Maretards akvarietråd (side 19)

Ja, jeg føler egentlig tråden blir mer interessant med masse bilder, den løfter den liksom litt opp=)

I dag har jeg endelig fått filter til Asiakaret, et Fluval 305. Har litt problemer med å sette det opp, men det ordner seg nok=)

Den ene simplexhannen tygger igjen! Fargen er nå blitt litt brunere og kinnene lyser blått, jeg tror dette betyr at det er yngel på gang, siden han har sett sånn ut før når han har tygd. Det sikreste tegnet er nok likevel bollekinnene

Han har egentlig hatt kull på gang mellom sist og nå, men når jeg fikk et par til av Maren, der hannen også tygde, spytta de begge to. Kanskje de først skulle ordne en rang av noe slag? Den jeg fikk av Maren kunne også ha spytta på grunn av stress i forbindelse med flytting.

Yngelkullet kommer som bestilt forresten, tenkte i morgest da jeg fora dem at jeg skulle prøve å få dem i lek nemlig
Nå har jeg testet Asiakaret for nitritt, og testen var negativ! Da har jeg tilført nok gugge, og filteret fungerer som det skal. Var usikker på om det var nok filtergugge, det burde ihvertfall vært litt nitritt, men neida=) Tror likevel jeg kommer til å fore veldig forsiktig, og teste vannet ofte.
Må skrive et lite innlegg om hunden min, for jeg er stolt som en hane etter en god treningsøkt

Vi har vært å trent på innkalling, og det gikk utrolig bra! Frøkna kom uansett, selv om hun holdt på med noe, måser og kråker fløy forbi og "kvitret" eller hva jeg skal kalle det, og da hun fant et oppspist måseegg.

Da vi kom hjem igjen gikk jeg på badet, og da hørte jeg TV'en bli skrudd på. Jeg tenkte ikke mer over det enn at hunden sikkert hadde tråkka på fjernkontrollen, men da jeg kom ut fra badet igjen satt snuppa i sofaen og så på The planets funniest animals! Ikke verst det, eller hva?

På fiskefronten vil det ikke skje noe spesielt i dag. Jeg må få sjekka vannet i Asiakaret etterpå, men der går det nok helt fint. Alt grums og avføring på bunnen går rett i filteret, og fiskene oppfører seg som de skal. Greit å sjekke likevel for sikkerhets skyld.
Tenkte å prøve å trigge det siste simplexparet til lek også, for når jeg først skal ha et kull kan jeg like gjerne ha to på samme størrelse. Vil gjerne få frem en gjeng nemlig, så da lar jeg ikke sjansen glippe=)
Må legge ved et bilde og, men det blir av hunden siden fiskene ikke vises noe særlig på mobilkameraet. Her nyter vi marssola fra verandaen.

Det er utrolig hvor mye Woopie har utviklet seg på tre måneder. I mars var hun enda en liten valp, om ikke i størrelsen så i hvertfall i hodet. Verandaen var et skummelt sted å være med mindre vi satt der selv. Nå ligger hun gjerne der hele dagen om hun får lov, men døra holder vi oppe så hun kan velge selv hva hun vil.

Det kan være slitsomt med valp til tider, men det er definitivt verdt det, når valpen etter hvert vokser opp til å bli en trygg og stødig hund=)
Hmf, nå driver den tyggende simplexhannen og spiser. Håper virkelig han klarer å holde styr på hva som er egg og hva som er mat, for jeg har ikke særlig lyst til å isolere han fram til spytting, det er jo så lenge til!:/
Jeg har hørt at det kan skje at munnrugere kan småspise mens de ruger, men du får kanskje til å dømme det ved å se på "skuffen" hen ev har?
Joda, han har enda egg. Han tygde med ganske overdrevne bevegelser så det var lett å se. Men likevel redd for at han kommer til å svelge eggene hvis du skjønner:P
Nå tygger begge simplexhannene. Tok bilder av dem i stad, de sto og spilte ut finnene for hverandre. Aldri sett dem så vakre før, fargene var skikkelig sterke! Det turkise på finner og kinn lyste nesten!=)
Så bra du fikk trigget begge to De er utrolig vakre fisker når de viser seg, ellers så ser de desverre kanskje litt "kjedelige" ut... Det er nok derfor den ikke er så poppulær i handelen, mer for de spesielt intereserte. No får du jo nok yngel til at hele Trondheim kan skaffe seg denne fisken, så da har du mulighet til å gjøre noe med deg!
Ja, dersom de vokser opp får jeg håpe noen er interesserte=) De kan jo holdes i "vanlig" vann, og går sammen med andre fisker så lenge de ikke er for små også, og er lett å få yngel på. Spennende atferd har de og=)
Kanskje ikke så fargerike, men de har nok farger syns jeg. Det blir fort for mye og klovneaktig med for mange og sterke farger:P
Men jeg må si at den fargedrakten hannene har nå, litt brunaktige med lysende turkis og marineblå striper er den fineste. Til vanlig er de jo banangule med litt svakere striper.
I natt kom det rekeyngel til verden=) De er overraskende store til å være helt nyklekte i grunn. Har ventet litt på yngel etter rekene i det siste, nå som det ikke er fisk i karet. Kanskje det vokser opp flere enn et par stykker denne gangen?=)
Håper de blir like røde som de jeg har fra før, rødfargen på dem er skikkelig dyp.

Tenkte i grunn at noen simplexyngel skulle vokse opp i rekekaret inntil de ble for store, men tror rekene rekker å bli større før den tid.
I går var jeg hos Maren og hentet tre nydelige, lilla DT kampfisker. Disse har funnet seg godt til rette i karet mitt, og har farget ut fint, og spiser godt. De har nettopp fått tint artemia, så det er gode, runde mager på fiskene nå=)

Ellers fikk jeg med en god del fiskefor, og litt hundeutstyr som jeg kan se etter når jeg skal sy litt selv.

Ellers har jeg tenkt litt på de simplexene. Når jeg hadde forrige kull spiste ikke hannen, og han var naturlig nok fullstending utmattet når yngelet var klare til å se verden, og måtte settes i eget kar for å fores opp litt, siden hunnen var klar for nytt kull med en gang.
Nå har jeg to tyggende hanner, og begge spiser godt, men de svelger ikke eggene heldigvis. Vil disse også ha behov for å fores opp etterpå, eller vil de være ok etterpå? Det blir spennende å finne ut av når den tid kommer!

Glemte å nevne at jeg så på "rekefødsel" i går! Tror jeg ihvertfall da. Det var den største, rødeste reka sine egg som klektes, og eggene så ut til å koke og syde, og de små beina reka holdt eggene med sparka og flytta på dem etter hvert som de var klare. Hun er enda ikke helt ferdig, men har ikke så mange egg igjen nå, så regner med at det blir noen reker til i løpet av dagen=)
Jeg har funnet ut at jeg har for få kar (hehe) men jeg tror ikke jeg klarer å ta meg av et til ved siden av de andre dyrene jeg har når jeg begynner på skolen igjen, og jeg er ikke helt fornøyd med fordeling av arter på karene.

Midlertidig ser karene slik ut:
140 liter: blågurami, kampfisk og en gjeng kuhliier
63 liter: betta palangkaraya og kampfiskyngel
64 liter: betta simplex og en knurregurami, samt kuhliiål
20 liter: kirsebærreker, det var her palangkarayaene var før.

Palangkarayaene mine var før i et 20 liters kar, og det gikk greit det, men jeg følte det ble litt trangt, i hvertfall om de skulle begynne å yngle, derfor holder de nå til i kampfiskkaret sammen med en liten gjeng kampfiskyngel. Der kunne jeg også senke ph'en så den blir mer slik som der fiskene kommer fra. I utgangspunktet er jeg veldig for å ha kun en eller to arter per kar, da en art i topp/midtsjiktet og en på bunnen. Så da ble det å velge mellom kampfisk og palangkaraya da..

Har veldig lyst til å ha kampfiskene i Asiakaret, men minuset ved det er at yngelet må være voksne først for å ikke bli spist av blåguramiene, og jeg skal jo drive oppdrett på dem. Eventuelt kunne jeg solgt blåguramiene, men det har jeg heller ikke lyst til. Fordelene er at karet er så stort, og størrelsesforskjellen på kampfisk og blågurami er så stor at jeg ikke oppfatter det som særlig rotete, og siden jeg skal ha ganske mange kampfisker får de mye mer plass å oppholde seg på, slik at det blir mindre sjanse for bråk.

Rekekaret tenkte jeg kunne være oppholdssted for yngel, rekene gjør en god jobb i dette karet, så det kan fores relativt hardt.
I går tok jeg en "totalrenovering" i Asiakaret mitt. Jeg sliter litt med alger i det karet, og vallisneriaen har grodd så enormt at de innerste bladene har kveltes og dødd. Jeg har lukt jevnlig, men ikke tort å ta de bladene skikkelig i redsel for å klippe en uheldig kuhliiål i to, så i går røska jeg opp alt.
Samtidig vaska jeg bakveggen fri for alger siden jeg ikke når til der til vanlig, og slamsuga godt.

Jeg fikk fjerna enormt mye vallisneria, og karet ser i grunnen ganske nakent ut nå, men jeg har tenkt å se om det sprer seg og vokser til selv, før jeg eventuelt kjøper flere. Jeg satte også ned en ekstra gjødselskule til lotusen. Den har tatt seg opp litt siden jeg kjøpte den, men den er på langt nær like fin som den hos Maren som jeg fikk avlegger fra, så jeg tenkte at gjødsel kanskje gjør susen her.

Nå holder jeg på med det samme i simplexkaret, for javabregnen der tar jo helt av! Ikke har jeg skikkelig lys i karet, og ikke er det gjødsla etter det jeg husker, men den vokser villig, og produserer avleggere jevnt. Den ene planten er så full av avleggere at man ikke ser bladene faktisk!

Nå har jeg en bøtte full av avleggere jeg ikke aner hva jeg skal gjøre med. De er litt for store til at jeg vil kaste dem, så jeg vet ikke helt, det er et luksusproblem:P Kanskje jeg kan få bytta dem i pistia hos noen. Pistiaen i Asiakaret har gått til de evige plantemarker på grunn av kondensvann som har dryppet på dem. Men da må jeg i såfall først lage et dekkglass, og finne på noe som gjør at dekkglasset skrår slik at vannet renner nedover det til en side.

Ellers har jeg også en god del javamose jeg ikke får gjort noe med. Har tenkt å lage "trær" av dem i Asiakaret, men jeg synes ikke jeg får det helt til, og er redd det ikke er særlig pent... Vi får se, mulig jeg får det til til slutt=)

Så har jeg falt for betta coccina! Har skikkelig lyst på et par eller to av dem. (Nevnte jeg plass i forrige innlegg?) Sett de har på Dahls dyrerike, og jeg tror de sender fisk. De hadde også flere betta palangkaraya, som jeg også har lyst på et par til av, men jeg må nok spare litt først, så får jeg kanskje tak i til sommeren=)
Forresten har jeg sett meg nødt til å isolere den ene hannen. Det er ikke lenge igjen nå, noen dager kanskje hvis rugeperioden er så lang som jeg tror. Skuffa er ikke like stor som sist gang, men så var det et uvanlig stort kull også fikk jeg høre=)

Iallefall, jeg tok den beslutningen fordi han fortsatt viser seg for damene, og småkrangling med den andre hannen. Det som er så greit med dem er at de ikke sloss, men de viser seg fram for hverandre, så gir den ene seg og klemmer sammen finnene litt og får en dårligere farge, den andre viser seg enda bedre fram, og så er det over. Hannen spiste fremdeles godt også, så jeg fant ut at det var best å isolere han de siste dagene så han får fred, og ikke blir distrahert til å spytte tidlig eller svelge yngelet.

Den andre hannen tygger også tror jeg, men han har mye mindre skuffe. Han para seg uansett en god stund etter den andre, ei ukes tid kanskje? Husker ikke helt, men det står vel i tråden min et sted=)

Nå har hannen ihverfall slått seg til ro i spyttekaret. I utgangspunktet ville jeg at han skulle spytte i rekekaret, men siden han lar seg friste av tørrfor, kan jeg ikke tenke meg at han ikke ville falle for fristelsen i å mumse levende rekeyngel!
Måtte bare poste noen bilder av kampfiskyngelet, selv om kvaliteten er som å se igjennom en plastpose. Men slik er det når man må bruke mobilen...

Det første bildet er den største av Marens DT-yngel, som jeg var så heldig å få, med en liten palangkarayahunn i bakgrunnen. Bildet lyver litt, kampfisken er egentlig lilla med rødt ytterst på halefinnen.

Det andre bildet er av den yngelen som skiller seg mest ut i flokken. Han har nemlig knall røde finner, men kroppen viser ikke noen farge annet enn et lett rosaskjær. Kanskje han blir cambodian red? Håpehåpe. Han er foresten en plakatkampfisk=)

Det siste bildet er av den ukjente lille tassen. Hun er en *tadam* kampfisk! Hun er vel en butterfly, om ikke så alt for bra avtegn på finnene. Kroppsfargen er iriserende.

Forresten har jeg lagd trær av mosen nå, og det tror jeg blir bra. Men jeg trenger utrolig mye mer mose for å få til resten!
Jeg har flere reker som går med egg, så i morgest sjekka jeg for rekeyngel. Da så jeg tre jegersnegleegg, et på pumpa og to på hvert sitt vallisneriablad!=) Det kom som en liten overraskelse, siden jeg trodde mine var for små til å drive med sånt, og at de uansett var treige til å sette igang med egglegging.

Eggene er ganske kule, det er bittesmå gule egg, inni en slags grå "pute". De hadde passa godt inn i en sci. fi. film:P De var mye mindre enn jeg trodde, men bildene i skalldyrbasen er nok tatt med en god makrolinse. Iallefall er det synd de ikke var plassert nærmere så jeg kunne fått sett ordentlig på dem.
I går var jeg en tur på Tam. Skulle egentlig ikke ha noe, men det er jo gøy å titte På Tam har de et stort kar med diverse store fisker, og i går så jeg at to ciklidepar hadde yngel! Det ene paret holdt til helt inntil glasset, så jeg fikk sett de små skikkelig. Jeg har aldri sett ciklider passe yngel før, så akkurat det var jo litt morsomt=)

Det har ikke blitt noe yngel her enda, men det burde det bli når som helst nå. Gleder meg veldig til det!
Nå har mosen jeg surra fast i røttene begynt å gro seg til. Det stikker ut "grener" her og der liksom. Lurer på når den sitter fast i rota jeg, så jeg kan fjerne sytråden? Gruer meg egentlig litt til det prosjektet, for det er ganske mye tråd... Kanskje jeg likegodt kan la tråden være, siden mosen uansett ser ut til å vokse rundt den.
Jeg skal kjøpe mer mose når jeg får penger igjen, trenger en hel del til de store røttene. Ser noen annonser på forumet av folk som selger, så jeg håper det er noe igjen når jeg skal kjøpe

Ellers er det ennå ikke kommet noe yngel! Skjønner ikke hva hannen venter på jeg, karet er ideelt til å spytte i, og han ser ut til å ha det bra. Yngelet burde også vært klart nå. Skal prøve å få sett ned i munnen på han etterpå, for å sjekke at jeg ikke har tatt feil av parringsdagen. Men man vet jo aldri når hannen bestemmer seg for at det er på tide å spytte. Den forrige hannen min var også litt treig tror jeg, i hvertfall spyttet han en død yngel en stund før han spyttet de levende.
Flere jegersnegleegg er det blitt ihvertfall, så det blir nok en del småsnegler om en måned=)

Det ordner seg nok med simplexynglene, tror denne arten er ganske seig og treig når det gjelder tygging Har du tenkt å prøve å fostre opp yngelen for seg selv? Det hadde vært gøy med et lite "yngelartskar"!

Jeg har desverre mose til overs nå, ellers skulle du selvfølgelig ha fått. Jeg har lest mange plasser at man bør fjerne tråden, men har ingen erfaring selv. Jeg bare "dytter" de inni rota, så setter de seg der etter en stund
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap