"algespiser" (side 2)

Fiskeelsker!
Men syns du virkelig at en fisk må dø, for at den har skadet en annen fisk?
Bedre at en fisk må bøte med livet, enn at man risikerer hele bestanden. En gang psykopat, alltid psykopat.
Har fisken angrepet en annen fisk, gjør den dette garantert igjen. Som du sier, dette ligger i fiskens natur.

Kan nevne at jeg hadde slike i starten jeg også. Det tok en liten tass under ett halvminutt å barbere enn stor gullfisk fullstendig for skjell.

Hvorfor skal slik fisk få lov å herske? Nei, ut med problemet.

Om en trekker sammenligninger; lar man en gal hund, som angriper det meste som rører seg i nærheten leve? Nei.
En hund og en fisk er to helt forskjellige dyr!
Nok no..
Ubrukelig diskusjon..
Slike ting som dette bør dere kunne holde for dere selv. "Smaken er som baken"

Over og ut..
mona o
De pleier å være greie så lenge de er små.... men de vokser fort, og med alderen kommer angrepslysta også. En diger slamp som ligger på lur og kaster seg over intetanende fisk som cruiser forbi. Feite slasker er de, de gidder ikke spise særlig mye alger etterhvert heller. De blir for late til å jobbe for maten, de foretrekker å rappe det andre fòret som gis i karet.

Du snakker om generalisering!!
Min kineser er 4 år gammel, den er snill som et lam og er desidert den flinkeste, og mest pliktoppfyllende algespiseren jeg noen gang har hatt.
Du snakker om generalisering!!
Min kineser er 4 år gammel, den er snill som et lam og er desidert den flinkeste, og mest pliktoppfyllende algespiseren jeg noen gang har hatt.

Min også! Men vet ikke hvor gammel han er!
hmmm..
min gule kinesiske algespiser har ALDRI sugd seg fast på noen av de andre fiskene mine.
var noen fighter mellom den og 2 botia tidligere men nå som de har fått opprettet en slags "rang" i tanken er det helt stille..
kineseren subber søtt rundt på bunnen å lar de andre fiskene i fred.

får vel sende tassen ned porselensekspressen dersom situasjonen forandrer seg!!
);-P

...MIN HETER SISKO!!!!...

sorry.. hadde bare behov for å rope det ut...!
fikk ett sånn innfall...
:-*
Ciklide
hmmm.. min gule kinesiske algespiser har ALDRI sugd seg fast på noen av de andre fiskene mine. var noen fighter mellom den og 2 botia tidligere men nå som de har fått opprettet en slags "rang" i tanken er det helt stille.. kineseren subber søtt rundt på bunnen å lar de andre fiskene i fred. får vel sende tassen ned porselensekspressen dersom situasjonen forandrer seg!! );-P ...MIN HETER SISKO!!!!... sorry.. hadde bare behov for å rope det ut...! fikk ett sånn innfall... :-*

Hehe. Bare rop i vei! :P

Men skal du også drepe din hvis han plager de andre??

Hvis det ikke er mulig å diskutere et tema på en orentlig måte så la vær å pposte.

Så får de som føler seg truffet stramme seg opp.

Har slettet samtlige tøvposteringer.
Hm. Mine første erfaringer med denne fisken skriver seg mange år tilbake i tid. Og de var like da som de er nå.

Da jeg og de 3 brødrene mine var barn, hadde vi alle et akvarium hver på rommene våre. Og vi hadde selvsagt de kinesiske algespiserne... det var liksom en standardfisk man måtte innom.
Og det skjedde, gang på gang, det samme: de ble store, og begynte å gå til angrep på andre fisker ved å suge seg fast i kroppssiden på dem og gnage store, runde blodige kjøttsår i siden på offerne.
Jeg har ikke tall på alle de gangene vi måtte fjerne disse beistene, fordi de ble store og gretne og gikk til angrep på andre. Selv som 11-12 år gammelt barn lærte jeg dette. Etter en del forsøk.... til sist skjønte vi at det var bare å kutte dem ut.

Hvorfor jeg kjøpte slike da jeg var voksen, er ubegripelig. Det var nok fordi det var det de hadde i butikken akkurat da, og fordi det var mange år siden jeg hadde hatt akvarium. Og jeg ble ikke overrasket over å finne ut at denne fiskearten ikke har forandret seg på 25 år.... de er fremdeles de samme drittfiskene. Så de jeg hadde for noen få år siden ble avlivet - med glede. Faktisk tok den ene selvmord ved å gjøre meg den tjenesten å hoppe ut av akvariet selv
Jeg kunne aldri drømme om å prakke en blodtørstig fisk på andre, uskyldige akvarister og gjøre deres fisker til potensiele ofre for det samme!

Når jeg leser at andre skriver at de mener man skal flytte en blodtørstig fisk til noen andres stakkars akvarier istedenfor å avlive, blir jeg nesten målløs! Det er det verste jeg har hørt. Skal man dytte problemet over på noen andre, og risikere livet til deres fisker istedet? Det er jo direkte ansvarsløst.

mona o
Hm. Mine første erfaringer med denne fisken skriver seg mange år tilbake i tid. Og de var like da som de er nå. .... de ble store, og begynte å gå til angrep på andre fisker ved å suge seg fast i kroppssiden på dem og gnage store, runde blodige kjøttsår i siden på offerne.

Her er det åpenbart noe forskjellige erfaringer ute og går.

Har selv både gule og vanlige kinesere. Både store "slamper" som noen sier og små ateleter. Og jeg kan love deg at de spiser alger og gjør rent. Til sammenlikning. Har to 180 litere hvor det er kinesere og ancistrus i den ene og bare ancistrus i den andre. Gjett hvilket kar som er gjengrodd..... Nå skal jeg gjøre et eksperiment og flytte to kinesere over i det gjengrodde karet og så får vi se.

Nå gå de jo stort sett i Malawi kar for tiden, så der får de jo npe å bryne seg på ift. slossing. Men har hatt de sammen med både levendefødere, tetraer, maller og amerikanske ciklider. Har aldri opplevd noe "killerinnstinkt" hos denne arten. Men jeg ville jo aldri funnet på å sette de inn i f.eks. et Discus kar.

Min konklusjon må være at dette er individer som alle andre skapninger og med rett sammensetning, introduksjon og oppsett (innredning) skal dette også være en grei fisk å ha. Men men pen er den jo ikke. Det finnes da både penere og mer spennede algespisere, selv om den gule kineseren gjør seg godt mot grønne planter.
Jeg har en som er nå er ca. 9 cm. nå, han er den snilleste malla jeg har!
Men uansett hva jeg sier nå, så blir denne diskusjonen bare å fortsette. Så jeg gir opp!

Bare drep alle Kinesiske Algespisere i hele norge, for det er jo det dere vil!
algespiser
er det noen som har sagt at vi skal drepe alle de som finst i landet her da? må jo se det an. det hele starta med at jeg skulle ha navn på denne fisken. ikke starte ett krangeltema! klart alle har ulike oppfatninger av denne fisken. har tiger barbeque i lag me slørhaler jeg. det går bra. enda de er kjent som finnebiterer. ville bare ha informasjon jeg.
mona o
Når jeg leser at andre skriver at de mener man skal flytte en blodtørstig fisk til noen andres stakkars akvarier istedenfor å avlive, blir jeg nesten målløs! Det er det verste jeg har hørt. Skal man [I]dytte problemet over på noen andre,[/I] og risikere livet til [I]deres[/I] fisker istedet? Det er jo direkte ansvarsløst.

det er jo bare å si ifra til de du gir den til at de KAN bli blodtørstige.

men den spiser ikke på dem men skremmer dem fordi den er så rask.

min elsker å svømme så raskt som mulig opp i vannflata og ned igjen.
men enig at det er en fin algespiser som gjør reint hver side på steinene. når jeg fikk mine så var de raske med å vaske akvariet mitt. så fornøyd med min, untatt at den skremmer de andre da
Ja, de er flinke til å vaske akvariet!!! ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap