Idiotspørsmål om discustyper (side 2)
bjornikAv det jeg har sett er det ikke noe ny inndeling etter den Belher har satt opp.
Dette blir vel i beste fall upresist, Bjørn?
Enkelte mener tarzoo skal være med, andre igjen mener det bare er èn diskusart.
At Bleher utelater tarzoo er hans personlige mening. Andre synspunkter på inndeling er kjent fra før, og disse lever i beste velgående fortsatt.
P.S. Kai nevner Sven O. Kullander. Før eg kjøpte Blehers bok leste eg en anmeldelse.
Denne var skrevet av Kullander, og han skrøt veldig av boken. Men han kommenterte at han var uenig med Bleher når det gjaldt tarzoo.
Postet 26.04.08 kl 18:59
Endret: 26.04.08 kl 19:09
Donald[QUOTE=bjornik]Av det jeg har sett er det ikke noe ny inndeling etter den Belher har satt opp.
Dette blir vel i beste fall upresist, Bjørn?
Enkelte mener tarzoo skal være med, andre igjen mener det bare er èn diskusart.
At Bleher utelater tarzoo er hans personlige mening. Andre synspunkter på inndeling er kjent fra før, og disse lever i beste velgående fortsatt.
P.S. Kai nevner Sven O. Kullander. Før eg kjøpte Blehers bok leste eg en anmeldelse.
Denne var skrevet av Kullander, og han skrøt veldig av boken. Men han kommenterte at han var uenig med Bleher når det gjaldt tarzoo.
Bra at du korrigerer.
Det er meget forvirrende når jeg ser på de VF grønne varianter jeg har. Spesielt disse fra Rio Putumayo. Når Elva renner inn i Brasil får den navnet Rio Ica. I et og samme vassdrag er det Discus med meget forskjellig utseende. Alt i fra nesten hel grønn discus med røde flekker og røde øyner til mine som har lysebrune øyner, røde flekker og meget lys grønnfarge over kroppen. Det er forvirrende at disse alle skal være S. tarzoo. Discus som avvikler så mye burde ha vært klassifiser med andre navn etter min menig. At det er bare disse røde flekker som avgjør dere innplassering, finner jeg litt merkelig. Mine Rio Putumayo discus har en meget spesiell kroppsfassong. Bleher skrev til meg at både denne og mine Rio Japura Discus er meget typisk for hele Putumayo regionen.
Postet 26.04.08 kl 19:35
Endret: 26.04.08 kl 19:37
For en gangs skyld så skal jeg være enig med Bjørn selv om det er skjelden.
I den artikkelen så sier de jo også at de hadde få eksemplarer å arbeide med og i tillegg så er de ikke helt sikker på at fiskerene som fanget de var helt troverdige mht fangstplass samt at de fortsatt trenger en masse data for å komme i mål.
Men så skal jeg spørre dere; er det så falig hvor denne fisken kommer fra eller hva den heter så lenge den ser ut som en discus, håper ikke at det skal bli like ille med VF som det har blitt med asiaimporten.
Jeg kjenner flere som selger VF som allerede har begynt i det små å sette fancy navn på de. Her er et eksempel på et veldig eksotiskt navn på en dårlig farget Heckel, Cobalt Moon Heckel !!! og den kostet 30% mer en blå normal heckel.
Nei, i mine øyne er en brun, blå grønn eller gul VF discus like fine og skiller seg ikke ut fra hverandre såfremt de er friske og uten parasitter.
I den artikkelen så sier de jo også at de hadde få eksemplarer å arbeide med og i tillegg så er de ikke helt sikker på at fiskerene som fanget de var helt troverdige mht fangstplass samt at de fortsatt trenger en masse data for å komme i mål.
Men så skal jeg spørre dere; er det så falig hvor denne fisken kommer fra eller hva den heter så lenge den ser ut som en discus, håper ikke at det skal bli like ille med VF som det har blitt med asiaimporten.
Jeg kjenner flere som selger VF som allerede har begynt i det små å sette fancy navn på de. Her er et eksempel på et veldig eksotiskt navn på en dårlig farget Heckel, Cobalt Moon Heckel !!! og den kostet 30% mer en blå normal heckel.
Nei, i mine øyne er en brun, blå grønn eller gul VF discus like fine og skiller seg ikke ut fra hverandre såfremt de er friske og uten parasitter.
Postet 26.04.08 kl 19:53
Siden du har drevet med Discus nesten hele livet så har jeg to spørmål til deg.
I 1971 kjøpte jeg Discus av Alf J, Næss. Dette er en brun discus uten spesielle farger. Og de på tropica sa at dette var en Discus av stammen Næss begynte å avle på i 1958. Jeg mener det var snakk om at denne Discus hadde sin opprinnelse rundt Belem. Har du noe kjenskap til dette?
I 1981 kjøpte jeg disse Blue Face discus fra Jan Holt. Han sa de var oppdrettet i Sverige, Men skulle være F1. Har du noe kjenskap til hvor denne varianten kommer fra?
Begge disse er etter Bleher S. haraldi og så kaldt klarvanns discus. Dette er disse blandt Discusene i Amazonas som spiser mest animalske proteiner
I 1971 kjøpte jeg Discus av Alf J, Næss. Dette er en brun discus uten spesielle farger. Og de på tropica sa at dette var en Discus av stammen Næss begynte å avle på i 1958. Jeg mener det var snakk om at denne Discus hadde sin opprinnelse rundt Belem. Har du noe kjenskap til dette?
I 1981 kjøpte jeg disse Blue Face discus fra Jan Holt. Han sa de var oppdrettet i Sverige, Men skulle være F1. Har du noe kjenskap til hvor denne varianten kommer fra?
Begge disse er etter Bleher S. haraldi og så kaldt klarvanns discus. Dette er disse blandt Discusene i Amazonas som spiser mest animalske proteiner
Postet 26.04.08 kl 20:20
Endret: 26.04.08 kl 20:21
Den øverste av de ser for meg ut som en yngre variant og sannsynlig brun, kansje Santarem, men vanskelig å si før de er 15 mnder eller mer. De to nederste tror jeg er opdrettsdiscus men hvor de opprinner fra det er vanskelig å si da det i 81 begynte å komme mye oppdrettefisk og at dette er F1 tror jeg ikke i alle fall så er det kryssning mellom to forskjellige varianter, brun / blå f.eks.
Postet 26.04.08 kl 20:32
Kai HansenDen øverste av de ser for meg ut som en yngre variant og sannsynlig brun, kansje Santarem, men vanskelig å si før de er 15 mnder eller mer. De to nederste tror jeg er opdrettsdiscus men hvor de opprinner fra det er vanskelig å si da det i 81 begynte å komme mye oppdrettefisk og at dette er F1 tror jeg ikke i alle fall så er det kryssning mellom to forskjellige varianter, brun / blå f.eks.
Det med første tror jeg stemmer. I følge Bleher ble de importert for det meste fra Belem discus fra Santerem i 50 årene. Næss var i Hamburg og kjøpte stamforeldrene til disse i 1957.
Jeg har også lurt på det samme som du sier at dette er en krysning mellom brun og blå/grønn når det gjelder den andre. Jeg har lett og lett men aldri funnet denne varianten. Det som er så spesielt ved denne er at den ikke har noe rødfarge på kroppen. Stort sett har brune discus noe rødt på kroppen så å se denne er meget spesielt da også blå har mye rødt på kroppen. Dette Blå/grønn skjæret i fiskene har enkelte ganger fått meg til å tro at det kan være grønne discus inn i bilde.
Jeg har mistet en av mine Rio Japura discus for en tid tilbake. Den var mer gul og hadde en fargekombinasjon som minte om det disse Discus viser.
Som bilde viser hadde di også blå/grønn skjær over kroppem dette er mer likt grønne discus. Men du har sikkert rett dette er mest sansynlig en krysset versjon av discus, men etter det Jan sa den gang skulle det være F1 discus.
Så gåten er ennå ikke løst!
Postet 26.04.08 kl 20:50
Endret: 26.04.08 kl 20:52
Postet 26.04.08 kl 21:10
Postet 26.04.08 kl 22:30
Hei Donald,
For å være helt ærlig så hadde det vært spennende å vite hvor de stammer fra, men all den tid da det er indianerene i amasonas som oftest fanger fisken samt noen fisker og at alle disse har en ting felles og det er å ikke røpe hvor fisken er fanget, og når de opplyser dette så er det oftest ikke helt korekt.
Da blir det som med Tefe grønn discus, navnet sier jo at de ble fanget i tefeområdet, men i følge Hans Mayland så har det ikke blitt fanget discus i tefe siden 70 årene.
All fisken som selges som tefegrønn er faktiskt fisket i Rio Nanay, Peru.
Stammen opprinner fra Tefe, men fisk fra Tefe ble satt ut i Rio Nanay for noenog tredve år siden.
Så som du sikkert forstår så er det litt feil å tro på alt som blir sagt spesiellt når man finner ut noe annet etter mange år.
Mvh Kai
For å være helt ærlig så hadde det vært spennende å vite hvor de stammer fra, men all den tid da det er indianerene i amasonas som oftest fanger fisken samt noen fisker og at alle disse har en ting felles og det er å ikke røpe hvor fisken er fanget, og når de opplyser dette så er det oftest ikke helt korekt.
Da blir det som med Tefe grønn discus, navnet sier jo at de ble fanget i tefeområdet, men i følge Hans Mayland så har det ikke blitt fanget discus i tefe siden 70 årene.
All fisken som selges som tefegrønn er faktiskt fisket i Rio Nanay, Peru.
Stammen opprinner fra Tefe, men fisk fra Tefe ble satt ut i Rio Nanay for noenog tredve år siden.
Så som du sikkert forstår så er det litt feil å tro på alt som blir sagt spesiellt når man finner ut noe annet etter mange år.
Mvh Kai
Postet 26.04.08 kl 23:12
Kai HansenBeklager Inger Anne, men tror at denne tråden har sporet "litt" av. Du er jo Mod. så du får bestemme.
Jeg synes discusjonen er ytterst interessant og lærerik, jeg. Så bare fortsett dere
Ellers er det morsomt å se at temaet discus alltid lager livlige discusjoner. Jeg tror det er få arter som får sånn fart i praten. Men når praten holder seg på et saklig nivå, er det en nytelse for en mindre erfaren discuseier å høre på. Jo mer man kan lære, jo bedre! Det er utrolig at man kan vite så mye og så lite samtidig (tenker på usikkerheten om skille mellom de forskjellige artene) om en fisk som har vært i akvariemiljøet så lenge.
Og selvsagt: bilder av vakre eksemplarer er alltid velkomne! Selv om det får meg til å gløtte rundt på akvariene mine, for å se om jeg kan greie å presse inn noen flere fisker i de karene jeg har...
Postet 26.04.08 kl 23:38
Det finnes ingen idiot spm ang. Discus. Det finnes alltid noe og lære selv om man har vært med en kort eller lang stund. Det finurlige og herlige med denne delen av hobbyen er at det finnes noen grunnleggende teorier men ingen fasit. Mange lykkes med ulike tilnærminger. Av den årsak mange meninger og diskusjonsgrunnlag:
De Viltfangede er ett eget kapittel. Med sine arter,fargenyanser,pleie og håndteringsmåter.
På oppdrettsiden har man idag 40 + fargevalører. Til glede for mange og til frustrasjon for noen.
Alle spm omkring Discushold, vannkvaliteter, foring og oppdrett kan taes opp her. Shoot!
Jeg legger ved noen bilder av mine favoritter siden det var til glede.
Geir
De Viltfangede er ett eget kapittel. Med sine arter,fargenyanser,pleie og håndteringsmåter.
På oppdrettsiden har man idag 40 + fargevalører. Til glede for mange og til frustrasjon for noen.
Alle spm omkring Discushold, vannkvaliteter, foring og oppdrett kan taes opp her. Shoot!
Jeg legger ved noen bilder av mine favoritter siden det var til glede.
Geir
Postet 27.04.08 kl 00:24
Jeg må innrømme at jeg ikke er like glad i alle fargevariantene av oppdrettsdiscus (selv om det finnes utrolige skjønnheter også der - jeg likte forresten den røde varianten din. Og jeg har kun oppdrettsdiscus selv).
Men VF discus er alltid vakre. For øyeblikket er det heckel eller en variant av grønn discus som står øverst på discusønskelista. Men, sukk, det blir ikke på veeeeldig lenge.
Men VF discus er alltid vakre. For øyeblikket er det heckel eller en variant av grønn discus som står øverst på discusønskelista. Men, sukk, det blir ikke på veeeeldig lenge.
Postet 27.04.08 kl 00:34
Postet 27.04.08 kl 00:43
Postet 27.04.08 kl 00:45
Inger AnneJeg må innrømme at jeg ikke er like glad i alle fargevariantene av oppdrettsdiscus (selv om det finnes utrolige skjønnheter også der - jeg likte forresten den røde varianten din. Og jeg har kun oppdrettsdiscus selv). Men VF discus er alltid vakre. For øyeblikket er det heckel eller en variant av grønn discus som står øverst på discusønskelista. Men, sukk, det blir ikke på veeeeldig lenge.
Kan anbefale Rio Japura grønn discus Det en utrolig flott og stilig grønn discus.
Mine Rio Putumayo grønne discus er en annen vinner med gylden brune øyer og røde flekker.
Postet 27.04.08 kl 00:49
Endret: 27.04.08 kl 00:52
Inger AnneSe der, ja. Det var langt mer siklemateriale ;-D
Du har flere her og sikle etter;
http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm
Postet 02.05.08 kl 23:00
Postet 03.05.08 kl 16:08
Inger AnneAkkurat den siste siden der har ligget i favorittlista mi i ett år nå. Så jeg vet det er mye å sikle etter der, ja. ;-)
Kjenner du til denne linken;.
Postet 04.05.08 kl 12:03
Postet 04.05.08 kl 16:08
Jeg synes denne linken gir et godt og avklarende bilde av hvordan naturlige discus og oppdrettsvarianter ser ut. Det er variasjoner inne begge grupper.
Postet 05.05.08 kl 18:21