Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 191)

Falney
Karamell er virkelig vakker ja og for et treffende navn du har gitt ham da !


Ja, hehe, det var det første ordet som falt meg inn da jeg så han. Fargen er bare rett og slett lys karamell, helt nydelig

Om jeg noensinne får tak i en passende hunn, med matchende farge selvsagt he-he, så må hun jo få et godterinavn, hun også! Synd at det engelske ordet for myk karamell er så vanskelig å uttale for norske tunger... :p (fudge!)
Jeg legger ut litt bilder i kveld

Først ut, en av mine favoritter: Corydoras condiscipulus.
Utrolig fine! Disse har jeg i en 160 liter. Arten er en stor og langsnutet slektning av den mindre, kortsnutede og helt likt tegnede Corydoras oiapoquensis (som jeg også har, i akvariet nedenfor i samme reol).

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Også må jeg, som alle nyforelskede gjerne gjør, vise frem noen jeg er stolt av
Kampfisken Karamell. Det er så morsomt å se på han, der han svømmer rundt i alle nivåer av 180 literen, undersøker, gransker og studerer ting så intenst i blant at det ser rett og slett ut som han tenker! Tidligere i kveld skulle han absolutt inspisere undersiden av et digert catappa-løv som lå på sandbunnen. Jeg bestilte 100 stk catappaløv fra Asia på eBay for litt siden, og de var overraskende store! Dette catappa-løvet var omtrent dekket av sand (Corydorasenes fortjeneste) og derfor temmelig tungt egentlig. Men Karamell vrikket og vred, styret og ordnet og til slutt kom han ser faktisk under løvet. Litt romstering under der, før det brune fjeset hans kom til syne igjen og gløttet ut under bladet. Jeg måtte nesten le Tro hva han trodde skjulte seg under der, siden det var så viktig å få det undersøkt, mener jeg ?

Det siste bildet er en av ildtetraene. De er fremdeles tynne, men spiser flittig og jeg tror jeg skal begynne å klekke mer artemia. De spiste det som gale, men den putringen fra klekkeren er jeg sååå lei av... så jeg klekket bare artemia til dem et par ganger før jeg droppet det. Men jeg får gå i gang igjen, så de legger på seg litt raskere. De er i det minste ikke like "innhule" i magen som noen av de var da jeg kjøpte dem.


Legg merke til at Karamell har glimt i øyet
Det er en lyseblå flekk nederst i iris på øyet hans, ganske stilig. Den reflekterer blitzen fra kameraet på bilder, men er altså lysblå av farge, den øyeflekken.
[External Image]

[External Image]

[External Image]



Dette er resten av bildene jeg tok i kveld.

De viser Corydoras amapaensis, som går i den øverste 160 literen sammen med C. condiscipulus og C. spilurus.

Legg merke til første finnestråle i pectoral-finnene (brystfinnene) hos Corydoras amapaensis. Hos hannen er den kraftig fortykket og faktisk også litt "hårete" Uvanlig til å være Corydoras. De er uvanlige på annet vis også; hannene er territorielle og viser i ofte aggressjon overfor hverandre. Det er daglige små disputter der de jager hverandre vekk fra en liten flekk de har tinget som sitt område.

Dette er en adferd som gjør dem veldig interessante, det er moro å ha litt annerledes Corydoras også. Men jeg ville ikke hatt denne arten i noe kar som har mindre bunnareal i kvadratcentimeter enn dette (100 x 40 cm), med mindre jeg hadde bare et par da (en hunn og en hann). Men har du et akvarie med litt størrelse på der du har lyst på en Corydoras av de litt større typene og med litt uvanlig adferd, så velg denne - de er skikkelig kule!

Jeg har sannsynligvis overvekt av hanner, kanskje 3 eller 4 hanner (!) og kun 1 (kanskje 2) hunner. Jeg ser kun èn jeg er sikker på må være en hunn. Pectoral-finneparets første finnestråle på henne er slank og ikke hårete. Men det er noen som har sånn-midt-imellom-ytterpunktene når det gjelder dette finneparet, så da er jeg i tvil om kjønn på dem. Hunnen jeg er sikker på, er ikke noe rundere enn alle de andre heller, så jeg kan ikke se på tykkelsen på kroppen heller slik man vanligvis kan på Coryer.

Jeg ble til slutt nødt til å gi opp hele stilkplanteprosjektet i denne 160 literen. Det ville ingen ende ta, disse trådalgene. Klase på klase med lange, sleipe nøster med algen ble fisket opp hver bidige uke. Uten at det hjalp noe særlig, det måtte bare gjentas en gang til samme uke. Æsj! Nå gadd jeg ikke mer, og for et par dager siden røsket ut to svære buketter med denne stilkplanten (H. zosterifolia) og kastet dem. Det ble litt åpnere og lysere i karet. Skal bli deilig å slippe den evige algefjerningsjobben! (algene vokste kun i toppen av stilkplantene som lå bredd utover overflaten, der er lyset sterkt nok). Bukettene stod helt til høyre i karet.



En hann. Legg merke til "busta" som pectoralfinnen er dekt med på første finnestråle, og hvor kraftig den finnestrålen er.
[External Image]

En hunn. Tror jeg
Sammenlign pectoralfinnen med den ovenfor.
[External Image]

160 literen uten stilkplantebuskaset som stod til høyre tidligere...
Bildet er tatt i dag.
[External Image]

160 literen igjen - til sammenligning med bildet ovenfor. Her var stilkplantene små og nette, enda ikke angrepet av trådalger.
Dette er tatt 14. desember-08, altså for snart 4 mnd siden. Sverdplanten var egentlig finere her, da den var litt mindre enn nå :p
[External Image]
Corydoras oiapoquensis
hei mona o .så bildene av oiapoquensis har spurt etter dem i butikkene i stavanger ,får til svar de har vi ikke er det noen du har importert selv ? bare lurte kunne tenkt meg noen selv
malla100
hei mona o .så bildene av oiapoquensis har spurt etter dem i butikkene i stavanger ,får til svar de har vi ikke er det noen du har importert selv ? bare lurte kunne tenkt meg noen selv


De er kjøpt av en butikk, nærmere bestemt Aquamanias.no på Kløfta i Akershus. Han skulle ta inn en sending med viltfanget fisk fra Sør-Amerika, og da legger han ut lister over arter som finnes å få tak på. De befant seg der, så da forhåndsbestilte jeg selvsagt
Det hender man må smøre seg med en stor porsjon tålmodighet og vente ganske lenge på en bestemt art, for de finnes ikke på listene bestandig. De dukker opp og forsvinner igjen med ujevne mellomrom.
Jeg hadde sagt fra at jeg ønsket disse flere mnd i forveien, og da de endelig dukket opp på listene igjen sa herr Amundsen fra til meg
Ang ildtetra
Ang ildtetra så er det røde myggiser som går ned på høykant! Jeg pleier å tine en liten bit fra plata og gni den godt inni hendene slik at larvene får en passe størrelse til den lille munnen de har! Tørrfor er også helt greit! Jeg tar tørrfor om morgenen og myggiser om kvelden
Uønsket fisk i c. adolfoi karet :-/
Grr!
Jeg har oppdaget et par uønskede "gjester" i 98 literen med Corydoras adolfoi. Dette er utrolig irriterende! Jeg ville på død og liv nå ha disse Coryene i et 100% rent arts-kar, uten noen forstyrrende elementer i form av andre fisk. Jeg vet jo så altfor godt at de da kan finne på å legge på eggleggingslokket! :/

Da jeg satte opp 98 literen C. adolfoi går i, hentet jeg en planteart som heter Blyxa japonica fra en 85 liter. I denne 85 literen går det en gjeng killi av typen E. dageti monroviae, og disse formerer seg jo som kaniner. De legger egg i et kjør, og de "har seg" alltid inne i plantene. De fikk jo til og med Cryptocorynene til å smelte ned flere ganger, for Cryptoene misliker jo sterkt at noen forstyrrer rothalsen og røttene deres. Killiene gned seg så intenst i de bukettene med Cryptocoryner i et kjør, at plantene smeltet!

Jeg hentet altså Blyxa fra 85 literen, og plantet disse i 98 literen jeg nettopp hadde satt opp, sammen med en hel del mose som jeg tok fra 180 literen. Så stod det sånn i noen uker til innkjøring. Etter noen ukers drift, skiftet jeg noen store vannbytter, og så satte jeg inn fiskene jeg ville ha der; gruppen på 7 stk Corydoras adolfoi.

For noen dager siden fikk jeg plutselig øye på noe i overflaten der.... en killi! Jeg sa noen mindre pene velvalgte ord, og irritasjonen bare økte fordi jeg vet at det kommer til å bli et sant mareritt å skulle få tak i dem for og få fjernet dem derfra. Jeg ble om mulig enda mer frustrert da jeg så at det ikke bare var èn killi der, men to! Umulig å få fatt i akkurat nå, så små som de er. De har garantert blitt fraktet inn i akvariet som egg rundt Blyxa-plantene jeg hentet!

Aner ikke hva disse har levd av i ukene mens dette karet stod til innkjøring, små mikro-organismer sannsynligvis. Men en annen ting er; jeg fatter ikke at de små ynglene overlevde gjennom innkjøringen med nitritt og det hele!
Uansett, jeg blir nå pent nødt til å vente til de blir store nok til at jeg får fatt i dem. Jeg bare håper intenst at de er samme kjønn, så de ikke begynner å formere seg oppi der attpåtil! Hunnene er forbløffende små når de er kjønnsmodne, så det går fort unna. Tenker med gru på at de kanskje er to ulike kjønn og greier å formere seg før jeg får fjernet dem. Men heldigvis har jeg alltid fått 80% hanner av disse kullene, så sjansen for at det er to hanner er stor.

Og jeg blir regelrett sinna om disse forstyrrer C. adolfoi gruppen slik at de slutter med den fine eggleggingsrutinen de har begynt med etter at de ble flytta hit!
[External Image]
Karamell trenger en kjæreste
Og jeg synst hun skal hete "Kjærlighet"

Må igjen takke deg for å dele kunskap, flotte bilder og ellers masse god lesning for akvarie nærder! Tusen takk!

Ha en riktig fin påske!
DeepShit
Og jeg synst hun skal hete "Kjærlighet" :)

Karamell får seg nok en kjæreste en vakker dag, men jeg vet ikke når. Det er helt avhengig av at jeg finner den rette kampfiskhunnen med de rette fargene til han!

DeepShit
Må igjen takke deg for å dele kunskap, flotte bilder og ellers masse god lesning for akvarie nærder! Tusen takk! Ha en riktig fin påske!


Takk for de hyggelige ordene. Og ang. påskeønsket; takk i like måte, DeepSh....t!
Hehe. Stilig navn på kampfisken, men det passet!

Skulle ikke prøve deg på kampfiskoppdrett med tiden da? Det kan være utfordrende og interessant
Alexus
Skulle ikke prøve deg på kampfiskoppdrett med tiden da? Det kan være utfordrende og interessant :-)


Nei, jeg tviler på at jeg noensinne vil prøve meg på kampfiskoppdrett. Det må være litt av en jobb å få solgt alt avkommet når den tiden kommer... mye, mye jobb. For ikke så snakke om å skille dem og huse dem separat, hver eneste hann, inntil de kan selges!
Hehe, sant det at der er en del jobb Men man lærer seg å leve med det.

Hehe, siterer meg selv litt

Jeg har nå greid å fange og flytte begge killi-ynglene! Hehe
Jeg trodde de skulle bli klin umulige å få fatt i, men disse killiene har heldigvis en vane: når de blir redde, så "fryser" de og står dønn stille et par øyeblikk. Så suser de avgårde i lynets fart. Cluet er altså å snappe dem opp det lille øyeblikket de fryser og stirrer skrekkslagne. Og det gjorde jeg. Begge to ble hevet oppi til gruppen med de 11 voksne.

Jeg startet med 1 par (en hunn og en hann) for 1 år siden, og har i denne perioden solgt/gitt bort enten 4 eller 6 stk. Og likevel er det 11 stk igjen, pluss to yngel... Dersom karet er tettere beplantet enn jeg hadde dem de siste mnd her, så ville de økt noe voldsomt i antall!

mona o
[/B]For noen dager siden fikk jeg plutselig øye på noe i overflaten der.... en killi! Jeg sa noen mindre pene velvalgte ord, og irritasjonen bare økte fordi jeg vet at det kommer til å bli et sant mareritt å skulle få tak i dem for og få fjernet dem derfra. Jeg ble om mulig enda mer frustrert da jeg så at det ikke bare var èn killi der, men to! Umulig å få fatt i akkurat nå, så små som de er.
Inaktiv bruker
hei mona det er sikert flere av di killiynglene oppi det akvariumet med Corydoras adolfoi =;-D
Enda en 85 liter er tømt :-)
I dag ble den siste 85 literen i raden som står inntil 180 literen endelig tømt! Det er karet som står til høyre i midten av den doble reolen min.

Det skal installeres HMF filter i hjørnet på det, akkurat som de andre to har fått, som står over og under dette karet. Siden 180 literen ved siden av denne reolen skal bort, inkl møbelskapet, kan jeg ikke lenger ha utvendige tønnefiltere stående i skapet der. Så et annet alternativ for filtrering skal inn: HMF

Mesteparten av fiskene som var i denne 85 literen, Corydoras sodalis og E. dageti monroviae killiene, er solgt og hentet i dag. De har flyttet til Buskerud

De fiskene fra karet som jeg beholdt selv var selvsagt [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species=corydoras+sp(cw018)&species_id=431]CW-018[/URL], som jeg fikk av Tom C. Han har fanget dem i Peru selv Disse 6 ble flyttet midlertidig til 45 literen, som er omdekorert med eikeløv og redmoor-røtter samt litt ny beplantning. Der ser det ut til at de har det bra, for selv om de flyttet inn i går, så har de farget ut knallfint allerede. Hannene er absolutt nydelige, de ser ut som de er overstrødd med gullkorn Flott mønster i kontrast til det svarte. Og kaaaaanskje, hvis jeg har flaks, så kan flyttingen trigge dem til no' spennende....?

Nå er 85 literen tømt, bare full av våt sand på bunnen, planter og alt er tatt ut, vannet tappet ut, og jobben med å skrubbe og rengjøre det gjenstår.. usj. Ingen lekker jobb! :p

Må melde fra at alt står bra til i Buskerud,med alle fiskene

Og gjett hva,jeg fant veien hjem igjen.Selv om det ble litt frem og tilbake når jeg skulle finne frem til deg i dag ,trodde jo selvsagt at jeg kunne veien fra fisketuren i fjor.

Ønsker deg en riktig god påske


Godt å høre at du kom deg vel hjem i tide til påske, frosken Hehe

***********

Nå er jeg forresten ferdig med å vaske og skrubbe 85 literen som ble tømt i dag.

Vurderte å vente, dvs "la det stå til en annen dag"... men det luktet allerede av den våte, gjørmete og skitne sanda, så jeg bestemte jeg for å gjøre unna drittjobben med det samme. Ellers har sånt lett for å bli stående...
Og maken til pirkearbeid og møkkajobb! Jeg hadde teipet opp en utvendig, svart foliebakgrunn der, og åpenbart kveilet halve teiprullen på for å være sikker på at den satt! :p Måtte til med plasterfjerner fra apoteket for å få vekk alt teiplimet fra rammen. Puh! Dette hadde sikkert bare kunnet sitte om jeg skulle ha karet samme vei i reolen, men planen var nå å snu det slik at jeg fikk det som tidligere var bakglasset ut i rommet. "Det nye frontglasset", liksom. Mindre riper håpet jeg. Men det var et par saftige riper i bakglasset også. Men sikkert bedre enn foran uansett. Etter heftig vask og tørk, ble karet dytta inn i reolen igjen for å stå litt ute av veien. Ellers er det vel risiko for at jeg sparker borti det eller smeller noe inni det, så rotete som det er på akvarierommet.

Det må ned på gulvet for å silikonere inn HMF filteret samt maling av bakglasset svart (den "nye" baksiden), men det får bli senere. Nå er jeg utkjørt, og vi venter på pizza!
Dette er et bilde av det nederste akvariet som står på den raden som vender mot 180 literen. Den øverste er dette karet. Det er midten jeg nettopp har tømt i dag og som skal installeres HMF filter i. Når det er gjort, er alle tre endelig tatt.

Kolonien min med Corydoras metae flytter antagelig inn her etterhvert når det er ferdig innkjørt, for akvariet de går i pr i dag er det eneste med grus av alle akvariene mine. Riktignok fin, rundkornet grus, men ikke sand Det må forandres på, så de får komme på sandbunn, de også.

Catappaløvet er virkelig bra saker! Det gir vannet en gylden tone, det liker jeg, men det ser faktisk ut til å være meget sopphemmende også. Har lest at de er forebyggende mot sopp, så derfor la jeg oppi noen i tillegg til eikeløvet. Men...eh.. jeg trodde ikke det skulle virke så godt! :p Hehe.

Normalt skulle det på dette tidspunktet vært ganske kraftig utbrudd av den hvite slimsoppen redmoor-røttene alltid får, men etter at jeg la i catappaløvet har det vært meget lite av det! Anbefaler å forsøke dette i kar der man vil forebygge sopp, og f.eks. legge det i klekkevannet til egg hadde kanskje vært fint.

PS! Catappaløvet er de svære bladene på bildet
Bestilte dem hos denne selgeren på eBay.

[External Image]
Takk for link, Mona!

Har jeg gjort det riktig, er en pose løv på veg til meg også nå Det var da helt utrolig billig?! Lurer på om jeg gjorde noe feil. Kanskje jeg bestilte ett løv og ikke en pose med 100

Gleder meg til å teste de ut
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap