Se hva Oscarene mine har gjort (side 2)
Postet 13.04.08 kl 22:27
Postet 17.04.08 kl 09:59
ååå, gratulerer med oscar egg, jeg håper du får det til en gang, det er virkelig noe av det morsomste jeg har vært med på. ihvertfall hvis du klarer å la yngelen klekke og være sammen med foreldrene. men da må du antagelig ta ut all fisk som er en trussel for eggene.
det er virkelig fasinerende å se hvordan oscar tar seg av barna sine, og se hvor fort yngelen vokser. mine yngel ble førdt natt til 12 desember. og i dag er de ca 5 cm. utrolig stilige fisk.
det er virkelig fasinerende å se hvordan oscar tar seg av barna sine, og se hvor fort yngelen vokser. mine yngel ble førdt natt til 12 desember. og i dag er de ca 5 cm. utrolig stilige fisk.
Postet 17.04.08 kl 10:17
Inaktiv bruker
ja nå har jeg lest gjennom hele tråden, å lurer på... har det blitt noe kids eller? nå er det en stund siden noen har skrivd her
Postet 30.09.08 kl 02:44
Postet 30.09.08 kl 10:26
Postet 30.09.08 kl 10:39
Postet 30.09.08 kl 10:46
Hva er pH i karret ditt?
Hvor lang tar det før eggene blir hvite forresten?
Regner med at du vet at Oscar egg ikke har samme fargen som hos mange andre ciklider - selv når de er befruktede er de veldig lyse og kan fort bli tatt for å være ubefruktede.
Når hunner leker sammen pleier det (understreker "pleier") ikke å være vanlig at kun den ene legger egg gang på gang.
Som regel vil begge legge egg samtidig.
Hunner som leker uten en hann pleier heller ikke å gjøre mye ut av det med graving etc - de gjør dette mest for å kvitte seg med eggene før de blir "forsteinet".
Passer de ikke på eggene mener jeg personlig at dette er fisker det ikke er vits i å drette videre på. - spesielt ikke når det er snakk om en "brødfisk" som Oscar.
Å avle videre på slik fisk og klekke eggene "kunstig" mener jeg for min del er en bevisst produksjon av "feilvare".
Oscar er i utgangspunktet en ciklide med et enormt instinkt når det gjelder å ta seg av yngel og egg - men pga mye innavl og kunstig klekking går en del instinkter samt "læring" tapt på veien.
I tillegg er det så enormt mye mer morsomt å la fiskene ta hånd om all jobben selv.
Jeg har i hvertfall en del underholdende timer foran karrene og sett Oscarer jeg har hatt svømme rundt med yngelen.
Det lengste jeg har sett dem passe avkommet er ca 3 måneder.
Uansett hva som skjer - lykke til!
Hvor lang tar det før eggene blir hvite forresten?
Regner med at du vet at Oscar egg ikke har samme fargen som hos mange andre ciklider - selv når de er befruktede er de veldig lyse og kan fort bli tatt for å være ubefruktede.
Når hunner leker sammen pleier det (understreker "pleier") ikke å være vanlig at kun den ene legger egg gang på gang.
Som regel vil begge legge egg samtidig.
Hunner som leker uten en hann pleier heller ikke å gjøre mye ut av det med graving etc - de gjør dette mest for å kvitte seg med eggene før de blir "forsteinet".
Passer de ikke på eggene mener jeg personlig at dette er fisker det ikke er vits i å drette videre på. - spesielt ikke når det er snakk om en "brødfisk" som Oscar.
Å avle videre på slik fisk og klekke eggene "kunstig" mener jeg for min del er en bevisst produksjon av "feilvare".
Oscar er i utgangspunktet en ciklide med et enormt instinkt når det gjelder å ta seg av yngel og egg - men pga mye innavl og kunstig klekking går en del instinkter samt "læring" tapt på veien.
I tillegg er det så enormt mye mer morsomt å la fiskene ta hånd om all jobben selv.
Jeg har i hvertfall en del underholdende timer foran karrene og sett Oscarer jeg har hatt svømme rundt med yngelen.
Det lengste jeg har sett dem passe avkommet er ca 3 måneder.
Uansett hva som skjer - lykke til!
Postet 30.09.08 kl 22:47
Endret: 30.09.08 kl 22:50
Tusen takk Det er da morro å se på dem grave groper og rense skiferstein og det døgnet de passer eggene.
Ph er på under 6.
Visste ikke at eggene til oscarene var lysere enn andre egg. De forandrer ikke farge fra de er lagt. Prøvde å ta vekk noen egg og la dem i kar med metylenblått med luftesten. Lot dem være i nesten 14 dager, kom ikke noe mugg men da luktet det vondt så jeg heiv eggene. Ville prøve å klekke noen for å se om jeg har ett par eller to hoer.
Jeg gjør ikke lengre noe aktivt for at de skal få opp avkom. De er ikke noe flinke til å passe eggene sine etter ca 1 døgn, men det er alltid demselv som eter egg først og så slipper de alle til på kaviar. De er altfor fredelige til å være oscar hehehe Krangler kun seg i mellom ei uke før egglegging og ellers vimser de mest rundt etter mat.
Ph er på under 6.
Visste ikke at eggene til oscarene var lysere enn andre egg. De forandrer ikke farge fra de er lagt. Prøvde å ta vekk noen egg og la dem i kar med metylenblått med luftesten. Lot dem være i nesten 14 dager, kom ikke noe mugg men da luktet det vondt så jeg heiv eggene. Ville prøve å klekke noen for å se om jeg har ett par eller to hoer.
Jeg gjør ikke lengre noe aktivt for at de skal få opp avkom. De er ikke noe flinke til å passe eggene sine etter ca 1 døgn, men det er alltid demselv som eter egg først og så slipper de alle til på kaviar. De er altfor fredelige til å være oscar hehehe Krangler kun seg i mellom ei uke før egglegging og ellers vimser de mest rundt etter mat.
Postet 30.09.08 kl 22:56
Inaktiv bruker
forresten morsomt at tråden kom igang igjen etter at jeg kommenterte her
Postet 30.09.08 kl 23:16
Hei..
ElinPI dag på morran var det nye egg :) Ikke så mange og det varte ikke så lenge. Bildene viser litt av hva som skjedde. [IMG]http://i243.photobucket.com/albums/ff55/elinped/egga.jpg[/IMG] [IMG]http://i243.photobucket.com/albums/ff55/elinped/eggoglek.jpg[/IMG] Oscarene mine passer ikke eggene sine de.. De er mye mer opptatt med å flørte med hverandre.
ser du har en annen fisk sammen med oscaren din..hvilken fisk er det og hvor stort er karet ditt ?
jeg går å venter på mitt nye 450 liters vision
men lurer på om jeg skal ha discuss eller oscar eller malawi =)
kom gjerne me forslag folkens
Postet 05.10.08 kl 19:21
Karet mitt er 540 liter og jeg har 4 bujurqina aproana, 4 heros sp. rokeil, 3 gibbiceps, en praktbikir og en L090 sammen med mine 2 oscar. Mine oscar er den rolige typen som ikke bryr seg med andre fisk i det hele tatt. De har kun øyne for hverandre. Jeg vet ikke helt om jeg ville hatt bujurqina sammen med andre oscarer. Heros er fine romkamerater, men igjen det kommer jo ann på oscaren. Hvor hissige de er, hvor mye mat de lar de andre beboerene få tak i og slikt.
I en 450 liter er jeg ikke sikker på at jeg hadde satt så mye mer enn to oscar og maller kanskje. Muligens noen sajica, som jeg har prøvd før og hatt hell med. Syns mitt 540 er for lite for mine innbyggere, så det er vel noe med øyet som ser. Oscarer blir noen store rugger som krever sin plass, ellers bare flytter de på innredningen til det blir plass De er fasinerende fisker med personlighet og jeg er glad jeg valgte å ha dem i stua.
De legger egg i skrivende stund.
I en 450 liter er jeg ikke sikker på at jeg hadde satt så mye mer enn to oscar og maller kanskje. Muligens noen sajica, som jeg har prøvd før og hatt hell med. Syns mitt 540 er for lite for mine innbyggere, så det er vel noe med øyet som ser. Oscarer blir noen store rugger som krever sin plass, ellers bare flytter de på innredningen til det blir plass De er fasinerende fisker med personlighet og jeg er glad jeg valgte å ha dem i stua.
De legger egg i skrivende stund.
Postet 05.10.08 kl 19:58
ElinPKaret mitt er 540 liter og jeg har 4 bujurqina aproana, 4 heros sp. rokeil, 3 gibbiceps, en praktbikir og en L090 sammen med mine 2 oscar. Mine oscar er den rolige typen som ikke bryr seg med andre fisk i det hele tatt. De har kun øyne for hverandre. Jeg vet ikke helt om jeg ville hatt bujurqina sammen med andre oscarer. Heros er fine romkamerater, men igjen det kommer jo ann på oscaren. Hvor hissige de er, hvor mye mat de lar de andre beboerene få tak i og slikt. I en 450 liter er jeg ikke sikker på at jeg hadde satt så mye mer enn to oscar og maller kanskje. Muligens noen sajica, som jeg har prøvd før og hatt hell med. Syns mitt 540 er for lite for mine innbyggere, så det er vel noe med øyet som ser. Oscarer blir noen store rugger som krever sin plass, ellers bare flytter de på innredningen til det blir plass ;) De er fasinerende fisker med personlighet og jeg er glad jeg valgte å ha dem i stua. De legger egg i skrivende stund.
så gøy..takk for svar..ja..oscar blir nok for stort for 450 litern...denne gangen skal eg ikke gjøre noen feil
Postet 06.10.08 kl 00:22