Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 197)

Jeg bruker modifisert fluval i begge karene med reker. Var en lang stund jeg ikke så et eneste yngel (selvom jeg så hunner med egg), og trodde det var filteret. Men, det måtte bare være en "hvileperiode", for selv om filtrene er akkurat de samme, kryr det nå med rekeyngel i alle aldre

Så om filteret tar en rekeyngel eller tre, har i hvert fall ikke jeg merket noe til akkurat det
Flott

Er så lei av å høre boblene fra svampefilterene og duringen fra luftpumpene så det skal bli godt å bytte.

Ja, skal stappe alt jeg kan i fluvalen

Tusen takk for gode svar.
Lurer på hvor du kjøper jbl flow pumpene ?
Jeg finner det ikke på verken unimati eller aquaristik shop,sikkert bare jeg som ikke finner frem
Og du bruker et rør mellom den bevegelige delen mellom pumpen og svampen?Det ser slik ut.

Takker for svar,og god bedring til deg
Hadde egentlig ikke tenkt å pelle ut eggene fra tanken med Corydoras sp. Black egg i dag, men.... de så veldig fine ut og endelig virker det som de er befruktet... så da ble det til at jeg pelte ut noen likevel, hehe

Jeg drøyde litt for lenge med å plukke, for eggene var ikke klebrige lenger og hadde allerede formet seg etter underlaget. Snodig nok så ikke Blackiene ut til å ville spise dem nå lenger, de lot dem bare være, ganske enkelt.
De eggene som satt på glass var omtrent umulige å få med seg uten å skade egghinnen, så jeg lot dem sitte. Jeg nøyde meg med noen som hang i flyteplante-avleggere og på blader der. De var enkelt å få med, siden det var bare å løfte opp og bære over til plasttanken. I plasttanken hadde jeg satt et luftpumpe-drevet svampfilter, og en diger kladd med javamose fra 85 literen med Corydoras metae. Så nå ligger de småplantene der og dupper og venter på klekking Jeg skal føye til et tynt sandlag i morgen, men i dag orket jeg ikke.
Antar det var rundt 40 egg eller noe som jeg flyttet over. Cirka...!


Det 85 liters karet som jeg hentet den svære mosekladden fra, er karet C. metae har bodd i de siste to årene og det skal tømmes helt. Så da må alt inventar ut. Rekene skal selges, rubbel og bit av dem, for det kryr av CRS reker i flere andre akvarier her. Har i grunnen nok overalt, og vil ikke overbefolke karene med reker heller. Plantene brukes i andre kar som skal settes opp (de to nye 168 literne). Metaene har jeg flyttet til karet ved siden av i kveld (HMF filter der), og endelig fikk Corydoras metae sand under bartene igjen! De har vært min dårlige samvittighet så lenge, de som gikk i dette karet, fordi jeg var tom for sand den gangen jeg satte opp karet deres så ble grusen valgt som bunnlag. De har jo lekt og alt jevnlig hver uke, så det har ikke hemmet lekslysten deres. Men Corydoras skal ha sand å rote i med bartene sine, sånn er det bare! Det er deres naturlige rett.
Det er det eneste karet jeg har med grus, så det skal bli deilig å få orden på det. Skal selvsagt ha HMF hjørnefilter her også.
Det var litt kult å se hvordan de oppførte seg når jeg slapp dem oppi (bare hev dem over uten tilvenning for temp. og ph var lik). De lå litt sjokkerte liksom, men allerede sekunder etterpå så jeg det begynte å rykke i bartene deres. Så kom det et par prøvemopp, og så "mopp-mopp-mopp" bortover. Hehe

Karet har en fungerende filterløsning fra før egentlig, Eheim Liberty 2041 hang-on filter, som har fungert prikkfritt et par år. Men den lager jo litt lyd, siden vannet i disse faller ut av filteret via en "trapp" og ned i karet, slik at det plasker (det er ramme-akvarier og da blir filteret hengende høyere enn opprinnelig tenkt fra produsentens side - derfor lyden). Det er i grunnen helt supert at vannet kommer ut slik og faller ned på vannflaten, fordi det aldri blir overflatehinne i et kar med de filterne der. Har ofte satt inn Liberty-filtere i kar med overflatehinne-problem, og det fikser saken på et blunk.

Men jeg vil altså på sikt få vekk alle filtere og løsninger som lager så mye lyd. Når jeg har migrene, er alle vedvarende lyder noe som "gnager" og det er veldig plagsomt. Og siden jeg har migrene ofte, så....:-/
Luftpumper er det mest irriterende av alt å høre. Men jeg har funnet ut at Schego luftpumper er de mest stillegående pumpene jeg har vært borti - så de kan gå an. Jeg har et par stykker gående kontinuerlig, for å ha reservefiltere i beredskap (bruker JBL TekAir sine svampfiltere).

Uansett, HMF filtere har jo så enormt stor biologisk kapasitet, så det blir den filterløsningen i den 85 litern der også. Deilig med helt tause filtere

Melding til Frosken; svar på innlegget ditt ovenfor. HER er link til JBL ProFlow mini De er hos Aquaristikshop men du søkte sikkert på litt feil navn eller noe. Men jeg skjønte ikke det siste spørsmålet ditt? Hva mente du?

C. Black egg i 22 liters plastkar
[External Image]

Formulerte meg kanskje litt klønete,men kjenner ikke navnet på disse duppedingsene..
Prøver på nytt: Jbl pumpen henger på akvarieveggen bak den sorte filtermatten.Og ut gjennom den sorte filtermatten kommer denne bevegelige grønne delen jeg ikke husker navnet på(har det lagret et eller annet sted)
Er det en forbindelse mellom pumpen og utblåset som jeg må kjøpe ekstra ,eller passer disse to delene sammen så det blir langt nok?

Har bestilt sorte filtermatter fra Unimati i dag,og de fikk sendt pakken avgårde i dag
Da gjenstår bare behandlingstiden hos norsk toll...
frosken
Prøver på nytt: Jbl pumpen henger på akvarieveggen bak den sorte filtermatten.Og ut gjennom den sorte filtermatten kommer denne bevegelige grønne delen jeg ikke husker navnet på(har det lagret et eller annet sted) Er det en forbindelse mellom pumpen og utblåset som jeg må kjøpe ekstra ,eller passer disse to delene sammen så det blir langt nok?


På toppen av powerheaden har jeg rett og slett bare tredd på en passelig lang bit vanlig grønn Eheim vannslange. Str diameter 12/16 mm passer perfekt. På tuppen i andre enden av slangen, altså på enden som stikker ut i akvariet, har jeg tredd på et bevegelig kuleledd som filterutblås. Har kun funnet det hos Aquaristikshop, ikke i noen norske nettbutikker. Da kan jeg dirigere vannstrålen dit jeg vil

Mine powerhead'er henger ikke på veggen bak svampmatten. De står nederst på bunnen. Jeg har lagt en tiloversblitt bit av svamp på glassbunnen, og så står bare powerheaden på den. Jeg vil ikke at powerheaden skal ha direkte kontakt med glass, pga vibrasjoner og eventuell lyd.
Slangen går så fra toppen av powerheaden, opp til hullet i svampen og ut i akvariet der.

En vannslange fra Eheim er nok ikke så vrient å få tak i.
Takk for svar.Gleder meg til å prøve ut din metode for filtrering
Corydoras sp. Black gruppen i 85 literen driver og legger egg i dag også.

Men idag tror jeg det går litt over stokk og stein. Minst to hunner som klemmer ut egg, og en av dem er en liten slank en som jeg trodde var en hann! Hun driver og presser ut egg i lange baner og klistrer over alt. Mens hun ligger på bunnen og "henter seg inn" etter å ha presset ut en eggklase mellom bukfinnene, kommer de andre og prøver å rane henne ved å spise eggene rett ut av finnene hennes. Kan ikke se at denne hunnen tar noen T-posisjon med noen, og de andre suser rundt og spiser litt her og der og alle er bare helt gira. Det glade kaos
Det var litt mer system over det i går. I dag tror jeg neppe det er noe særlig befruktede egg ute og går. Så jeg lar dem bare spise

ETTER-REDIGERT kl 16.25:
Joa, de har litt system i galskapen i dag også :p Jeg så nettopp et par i T-posisjonen, men dette var en større hunn. Så noen av dem har iallefall "skjønt det".

Har forresten testet for nitritt i 85 liters karet (nederst til høyre i reolen) som jeg flyttet C. metae til i går. Jeg prøver å se noe utslag, men forskjellen på 0,00 og 0,02 er hårfin på JBL's tester :-/ Ikke lett å se om det er fnugg av nitritt der eller ei. De får uansett daglige vannbytter nå fremover, så vi unngår "gruff".

Jeg har planer om å samle alle Corydoras sp. Black i den 85 literen jeg satte inn disse 6 stk i etterhvert, men skal øke antallet gradvis over tid. Filteret må få tid til å venne seg til økt avfallsmengde, og jeg har jo forsøkt kickstarting for første gang på denne filtertypen.

I 180 literen har jeg dessuten C. sterbai, C. loretoensis og noen C. Super-Arcuatus som må omplasseres når 180 literen skal tømmes for å gi plass til annet. De to små Corydoras-artene er greie, de går i den siste av de ledige 85 literne, men jeg vet da søren hvor jeg skal ha de svære Super-Arcuatusene. Jeg får innrede den ene nye 168 literen i en fei, bruke samme tønnefilter der som 180 literen har nå, så de får et innkjørt filter med det samme. De må kanskje bo trangt et par dager mens jeg gjør i stand, men det får gå. Jeg skal silikonere inn HMF filter, så det blir minst et par dager i trange kår på dem før de får strekke ut igjen.

En annen tanke som plutselig demret for meg her om dagen da jeg stod og kikket inn i 180 literen, og som blandet seg med en smule skrekk, var:
"Hvordan i heiteste skal jeg få tak i alle de små L144 ynglene som yrer rundt i hele det store karet?!"
Det har jeg ikke tenkt på før nå....! Hvordan skal jeg egentlig få tak i dem? Det må bli en form for fiskefeller med agurker og sånt, etter at alle andre mer lettfangede fisk er håvet ut.
*urk* Dette er noe jeg gruer meg til altså!

Jeg tror kanskje jeg jublet litt for tidlig, mht Corydoras Black'enes evne til å få befruktet eggene sine :p Masse hvite egg i dag, av de jeg lot sitte igjen i akvariet... Har ikke gransket så nøye de jeg plukket ut, for de ligger i et plastkar uten noe lys så jeg ser ikke så godt. Av de som sitter på filterutblåset i 85 literen er iallefall minst halvparten blitt hvite.

Snart må vel disse fiskene også ha blitt gamle nok til å få dreisen på dette her med formering :p
Oj, i dag fikk jeg to planteknoller i posten! Yippi Åh, jeg gleder meg til å se denne utvokst! Det er imidlertid litt forvirring ute og går med hensyn til navnet, det kan se ut som det er en veldig utbredt stavefeil av navnet på nettet?

Søk på Barcalaya longifolia (med den a'en i midten) gir 27.400 treff.
Søk på Barclaya longifolia (uten a'en i midten) til 12.500 treff.

Skulle kanskje anta at det som gir mest treff er riktig?

Vel, vel, jeg gleder meg uansett til å få plantet B. longifolia og følge med når den vokser opp! Det er en av de nydeligste akvarieplantene jeg har sett!
Lurer på om jeg skal spare dem i et litersmål med vann et par dager, sånn at jeg kan plante dem i den 85 literen med svart grus som jeg skal tømme i dag? Den skal nyinnredes med HMF filter og sand.
Alle fiskene er allerede flyttet, bare rekene igjen pluss 3 av plantene. Det kommer en fyr i dag og skal hente absolutt alle CRS rekene i den 85 literen, så jeg får tømt det helt. Jeg har så mye CRS reker i mange kar nå, så jeg orket ikke flytte over hele den store kolonien der også. Det var på tide å tynne ut og bli kvitt så mange som mulig. Så da en akvarie-fyr likevel skulle kjøpe noen reker av meg, spurte jeg om han ville ha alle rekene i det karet for en grei pris - og det ville han heldigvis! Da slapp jeg å annonsere og selge litt her og der med alt styret det medfører. Alt i en smekk - det kan jeg like for det er veldig enkelt og greit
Aner ikke hvor mange reker det er, men det er sikkert 150 eller mer...

Gleder meg til å ta fatt på å få gjort om den 85 literen! Grusen får jeg tømme i hekken eller noe ute
Lurer på om jeg skal gjøre om litt i den øverste 160 literen min... der har jeg vanlig sverdplante, men jeg kunne tenke meg å plante de to Echindorus uruguayensis fra 85 literen istedet. De legger bladene så flott utover, lange og smale med bølgete kanter.

mona o
Vel, vel, jeg gleder meg uansett til å få plantet [URLBLOCK1]og følge med når den vokser opp! Det er en av de nydeligste akvarieplantene jeg har sett! :)


Veldig flott plante det der ja. Minner litt om cryptocoryne. Hvor bestiller du knoller av disse?
Lisbeth
Veldig flott plante det der ja. Minner litt om cryptocoryne. Hvor bestiller du knoller av disse?


De kommer fra Siljan i Telemark
Stikker bare innom for å si at jeg synes det er så morsomt med alle de kule sitatene som dukker opp i signaturen din for tiden
Inaktiv bruker
Nå har jeg lest litt.. Og har et par spørsmål.

Hvordan samler man eggene? bare tar de forsiktig med handa og har de i en liten kopp med vann? ( Corydoras Aeneusene har festet eggene på glasset, og glasset er buet!)

Tar det lang tid før eggene klekker? 6 dager hvis jeg har lest rett?

Eller kan jeg bare slappe av og satse på at fiskene ikke spiser eggene? Er HELT uerfaren. Dette er første gangen Corydorasene leker og llegger egg! (hvis det er det det heter) Og vil jo berge eggene..
Så best å spørre de som har erfaring med dette hær!

//Nybegynner
Hei Eini
Du har sikkert lagt merke til at eggene henger på glasset, og det gjør de fordi de er klebrige. Du bør ta dem ut, ellers spiser alle fisk på dem, spesielt maller er rå på å spise egg.
Du må forsiktig trykke på eggene med hudsiden av f.eks. pekefingeren din, og så "ruller du av" egget. Det kleber seg da til fingeren din så du kan løfte det opp og ut. Samme metode bare omvendt når egget skal av igjen i klekke-tanken.

Eggene klekker etter alt fra 3 døgn til 7, det avhenger av flere faktorer. Både art og temperatur bl.a. Tror du kan regne med kanskje 4 dager på C. aeneus i romtemperatur (eggenes klekketank trenger ikke spesiell oppvarming). Kan ikke huske de eggene tok særlig lang tid på å klekke.

Jeg pleier å henvise litt til min egen artikkel om Corydorasoppdrett, håper det er greit Det finnes selvsagt mange måter å drette yngel av Corydoras på, artikkelen beskriver kun en metode. Men det er altså måten jeg gjør det på (som beskrevet i artikkelen). Hvis det ikke høres ut som noe for deg, så spør gjerne på forumet under oppdrett eller noe, så kan sikkert andre komme med innspill om sine metoder.

Eini Brox
Nå har jeg lest litt.. Og har et par spørsmål. Hvordan samler man eggene? bare tar de forsiktig med handa og har de i en liten kopp med vann? ( Corydoras Aeneusene har festet eggene på glasset, og glasset er buet!) Tar det lang tid før eggene klekker? 6 dager hvis jeg har lest rett? Eller kan jeg bare slappe av og satse på at fiskene ikke spiser eggene? Er HELT uerfaren. Dette er første gangen Corydorasene leker og llegger egg! (hvis det er det det heter) Og vil jo berge eggene.. Så best å spørre de som har erfaring med dette hær! :) //Nybegynner
Tante Astrid
Stikker bare innom for å si at jeg synes det er så morsomt med alle de kule sitatene som dukker opp i signaturen din for tiden :)


Hehe Det var det jeg håpet da jeg begynte med det for en ukes tid siden - at det stadig skulle være et nytt og litt morsomt eller underfundig sitat i signaturen min å lese
Tenkte jeg kunne underholde folk litt - ikke bare krangle med dem støtt

Jeg googler litt til jeg finner et sitat jeg liker eller et ordtak eller som passer til mitt dagshumør, og så kopierer jeg det med meg og legger inn her.
Inaktiv bruker
Nå har jeg flyttet eggene, så dette blir spennende!
Takk for raskt svar!
Ah! I dag har det vært en hyggelig mann fra Østfold her og hentet alle rekene jeg hadde i 85 literen med grus! Det ble godt over 100 reker, han mente det var sånn roughly 130 eller noe da han var ferdig med å håve dem opp. Jada, jeg ba han fange dem selv, hehe
Det var rett og slett av nødvendighet, jeg har skikkelig vondt i venstre skulder for tiden, så jeg klarer knapt å løfte armen til brystet. Orket bare ikke tanken på å skulle fange alle de kjappe rekene... Men heldigvis sa han at han selvfølgelig kunne det
Jeg hadde flyttet fiskene og fjernet mesteparten av plantene dagen før, men det stod igjen et par E. uruguayensis og en jeg tror må være Echinodorus 'Rubin'. Disse ville jeg unngå å dra opp fordi det enorme rotsystemet ville gufse opp alle gamle plantenæringstabletter fra bunnlaget... grøss og gru, det blokkerer sikten inn i karet på null komma niks. Men det ble etterhvert nødvendig å ta dem opp, for rekene klamret seg jo til dem som skipbrudne på åpent hav Så plantene ble lagt i et plastkar med vann og da gikk det fint å fange resten av rekene.

Etterpå, da gjestene hadde reist, gjenstod tømmingen av karet. Det gruet jeg meg til, for jeg har aldri slamsugd i dette karet... så etter snart 2½ års drift (tror jeg), ville det nok skjule seg uante mengder "slam" (for å si det pent) nedi det.
Slangen jeg bruker ved vannbytter ble hektet over kanten på karet og nedtappingen kunne begynne (andre enden lå i sluket på dusjen). Det ble verre enn fryktet da det ble grusens tur... rene brekkmiddelet, den stanken var ubeskrivelig :p Helt forferdelig. Jeg ble overrasket, for jeg har aldri merket sånn stank fra et akvarie med sandbunn under tømming før. Må ha ligget mye gammel dritt underst.
[External Image]

Ellers må jeg skryte litt av en ny tysk nettbutikk som heter ZooBuy.net som jeg har begynt å bruke Veldig ryddig og fin nettbutikk, gir et seriøst inntrykk og et upåklagelig vareutvalg jeg liker
Fikk en pakke med varer jeg hadde bestilt derfra her om dagen, og de hadde lagt ved to 100 ml prøveflasker av et par JBL produkter Det var snillt! Sikkert et lurt sjakktrekk, for kunder som får prøve sånt gratis, kan jo ende opp med å like produktet og kjøpe mer av det
[External Image]
Med i den bestillingen fikk jeg den største beholderen med fôrtabletter jeg noengang har kjøpt. Det var et spann med lokk og bærehåndtak, hehe 5400 tabletter oppi! Til sammenligning har jeg satt en normalt stor boks med 700 tabletter (250 gram tror jeg?) oppå den bøtta. Skal ta vare på "lilleboksen" når den er tom, så kan jeg fylle over i den (fra bøtta) og bruke derfra.
[External Image]
Tante Astrid
Stikker bare innom for å si at jeg synes det er så morsomt med alle de kule sitatene som dukker opp i signaturen din for tiden :)


Jeg har også lagt merke til dette. Jeg tror jeg ikke legger merke til ting som er skrevet i signaturen, men det gjør jeg tydeligvis likevel -bra, det holder oss våkne
Hei monao
hei monao .jeg stiller spm på din personlige tråd til dg om corydoras (vet du har peil på dem) håper du ikke har noe imot d.og du gidder å svare...har en 85 liter med 3stk små maller ca 3cm.hadde tenkt å ha 6 stk palatus oppi med dem blir karet for lite ? eller hvor mange corydoras ville du hatt oppi karet med dem....takk for svar..
Tilfeldig bekjentskap
© Anette
Reklame for plussmedlemskap