Deco shell fra Europris (side 2)

hva med å skaffe deg litt flere hunner? Så blir jagingen fordelt på litt flere hunner
Vibsi
hva med å skaffe deg litt flere hunner? Så blir jagingen fordelt på litt flere hunner


Ja, det skal jeg gjøre.
Aggi
Det var jo en lettelse å høre... For jeg var egentlig litt redd for at skjellene var tilsatt noe greier... Man vet jo aldri... Setter de på kok nå... :)


Sikkert saltvannssnegler i de å da lukter det salt å litt snegler :p
Artig at jeg kom over denne tråden, for jeg har en slik pakke med Deco shell selv som jeg kjøpte for litt over ett år siden tror jeg. Tenkte jeg skulle ha oppi et par i akvariet for eplesneglens skyld. Kjenner de lukter litt shifty nå når jeg tar av lokket så jeg lurer på, Aggi, hvor mange ganger måtte du koke/skylle for at lukt/eventuelle sneglerester forsvant?
dere må legge ut bilder når dere har kokt dei og dei er i akvariumet
Akk så mange tråder man ikke legger merke til før de plutselig dukker opp.

Hjortetakksalt inneholder amoniakk, så om noe lukter hjortetakksalt, er det god grunn til å være varsom. På den annen side er det jo ikke giftig såsant man får skylt og det blir tynnet nok ut.
Denne tråden er nok bare et av mine spøkelser... :o
Så vidt jeg husker så fikk jeg renset skjellene, men de ble ikke tatt i bruk akkurat da... Hvor ble de av, egentlig? De er iallefall forduftet i akvakaoset Kanskje jeg må ta kontakt med en clearvoiant? ;D
Hehe, javel. Tar og koker dem et par ganger jeg da, også skylle ofte og lenge.
Jeg kokte dem to ganger og da forsvant all lukt. Fisken Magnus ville ha bilder så her er et med et av skjellene
jeg har liggende forskjellige små og store skjell som eg har funnet på stranda. Tenkte å koke disse og legge dem i akvariet, men så har jeg hørt at skjell ødelegger vannkvaliteten siden ??
sessan
jeg har liggende forskjellige små og store skjell som eg har funnet på stranda. Tenkte å koke disse og legge dem i akvariet, men så har jeg hørt at skjell ødelegger vannkvaliteten siden ??


De gjør ikke det, hvis de er rene. Men de kan heve kh i vannet litt, og økt kh gir økt ph. Men da skal det enten være et bittelite akvarium, eller fryktelig mange skjell for at de skal kunne påvirke ph i noe særlig grad.

Men skjell inneholder mye kalsium, og hvis de legges i et akvarium med ph på 7 eller under 7, så vil det sure vannet sakte men sikkert forvitre skjellene. Om et år er det kanskje ingen skjell igjen Men da fyller man bare på flere om man vil.

Jeg plukket en haug pene, hvite skjell på stranden i Tromsø en gang. Disse bare la jeg i varmt vann og skurte over med neglebørste etterpå. Jeg brukte dem i et rekeakvarium med noen eplesnegler i. Måtte fylle på med nye skjell med noen måneders mellomrom, og til slutt hadde alle gått i oppløsning.

Jeg synes faktisk jeg så eplesneglene sitte og gnage på skjellene i blant, lurer på om de faktisk forsøkte å spise kalsium?
er eplesnegler slike litt store med gult rundt skall? Er ikke dette skadedyr som spiser opp plantene da, eller har de en misjon?
Hihi
første gang jeg sitter her å leser tråder og der var det noe kjent:P
har kjøpt deco shell fra ting og tang for noen mnd sider. vært veldig pop i akvariet mitt.
kokte de en gang. ingen lukt og ingen synlige "brune ting" (enda. hihi).

Eg kjøpte en sånn pakke med deco shell på europris i dag. Har kokt dei to gonga og dei ligg no til tørk. Skal ha dei i karet seinare. Kjempefine!
krispy
Eg kjøpte en sånn pakke med deco shell på europris i dag. Har kokt dei to gonga og dei ligg no til tørk. Skal ha dei i karet seinare. Kjempefine! :-)


Nei, no har disse skjela tørka og dei lukta..!! Off, då tør eg ikkje ha dei i... Koke igjen kanskje og skrubbe dei eller berre droppe det heilt. Nåken som har hatt dei i og det har gått bra? Eg blei veldig usikker...
det er "bare" å koke og tørke til de tikke lukter mer. Men la det koke gjerne en 15-20min før du bytter vann og koker på nytt. Etter nok koking så skal lukta forsvinne.
krispy
[QUOTE=krispy]Eg kjøpte en sånn pakke med deco shell på europris i dag. Har kokt dei to gonga og dei ligg no til tørk. Skal ha dei i karet seinare. Kjempefine! :-)


Nei, no har disse skjela tørka og dei lukta..!! Off, då tør eg ikkje ha dei i... Koke igjen kanskje og skrubbe dei eller berre droppe det heilt. Nåken som har hatt dei i og det har gått bra? Eg blei veldig usikker...

Jeg tok først å sorterte alle sammen: De som luktet veldig svakt eller ikke i det hele tatt i en haug, og de som luktet sterkt i søpla. Så kokte jeg dem to ganger og da luktet de ikke lenger (de fleste luktet ikke etter første gangen).
Hva er det egenglig som gjør at de lukter da?
Sneglerester.

De som sanket og renset dem gjorde ikke god nok jobb.
Ypperlig bakteriestarter, med andre ord...
Etter 4 uker i et tomt kar med pumpa i gang, så er karet klart for fisk.
Kanskje lurt å foreta et aldri så lite vannbytte før fisken kommer oppi, altså... :S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap