Avliving av fisker (side 2)

Huff, jeg skal i allefall aldri avlive fisk ved koking igjen, etter en opplevelse som brente seg inn på netthinnen til en 13 åring for 10 år siden (meg altså).

Måtte avlive to STORE skalarer (1cm bred over hodet) og min kjære mor fortalte at det var best å koke dem for at de skulle dø fortest. Da vi slapp fiskene i det boblende vannet ble de flådd momentant mens de enda sprellet i smerte. Huset ble fylt av lukten fra kokte skalarer. Mareritt det der. Det gjør jeg aldri igjen...
Slike lover og regler er jo bare tøv. Ingen som bryr seg om sånt, tror vi skal være glade om folk tenker på fisken når de dreper den.

Selv vil jeg bruke noe som er humant for meg også :P Tror det må bli koking. Er det ikke slik at siden disse skapningene som skalldyr, fisk osv. lever i havet så har de en kroppstemperatur som gjør at slikt kokevarmt vann bedøver dem momentant og de dør kjapt uten smerte?
Gjelde dyrevernloven meg ?
Snakker du med en bonde eller noen andre "proffe" som lever av å holde dyr, vil du snart oppdage at det å slakte eller avlive dyr er en nødvendighet men noe de ikke ser frem mot, men noe som dessverre er nødvendig. De avliver sine dyr så humant som mulig.

Skal vi som har dyr som hobby, ha mindre krav til en human avliving? Hvem ville finne på å avlive en liten gnager i kokende vann?
Er det da greit å gjøre det samme med en fisk?

René Descart (1596-1650 ), bl a en stor filosof men som også gjorde store oppdagelser innenfor anatomi. Han mente at siden dyr ikke hadde sjel, kunne de ikke føle smerte. Dette var en utbredt oppfatning på denne tiden. Når han da dissikerte sine forsøksdyr, levende, og dyrene laget lyder som vi i dag oppfatter som smerteskrik, sa han " Dette er bare knirk, fra et vesen som ikke har sjel!"

Dyrevernsorganisasjoner har etterhvert som tiden går reist flere og flere spørsmål om dyrevern i de forskjellige områder. Alt fra fiske, jakt, pelsdyr, slakting, transport, forsknig og til kjæledyr.



En rekke organisasjoner stiller mere og mere kritiske spørsmål.
Jeg ser at dette også gjøres i dette forum. Det stilles spørsmål om dyreplageri i forhold til slørhale, papegøyecikhlide og andre menneskeskapte avelsformer.

Dyrevernloven er ganske klar, og den regulerer hva vi som holder dyr har lovt til. Utfordringen dukker opp når vi som "bruker" fisker, ikke til mat, men til vår egen fornøyelse fordi vi ønsker å ha disse hjemme i et akvarium.

I1976 kom "Forskrifter om forbud mot at fremmedartede (eksotiske) dyr innføres, omsettes eller holdes som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte."


§ 1. Det er forbudt å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander.

Det var mange grunner til at denne forskriften kom, bl a at mange ekostiske dyr ble holdt av personer som ikke kunne gi sine kjæledyr det dyrene trengte. Vi som akvarister skal være veldig "glad" for at fisk ikke ble med i denne forskriften. Men på den andre siden er noe navit å tro at fisk ikke vil kunne bli omfattet av denne forskriften, noen gang.

Hvor mange av oss er det ikke som mister fisk fordi vi ikke kan gi fiskene de de krever? Hvor mange av oss oppsøker vetrinær nor vi får sykdom på våre fisker? Har du tenkt på å ta fisken med til vetrinær og avlive den, hvis du selv ikke kan gjøre det på en human måte? Hvor går din grenes i forhold til dyrevernloven? Er det verre å drukne kattunger, enn å "drukne" en fisk på land?

Jeg har ikke svar på alt selv, men mener at vi som ansvarsfulle akvarister må sette oss inn i dyrevenloven og følge den! Dette med tanke på at vi MÅ feie foran vår egen dør, og holde det mest mulig rent, slik at det ikke reises kritikk slik som f eks mot hotellet i Sverige som ble anmeld for dyremisshandling fordi de hadde en kampfisk i et lite akvarie på resepsjonsdisken.


Vi ser at spørsmål om å forby fangst og salg av VF fisk og andre organismer reises stadig oftere. Alt fra saltvannsfisk ved korallrev til rokker fra søramerika. Krav om å forby rekefangst med trål er reist, fordi det ikke er mulig å avlive alle rekene på en forsvarlig måte. Så kan vi latterligegjøre dette, fortelle Greenpace at dette er umulig, men hvem har trodd at det var mulig å gjennomføre alle direktivene fra EU som er kommet.

Hvem trodde at det skulle komme et pålegg om at vi skal ha EU kontroll på alle biler i Norge?
Så til dere som tenker at disse reglene og forskrifter ønsker jeg ikke å følge, så blir det for meg slik at fartsgrensene i Norge er slik de er og velger du å kjøre raskere enn det som er lovligt, er det ditt eget ansvar. Du velger nok alikevel ikke å gå ut med det offentlig at jeg bryter veitrafikkloven, og at jeg ønsker heller ikke å forholde meg til veitrafikkloven, eller?
Nå har jeg ikke tenkt å skape noen stor debatt utfra personlige meninger, men å blande EU kontroll på en bil med lover om avlivning av fisker er litt tøvete synes jeg. For det første er ikke EU kontroll en særlig bra måte å vite om bilen er i god stand på uansett, noe som er klart når du ser alle rustholkene som går på veiene, og for det andre så er fisker levende vesen og ikke kjøretøy.

Jeg har ikke særlig behov for å rote rundt i lover og forskrifter for å finne ut hvordan jeg kan avlive fiskene mine. Jeg har fornuft, medfølelse og god oppdragelse til å finne ut av sånt. Noe av poenget her i en slik diskusjon er jo at hva jeg gjør og synes med min fisk, er noe helt annet enn det en vanlig standard "mannen på gata" akvarist gjør. Vi har tross alt disse fiskene som "dekorasjon", noen bryr seg mye mer om dem enn andre. At noen da bryter lover er jo utav betydning, det går utover dem selv og fisken, noe jeg synes er kjipt, men ikke kan gjøre noe med annet enn å ta meg av min fisk og råde andre til det samme. Bryter du veitrafikkloven så er du fare for deg selv og andre mennesker, litt forskjell. Jeg setter mennesker høyere enn fiskene mine, og alle andre dyr. Ihvertfall de fleste mennesker :P

Kanskje holde oss til fisk?
Nils Vollstad
Er det verre å drukne kattunger, enn å "drukne" en fisk på land?

Nei, sikkert ikke, men det er jo tusenvis av fisker som "drukner" hver dag under fiske. Når de drar de opp på land lar de dem sprelle til de dør av mangel på vann, dør av luft. Det er vel bedre å kutte av hode dems eller koke dem eller noe, men det kan de ikke gjøre og det er vel ingen lov som sier at fiskerne må avlive alle fiskene de fanger på en god måte?
Her må vi bruke hodet litt altså! Det er stor forskjell på varmblods dyr, og fisk, reker etc. Visst noen mener at det er bedre å fange fisken ut av akvariet og kjøre den til nærmeste dyrelege, som kan ligge milevis unna, for deretter be dem om å ta livet av fisken, enn å kutte hodet av den, eller evt koke, knuse med hammer(slegge som nevnt) osv selv. Kan jeg si med engang at det er er helt feil. Det mest humane er å gjøre dyrets lidelser kortest mulig. Og ende livet til fisken fortest mulig.

Fisk som drukner på land? Det gjør den hvertfall visst du skal ta den opp for deretter gasse den med co2. Tenk på hvor lenge du kan holde en fisk over vann for å kjønns bestemme den? Opp til et minutt. Visst ikke du har klart å ta livet av fisken din innen et minutt etter du tar den opp av karet, så må du be noen andre å gjøre det.

Slag mot hodet, eller hodet av med en gang, eller evt knuse hele fisken med en hammer er helt klart en human måte å gjøre det.

Det vil aldri bli forbud mot reke fangst fordi at ikke rekene dør fort nok! Det kan jeg garantere. Ikke mot krabber koking eller hummer koking heller. Hva med blå skjell da?

Bonden gleder seg ikke til å ta livet av dyrene sine, sant nok. I norge hadde ikke bøndene trengt å holde dyr, der kommer vell kapitalismen litt inn i bildet. I bunn og grunn tror jeg bonden gleder seg til å få penger fra slakteriet, der av glede seg til høst slakten feks.

Jo mer mann setter dette på spissen, jo vanskeligere kan det bli fro enkelte å ta livet av fisken. Av og til lider fisken så pass mye at den må taes med en gang. Skal mann da fundere på hvor co2'en er? Eller om det er nok bensin til å komme seg til vetrinæren?


Enig med mange her. Vi har ett ansvar som mange ikke er villig til å ta, for at våre svømmende venner har det så bra som mulig, også når dem skal vandre over til de evige fiskebanker.

Personlig tolker jeg dyrevernliven slik at døden bør inntreffe uten at fisken føler noe unødig ubehag. For noe ubehag vil det alltid være, siden den må fanges, og ut av det oftest gode, varme hjemmet sitt.
Siden fisk er vekselvarme skapninger, vil de dø umiddelbart i kontakt med kokende vann. Det er noe helt annet med varmblodige skapninger, disse vil vel leve noen millisekunder. Jo større dyr\fisk, jo lengre tid før døden intreffer.
Selv setter jeg grensen for avliving med kokende vann ved 5-6cm. Fisk større enn dette kan også avlives, men da må man slå dem bevistløse først (fisk opp mot 15-20 cm holder det fint å gi ett pra kraftige knips i hue på, så er dem mer enn godt nok bedøvd).
Jeg ville ikke definere dette som skålding, det er noe helt annet (der kun det ytterste laget på dyret utsettes for varme).
Selv om fisken rister etter at den er havnet i vannet, betyr det ikke at den ennå lever! De fleste skapninger har dødskramper i større eller mindre grad.

Om man er ekstra lysten på at fisken skal føle minst mulig, kan man kjemisk bedøve denne.
Her til lands får man tak i MS 222, og [URL=http://www.veterinarkatalogen.no/veterinarkatalogen/?mainpage=/veterinarkatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/B/Benzoak+vet._A.C.D._90177.html]Antar at begge er reseptbelagte, men vil man ha tak i det, er det sikkert ikke noen stor sak.
Mener også at jordnøttolje brukes til å bedøve kulefisker, men er ikke sikker på om jeg kobler dette opp mot noe annet.

En ting er i alle fall sikkert: Ikke la fisken pines ihjel i akvariet, bare fordi du ikke greier å avlive den selv. Få noen til å gjøre dette for deg, om du selv ikke greier dette! Syntes selv det var pyton å avlive fisk i starten, nå har jeg filosofien at ingen skal måtte seigpines til døde, der de mobbes\ blir spist på av andre mens de ennå lever, om jeg kan forhindre dette.
mArTii =)
[QUOTE=Nils Vollstad]Er det verre å drukne kattunger, enn å "drukne" en fisk på land?

Nei, sikkert ikke, men det er jo tusenvis av fisker som "drukner" hver dag under fiske. Når de drar de opp på land lar de dem sprelle til de dør av mangel på vann, dør av luft. Det er vel bedre å kutte av hode dems eller koke dem eller noe, men det kan de ikke gjøre og det er vel ingen lov som sier at fiskerne må avlive alle fiskene de fanger på en god måte?

Se for deg rekefiske da! "Jaja, Alfred. Det ble bare 3 millioner reker å kappe hue av idag." *knegg*
Frank Angell
l] Mener også at jordnøttolje brukes til å bedøve kulefisker, men er ikke sikker på om jeg kobler dette opp mot noe annet. .


Det er så langt jeg vet nellikolje som brukes for å bedøve kulefisk, om de trenger til nebbklipp, ikke jordnøttolje.

Som ihuga sportsfisker slår det meg at det er langt mellom verden der ute med mygg og kaffebål og den varme stua mi. Det jeg gjør mot en pinne av en ørret eller en rugg av en sei har jeg aldri fått meg til å gjøre mot mine egne fisker. Sannsynligvis må jeg skjerpe behandlingen av den fisken jeg fisker før jeg kan heve røsten.

Et kakk i hodet eller muligens bedre skjære av den hode burde være greit i de fleste tilfeller.
Små fisk avlives i kokende vann-større fisk ved å kutte nakken evt bruke hammer. Ikke nødvendigvis kjekkt men enkelt og "greit".
Pompel
[QUOTE=Frank Angell]l] Mener også at jordnøttolje brukes til å bedøve kulefisker, men er ikke sikker på om jeg kobler dette opp mot noe annet. .


Det er så langt jeg vet nellikolje som brukes for å bedøve kulefisk, om de trenger til nebbklipp, ikke jordnøttolje.
Tror jaggu du har rett Vet ikke hvor det er jeg har jordnøttolje fra, eller hva dette kan brukes til
Frank Angell
Selv setter jeg grensen for avliving med kokende vann ved 5-6cm.


Sett i forhold til, sitat; "Dyr må ikkje flåast, skåldast eller ribbast før dei er daude.
Dette gjeld likevel ikkje krepsdyr."
gies det ikke rom til å tolke dyrvernloven slik som du sier her Frank.
Dette så fremt at vi ikke diskuterer krepsdyr.


Er fisken død før du putter den i kokende vann er det greit, men det gies ikke anledning til å avlive fisk med skåldning
slik som med krepsdyr.
Her er foresten en innslag om skåldning.

Jeg mener at akvakulturdriftsforskriften gir retningslinjer for hvordan fisk skal avlives.
Jeg anser det å skålde noe, som noe helt annet enn å avlive dette.
Definisjon skålding:
skylle i kokende vann for å løsne hår, skall

Det eneste som står i akvakulturdriftsforskriften om avliving er dette:
§ 28. Avliving av fisk

Dersom det kan føre til unødig eller betydelig lidelse for fisk å leve videre, skal den snarest mulig bedøves og avlives på forsvarlig måte.

Fisk skal bedøves før avliving og være bedøvd når døden inntrer. Bedøvingsmetoden skal ikke påføre fiskene vesentlig stress eller smerte. Bedøving skal skje ved slag mot hode, bruk av egnet medikament eller annen egnet metode.

Fiskene skal dø som følge av bløgging og påfølgende blodtap fra hjernen, medikamentell overdose eller annen egnet metode. Det skal sikres at fiskene er døde før videre behandling. Alt blodvann, andre deler eller avskjær av fisk skal samles opp og behandles som animalsk avfall, jf. § 14.

Det er ikke tillatt å avlive store mengder fisk i akvakulturanlegg med flytende installasjoner. Mattilsynet kan gi tillatelse til slik avliving dersom dette er nødvendig ut fra tungtveiende fiskehelse- eller fiskevelferdshensyn.

Mener at dette allerede er nevnt her

Men dette gjelder jo i litt større sammenhenger enn ett lite stuekar, dette kan vel tvilsomt defineres som et akvakulturanlegg, og vil derfor ikke omfattes av forskriften.

En e-post til norsk veterinærhøyskole skulle vel avdekke hva som er å anbefale når det gjelder avliving av småfisk.
Tror jeg hamrer en slik sammen i morgen, og poster svaret her (om jeg får noe da)
Editert vekk pga. mangel på referanser
Ja send en mail til veterinærhøyskolen. Visst ikke du får svar har jeg ei vennine som er veterinær. Dama mi jobbet på Sørlandets veterinær senter, men der kom det aldri inn noe fisk. Skal sies at hun bare har jobbet der et halvt år.
Kanskje ikke så rart at folk ikke tar fiskene sine til veterinær..

Forsøkte å få hjelp hos en veterinær i januar iår, men endte opp med å bruke halve dagen på å ringe rundt til veterinærkontorer over halve østlandet for så å bli henvist videre på grunn av at ingen hadde peiling på fisk.

Diagnosen hadde jeg, men jeg trengte antibiotika (tetracyclin) - og så hadde det jo vært greit med en "second opinion" - ikke ved at jeg tok med fisken noe sted, men via beskrivelser og bilder.

Tilslutt fikk jeg god hjelp av eieren på Centrum Zoo som gikk god for mine kunnskaper hos sin lokale veterinær.

Da skjedde ting!
Veterinæren ringte meg og spurte hva og hvor mye jeg trengte.
Resepten ble ringt inn til apoteket, og en time senere ble fiskene medisinert

Tror jeg tenker meg grundig om før jeg vurderer veterinær igjen!

I USA er de flinkere på dette området, og selv om jeg hater å innrømme det, har vi endel å lære av dem!
kremering.
når jeg leser alle disse innleggene blir jeg litt i tvil på måten jeg har brukt til å avlive fisk tidligere... (heldigvis har jeg som oftest sluppet å avlive da)
men jeg tok dem rett å slett å hivet dem inni ovnen! (det brenner selvfølgelig inni den når jeg gjør dette)
jeg mener... det er vel omtrent det samme som å koke dem? er det ikke?
steke dem?? LOL! :-S
som oftest hører jeg det spreller kraftig i det millisekundet hvor fisken treffer flammene men etter det er det helt stille...
personlig kaller jeg dette å "kremere fisken" (selv om jeg vet at kremering er noe som som oftest forekommer ETTER at noen er død! :-P)
så nå tenker jeg.. VAR DENNE METODEN HUMAN??! eller var den grotesk??
(venter både refs og mer til nå! :-P)
Ciklide
når jeg leser alle disse innleggene blir jeg litt i tvil på måten jeg har brukt til å avlive fisk tidligere... (heldigvis har jeg som oftest sluppet å avlive da) men jeg tok dem rett å slett å hivet dem inni ovnen! (det brenner selvfølgelig inni den når jeg gjør dette) jeg mener... det er vel omtrent det samme som å koke dem? er det ikke? steke dem?? LOL! :-S som oftest hører jeg det spreller kraftig i det millisekundet hvor fisken treffer flammene men etter det er det helt stille... personlig kaller jeg dette å "kremere fisken" (selv om jeg vet at kremering er noe som som oftest forekommer ETTER at noen er død! :-P) så nå tenker jeg.. VAR DENNE METODEN HUMAN??! eller var den grotesk?? (venter både refs og mer til nå! :-P)


Heh, ja den var kankskje litt verre. Men sikkert bedre en dass, som ble hyppig brukt før

Har en følelse av at vi kompliserer i prinsippet enkle ting. For meg er det så enkelt at jeg benytter den metoden som hurtigst lar seg gjennomføre.

1. Fang fisken i håven
2. Legg den på en fjøl mens den fortsatt er i håven.
3. Et hardt og konsist slag med en egnet gjenstand (jeg benytter baksiden av eggen på kniven)
4. Skjer av hodet

Er ikke behov for å gjøre det mer komplekst en det.

Kommer personlig aldri til å klabbe noen fisk i hodet eller skjære av dem hodet, så enten får jeg finne noen fiskemordere eller så får noen komme med noen bedre løsninger. Humant eller ikke, personlig vil jeg ta kvelden med et pang, kanskje fiskene også vil det
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap