Hvilke dag er din vannbytte dag? (side 2)

Karl Inge S
Er det noen som måler effekten av vannbyttene mtp ph, kh og nitritt? Hvor store blir forskjellene dersom man f.eks reduserer fra 30% hver uke til 30% annenhver uke?

Bra spørsmål egentlig!
Siden jeg har tilgode å måle nitritt i kar som har gått mer enn 5 uker, måler jeg skjelden denne nå Det er derfor ingen effekt på dette, at jeg bytter vann.
Ph, Gh og Kh justerer jeg stort sett i alle kar, så denne er stabil og fin, enten jeg bytter vann daglig eller ukentlig.

Det er helt andre grunner til at jeg bytter vann; fjerning av fosfor, nitrat og urinsyre, samt andre avfallsstoffer.
Kunne ikke tenke meg å vasse i mitt eget piss, selv om det er aldri så stor del av det biologiske kretsløpet til kroppen min
mArTii =)
[QUOTE=eddiedahl]jeg bytter vann hvær eneste dag. slammsuging i yngelkarr, pusk og stell. jeg har overrenningsystem på en del av karrene så jeg fyller bare på så renner det ut av seg selv..heldigvis:) det går en time eller to daglig med å holde alt vedlike. og så har man jo prosjekter på gang til en hvær tid, nye karr må settes opp som lekskarr osv--blir noen timer daglig til dette:)

Hvem er egenlti du? En proffesjonell akvarist? Eller hobbyakvarist?

Martine
Sjekk denne så får du vite det http://akvaforum.no/text.cfm?id=1889
Alexander Severinsen
Dette har jeg en fast dag for og det er søndag, det er deilig å stå hode stups i akvariene på søndagen når man som regel ikke skal noe annet.

Søndager er en fin dag for slikt "arbeid" ja.
Her byttes det ca 200l vann fordelt på fire kar hver søndag. Slange direkte i sluken på badet for tømming/slamsuging. Så er det bare å skru den til dusjkranen å fylle opp igjen. Lett som bare det...
Skftet litt vann i dag, jeg! Er det normalt?
Vann bytte.
Her i gården bytter jeg litt vann stort sett hver eneste dag.

Synnes det er ganske avslappende i en ellers så hektisk hverdag.
Håvard Støre Andresen
Skftet litt vann i dag, jeg! Er det normalt?

Hehe, ja det er sikkert helt normalt det altså. Men kommer jo litt ann på hvor "blå" mandagen er da. Stort sett hvor fylle syk man er på søndagen så er det greit, men mandagen da er jeg sliten som fanken.
Søndag er den faste dagen uansett. Men det kan fort bli flere dager også da jeg ser at det gjør godt for fiskene. Har forøvrig noen yngel i 54l og ei tyggende i et annet 54l, så der er det vanbytte hver dag
Hos oss bytter vi vann på søndager.
Ser ut som det et trykk fall i vannmagasinene på søndager da
Alexander Severinsen
Ser ut som det et trykk fall i vannmagasinene på søndager da:)

Og at det tyter over av ukristelige sjeler som ikke holde hviledagen hellig :P
MC Darup
[QUOTE=Alexander Severinsen]Ser ut som det et trykk fall i vannmagasinene på søndager da:)

Og at det tyter over av ukristelige sjeler som ikke holde hviledagen hellig :P

Hehe, ja det falt meg ikke inn eigang!! Akvariene er visst hellig nok for meg det
Ja slutt med den plaskinga, hold bakrusdagen hellig.
Janne S.Dahle
Martine Sjekk denne så får du vite det :-) http://akvaforum.no/text.cfm?id=1889

Wow! Imponert!
Vannbyttedag??
Bytter vann stort sett hver dag, vi..

Inaktiv bruker
Malldrian
Vannbyttedag?? Bytter vann stort sett hver dag, vi.. :-)

Nemmli !

Her i huset tar jeg det stort sett hver fredag,sammen med en lille murer
L-144 karet blir tatt litt oftere,2-3 ganger i uken.
Har ikke så mange kar....

Den dagen jeg begynner å definere vannbytte som arbeid, tror jeg at jeg legger hobbyen på hylla :p
Enig med Frank, vannbytte er ikke arbeid, men koselig syssel. Da blir fiskene nøye observert, planter tynnet og innredningen finpusset.

Har alltid brukt onsdag formiddag til dette, mens resten av familien er på jobb/skole. (vært hjemme et år pga sykdom).
No er det tirsdag som er vannbyttedag i 250 litern, mens 30 litern ofte får byttet en bøtte vann to .

Har kun 2 akvarier, så det er jo ganske overkommelig.

Vannbytte...
Jeg bytter vann i sommer og vinter ferien.
Det går kjempe fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap