Operasjon akvarierom (side 2)

Erlend D Bertelsen
Takk for titten i dag. Dere har virkelig fått det fint. Legger ved noen bilder, så flere har mulighet til å se de flotte fiskene deres. Du må komplettere med riktig navn. Malawi er ikke helt min greie. E


Takk for besøket, Erlend!

Bilde nr. 1, er en Chilotilapia euchilus, hoe. Ble egentilig kjøpt som Protomelas taeniolatus, men det var jo litt feil. Så hvis noen har en Chilotilapia euchilus hanne til overs så er jeg interessert. Eller hvis noen trenger en hoe så kan de få den jeg har.

Bilde nr. 2, neders på bilde er en Otopharynx litobates "Redtop." Fisken over den er en Aulonocara sp. Iwanda. Disse blir veldig pene når de blir litt større.

Bilde nr. 3, er også en Otopharynx litobates "Redtop", i lekshumør blir denne fisken helt lilla i kroppen.
Flere navn
Erlend D Bertelsen
Flere bilder!


Bilde nr. 1, dette er en unfisk av Protomelas taeniolatus, kjønn ukjent.

Bilde nr. 2, som du har skrevet, en Baryancistrus sp. Golden nugget.

Bilde nr. 3, dette er ungfisk av Aulonocara Firefish, blir vannvittig pene. Dette er en fisk som er veldig uvanlig i handelen. Vi har vært så heldig å fått tak i en gruppe av disse fra Tyskland. Denne varianten finnes ikke i naturen, men er framavlet.
Sjekk denne linken for flere bilder:
Dette ser da meget bra ut, får se og ta en tur hjem til deg .

Morro Thomas, det skjedde kjapt må jeg si.

Firefish
Firefishen ser ju aldeles "störtskön"ut den blir nog fantastisk ut när de är fullt utfärgade och vuxna.
Finns de många sådana i Norge?

Skicka en bild på Fryerin jag fick av dig.

Han e ju så snygg.... får nog dra och köpa en hona till han...

Tack för fotot Erlend.. Han var hemma hos mig och fotade lite ...
Det blev bra bilder har några på min sida om ni vill se.
Litt bilder
Nå har akvarierommet vært i gang i over en uke, så da er det vel på høy tid med litt flere bilder.

Det har også vært flere koselige besøk i akvarierommet.

Vi har ikke fått fylt opp alle akvariene ennå, men planene er klare.

Bilde nr. 1:
Her har vi gitt Ancistrus sp. oppdrett yngel litt rekemix, de gikk helt bananas. Dette må være det beste de har smakt noen gang.


Bilde nr. 2:
Ancistrus ungfisk som tar seg en pause på en rot.


Bilde nr. 3:
L-144, en ung hoe over, ung hanne under.

Malleyngel er noe av det skjønneste

Gratulere med akvarierom!
Flere bilder
Legger ut litt flere bilder.

Bilde nr. 1:
L-144, man kan også skimte halen på en L-114 på sin faste plass i treroten til høyre, samt en L-260 i hula si. Disse fisken skal snart flyttes til den nederste 220 literen i reolen. Karet de går i skal snart brukes til en gruppe med ungfisk av L-46 Hypancistrus Zebra. Så mallene som går i karet nå må nok pent flytte når disse kommer.

Bilde nr. 2:
L-260 Queen Arabesque

Bilde nr. 3:
L-104 Panaque maccus

Er det bare et synsbedrag, eller er den L- 260 ganske butt i ansiktet?
Fine bilder Thomas.

Jeg er spent på bildene av dine Characodon lateralis Los Berros. Dette er jo en meget skjelden fisk, som jeg tror ikke så allt for mange kan skryte av at de har. Legg noen inn i basen her også.

Jeg håper jeg står øverst på listen over enentuele yngel.

E
Erlend D Bertelsen
Fine bilder Thomas. Jeg er spent på bildene av dine [I]Characodon lateralis[/I] Los Berros. Dette er jo en meget skjelden fisk, som jeg tror ikke så allt for mange kan skryte av at de har. Legg noen inn i basen her også. Jeg håper jeg står øverst på listen over enentuele yngel. E



Takk for turen til Porsgrunn i går. Det var virkelig en opplevelse og se akvarierommene til Jørn Kåsa og Ronny Tomassen. Skjønte fort at jeg bare har et "akvarierom," hehe. Jeg får nok innrede kjellerstua til akvarierom også. ;o)

Det gikk dessverre dårlig med de Characodon lateralis Los Berros jeg kjøpte på Moss storauksjon. 2 av de var døde i posen da jeg kom hjem, mens den siste døde kort tid etter at jeg slapp den ut i akvarie.

Fikk heldigvis lov til å kjøpe en gruppe på 11 stk av Jørn i går. Ser ut som det går bra med disse. Den største hoa ser også rimelig gravid ut, forhåpentligvis så er det yngel på vei. Du står selvfølgelig først på lista om det blir yngel. :O)
Fikk også vite av Jørn i går at disse fiskene er veldig følsomme ovenfor røtter i akvarie. Røttene må være skikkelig kokt, ellers så kan fisken dø i løpet av kort tid.

Skal se å få tatt noen bilder av de senere i dag.

Har det hänt något mera i rummet?
Har du gjort mera i erat akvarierum?

Kanske du har några ny akvarium där?

(för det vet jag att du har ..för jag har sett dom.hihihi)

Vi vill se bilder Thomas...
Los Berros.
Foto:Terje
Komm og hent Erlend.
Fint rom! :)
Den dagen jeg bygger/kjøper hus, skal dette rommet bygges samtidig som lånet tas. (Da kan man jo låne til noen akvarier i samme slengen)...
Characodon lateralis Los Berros
Det er nok ikke meningen at jeg skal ha slike fisker.

Hadde en stor hunnfisk som døde etter å ha født 9 yngel, 6 av disse var dødfødte. Heldigvis går det meget bra med de som levde.

Her om dagen skjedde det enda en ulykke. Jeg har hatt 10 stk av denne flotte fisken i en 240 l. Da jeg skulle ned for å sjekke på akvarierommet tidlig på morran, var alt vannet i akvarie borte. Det viste seg at glasset i bunn på akvariet hadde sprekt og alt vannet hadde rent ut. Dette hadde skjedd i løpet av natten. Utrolig nok så levde fremdeles 9 av de 10 som gikk i akvariet, og de lever fremdeles i beste vellgående.

Jeg håper jeg slipper flere uhell med denne fisken.

Flott tråd, og bra bilder :)
Her tror jeg at jeg skal henge mer - hehe - og likte startfasen meget godt... Hehe
Nytt akvarie på gang
Da vi ikke har så god tid lenger, så vi oss nødt til å kvitte oss med en del akvarier. Det tok litt av i en periode, da vi gikk fra ett akvarie til over tyve på ett år. Litersyken? :o)

Vi har lenge drømt om et større akvarie til stua, så vi bestemte oss for å gjøre noe med dette nå. Malawiakvariet i stua på 290 l begynte også å bli litt lite.

Valget falt på et Effectline akvarie 530 liter m/sort alu-kant og sort møbel. Dette er nå bestilt, og vi venter i spenning. Vi har også bestemt oss for å gå for en av Pangeas Rocky bakgrunner.

På tirsdag var jeg en tur innom Tropefisk å snakket med Tor da jeg så han hadde en Rocky III på lager. Har aldri sett disse bakgrunnene i virkeligheten, var derfor kjekt å ta en titt. Bakgrunnen hadde han fått i retur pga en kunde som ikke hentet den ut på posten. Den hadde fått en liten sprekk etter å ha fartet rundt med posten, fikk derfor et prisavslag på bakgrunnen :o). Sprekken er liten og vil ikke synes når bakgrunnen er på plass i akvariet, kan sikkert fikses med litt silicon.

Har ikke helt bestemt oss for hva slags pumpe/filter vi skal velge. Vi har en Fluval 404 fra før, men dette blir jo for lite i det nye akvarie. Har tenkt litt på Fluval FX5. Noen som har noen erfaring med disse? Andre anbefalinger?



Et steg nærmere
Da var 530 l og lysarmaturet kommet i hus. På grunn av leveringsproblemer hos Akvastabil fikk vi ikke akvarie før i går etter å ha ventet i over en måned.

Vi har også kjøpt inn en Fluval FX5 som står og venter.

Akvarie står i esken sin på verandaen vår i påvente av møbelbordet som kommer tirsdag eller onsdag neste uke.

Tenkte at vi skulle forsøke å sette inn bakgrunnen i akvarie og borre hull til innsug og utblåsing i løpet av helgen.

Endelig!
Fredag fikk vi endelig møbelet til 530´en vår, og i løpet av lørdagen var det nye akvariet oppe og gikk.

Det var litt av en jobb, det tok litt tid å bytte ut det gamle akvariet med det nye. Ble mye håndtering, men det var utrolig deilig når alt var på plass.

Kommentarer mottas med takk.
Det var flott. Hva slags plante er det du har i karet ??

Morro å se hvordan andre har det.

Mvh Linka
Takker
Linka
Det var flott. Hva slags plante er det du har i karet ?? Morro å se hvordan andre har det. Mvh Linka


Takker og bukker.

Det er kjempevalisineria. Den eneste planten som får stå litt i fred i mine Malawikarr.

Mvh

Thomas
Tilfeldig bekjentskap
© Kristine Jorskogen
Reklame for plussmedlemskap