Desinfisering av akvarieutstyr ved sykdom (side 2)

Da skal jeg kjøpe c-vit. og teste det ut!
Så man kan bruke hvilken som helst c-vitamin og blande i vannet så det blir sterilt og så bare skylle det veldig godt før man bruker det i akvariet uten å skade fisken? Er det noen spesielle blandingsforhold?
Kan man også vaske rent et kar som har hatt parasitter med c-vitaminvann for å være sikker på at disse parasittene forsvinner?
Morsomt dette, deo!
Tror jeg ville prøvd sitronsyre, da det ser ut til at det blir brukt som desinfiserende middel.

Her står det litt om hvordan sitronsyre brukes i bekjempelse av munn og klovsyke...

Utdrag:

... 'Også bolighus må rengjøres. Det kan blant annet brukes sitronsyre.'
...'Andre dyr enn klovdyr skal bades i 1 prosent sitronsyre.'
...'Det innføres strengere krav om vask og renhold. Blant annet skal hender, armer og eventuelt ansikt desinfiseres med 1 prosent sitronsyre.'
Inaktiv bruker
MarenB
Så man kan bruke hvilken som helst c-vitamin og blande i vannet så det blir sterilt og så bare skylle det veldig godt før man bruker det i akvariet uten å skade fisken? Er det noen spesielle blandingsforhold? Kan man også vaske rent et kar som har hatt parasitter med c-vitaminvann for å være sikker på at disse parasittene forsvinner? Morsomt dette, deo!:D

Jeg vet ikke, jeg bare kom med et forslag siden jeg vet at C vitamin dreper sopp og bakterier osv men altså, har ikke noe belegg for at det virker og må nok undersøke litt mer. Men, sitronsyre er nok en rimeligere løsning uansett.

Ellers kunne man jo i teorien brukt mange urter også, som feks Black Walnut Hull som kun dreper skadelige bakterier, parasitter og virus og ikke de gode bakteriene.

Men igjen, prismessig er nok sitronsyre rimeligst og enklest.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap