- Hjem
- Forum
- Fór og fóring
- Røde mygglarver (side 2)
Røde mygglarver (side 2)
mona oDet høres nesten ut som om du tenker på tubifex her, ikke røde mygglarver? Er du helt sikker på dette, at du ikke blander sammen disse to?
Dick Au skriver i boka "Back to Nature Guide om Diskus":
"Røde mygglarver kommer ofte fra miljømessig tilskitnede områder, og kan derfor medbringe parasitter og sykdommer."
Kjell Fohrman skriver i Ad Konings` "Ciklidboken":
"Røde mygglarver er veldig dårlig og skal ikke anvendes som fiskemat". Dette er med uthevet skrift. Videre skriver han: "Disse larvene fanges i dammer med stillestående vann, og de søker sin føde i slam som ofte inneholder giftige kjemikalier som kan skade fiskene. Dessuten gir røde mygglarver allergiske reaksjoner hos rundt 30 % av dem som kommer i kontakt med dem."
I motsetning til de røde lever svarte mygglarver i vannoverflaten.
I følge Avariets Lexicon er svarte mygglarver et kjempefor som også trigger mange fiskearter til lek.
Postet 02.07.07 kl 21:21
Endret: 02.07.07 kl 21:23
Tror det er en del myter om slikt fôr ute å går.
Her er hva Ad Konnings skriver i sin bok Malawiguiden, også oversatt av Kjell Fohrman;
Mygglarver lever i surt vann, og kan også inneholde kjemikalier fra miljøet de lever i. Malawiciklider og Tanganyikaciklider lever i alkalisk vann, og kan lett få bukvannsott når de får i seg sur føde.
Her oppgis altså noe helt annet, av samme forfatter.
I tillegg forholder jeg meg skeptisk til dette med sur føde. Sist jeg sjekka, var mageinnholdet temmelig surt fra før av :p
30% får allergisk reaksjon, er noe overdrevet etter min mening.
Det er meget skjelden jeg har hørt noen få slike reaksjoner, sett opp mot hvor mange som bruker røde mygg.
Selv er jeg allergisk mot både det ene og det andre, men har ingen form for reaksjon mot disse snadderbitene (snadder for fisk, jeg takker meg til annet å spise )
Her er hva Ad Konnings skriver i sin bok Malawiguiden, også oversatt av Kjell Fohrman;
Mygglarver lever i surt vann, og kan også inneholde kjemikalier fra miljøet de lever i. Malawiciklider og Tanganyikaciklider lever i alkalisk vann, og kan lett få bukvannsott når de får i seg sur føde.
Her oppgis altså noe helt annet, av samme forfatter.
I tillegg forholder jeg meg skeptisk til dette med sur føde. Sist jeg sjekka, var mageinnholdet temmelig surt fra før av :p
30% får allergisk reaksjon, er noe overdrevet etter min mening.
Det er meget skjelden jeg har hørt noen få slike reaksjoner, sett opp mot hvor mange som bruker røde mygg.
Selv er jeg allergisk mot både det ene og det andre, men har ingen form for reaksjon mot disse snadderbitene (snadder for fisk, jeg takker meg til annet å spise )
Postet 02.07.07 kl 21:35
Frank AngellTror det er en del myter om slikt fôr ute å går. Her er hva Ad Konnings skriver i sin bok Malawiguiden, også oversatt av Kjell Fohrman; [I]Mygglarver lever i surt vann, og kan også inneholde kjemikalier fra miljøet de lever i. Malawiciklider og Tanganyikaciklider lever i alkalisk vann, og kan lett få bukvannsott når de får i seg sur føde.[/I] Her oppgis altså noe helt annet, av samme forfatter.
Hvordan klarer du å få dette utsagnet til å bli noe helt annet?
Jeg har fem gode akvarievenner. Av dem har tre fått tildels store allergiske reaksjoner. Med meg, som aldri har reagert på røde mygglarver, blir det hele 50 %.
Så allergifaren er nok ikke noe å kimse med
Postet 02.07.07 kl 21:51
Endret: 02.07.07 kl 21:53
Postet 02.07.07 kl 22:05
Frank AngellDet er meget skjelden jeg har hørt noen få slike reaksjoner
jeg for min del har aldri hørt snakk om allergiske reaksjoner på denne typen fòr før.
å jeg har matet fast mer eller mindre 1-2 ++ ganger i uka med det siden jula 2003. :P
aldri hørt snakk om det i en dyrebutikk eller noe slikt heller.
men da får vel de som reagerer på det bare la være å mate med det da?!
skulle ihvertfall tro det var så enkelt. :P
Postet 02.07.07 kl 23:30
Ciklidemen da får vel de som reagerer på det bare la være å mate med det da?! skulle ihvertfall tro det var så enkelt. :P
Det er mange måter å bruke informasjon på.
Jeg har som nevnt kuttet røde mygglarver helt ut, og gått over til svarte.
Som Mona sier: hvite er totalt ubrukelige til bunnlevende fisker, etter også min mening. Men jeg synes de svarte er en fullgod erstatning; ikke er de dyrere heller.
Riktignok var fiskene litt nølende i begynnelsen, men det er de ofte til nytt for uansett. Nå går det ned på høykant.
Personlig tok jeg skrekken etter å ha sett den ene kameraten min. Jeg har tro på at eksponering over tid kan gi meg det samme. Videre har jeg ingen ønsker om å tilføre fiskene mine noe som kan være skadelig for dem.
Dette er min måte å bruke informasjon på; jeg har overhodet ingen planer om å gå til felttog mot røde mygglarver
Postet 02.07.07 kl 23:56
Innenfor den medisinske verden er hemoglobinet i røde mygglarver og rød mygg anerkjent som et kraftig allergen. Ingenting å spøke med. Hold røde mygglarver unna barn.
Et søk på chiromid og allergy gir noen sider med treff, for eksempel Her .
Et søk på chiromid og allergy gir noen sider med treff, for eksempel Her .
Postet 02.07.07 kl 23:58
Endret: 03.07.07 kl 00:02
Postet 03.07.07 kl 00:07
Postet 03.07.07 kl 00:07
Endret: 03.07.07 kl 00:08
Her er vel grunn nok for engstelige til å tappe ned alle karene, brenne fiskene og begynne med frimerkesamling (av nyutgivelser sjølsagt, veit jo aldri hvem som har slikka på brukte frimerker).
Postet 03.07.07 kl 00:45
Havengel[URLBLOCK1] er vel grunn nok for engstelige til å tappe ned alle karene, brenne fiskene og begynne med frimerkesamling (av nyutgivelser sjølsagt, veit jo aldri hvem som har slikka på brukte frimerker). :D
*knis* Godt sagt!
Noen ganger må jeg småglise når jeg leser det du skriver Fin humor
Men seriøst ang. dette med røde mygglarver:
Jo mer man leter etter noe å bli redd for, jo mer finner man. Og man kan ikke overføre det fra mennesker til fisk. At noe er allergifremkallende og usunt/ikke bra for oss mennesker, betyr ikke at det er det samme for fisk!
Fisk spiser alle slags ekle og skumle insekter, og til og med halvråtne fiskekadaver går ned på høykant! En halvråtten fisk, som hvis vi hadde spist den, ville sendt oss rett over spybøtta med matforgiftning....
Jeg tror at det som er skummelt i røde mygglarver for oss, er sunt og bare godsaker for fisk
Postet 03.07.07 kl 01:01
Endret: 03.07.07 kl 01:02
Postet 03.07.07 kl 01:08
Postet 03.07.07 kl 01:08
Endret: 03.07.07 kl 01:12
Postet 03.07.07 kl 01:11
Endret: 03.07.07 kl 01:11
Postet 03.07.07 kl 01:13
He-he Det fine med hobbyen er at vi kan praktisere den som vi selv vil
Men du, det er ikke mange som har gjort det samme som jeg...;
bokstavelig talt drukket opp og svelget røde mygglarver!
AND lived to tell about it!
Det var et uhell altså Og joda, jeg ble "ganske rar" i magen dagen etter, men ikke noe mer enn det.
Les om tabben og hvordan jeg fikk det til her.
Men du, det er ikke mange som har gjort det samme som jeg...;
bokstavelig talt drukket opp og svelget røde mygglarver!
AND lived to tell about it!
Det var et uhell altså Og joda, jeg ble "ganske rar" i magen dagen etter, men ikke noe mer enn det.
Les om tabben og hvordan jeg fikk det til her.
DonaldJeg skal ikke skryte på meg å ha letet så mye:-) De som har skrevet disse bøkene har nok ikke filla peiling i forhold til oss. Mat i vei:-) P.S. Siste innlegg fra meg:-)
Postet 03.07.07 kl 01:13
Endret: 03.07.07 kl 01:16
Postet 03.07.07 kl 01:23
Hvor lenge har frosne røde myggiser vært i handelen da? De som selges frosne i sjapper er vel drettet og ikke viltfanget? Og tidligere advarsler/advarsler i en smule foreldede bøker kan jo nettopp referere til viltfangede eller selvfangede eksemplarer? Er det rett og slett en myte som henger igjen fra gamle dager angående forurensingen?
Postet 03.07.07 kl 01:33
Donald[QUOTE=Frank Angell]Tror det er en del myter om slikt fôr ute å går. Her er hva Ad Konnings skriver i sin bok Malawiguiden, også oversatt av Kjell Fohrman; [I]Mygglarver lever i surt vann, og kan også inneholde kjemikalier fra miljøet de lever i. Malawiciklider og Tanganyikaciklider lever i alkalisk vann, og kan lett få bukvannsott når de får i seg sur føde.[/I] Her oppgis altså noe helt annet, av samme forfatter.
Hvordan klarer du å få dette utsagnet til å bli noe helt annet?
Når det en plass vektlegges at det er den lave Ph-en som er farlig, og en annen plass at det er miljøet\ levesettet, føler jeg ikke at det hele henger helt på greip.
DonaldJeg har fem gode akvarievenner. Av dem har tre fått tildels store allergiske reaksjoner. Med meg, som aldri har reagert på røde mygglarver, blir det hele 50 %. Så allergifaren er nok ikke noe å kimse med:-)
Da har du\ dere hatt maks uflaks
Har selv ett forbruk på nesten en pakke røde mygg i uka. En god del av dette håndteres uten hansker, pinsetter, munnbind, hjelm og værnesko. Det har ikke vært noe problem for meg, og heller ikke min omgangskrets.
Men at en del får problemer, det er en kjent sak. Men ikke så mange som 30%, det tror jeg ikke en døyt på
Virker forøvrig som enkelte utenlandske forfattere har en meget negativ holdning til røde mygg.
Dette kan vel strengt tatt skyldes ulikheter i kvaliteten på disse? Det gjøres neppe likt over hele verden
Postet 03.07.07 kl 07:10
Postet 03.07.07 kl 13:15
Endret: 03.07.07 kl 13:15