Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 199)

hei monao ..leste du hadde fått yngel .der skrev du noe om at du hadde mose i karet ...er det en stor fordel å ha mose i karet når man skal prøve å få yngel på (corydoras) dem ..hvilen mose passer å ha i karet ..får jeg kjøpt den på en vanlig dyre butikk..takk for svar
Det er javamose jeg bruker. Ja, det er en stor fordel å ha dette i yngelkar med Corydoras. De gjemmer seg og bor i mosen den første tiden, og etterhvert har det dannet seg en god del microorganismer i mosen som yngelen faktisk kan spise.

Javamose kjøpes som oftest mellom privatpersoner, så jeg ville satset på å kjøpe det via Rubrikkannonsene her på AF. Butikker har det sjelden inne.
Ostehullet - eksperiment med kickstart av hmf-filteret
Eksperimentet fortsetter: 85 literen jeg har forsøkt å kickstarte HMF filteret i.
Må ha litt is i magen, jeg er jo nysgjerrig også, dette kan bli en svært verdifull erfaring jeg kan lære av til senere.

Så jeg har besluttet å forsøke å få til dette, selv om jeg misliker å ha fisk i karet under innkjøring og utsette dem for dette. Daglige vannbytter er greit nok, men for hver time som går etter dagens vannbytte vil jo verdiene av de uønskede forholdene øke jevnt og trutt frem til neste dags vannbytte.

Jeg tok en ny ammoniakktest i dag, og fikk et lysere resultat enn i går. Det har helt klart gitt uttelling å tømme på mere filterguffe! Ca 3 liter har jeg tilsammen helt over svampen nå. Først 1 liter, så 2 liter til.
Akkurat hva dagens test viste er jeg usikker på, for fargen var liksom "hverken fugl eller fisk". Men lavere enn i går iallefall. Tok også en nitritt-test for å se om det var den som nå vil begynne og ta over, siden nitritt følger etter ammoniakk i nitrifikasjonsprosessen. Men den var også vrien å tyde. HVIS det var noe svakt utslag, så var det NULL komma NULL TO (0,02) altså svært lavt. Tetra's nitritt-test oppfatter ikke så lave verdier, men JBL sine (som jeg bruker til nitritt-testing) gjør det. Men de to-tre laveste verdiene på JBL fargeskalaen er så like at det er utrolig vrient å tolke riktig eller eksakt svar. Tar med meg prøvene bort til vinduet og forsøker å se det i best mulig lys, men...

Vannbyttene jeg tar daglig er på ca 50%. Og jeg ser helt klart at fiskene føler seg temmelig ubekvemme rett før jeg starter med dagens vannbytte, for da har NH3+NH4 (ammoniakken) rukket å stige igjen siden dagen før. Fôringen er sparsom.

Jeg tror nesten vår-vannet for tiden er fullt av mye næring rett fra krana. Det kan nesten se ut som jeg har begynnende infusorier i flere kar som fikk vannbytte i går! Får korte inn lystiden noe i dagene som kommer. Nytter jo ikke med vannbytter heller for å få det vekk, hvis mistanken min er riktig... :p
Tok og luket en god del blant plantene i dag mens jeg holdt på med resten av vannbyttene i diverse akvarier. Fjernet masse gamle blader på en del sverdplanter og fikk tynnet dem kraftig ut. Klippet mose, skrapet alger og fjernet pestsnegler... var i det hele tatt veldig flink! Hehe

Ellers så lurer jeg nå mer og mer på hvor det har blitt av min store L144 hann... han har vært borte i minst en uke. Etter at jeg fjernet kokosnøtta, trodde jeg han skulle ta en terrakottahule jeg har der istedet, men niks. Han ville ikke ha den for den var full av yngel som søkte tilflukt på dagtid (hans egne barn). Så ble han bare borte, og nå går jeg og engster meg for at han har blitt offer for det ordtaket som heter "å tømme babyen ut med badevannet"... * iiik * Jeg fjernet jo en enormt stor klase med H. leucocephala i overflaten, som dekket to tredjedeler av karet, for litt siden. Den ble kastet i søpla. Kanskje han lå innimellom der? Eller kanskje han har søkt tilflukt under den digre "fjellformasjonen" av javamose jeg har klatrende fra trerota og oppover bakgrunnen..? Ligger under der et sted og lurer? Synes likevel det er merkelig at han ikke viser bartene sine overhodet ved fôring eller noe.
Blir vel nødt til å ta en real leteaksjon nå når 180 literen skal tømmes de neste dagene. Jeg aner bare ikke hvordan jeg skal få tak i alle L144 ynglene og hvor jeg skal plassere dem!


Yippi! Se på vanntest-resultatene i dag!

Da jeg kom inn på akvarierommet i formiddag, sjekket jeg først "Ostehullet", der eksperimentet med kickstarting av HMF filteret pågår. Og jeg så med en gang at fiskene var glade, aktive og at alt så fint ut. Ingen fisk som lå stille med flate ryggfinner i dag! Alle så fornøyde ut. Jeg tok straks vannprøver for å få det bekreftet.

Ammoniakktesten til venstre = 0
Nitritt-testen til høyre = 0,00 eller 0,02 (vanskelig å se forskjell på de to)

Det tok altså et par dager etter siste påfyll av filtergørr, men nå ser det ut til å ha fungert!

En ting til forresten; en faktor som må nevnes. I går bestemte jeg meg for å prøve et middel på flaske. Dette med levende filterbakterier på flaske er jo normalt bare humbug. Men det skader ikke å prøve, kanskje det finnes et av disse midlene på markedet som viser seg å fungere?
Dennerle FB7 BiActive, levende bakterier i flytende form på pumpeflaske. Jeg kan egentlig ikke huske jeg bestilte den, hehe men den kom sammen med 38 W lysrørene og noe annet småtteri som jeg nylig bestilte her hos tyske ZooBuy.net. I går kveld doserte jeg litt i karet.
Siden jeg har brukt ordentlig filtergørr også, er det selvsagt vanskelig å si om det hadde noen effekt med FB7. Men et eksperiment med kun dette hadde jo vært interessant å prøve en gang Det står oppskrift på dosering og fremgangsmåte for flere alternativer, inkl oppstart av helt nye akvarier med nye filtere.

Dagens vanntester fra "Ostehullet".
[External Image]

Dennerle FB7 BiActive, levende filterbakterier på pumpeflaske
[External Image]

"Ostehullet", med svært så glade og aktive fisk i dag
[External Image]
Du skal ikke prøve å starte neste kar med dette middelet da? Hadde vært veldig interessant å se om det faktisk funker
Nå holder jeg på å fange inn og flytte fisk fra 180 literen. Den er solgt og skal tømmes. Alle fiskene må flytte og bo på hospits midlertidig i andre akvarier. Tetraene er jeg ferdig med å fange inn nå, de er så små at de får bo i 45 literen så lenge. Corydoras sterbai (8 stk) er flyttet inn hos C. metae i en 85 liter. 3 av de gjenværende C. Black er overført til "Ostehullet", men flere av dem tør jeg ikke sette inn der riktig enda. Det må skje gradvis.
Super-Arcuatusene tenker jeg får bo midlertidig hos C. weitzmani eller C panda, for de to karene har utvendige tønnefiltere som har ruslet og gått et par år. Klarer nok å ta i mot 8 store Coryer.

Det jeg ville si er at gudskjelov så dukket den store L-144 hannen opp! Han spratt frem som troll i eske da jeg løftet ut den store trerota i 180 literen. Puh! Det var godt å se!

Planen er at L144 yngelen skal få med seg det utvendige tønnefilteret fra 180 literen, og flytte inn i et tomt 85 liters kar. Jeg skal i all hast silikonere inn glasslister og lage HMF filter i kveld der, og når det er tørket og herdet, fyller jeg karet med 100% vann fra 180 literen slik at all yngelen bare kan føres rett over ditt. Mens HMF filteret innkjøres, har de altså et stort utvendig filter i tillegg. De er så skjøre, sånne Ancistrusyngel, og kreperer fort av den minste endring. Derfor er det nok best å kun bruke det vannet de er vant til. Det gjør overflyttingen mye enklere og kjappere.

Gjett om jeg er våt på buksebeina Men, nå må jeg inn og fange mere....



mona o
[B]Ammoniakk[/B]testen til venstre = [B]0[/B]


Hva ser jeg! Tetra produkt?? hehe )

mona o
Det jeg ville si er at gudskjelov så dukket den store L-144 hannen opp! :) Han spratt frem som troll i eske da jeg løftet ut den store trerota i 180 literen. Puh! Det var godt å se!


Jeg ville ha skjekket den rota grundig, for da jeg fjernet hulen til mitt lekspar for at hanen skulle få litt ro, var han også borte en god stund og ved nærmere undersøkelse fant jeg han viftene på en eggeklasse oppe i et hjørne inne i en rot!!!
Joda, trerota ble undersøkt med både øyne og fingre for å se om det var noe maller sugd fast på den Men det var det ikke. Nå har forresten rota vært med en tur utenfor og så har vi slåss litt Jeg sagde den i to, sånn at den ene delen er i en mer samarbeidsvillig størrelse og kan brukes i 85 literen L144 mallene skal over i.

Lysarmaturene er kommet :-)
I dag har jeg fått de to nye 120 cm lange Woha lysarmaturene Nå venter jeg bare på akvariene og reolen, men det er nok rett rundt hjørnet. Jeg så nemlig på mobilen min at Webzoo har forsøkt å ringe i morges, men da lå mobilen med flatt batteri. Jeg forsøkte å ringe da jeg så det tapte anropet, men fikk ikke noe svar så jeg sendte email.

Det betyr nok uansett at de 120 cm lange akvariene mine er kommet
Jeg besluttet å fange alle Coryene først, før jeg tok fatt på jobben med å fange inn alle L144 ynglene og de 3 voksne mallene i 180 literen.

Men etter å ha fanget inn noen få Coryer, la jeg merke til at L144 ynglene stupte i dekning i de 3 leirehulene som står i karet... Hehe, dermed var det bare å lukke åpningen til hulen med ene hånden, løfte den opp og flytte over til 85 literen (det var fyllt med vann fra 180 literen på forhånd). Alle tre hulene ble flyttet over på den måten, enkelt og greit De få ynglene som var igjen i karet har jeg begynt å fange inn nå, det er bare 5 - 10 stk ser det ut til. Karet er ribbet for inventar, bare sand igjen.

Jeg vet dessuten at det befinner seg en Corydoras sp. Black bak den innvendige bakgrunnen :rolleyes: Der har den vært i en evighet. Jeg så den her om dagen, da jeg kikket inn fra siden av karet. Den må jeg ikke glemme å få ut før karet selges

Det skal bli herrrrrrrlig å få de to 120 cm lange karene i hus!!
Åh som jeg gleder meg. 120 cm lengde x 40 bredde x 35 høyde, det blir stilig altså. 168 litere blir det.
Men nå er jeg nødt til å komme meg til Oslo en dag og jakte på trerøtter - sånne akvarier krever sin trerot, og den må være perfekt! Eller de (flertall). Kan hende jeg må ha et par-tre stk i hvert kar? Jeg har ikke helt bestemt meg enda for om jeg skal ha redmoor i det ene og mangroverøtter i det andre. Det ser jeg når jeg ser akvariene foran meg på stedet der de skal stå, eller når jeg ser en perfekt trerot med fin fasong og interessant form!
oj de nye akvariene dine er veldig lave, skal bli morsomt å se hvordan du innreder disse akvariene.

gratulerer så mye med nye akvarium.
mona o
De få ynglene som var igjen i karet har jeg begynt å fange inn nå, det er bare 5 - 10 stk ser det ut til.


Hvor mange ganger har jeg egentlig innrømmet at jeg og øyemål suuuger? *himler med øya*

Vet ikke, men det begynner å bli noen ganger. Men likevel så prøver jeg.

Det viste seg fort å være nærmere 40 enn "5 - 10" L144 yngel igjen gitt....
Men jeg hentet en leirehule, la inn en algetablett og så ventet jeg en times tid etter at dette ble lagt i 180 literen. Etter en stund hadde mesteparten av ynglene samlet seg inne i hulen på maten. Så tok jeg hånden forsiktig ned i karet og lukket kjapt igjen åpningen på hulen, og flyttet dem over. Det bare strømmet ut yngel da jeg senket hulen ned i det nye karet!
Og etter det... DA var det 5 yngel igjen i 180 literen Men nå er det gudskjelov tomt! Puh!
mona o
Hvor mange ganger har jeg egentlig innrømmet at jeg og øyemål suuuger? *himler med øya* Vet ikke, men det begynner å bli noen ganger. Men likevel så prøver jeg. Det viste seg fort å være nærmere 40 enn "5 - 10" L144 yngel igjen gitt....


Hehehe! Jeg bruker alltid å enten legge til 10 i forhold til hva jeg kan telle/tro, eller å regne dobbelt så mange. Det bruker å klaffe ganske bra. Regelen er i hvert fall at det er alltid flere enn du tror. ;-D Det minner meg om da jeg plukket ut schultzeieggene. Jeg anslo dem til 200-300 først, og de var altså over 600. Det er å bomme, det!
mona o
Men nå er det gudskjelov tomt!

Forhåpentligvis...
Corydoras black yngel
I går kveld ga jeg Corydoras sp. Black-yngelen sitt første lille måltid med mat; mikroorm.
De fikk litt til i dag morges. Vanskelig å si noe som helst om antall yngel, siden plastkaret er stappet med mose, samt noen sverdplanter som er trøkket ned i vannet på toppen av det igjen :p De må ligge i vann til jeg skal bruke dem i et av de nye karene. Har montert en Arcadia Arcpod på kanten av karet som lyskilde, så det holder liv i plantene inntil da.

Uansett, det er temmelig mørkt på bunnen der, så det er ikke så mye å se. Men en nitidig granskning med lommelykt og briller i morges avslørte minst 6 - 7 små, mørke yngel. Jeg doserte mikroormen på de to stedene jeg fant yngelen, forhåpentligvis er det steder de liker å samle seg.

Det er dessverre noen blindpassasjerer oppi karet også, 7 eller 8 reker, som ble fraktet dit via mosen som jeg dro opp fra Corydoras metae sitt gamle akvarium (det skulle tømmes). Håper ikke rekene tar all maten fra Corydoras-yngelen....:-/ De er temmelig grådige. Er redd for å mose yngel dersom jeg prøver å få dem ut med håv, så inntil videre får de være på nåde.

Jeg har dessuten tatt et par nye vannverdi-prøver av "Ostehullet", der eksperimentet med kickstarting av HMF filteret foregår. Og vannverdiene var glimrende ! Helt fine i dag også, 0 i ammoniakk og ikke utslag på nitritt heller.
Yippi! Eksperimentet ser ut til å være vellykket! 3 liter filtergørr av nesten samme farge som svart kaffe måtte til altså. Fin erfaring å ta med seg!

Fremover nå, gradvis og rolig og med flere dagers mellomrom, vil jeg flytte over en eller to til av gjengen med C. Black, inntil alle er på plass i denne 85 literen som blir deres arts-kar. Foreløbig er det kun en enorm flyteplante i karet og eikeløv på bunnen, men det kunne jo vært morsomt å dekorere "Ostehullet" med javamose festet rundt om. Er jeg flink å klippe og holde mosen i fasong, kunne det blitt riktig dekorativt... men kjenner jeg meg selv rett, så blir det lite luking og trimming :p
Vi får se hva som skjer. Foreløbig liker jeg å ha det oversiktlig på bunnen.
Etter å ha studert Corydoras en stund, blir de bra finere og finere.Fikk her om dagen tak i 6 stk Corydoras sp orange laser og håper på at jeg kan få tak i Corydoras sp black fra en privat person.Hadde tenkt å la disse gå alene i noen 70 L kar jeg har.
Hva mener du om dette, er 70 L stort nok for en gruppe på 6-10 stk.
Og hvilke type planter bør jeg innrede disse med, jeg hadde tenkt å bruke en sand som har størrelse 0-3 mm som jeg kjøpte her om dagen.
mona o
120 cm lengde x 40 bredde x 35 høyde


Åhh, misunnelse altså, jeg har så lyst på et langt kar selv. Og med Woha armatur blir det jo bare rålekkert! Går ut i fra at siden karene er så lavt skal det kun gå Coryer der?
Kjetil Hagen
Hva mener du om dette, er 70 L stort nok for en gruppe på 6-10 stk. Og hvilke type planter bør jeg innrede disse med, jeg hadde tenkt å bruke en sand som har størrelse 0-3 mm som jeg kjøpte her om dagen.


Jeg ville glatt hatt mellom 15 og 18 Corydoras i et sånt akvarium. Avhenger litt av arten selvsagt, noen er større enn andre.
Av planter bør man egentlig velge de man fra tidligere vet man har lykkes med I mine kar går det stort sett i javamose og sverdplanter. Det er noe jeg får til, så da blir det automatisk mest av det, pluss at jeg synes det er kjempefine planter
Sanden du nevner hadde jeg muligens vært skeptisk til på lang sikt... den er veldig, veldig fin, pudder nesten. Det kan bli altfor kompakt med den sanden når den er våt, og lommer med stillestående og sunt vann (skummel bakterieutvikling) nede i sanden.
Jeg hadde sand med korn str. 0.33 mm en gang, og hadde bare problemer hele veien med det karet. Luktet vondt, vannet så rart ut, filteret gikk tett ofte pga sanden tettet porene i svampen, fiskene ble syke etterhvert og plantene ville ikke slå rot i den altfor fine sanden.
Som du skjønner så ville ikke jeg anbefalt å bruke korn str 0.33 til akvariebruk. Men, det er bare dette ene akvariet jeg har erfaring med bruk av den sanda til, så det er jo muligheter for at andre akvarister har andre erfaringer enn jeg gjorde meg med den?

Jeg tror jeg ville gått for den som er et hakk grovere, den som har
korn str. 0.4 - 0.8 mm (Rådasand).

mona o
120 cm lengde x 40 bredde x 35 høyde

Lisbeth
Går ut i fra at siden karene er så lavt skal det kun gå Coryer der?


Kan det bli noe annet?
Takk for en utfyllende tilbakemelding, da går jeg for litt grovere som du nevner.
Kansje et dum spørsmål men hva er Rådasand, noe som selges på dyrebutikk eller ?

Har du noen tips om hvilke typer cory som hadde vært lurt å startet med ?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap