ID av vannlilje. Stikkord: rød dverg (side 2)

Krysser fingrene for blomster, jeg da... Det er tre-fire skudd på vei til overflaten...
Hvis du vil betale for dem, så koster de 99,- hos buddy, under navnet rød dverg, hvis du ikke vil kjøpe der, så kan du en av meg når/hvis tiden kommer til at jeg i det hele tatt får avleggere... Det er jo en smule uvisst på dette tidspunkt
Litt OT ;)
I jakten på rød dverg, klarte jeg å finne en film som viser forskjellen på vannlilje og lotus:
<embed src="http://www.youtube.com/v/E6bkOXq_FJY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed>
Har sett den før ja. Mange nydelige blomsterbilder.
Men det er mange andre forskjeller på disse plantene også. For eksempel på rotsystemet. Den japanske nøkkerosen for eksemper, har et rotsystem som minner om rizomen hos Anubiasplantene.
Nymphaea Lotus lagrer næring i potetlignende knoller.
Fin film!:p Og fin lilje du har!=D

Men kan man ha lotus i hagedam? Det var fine bilder av lotus på den filmen!;p

Jeg har og en vannlilje i et akvarium, men har bare undervanns blader enda... Har stått der en stund nå, og har bare hatt et flyteblad, men det ble "ødelagt" så jeg måtte fjerne det. Men det er veldig fint med vannlilje i akvarium!=D Men har dere noen tips for å få flyteblader? Det er et åpent akvarium det å btw!=D
Takk

Skal ikke si det sikkert, men har en mistanke om at Lotus er mer varmekrevende enn de vanlige hardføre vannliljene... Derfor blir det kanskje vanskelig å finne en som tåler norske somre?
Nå er det to flyteblader, med tredje og fjrde på veg opp... Siden jeg har åpent kar, så ønsker jeg at disse bladene skal være med å minske fordampningen fra karet, samtidig som det er en stilig effekt...
Nå ser jeg at det bare er de nye bladene som er røde... De blir grønne etterhvert. Men fine er de, uansett
[External Image]

Det var et kult bilde, når man så "resten" av planta under vann!=D Fine flyteblader, sånn vil jeg å ha...;p
Inaktiv bruker
Ja nå begynner "vannlilja" di å bli veldig fin Legger ved bilder av min før planting og noen uker etter. Kan det være den samme tro? Ligner litt da.
Helt sikkert samme slekta, men din er mer spettete i bladene, så det er iallefall en annen fargevariant...
Til sammenligning Lotus:

-Knoll
-Undervanns blader
-Flyte blader
Nå, Rose! Nå blir det snart rød dverg på deg
Jeg flyttet plantensiden den har laget så mange overflateblad. I forbindelse med dette, så knakk jeg av en del av knollen, for selve knollen har vokst, og dannet fire klynger med planter. Nå får du en knoll med to små planteklynger.

Er det forresten normalt at en del av bladene på bunn blir gule når planten har fått mange overflateblad? Eller er det jernmangel? Jeg har gjødslet med jerngranulat i bunnlaget nå, så jeg har sikret meg.

Har ikke bilder, desverre :S
Tusen takk Aggi Den gleder jeg meg til.

Ser du noen antydning til blomst?

Det er forresten helt normalt at undervannsbladene gulner og forsvinner. Det normale for planten er jo flytebladene, og da trenger den ikke bruke energi på blader under vann.
Dessuten vil den jo etter en stund skygge for seg selv(og andre) også, slik at det ikke kommer nok lys ned.

Denne blir nok flott i en stor krukke, med de nydelige flytebladene, og et par gullfisk…
Ingen antydning til blomst nei... Da jeg fikk knollen var alt utenom skdd og knoll rotnet bort... Og det er mulig den kommer i slik tilstand til deg... Den har duppet i overflaten i natt, og det ser ikke ut til at bladene tålte dette. Skal se om jeg husker å sende den avgårde i dag...

Hei Aggi!

Hvordan går det med vannliljene? Jeg kjøpte også et par på Buddy på Vestkanten i høst under samme navn som de du kjøpte.

Tror det må ha vært en god mix i den forsendelsen, min ene likner i alle fall veldig på planten til Torhild, (avbildet i innlegg 29). Bladene er rødlige med røde spetter, og knollen ser lik ut.

Den andre hadde knoll som en stor kongle, og får mindre blader med annen fasong, også de rødspettete men på gulgrønn bunn. Denne likner ikke din i det hele tatt.

Har dine (deres) overlevd over tid i akvariet? Noe spesielt jeg kan gjøre for å få de til å trives?

Kjøpte mine utpå sensommeren, og plantet de kjapt i dammen ute, og tenkte ikke noe særlig mer på de. Tok de inn for en ukes tid siden, og det viste seg at de bare hadde fått 4-5 blader på størrelse med en 5er på noen små stilker på et par cm, det var det hele... Plantet de i 220-literen, og nå tar de helt av! Kjempemorro å se på, de vokser mange cm hver dag, et skudd er allerede i overflaten.

Skal ta noen bilder senere i dag, så dere får se.

Fikk du noen gang noen sikker id på dine?

Går det an å holde de i sjakk så bladene er under vann som med lotusen, eller er dette planter som absolutt vil opp i overflaten så kjapt at det ikke er vits å klippe de ned?
Inaktiv bruker
I lang tid vokste min noe enormt. Klippet ned alle flyteblader unntatt et par-tre stk i tilfelle den skulle finne på å blomstre

Nå har den akkurat visnet Vet ikke om det er naturlig at den tar slike pauser, men jeg håper den snart begynner å vokse igjen. Har lagt ned et par JBL gjødselkuler rundt knollen.

Legger ved et bilde av et flyteblad. De ble + - 10 cm i diameter.
Jippi! En knopp har dannet seg ved bunnen!
Dette har jeg ventet lenge på. Får ikke gode bilder, for karet er veldig gjengrodd. Men hvis knoppen når overflaten, så skal det jammen bli bilder!

Det er forresten minst ti flyteblader i karet...
Da jeg bytta vann i går, så jeg at knoppen er på god vei opp... Nå dukker den så vidt opp fra vannet.
Bildet er tatt under vannbyttet...
Odd Espen
Fin film!:p Og fin lilje du har!=D Men kan man ha lotus i hagedam? Det var fine bilder av lotus på den filmen!;p Jeg har og en vannlilje i et akvarium, men har bare undervanns blader enda... Har stått der en stund nå, og har bare hatt et flyteblad, men det ble "ødelagt" så jeg måtte fjerne det. Men det er veldig fint med vannlilje i akvarium!=D Men har dere noen tips for å få flyteblader? Det er et åpent akvarium det å btw!=D


Jeg har lotus i akvariet mitt og siden det er dekkglass på det blir det ingen blomst. Derfor måtte jeg bare prøve den ute på balkongen i sommer. Tok en avlegger av den og noen andre akvarieplanter og stappa ut i balja. Det var ingen god sommer i Oslo i fjor, men lotusen overlevde. MEN ingen blomst. Det ble nok alt for kaldt! Men siden den faktisk overlevde, og jeg tok den ikke inn før seint på høsten (den lever fortsatt) skal jeg prøve den i år igjen! Kan jo aldri vite om det blir bedre sommer i år Skal også prøve meg på en vannlilje for å være på den sikre siden -jeg vil jo ha blomst. Jeg elsker vannliljer og lotus så denne tråden vil jeg følge med på! Legger ved bilder av lotusenene mine inne -og ute
Aggi
Da jeg bytta vann i går, så jeg at knoppen er på god vei opp... Nå dukker den så vidt opp fra vannet. Bildet er tatt under vannbyttet...


Så stilig! Gleder meg til den er utsprunget. Har du lampa hengende et stykke over akvariet?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap