Sissis våte drømmer (side 19)

[QUOTE=sissimor]Og så driver jeg å fanger de største platy-ynglene i Rio`n. Det krever tolmodighet. Alt for mange gjemmeplasser, og alle de som ikke skal, svømmer inn i håven av seg selv, om og om igjen... Har fanget 12 så langt, men det er en god del igjen :O
QUOTE]

Jeg lider med deg, har en Askepott-jobb foran meg, jeg også. Et triks er å bruke et stort plastkrus i stedet for håv, de svømmer jo bare rett inn uten å tenke seg om, og da ser jeg hva jeg har fanget. De jeg ikke skal ha, fisker jeg ut med hånda eller en teskje eller noe. Og glasset får duppe i det nye karet, ikke egentlig nødvendig med tilvenning, men da får de jo det mens jeg roter videre etter resten :o)
hvorpå jeg da MÅ spørre.... har du noe i den plastkoppen?? malletablett eller lignende? skulle nemlig fange ancistrus her om dag, men det var lettere sagt enn gjort siden den største guppyen tok med seg malle tabletten...
Nei, da kommer jo alle sammen, og det blir litt mye på en gang :o)
Takk for bra tips Linda, skal prøve det neste gang. Har telt, og det er 8 igjen, så da blir det 33 stk som snart er salgsklare. Men hvor fort blir platyer kjønsmodne? Et par av de eldste ser drektige ut? Og de ble født ca 1 oktober? Hm...

Ser ut til at perlene storkoser seg i Godteskåla! De svømmer rundt i åpent lende, og har farget ut enda vakrere enn før. Var spent på om de ville prøve seg på danio-jakt, men ikke anntydning heller. Danioene ble ikke det aller minste skremt av så store samboere heller, så stime gjør de fortsatt ikke.

Channy og Bettina fant hverandre fort igjen også, og hun er bortom sin tyggende make med gjevne mellomrom. Det paret som bodde der først (Bent og Chanita) ser jeg veldig lite til. Bettina kommer når jeg roper fortsatt, så jeg vet det er henne, og Channy står i bambusrøret jeg brukte som flyttekasse...
[External Image]
Perleguramier er jo veldig flotte da, og grasiøse. Ser tykke og fine ut de du har fått tak i
Lisbeth
Perleguramier er jo veldig flotte da, og grasiøse. Ser tykke og fine ut de du har fått tak i


Ja, ikke sant! De er avlet hos en i klubben, og kjøpt som to damer. Ble plutselig et par gitt, etter som de vokste til ;D
Ser litt kniving mellom channoidesdamene, og Bettina er tydeligvis skjefen, selv om Chanita bodde i karet først. Bettina er en del større (bortskjemt med myggiser rett fra pipetten), og slår på leksdrakten for å vise dominans. Ganske fasinerende å se på dem, og tror heldigvis ikke det vil bli noe slossing.

Hannene ser jeg lite til, men ser snurten av en innimellom. Vet ikke om de har møtt hverandre enda heller. Er nok mest opptatt med tygginga si de
Springhaler + killi = vill jakt!
Må bare si at det er ganske gøy å studere jaktende klovnekillier! Det ser det ut til at platy-ynglene i samme karet syns også, de virker like fassinert som meg egentlig. De prøvde å fange selv også, men her er det nok bare å se og lære ;D

Veldig vanskelig å ta bilde av disse skjønnhetene...
[External Image]
Hva i alle dager er springhale? Fin fisk forresten!! *ønske meg*
Lene Byholt
Hva i alle dager er springhale?:) Fin fisk forresten!! *ønske meg*


Sringhaler er småkryp som brukes som levendefôr
Fikk et par bokser med slike av en i klubben (Ohr, kongen av levendefôr). De lever på fuktig torv, og spiser babygrøt. Var redd jeg skulle ta livet av dem med en gang, men det yrer av liv i boksen ;D
Aha Skjønner at jeg har mye å lære når det kommer til for...
Har kommet til frossenfor.. Og selvfølgelig flakfor..
Generelt ikke glad i småkryp så blir vel en stund til jeg prøver meg på levendefor
Jegersnegle-baby! i godteskåla???
Satt å så etter channoidesene i Godteskåla, da jeg la merke til en vakker sandsnegle. Og opp på side av denne gled det plutselig ei lita, stripete snegle? Jegersnegle-baby! I Godteskåla??? Eneste forklaringen jeg har, er at den har fulgt med i javabregnene jeg tok fra Juwelen... Arti; nytt oppdrett

Se så liten den er (sandsnegla er ca 1 cm...):
[External Image]
Stoooor mat! Men den finner sikkert noe smaskens i en litt mer passende størrelse også :o)
spørsmål igjen....Jeg har jegersnegler i ett av mine kar...2 voksne..
men hvordan formerer de seg? er det noen som vet det? må de være en av hver eller produserer de barn "på egenhånd"?
Lene Byholt
spørsmål igjen....Jeg har jegersnegler i ett av mine kar...2 voksne.. men hvordan formerer de seg? er det noen som vet det? må de være en av hver eller produserer de barn "på egenhånd"?


I følge baser fungerer det sånn:
"Hunnene legger ett egg av gangen. Eggene klekkes etter omtrent 30 dager. De små sneglebarna er rundt 1mm store. Etter et par uker kan man lett gjenkjenne fargene og formen som de voksne sneglene har. De nyklekkede snegleynglene flyter ofte på overflaten."

Mener å ha hørt/lest at de må være begge kjønn...
Skal endelig bestille lakriser!!! :d
Da har tiden endelig kommet for at jeg skal bestille lakriser! Men hvilken bør jeg velge? Følgende står på lista til Rune denne uka:
-Deissneri
-Spetssjærts (tror de mener Filamentosus)
-Anjuganensis
-Linkei
-Liten lakrisgurami (trolig Parvulus)

Har laget egen tråd om dette og spurt om råd. Må jo ha en som kan trives i hulene i Godteskåla, men helst ikke så godt at de aldri viser seg fram... Og så hadde det jo vært utrolig gøy med yngel (drømme, drømme)...
Tja, det er jo egentlig nesten det samme hva du bestiller -for du får ikke hva du bestiller uamsett :P
Eller det er umulig å artsbestemme hva som har kommet til butikken

Filamentosus burde være lett gjenkjennelig, hvis de har spiss hale når de kommer inn som ungfisk. Er forresten en utrolig vakker lakris!

Jeg tror ikke det er stor sjans for yngel hvis du har andre fisk i karet sammen med dem. Jeg har aldri prøvd å få fisk i lek, men de som driver oppdrett på denne type fisk er det kun et og et par i små kar.
Lisbeth
Tja, det er jo egentlig nesten det samme hva du bestiller -for du får ikke hva du bestiller uamsett :P Eller det er umulig å artsbestemme hva som har kommet til butikken :) Filamentosus burde være lett gjenkjennelig, hvis de har spiss hale når de kommer inn som ungfisk. Er forresten en utrolig vakker lakris! Jeg tror ikke det er stor sjans for yngel hvis du har andre fisk i karet sammen med dem. Jeg har aldri prøvd å få fisk i lek, men de som driver oppdrett på denne type fisk er det kun et og et par i små kar.


Nei, har skjønt at det er litt bingo ihh til hva du får, men får jo prøve å bestille en art
Linkei går vel også an å kjenne igjen, på flekken?

Har tenkt å sette opp et lite kar i skapet under Godteskåla der jeg vil prøve å få til oppdrett. På lakriser kanskje, eller stjernedanioer.... Det burde vel være mulig?
Wormer plus
I dag har jeg satt igang et (for meg) skummelt prosjekt. Den eldste sommerfuglfrøkna har vært tynn lenge, selv om appetitten er upåklagelig, så har hatt misstanke om innvollsorm. Ser ikke antydning til noe sånt på noen av de andre fiskene i Rio`n, så det er mulig de er motstandsdyktige?

Ihvertfall har jeg begynt medisinering i dag. Tok ut alle tre sommerfuglene for sikkertetsskyld, og de var superlette å fange! Nå går de i en 12, 5 liter, men medisin. Blandet ut 1 måleskjed medisin beregnet på 114 liter i 11,5 ml. Da ble det 1 ml til 10 liter vann. Håper virkelig at dette er riktig... De har nå en bitteliten "underjordisk" varmekolbe, og et bittelite Jebofilter som har gått i Godteskåla.

Ville ikke behandle hele Rio`n om jeg ikke må, siden der er både eplesnegler og amanoreker der...

Den tynne ses i midten...
[External Image]
Stakkars knerten...
Knerten (den tynne sommerfugl-frøkna) ser tufs ut i dag. Hun sitter ganske mørk i fargen og hviler oppå filteret. Håper så veldig det går bra med henne, men det er klart det er en påkjenning om hun har ormer som kjemper for livet inni seg... Hun spiste litt da, det velger jeg å ta som et godt tegn.

De to andre ser ut til å ha det som plommen i egget, og leker seg i strømmen fra pumpa. Den er egentlig litt sterk, men det er ikke justeringsmulighet på den.

Lurer så veldig på om det var rett av meg å gjøre dette...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap