Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 19)

Jeg tror jeg har litt mange sandsnegler i 100-literen...
Åy.. Ja det tror jeg du har.. )
Det er jo ekstremt flere enn jeg ser av mine på en gang, og jeg trodde jeg hadde mange.. hehe

Adolfoi yngelen din er blitt kjempefine.
Ja det var helt ekstremt mange som hadde samlet seg i det hjørnet etter en litt vel kraftig fôring på søndag. De har nok god tilgang på mat og ellers bra forhold(selv om PH er veldig lav) så er nok en grunn til at de har blitt så mange.

Det rare er at jeg aldri ser en eneste sandsnegle i 60 literen. Merkelig at de ikke formerer seg der i det hele tatt. Og at det tydelig er så stor forskjell på hvor de trives når det etter mine beregninger skulle være like forhold i de to karene. Har ikke satt ut noen i 60 literen da, men har heller aldri gjort noe for å hindre at de kommer dit når jeg flytter over andre ting mellom de to karene.

Adolfoiyngelen(eller kanskje det heter ungdommen nå?) er jo bare så søte Foreldrene hadde lagt en masse egg på mosen her i forrige uke, tror de har klekket i løpet av i går og i natt for såg noen tomme eggeskall i går kveld. Spennende å se hvor mange som overlever av det kullet oppi der! Overlevelsen har sett bra ut etter at jeg begynte å bytte vann med lik temp. Lurer på hvor mange som er oppi der totalt? 20 kanskje? Har et håp om at det er såpass mange hvertfall.

Anna U.
Det rare er at jeg aldri ser en eneste sandsnegle i 60 literen.


Det er ikke der du har klorekene da?

Jeg trodde ikke jeg hadde noe særlig sandsnegler i min 63L hvor klorekene gikk. Nå som alle klorekene er borte (bortsett fra 2 bittesmå) har det poppet opp en drøss med sandsnegler. De har klokelig holdt seg under sanda
Det er akkurat det jeg ikke har! Klorekene er i 100 literen med alle sandsneglene. 60 literen huser kun maller og dvergreker. Så det er egentlig ekstra rart at sneglene er så mange i 100 literen. Jeg har sett med egne øyne at klorekene forsyner seg av sandsneglene. Men de får jo masse mat fra meg så de har vel ikke så stort behov for å skaffe seg mat på egenhånd.. Synes egentlig de kunne vært litt mer effektive sneglejegere enn det de er nå.
Det var litt av en sneglehaug! Regner med at de ikke er like synlige utenom fôringstid? Jeg ser ikke noe til sandsneglene i 96 literen min enda, men så er det bare noen mnd. siden jeg satte de inn. Når jeg roter i sanda ser jeg de har blitt flere, men de holder seg skjult enn så lenge.

Hvor gamle er Adolfoi-ungdommene dine blitt, forresten?
Neida, jeg ser ikke slike hauger av dem utenom foring, heldigvis Men ser dem oppå sanda hele tiden. Lurer på om det er et tegn på at de er for mange? Uansett er det jo enkelt å fjerne dem, bare å fôre, vente en halvtime og så grave rundt dem med håven. Grunnen til at jeg ikke har gjort det enda er at jeg ikke helt har hjerte til å kaste dem.. Har såpass oversikt over markedet her i byen at jeg vet jeg ikke får gitt dem bort.

De aller eldste adolfoi-barna ble klekket i romjula. Har en som er større enn alle de andre og lurer på at det er den eneste som er igjen fra romjuls-kullet. Ellers har de klekket med jevne mellomrom fra januar og utover. Vil tippe de på bildet er fra januar.
Jeg plukker sandsnegler hver gang de "våger" og samle seg i hauger, det er kanskje derfor jeg ikke ser så mange som du gjør. :P
Ser også klorekene spise snegler, men det ser likevel ut til at bestanden holder seg godt. - tror jeg må få en av dyrebutikkene til å ta inn jegersnegler..

Gleder meg til du har fått så mange Adolfoi ungdommer at du ser deg råd til og kvitte deg med noen.. hehe
Har du noen Green Laser yngel fortsatt?
Ja det var liksom håpet mitt å kunne få spredd adolfoiene litt her i byen. Tiden vil vise hvor mange det blir til slutt.

Desverre ble det ingen green laser som overlevde. Vet ikke helt hva som gikk galt, bortsett fra at det ikke var så mange egg som klekte(mugg). De som klekte skulle jo overlevd, men jeg såg bare en etter klekkinga og ingen etter noen dager..
Uffda, det var jo kjedelig.
Da er det jo godt at jeg har så mange av de.
oOI! Jeg ser ikke på langt nær så mange sandsnegler selv om det ligger godsaker ute! Ikke i noen av karene! Syntes det bare var morsomt en gang jeg så 5-6 sandsnegler sammen ...
Skjønner hvorfor du ikke ville ha snegler på auksjonen iallefall! hehe
Lisa: Ja det er bra du har så mange Også så fort som de vokser! Kjenner jeg blir litt oppgitt over mine som vokser sååå utroolig sakte.. .

Vannsti: Bra du (og flere) fikk øynene opp for at dere kanskje ikke har så mange snegler som dere mente dere hadde, hehe Det vil nok alltid være noen som slår antallet sandsnegler der ute uansett. Kanskje jeg heller egentlig ikke har så mange?

Uansett skal jeg ta meg en kraftig oppryddig i både snegler og planter i 100 literen. Den har grodd så over av planter at jeg har null oversikt oppi der. Lurer på om jeg ville trives bedre med mindre planter? Så lenge jeg ikke luker meg tom for en art så kan jeg jo redusere kraftig på antallet. Kanskje jeg har et aldri så lite prosjekt å ta meg til i helga, eller en annen helg..
Jeg hadde superutluking forrige helg, det ser ikke ut som det samme karet engang! Men tror fiskene ble glade for litt svømmeplass!
Luking og rydding er mitt prosjekt for helga iallefall. Har endel spesialfor og utstyr som jeg ikke trenger lengre, så jeg tenkte og få litt orden i kaoset.

Ja her vokser de jo som ugress, tror de blir i slagsklar størrelse om kun få uker hvis de fortsetter slik.
Anna!!!! Trillene leker!! )))))

De er ikke så opptatt av leken som de grønne var, så de lar seg forstyrre voldsomt om jeg kommer bort til karet, så jeg må bare la de være i fred, og se hvor mange egg jeg kan finne etterhvert..
Så gøy! Endelig! Jeg hopper over i tråden din og sjekker.
Luking og rydding i 100 literen i dag:

[External Image]

Da jeg satte meg ned etterpå for å beundre verket synes jeg Borarasene oppførte seg litt rart. De var godt samla i stimen og noen svømte etter andre. Og hele tiden holdt de seg langs bakglasset og frem og tilbake hele tiden. De var ikke spesielt opptatt av mikroormen jeg gav dem heller. Enten er de stressa fordi det forsvant så mange planter, eller så er de glade for å få nytt vann og bedre svømmeplass

Cryptocoryne:

[External Image]

Windeløv:

[External Image]
Noen klorekebilder, en ung hunn og en ung hann.
Og her er en av de to opprinnelige hunnene. Denne er mye mørkere enn ungdommene.
Telte ti sånne nå, litt stolt

[External Image]

Den i midten er ikke telt med, den er jo liten enda:

[External Image]

Tror jeg kan kalle disse for ungdommer nå De er blitt små kopier av sine foreldre. Er de ikke søte? Dette er den største.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap