Mariannes bettaer og killier ++ c",) (side 19)

Det er vel som hestene tenker jeg, de trenger en pause innimellom slik at det de har lært får satt seg også kommer de sterkere tilbake.
Lykke til, men jeg tror nok det går veldig bra.
Vi k om i mål til slutt. Oppgavene må leveres på lørdag, jeg sendte mine avgårde i dag

Legger ut video om noen minutter, ble nødt til å laste opp på nytt pga kvaliteten...
Her er videoen

<embed src="http://www.youtube.com/v/ruI1r7gYFtQ?version=3&;hl=en_GB" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Lenge siden sist nå. Har vært i Norge et par uker for å feire 30-årsdagen min, og kom hjem til Australia i dag tidlig.

Ser ut som alle har overlevd. Er ei vennine som har vært her nesten hver dag for å fore fisker og katter osv.

Kunne ikke nevne det tidligere, men nå som vi er vel hjemme kan jeg si at Heidi Ingdal var så snill og hjelpsom at hun sendte meg to eplesnegleklaser i posten mens jeg var i Norge, som jeg klarte å smugle med meg tilbake til Australia Her finnes eplesnegler kun i brunt og gult, og det er veldig kjedelig. Jeg var utrolig heldig og fant en viltfarget en for noen år siden, som parret seg med min bruke og produserte viltfargete og jade avkom, men dessverre døde den siste stripete sneglen min nylig uten å produsere avkom.

Men nå blir det forhåpentligvis blå og rosa snegler her Den rosa klasen ser veldig sunn og frisk ut. Den blå er jeg ikke helt sikker på. Den ser grei ut, men den lukter litt rart, så jeg vet ikke om det fremdeles er liv i den....

Har heller ikke bestemt meg om jeg skal la dem klekke i allerede oppsatte 60-litere, eller om jeg skal sette opp egne plastkar til dem, og om jeg skal blande de to fargene eller ikke....

Kan fundere på det resten av dagen tror jeg, nå skal vi avgårde og hente hundene på pensjonatet.
Bestemte meg for å legge den rosa i en 60-liter, der bettayngelen bodde før, og den andre i en 40-liter som kun har vært bebodd av små pestsnegler siden bettahannen døde.

Det gikk ikke mer enn et par timer før den i 40-literen, den med lyseblå snegler, begynte å klekke. Snakk om utmerket timing.

Mannen kjøpte seg SLR-kamera i Singapore på vei til Norge, så han fikk i oppdrag å ta bilder av dem.
Flere babybilder Jeg bestemte meg for å bryte opp klasen for hånd, siden det tok veldig lang tid og jeg ville ikke babyene skulle tørke ut og dø i forsøket. Plukket vel ut 15-20 stykker

Hurra hurra vi klarte det. Jeg er så glad for at det gikk bra. Den rosa ble lagt den 11 og den blå 9. Håper den rosa også klekker. Du må ikke glemme og legge ut flere bilder av de når de vokser opp. Dette må jeg følge med på. Jeg er så glad for at du fikk de med deg og at de klekte.
Det er veldig artig med sneglebabyer igjen Hadde glemt hvor bittesmå de er.

Den andre klasen begynner å se klekkeklar ut nå, tror nok den klekker i løpet av et døgn eller to
Ja de er jo så søte også. Kommer ikke over at mine snegler har emigrert til Australia. Jeg er så stolt over at du fikk de over, og ikke minst at de klekker.
Jeg har to klaser i karet som klekker i dag. Det myldrer av små babyer.
Jeg kjøpte meg en flott ct hanne i mørk gult på onsdagen. I dag leker de, håper jeg får noen yngel på de. I et annet kar som også er 30 l leker de også. Byttet vann i går så spørs om det er det som gjør det. Hvordan går det med dine kampfisker?
Husk å legge ut flere bilder når sneglene blir større.
Joda, nå kan du skryte på deg at sneglene dine er populære verden over

Jeg brøt opp den rosa klasen i går kveld. Var igjen bekymret for at den var for tørr og at de ikke kom seg ut på egenhånd. Og det var utrolig mange snegler i denne klasen. Må ha vært minst et par hundre.

Mesteparten puttet jeg i 60-literen hvor klasen godgjorde deg, men en del ble puttet i den andre 60-literen med killiyngelen, og noen få ble puttet oppi til kampfiskhunnen. Må nok spre dem enda mer litt utover når de blir større. En helt utrolig mengde var det....

Er kult at man kan se at de er rosa De blå ser ikke blå ut ennå..

Er også interessant at noen av dem er tydelig rosa, mens andre ikke har noe farge. Vet ikke om det er mulig at de blir en annen farge...?
Mvjnz
Joda, nå kan du skryte på deg at sneglene dine er populære verden over ;) Jeg brøt opp den rosa klasen i går kveld. Var igjen bekymret for at den var for tørr og at de ikke kom seg ut på egenhånd. Og det var utrolig mange snegler i denne klasen. Må ha vært minst et par hundre. Mesteparten puttet jeg i 60-literen hvor klasen godgjorde deg, men en del ble puttet i den andre 60-literen med killiyngelen, og noen få ble puttet oppi til kampfiskhunnen. Må nok spre dem enda mer litt utover når de blir større. En helt utrolig mengde var det.... Er kult at man kan se at de er rosa:) De blå ser ikke blå ut ennå.. Er også interessant at noen av dem er tydelig rosa, mens andre ikke har noe farge. Vet ikke om det er mulig at de blir en annen farge...?

Ja nå er jeg veldig stolt....
Den rosa klasen kan du få hvite og de vil være helt fargeløse, rosa som du ser tydelig er rosa, og lilla, da kan du se at de er svakt rosalilla med sorte prikker. Det samme med de blå, de har lite blåfarge men den ligger i de sorte prikkene. De vil få sterkere og sterkere farger etterhvert som de vokser.Så dette er skikkelig morsomt...
1. her er en av de blå klasene som klekker.
2. En lilla
3. En blå.
De er nå ca 16 dager gamle og er 0,5 mm store.
Det er godt å høre at så mange klekket.
Stilige bilder Gleder meg til de blå ser litt mer blå ut

Tror ikke jeg har noen lilla i gruppen, har ikke sett en eneste med prikker. Så det blir nok kun rosa og hvite da
Mvjnz
Stilige bilder :) Gleder meg til de blå ser litt mer blå ut:) Tror ikke jeg har noen lilla i gruppen, har ikke sett en eneste med prikker. Så det blir nok kun rosa og hvite da :)

De blå blir litt sånn plutselig så er de blå...det kan komme lilla i den blå også. Vent og se, det er det som er spennende når de er krysset , da kan det komme mange farger. Gleder meg til å se bilder av de når de blir større. Kanskje de kan gå i dammen deres. Håper du kan få solgt noen etterhvert. Du kan sikkert få god pris på de. Er snegler populært i Australia? Har de Suller osv der ?
Her er to bilder av to små rosa som nærmer seg 0,5 mm store. De er så søte vettu...
Heidi
Litt kupping av tråden desverre, jeg bare lurer på hvor jeg kan få tak i skikkelige mineraler til sneglene, de sliter fryktelig med skallet og frem til akvariet deres er ferdig, så går de i lite heldige verdier.

Er det noe jeg kan fore de med som reparer skallet, den ene har nesten ikke tupp igjen på skallet, den hadde ikke så mye når den kom, men nå er det ille.
Dette er suller og jeg vil så gjerne at de skal vokse og trives.

Det er synd du ikke har en egen tråd om sneglehold, slik at andre kunne benyttet seg av den til å lære.
Prøvd å søke, men så mye unyttig informasjon som man må leite igjennom først.
Galemor
Litt kupping av tråden desverre, jeg bare lurer på hvor jeg kan få tak i skikkelige mineraler til sneglene, de sliter fryktelig med skallet og frem til akvariet deres er ferdig, så går de i lite heldige verdier. Er det noe jeg kan fore de med som reparer skallet, den ene har nesten ikke tupp igjen på skallet, den hadde ikke så mye når den kom, men nå er det ille. Dette er suller og jeg vil så gjerne at de skal vokse og trives. :) Det er synd du ikke har en egen tråd om sneglehold, slik at andre kunne benyttet seg av den til å lære. Prøvd å søke, men så mye unyttig informasjon som man må leite igjennom først.

Det eneste viktige er å ha rett PH og rett GH verdier. PH bør være på 7,5 og for å få til det så tilsetter du bare natron. GH bør være på 8-15 og for å få det tilsetter du GH/TH+. Det hjeper ikke med mineralsteiner osv i seg selv, det må være vannet , for det er derfra de henter ut det de trenger for å bygge fine skall. Men du kan fore med reke og krabbefor for det inneholder jo stoffer som styrker skallet. Novo Prawn og Novo Crabs anbefales.
Har de først fått skader så kan de ikke repareres, men det som vokser ut senere vil kunne bli fint. Jeg har en personlig tråd på Nettakvariet som jeg skriver alle erfaringer jeg har både med fisk , snegler og mye rart.
Heidi Ingdal
[QUOTE=Mvjnz]Stilige bilder :) Gleder meg til de blå ser litt mer blå ut:) Tror ikke jeg har noen lilla i gruppen, har ikke sett en eneste med prikker. Så det blir nok kun rosa og hvite da :)

De blå blir litt sånn plutselig så er de blå...det kan komme lilla i den blå også. Vent og se, det er det som er spennende når de er krysset , da kan det komme mange farger. Gleder meg til å se bilder av de når de blir større. Kanskje de kan gå i dammen deres. Håper du kan få solgt noen etterhvert. Du kan sikkert få god pris på de. Er snegler populært i Australia? Har de Suller osv der ?
Her er to bilder av to små rosa som nærmer seg 0,5 mm store. De er så søte vettu...

Tror muligens jeg så noen ekstra mørke i den rosa grupper i går, så kanskje det blir lilla likevel

Hva forer du babyene dine med? Til nå har mine fått litt frossenfor som er beregnet på fisk, putter litt oppi til dem nå jeg forer likevel, og de har fått agurk. Men de konkurrerer med pestsnegler om maten, og etter jeg puttet agurk oppi til dem så jeg hvor mange pestsnegler jeg faktisk har.... Er litt redd for at de ikke skal få i seg nok..

Finnes ikke suller her. Finnes egentlig veldig lite av snegler i det hele tatt. Tror jeg kun har sett pestsnegler og eplesnegler. Grunnen til det er at det er fobudt å importere snegler, og jeg skjønner hvorfor, men det er jo litt trist for oss som ikke har planer om å slippe dem løse i naturen...

Finnes nok et marked for eplesnegler med interessante farger ja, bare folk oppdager hvor kule de er
Mvjnz
[QUOTE=Heidi Ingdal][QUOTE=Mvjnz]Stilige bilder :) Gleder meg til de blå ser litt mer blå ut:) Tror ikke jeg har noen lilla i gruppen, har ikke sett en eneste med prikker. Så det blir nok kun rosa og hvite da :)

Tror muligens jeg så noen ekstra mørke i den rosa grupper i går, så kanskje det blir lilla likevel

Hva forer du babyene dine med? Til nå har mine fått litt frossenfor som er beregnet på fisk, putter litt oppi til dem nå jeg forer likevel, og de har fått agurk. Men de konkurrerer med pestsnegler om maten, og etter jeg puttet agurk oppi til dem så jeg hvor mange pestsnegler jeg faktisk har.... Er litt redd for at de ikke skal få i seg nok..

Finnes ikke suller her. Finnes egentlig veldig lite av snegler i det hele tatt. Tror jeg kun har sett pestsnegler og eplesnegler. Grunnen til det er at det er fobudt å importere snegler, og jeg skjønner hvorfor, men det er jo litt trist for oss som ikke har planer om å slippe dem løse i naturen...

Finnes nok et marked for eplesnegler med interessante farger ja, bare folk oppdager hvor kule de er
Det er viktig at de får malletabletter som løser seg opp de første dagene. De første dagene sitter de ofte på glasset og spiser det belegget som er på innsiden av glasset. Senere går de mer ned på bunnen og da er det viktig at de får malletabletter som løser seg opp.De trenger myk mat til og begynne med og sjekk PH og GH etter noen dager. De vil forbruke mye fra vannet og da kan verdiene synke og da må du tilsette noe for å få de opp igjen.
Det kan dukke opp lilla fra de blå også. Det er vel mest sorte prikker på de nå men plutselig så vil de gå over i farger og det kan bli både lilla og blå. Spennende ...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap