Off topic og kupping av tråder. (side 2)

Det blir litt for enkelt å tro at raporteringsknappen skal løse problemstiliingene. Det er nok slik at vi alle må ta oss selv i nakken og sørge for at AF skal være en plass der alle kan trives.

Jeg blir oppriktelig indignert når jeg opplever at gamle travere i forumsverdenen går så hardt ut mot ferske fjes. Man skal ha vanket litt på forum for å bli tykkhudet nok til å flire av innlegg som gjerne er korrekte, men så håpløst pedagogisk feil.

Bruk gjerne rapporteringsknappen slik at vi får ryddet opp i tråder som er mot retningslinjene. Jeg vil spesielt oppfordre veteranene til å føre en lettere tone. Det er disse som er flaggbærerne og må ta ansvar slik at ikke noen føler seg tråkket på.

Etter et halvt års tid på forumet så finner man igjen den humoristiske sansen og vil være i stand til å sortere ut tullet og sitte igjen med essensen.

Jeg ser det er lenge siden denne tråden er "luftet", og tror det er på tide med en påminnelse.

Som stolt og temmelig uvitende eier av et nytt akvarium på nyåret meldte jeg meg inn her. Jeg ble kjempeglad for at jeg fant et aktivt forum og tenkte at her skulle det suges lærdom!

Nå har jeg vært her inne noen måneder. Den første tida var jeg innom daglig og lette opp tråder om ting jeg lurte på. Tillot meg også å stille noen spørsmål om diverse overraskelser jeg fikk underveis.

Nå er det sjeldnere og sjeldnere jeg gidder gå inn. Jeg har "truffet" et par veldig hyggelige medlemmer, det er sant. Men jeg har truffet mange flere såkalte skremmere. De jeg mistenker har som oppgave å skremme/ jage amatører herfra.

Jeg trodde dette var et forum som gikk ut på å hjelpe nybegynnere, spre kunnskap og GLEDE. Og der veteranene kan utveksle erfaringer, diskutere problemer og ha det hyggelig sammen. Den siste setningen tror jeg nok fungerer. Men dessverre, den biten med å spre kunnskap og glede til amatørene ser jeg som totalt fraværende.

Jeg synes dere skal døpe om forumet, fjerne nybegynnertråden og stå for at dere er det dere er. De fullt utlærte veteranenes skryteklubb.

Jeg sitter som moderator på et annet dyreforum, og er det noe jeg har lært av mitt opphold her inne så er det at jeg med hånden på hjertet kan si at jeg er stolt over det forumet, medlemmene og tonen som holdes der. Og hvordan nykommerne blir tatt imot. Ganske mange nye kommer med spørsmål som får alle pigger til å stritte hos oss med kunnskap. Men etter mange år har vi lært at å ønske nykommeren velkommen i en pen tone, svare på spørsmålene så godt vi kan selv om vi vrir oss i frustrasjon, det er smart. Da blir nykommeren på forumet, og så kan vi begynne å putte inn informasjon og kunnskap. Ingen som kommer ny på et forum og får ei bøtte eller to med kjeft kommer tilbake dit, det er helt sikkert. Og hvordan skal man få lært det mennesket noe da?

Etter at jeg fikk akvariet har jeg pratet en del fisk med folk jeg vet har akvarium. Og jeg må rose skremmerne, av de jeg har pratet med er det en som sier at hun har vært her og lest noen ganger, men aldri i verden om hun turde skrive noe selv. Tre sier at de var her i starten, men at de ikke fikk hjelp - bare kritikk - og at de derfor ikke gidder mer.

Men jeg, jeg er så gammel og naiv at jeg velger å gi dere en sjanse til. Dette her skriver jeg for å vekke en del av brukerne. Jeg håper og tror det er mer tankeløshet enn ondskap som driver "skremmerne".
Nå har jeg kun vært innom her den helt siste tiden. Søkt og lest på masse spennende, og hatt ute noen tråder. Mitt inntrykk er at forumet er svært finslig, og sammenligner jeg med hundeforumet jeg er aktiv bruker av, så er dette forumet som kaffeslabberas å regne! Veldig liten aktivitet her i forhold, men desto mer saklig og matnyttig.
Hatt noen tråder uten svar riktignok, men her ligger så mye informasjon ute, at jeg har nå klart meg med det

Når jeg leste forumreglene, tenkte jeg at her er det litt høy terskel for å starte tråd og poste innlegg... Selv blir jeg mer sikker i min sak om flere bare sier seg enige i hva et medlem uttaler. Og selv om jeg ikke er veldig erfaren, så tenker jeg at for noen kan det være hjelp å høre hva jeg evt. har lest eller hørt fra andre... Så jeg tenker at jeg kommer til å poste tråder.

Det jeg ser på hundeforumet, er at selv om det er mye gjentakelser og også noe off topic, og tråder som går utover temaet i starten, så gir det veldig aktive brukere i hvert fall. Og det er jo egentlig en god ting for et forum.

Selv om jeg har postet en del, er jeg enda ikke inni kotymen her, men regner med at jeg lærer etter hvert og får en tilbakemelding om jeg maser.

Noen skryteklubb har jeg ikke merket, og jeg har lest myyyye! At folk beskriver hobbyen og utviklingen og hva de får til og har planer om, er da naturlig og lærerikt for oss nybegynnere
Bente Kråkenes
... sammenligner jeg med hundeforumet jeg er aktiv bruker av, så er dette forumet som kaffeslabberas å regne! Veldig liten aktivitet her...

Nå har det seg slik at de fleste medlemmene her på AF er mest opptatte av å skrive i sine egne og andres personlige tråder. Kall det gjerne kaffeslabberas. Jeg er enig, og vil også si at det ofte er egosentrisk. Det er visstnok en trend i tiden, og for min del håper jeg den tiden snart er forbi

Ikke vær redd for å poste innlegg eller starte ny tråd hvis det er noe man lurer på. Det er sjelden lurt å samle alle sine spørsmål i en og samme tråd, så lenge det ikke omfavner samme “problem”.

Det er så utrolig mye kunnskap som er samlet her på AF, og det er direkte trist at dette ofte ikke ”slipper ut” fra de personlige trådene. Jeg selv og flere jeg holder kontakt med har filtrert bort disse trådene. Dermed går vi dessverre glipp av mye nyttig informasjon som er vevd inn i alt ”pjattet” som vi ønsker å unngå…
sissimor
personlige trådene perfekt for off-topic, og annet "pjatt". Like greit å ha sånt samlet på et sted, ikke sant? ;D
Det er eg helt enig i, sissimor

Det som er problemet er at det glimtvis også dukker opp noe matnyttig i slike tråder. Og det er synd at dette da ikke kommer forumet generelt til gode.

Slik eg ser det er det ikke noen som er i mot at folk har behov for å pjatte. Men personlig (selv om eg har filtrert personlige tråder bort) synes eg ikke personlige tråder burde fått lov å oppta "forumplass". Som et eget valg derimot kan det muligens ha noe for seg for enkelte...
Janne
Nå har det seg slik at de fleste medlemmene her på AF er mest opptatte av å skrive i sine egne og andres personlige tråder.

Er det virkelig sånn? Jeg føler det ikke sånn, men så har jeg ikke telt over hverken tråder eller medlemmer da. Når jeg logger inn hver morgen føles det ikke som om det er sånn når jeg skummer igjennom postene fra kvelden/natten.
Eg føler i hvert fall at det er sånn.
Flere ganger før eg begynte med filtrering var det cirka 60% personlige tråder blant de siste 60 innleggene (to sider).
Dette er i overkant så det holder for meg, men eg skjønner selvsagt at andre har et annet syn på dette. Vi er ikke alle like.
Er det virkelig nødvendig å ta denne diskusjonen en gang til? Noen like personlige tråder, og noen hater dem, men de er helt sikkert her for å bli... (På NA også Donald...)

Så, kan vi ikke bare sørge for å ha en stemning der det føles trygt å opprette nye tråder i de ulike underforumene? Kvier meg selv, pga ufine/ krasse svar, så skjønner godt at nybegynnere gjør det...

Burde kanskje vært et fokus på oppdrettstråder, der kan man lære veldig mye
sissimor
Er det virkelig nødvendig å ta denne diskusjonen en gang til? Noen like personlige tråder, og noen hater dem, men de er helt sikkert her for å bli... (På NA også Donald...)

Enig... Dette blir vel litt det motsatte av hva 'tante' snakket om når hun vekket opp tråden idag...
Litt enig med deg, sissimor, men siden temaet kom på banen igjen klarte eg ikke å la være å svare

Eg ser at enkelte her i det siste har klaget over krasse svar, mens eg sjelden ser slikt. Kanskje enkelte tolker svar som verre enn de egentlig er ment? Mulig at det skjer stundom, men det var i hvert fall mye verre tidligere.

Noe eg derimot har merket meg er at gjerne sylferske forummedlemmer "klikker i vinkel" når de får svar de ikke ønsker seg. I slike tilfeller blir det ofte hett, men det er helt naturlig.

Undertegnede er vel en av de som er tilhenger av personlige tråder. Ettersom jeg har 8-9 typer apistogramma, har jeg funnet frem til de som har samme intressen i fisk sine tråder.
I tillegg til noen til.

Kall det gjerne pjatt eller smalltalk, men noe lærer jeg likevell. Selv har jeg personlig tråd som har nådd nær 2000 innlegg (Leifs verden og leifs verden del 2) og at jeg er like "seriøs" i alle innlegg, kan jeg vel innrømme at jeg ikke er.

Tråder er helt frivillig å ha abbo. på, så en må ikke innom å lese. I min tråd skriver jeg om den dagligdagse omsorgen, fortyper, egglegginger, yngel, oppdrett, hvordan jeg trigger til leik og litt til.

Tidligere har jeg vært betraktlig mer aktiv enn hva jeg er pr dags dato. Men det er grenser for hvor mange ganger en gidder å svare på " er min Guppy gravid" eller når må jeg sette min gravide Platy i førdekassa.

Til tider har jeg også som flere fått beskjed at jeg har vært krass i mine svar, men hvor hårsår skal folk egentlig være. Som det nevnes her i tråden er det mange som sjeller deg ut for at dem ikke får di svarene di SKAL ha.

Skrekk eksempler som 25cm pleco i en 54L og lignende er heldigvis ikke daglig dags, men det forekommer og de mener fiskene ikke lider. Når en da skriver at DEM GJØR DET er ofte helvete løs.

Etter en del slike svar er det begrenset hva jeg ønsker å svare på med mine erfaringer gjennom årenes løp. Derfor holder jeg meg til min personlige tråd, og lar nybegynnerne få hjelp av andre som ofte må jatte til ønsket svar.

Ja, det er mindre aktivitet her på AF enn på den tiden jeg meldte meg inn. Det er også starten på noe som heter sommer. Aktiviteten synker da som ved andre fora.

Siste par årene har "vi" mistet veldig mange dyktige akvarister med en enorm kompetanse på sine fisk. Det demrer vel for noen når jeg skriver CORYDORAS. De godt innkjørte AF brukerne tenker med en gang på Mona O. Noe av grunnen til at hun trappet ned har jeg vel nevnt (mine antagelser)

Jeg har vært her inne i.... hmmmm..mellom 6 mnd-et år..
Må si jeg har sett lite kvasse innlegg. Noen... ja.. men ikke mange.
Jeg trives godt her inne og får stort sett svar på det jeg trenger å vite.
At folk skriver på personlige tråder skjønner jeg godt. Man er stolt over akvariet og fisken sin og vil gjerne dele dette med andre. Men kan ikke si jeg bruker mye tid på å lese disse trådene. Er innom å titter litt på bilder og ser om det er fisk jeg blir nysgjerrig på ,eller får inspirasjon til en bakgrunn eller oppsett.
Jeg syes de private trådene er stappet med kunnskap. Men det er jo litt tilfeldig hvilket tema en er ute etter, altså litt tilfeldig hvor matnyttig det er om det er noe spesifikt en er ute etter. Har lest mange jeg, og det er ikke mye som får timene til å fly som å følge ulike prosesser folk skriver om Og kanskje all denne kunnskapen ikke hadde ligget tilgjengelig om det ikke var for disse trådene

Med kaffislabberas, som jeg skrev tidligere, mente jeg bare at jeg synes tonen her på forumet er svært høflig, mot det jeg er vandt med på andre forum. Om jeg gjør en åpenbar feil, vil jeg gjerne vite det! Derfor spør jeg mye her, for det er mye jeg er usikker på om jeg gjør riktig.

Men retningslinjene for å få poste her, de måtte jeg overse. Om noen har lest om et tema jeg spør om, vil jeg selv i hvert fall satt pris på at de delte det, selv om de ikke hadde erfart det selv. Om mange har samme erfaring ang. et spørsmål, synes jeg det styrker troverdigheten at de sier det, selv om noen har sagt det før. Slike begrensninger tror jeg kanskje er mer uheldig for et aktivt forum enn de personlige trådene...
Det er akkurat det; mange av de personlige trådene er stappet med nyttig innformasjon som det ikke er naturlig å skrive andre steder. Så hadde det ikke vært for disse, så hadde ihvertfall jeg vært ganske uvitende, og helt sikkert mindre engasjert.

Et liv som akvarist kan være ganske ensomt, når alle rundt deg rister på hodet så fort du nevner ordet fisk, og ikke snakker om middag. Da er forumet perfekt, det er sosialt, og gir masse inspirasjon ;D
sissimor
Det er akkurat det; mange av de personlige trådene er stappet med nyttig innformasjon som det ikke er naturlig å skrive andre steder. Så hadde det ikke vært for disse, så hadde ihvertfall jeg vært ganske uvitende, og helt sikkert mindre engasjert. Et liv som akvarist kan være ganske ensomt, når alle rundt deg rister på hodet så fort du nevner ordet fisk, og ikke snakker om middag. Da er forumet perfekt, det er sosialt, og gir masse inspirasjon ;D

Jeg må nok si meg enig i det du skriver sissimor. Veldig mye, for å ikke si mesteparten av infoen jeg har "spist" på mine 8-9 Apistogramma har jeg funnet i tråder her på forumet i personlige tråder. Mesteparten av denne infoen ville jeg kanskje ikke funnet andre steder.

For moro skyld var jeg inne på min egen profil og kunne lese av dette:

Leifs verden, del 2
898 innlegg totalt
2374 unike brukere har sett tråden

Dette betyr at min personlige tråd del 2 har hatt 2,6 nye lesere pr innlegg, bare i del 2 av tråden. Jeg har vært veldig inne i perioder med type fiskeslag. Kan vel kalle det tre hoved deler. Ciklide tiden, corydoras tiden og nå apistogramma.

Tallene har klar tale spør en meg, jeg skriver noe som intresserere folk, eller har gjort det. Personlige tråder har kommet for å bli, og vil ta en stor del av lagringsplassen til AF i fremtiden. Mange flotte tilbakemeldinger har jeg fått gjennom tråden min, og spesielt gøy er det å skrive om di apistoene jeg har, og som ikke så ofte er å se i akvariehobbyen.

Tenker da mest på cf commbrae, cf Borellii, sp "Oregon" og Barlowi (alle VF).

Mange ser på disse trådene som skryt, men for meg er det å dele av mine gleder. Mine fisker gir meg mer enn ord kan forklare. Dem er en del av familien

Legger ved noen bilder av yndlingene mine

A. Barlowi
A. sp "Oregon"
A. cf Commbrae
Plussmedlem
tante
Men jeg har truffet mange flere såkalte skremmere. De jeg mistenker har som oppgave å skremme/ jage amatører herfra. Men jeg, jeg er så gammel og naiv at jeg velger å gi dere en sjanse til

Jeg har skumlest gjennom innleggene dine.
Kan ikke se at det er noen/mange som skremmer deg? Og hvorfor du da måtte "lufte" denne tråden igjen?
Ein ting som kanskje særlig "ferskingar" her inne på forumet gjer, er å lese innlegg med ein litt anna tone enn det som trulig var tenkt når innlegget var skrive.
Når ein skriver innlegg så er det vanskelig å vite korleis den andre parten tolkar dette, for ein vil jo ikkje høyre tonefallet, sjå ansiktsuttrykket osv. Ein leser kun tekst og tolkar ofte utifrå forventningar, eget humør osv. Dermed kan eit svar som er bestemt oppfattast som å være frekt av nokon, hyggelig av andre.

Så eg meiner det beste ein kan gjere her inne er å tenke over når ein skriver svaret at andre KAN oppfatte det annerledes enn det var tenkt. Og dei som leser svaret bør prøve å sette seg i "nøytral-modus" istadenfor å tillegge meiningar og følelsar i eit innlegg dei strengt tatt ikkje veit om stemmer.

Nybegynnar feil har lett for å få litt mykje "hets" her inne. Eg har sjølv fått svar type "Åhh, nei, no har du gått i nybegynner fella du også!". Det artige var at eg ikkje hadde gjort det, men enkelte tok seg ikkje tida til å lese heile innlegget mitt. Slikt er irriterande, for sjølv om ein er nybegynnar er ein ikkje automatisk dømt til å gå i nybegynnarfella. Så difor vil eg legge til at det også er smart å lese HEILE innlegget før ein svarar og ikkje dra konklusjonar som blir feil.
No er eg kommen over den verste "nybegynnar tida" etter eit par år her inne på forumet, men likevel har eg absolutt mykje å lære. Eg blar meg igjennom personlige trådar og leser og lærer så godt eg kan. Hadde imidlertid vore hyggelig med litt fleire svar sjølv om ein ikkje er den mest aktive på forumet. Men dette er vel eit forumsyndrom som er heilt vanleg, ein svarar helst på trådar som enten provoserar veldig eller der ein kjenner dei andre i tråden.
Anka78
ein svarar helst på trådar som enten provoserar veldig eller der ein kjenner dei andre i tråden. ;-)

Etter mange år på dette forumet kan jeg ikke huske å ha sett denne trenden? Stort sett så svarer man i tråder der man har noe å bidra med. Og ikke fordi man kjenner noen i tråden?! Man sier også i fra hvis det kommer påstander som er helt feil, som kan bidra til at andre tar til seg de "gode rådene" og utsetter fiskene sine for en tilværelse som ikke er bra for fiskene.

(jeg skulle ikke kommentere i denne hundrede tråden om emnet "la oss være snille med hverandre, men men..)
Loomis
[QUOTE=tante]Men jeg har truffet mange flere såkalte skremmere. De jeg mistenker har som oppgave å skremme/ jage amatører herfra. Men jeg, jeg er så gammel og naiv at jeg velger å gi dere en sjanse til

Jeg har skumlest gjennom innleggene dine.
Kan ikke se at det er noen/mange som skremmer deg? Og hvorfor du da måtte "lufte" denne tråden igjen?

Nei, du har helt rett. Jeg personlig har ikke blitt særlig angrepet. Jeg skrev dette på mer generelt grunnlag. Og grunnen til det er altså at jeg har snakket med 4 levende mennesker jeg kjenner, og anbefalte dette forumet til, og alle hadde vært her og blitt skremt herfra. Jeg leste også helt tilfeldig i en tråd en bruker som omtalte dette temaet, hvor lite velkommen han følte seg. Og jeg må innrømme at jeg har reagert kraftig på en del svar som er blitt gitt til de fullstendig uvitende her inne.

Jeg sitter som sagt som moderator på et annet forum, og kjenner litt til problemet med å hogge hodet av de uvitende. Jeg vet hvor enkelt det er at dette blir en ukultur på et forum. Og hvor mye kunnskap man mister sjansen til å få gitt når et nytt medlem forsvinner med alle piggene ute.

Og nei, jeg har ingen ting med hvordan dette forumet drives og er. Men jeg tror alle har godt av å bli minnet på med jevne mellomrom hvordan det føles å være amatør, hvor lett det er å føle seg lite velkommen og ikke minst dum.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap