
Postet 30.01.10 kl 12:53
Postet 30.01.10 kl 14:07
Gh-salt eller gh/th + ?
Ænnersn: Ser ikke ut som at det er mange som har malawi-snegle, men jeg legger ved en tråd som kanskje kan være nyttig:
Malawi-snegle (og -svamp) i Norge?
Noen her som kan hjelpe meg med valg av nytt produkt av tilsetningsstoffer?
Jeg skulle bestille ny bøtte med "Instant cichlid salt", som jeg har vært så fornøyd med. Det justerer både PH, KH og GH samtidig, og får vannet til å passe for malawi.
Nå finner jeg ikke nettbutikk som har dette lenger og prøver å finne erstatning.
Hva med Noraq GH-salt?
Eller Noraq GH/TH Pluss ?
Er det forskjell på disse? Hva har dere, og hvor mye bruker dere på f.eks 100 liter nytt vann?
Og siden dette regulerer bare GH så må jeg vel kjøpe mer bikarbonat også for PH/KH, eller finnes det brukbart produkt med alt blandet?
Malawi-snegle (og -svamp) i Norge?
Noen her som kan hjelpe meg med valg av nytt produkt av tilsetningsstoffer?
Jeg skulle bestille ny bøtte med "Instant cichlid salt", som jeg har vært så fornøyd med. Det justerer både PH, KH og GH samtidig, og får vannet til å passe for malawi.
Nå finner jeg ikke nettbutikk som har dette lenger og prøver å finne erstatning.
Hva med Noraq GH-salt?
Eller Noraq GH/TH Pluss ?
Er det forskjell på disse? Hva har dere, og hvor mye bruker dere på f.eks 100 liter nytt vann?
Og siden dette regulerer bare GH så må jeg vel kjøpe mer bikarbonat også for PH/KH, eller finnes det brukbart produkt med alt blandet?
Postet 31.01.10 kl 13:23
Endret: 31.01.10 kl 13:27
Takk for linken!
Jeg bruker Gh/Th Pluss, ca en måleskje pr. 100 ltr vann eller no sånn tror jeg (mulig det var for å heve gh 3 grader). Jeg synes den er veldig grei å bruke, men aner ikke forskjellen på den og den andre. Det var den aquamanias anbefalte meg i allefall..
bruker også Noraq Ph/Kh Plus, og blander disse ut samtidig når jeg bytter vann. Den hever ph'n til maks 8,5 eller no sånn, å det er jo forsovidt ganske greit malawi vann...
Jeg bruker Gh/Th Pluss, ca en måleskje pr. 100 ltr vann eller no sånn tror jeg (mulig det var for å heve gh 3 grader). Jeg synes den er veldig grei å bruke, men aner ikke forskjellen på den og den andre. Det var den aquamanias anbefalte meg i allefall..
bruker også Noraq Ph/Kh Plus, og blander disse ut samtidig når jeg bytter vann. Den hever ph'n til maks 8,5 eller no sånn, å det er jo forsovidt ganske greit malawi vann...
Postet 31.01.10 kl 17:15
Postet 31.01.10 kl 20:04
Postet 31.01.10 kl 22:13